Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhdys sanat ovat yli voimaisen vaikeita monille nyky ihmisille etenkin keskustelu palstoilla?

Vierailija
02.08.2009 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä silkkaa välin pitämättömyyttä.

Vierailija
2/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta välin pitämättömyys on. Jopa ammatti toimittajat kohtelevat kieltä kaltoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin uskon, että äidin kielen opetuksen taso on laskenut. Toisaalta on ihana joskus provosoida kieli poliiseja ja pilkun viilaajia joillain älyttömillä keskustelu palstoilla :).

Vierailija
4/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äidinkielessä heikommat eivät ennen tuottaneet tekstiä samalla tavalla kuin nykyään. Nyt kuka vain voi kirjoitella juttuja nettiin, ja ne ovat siellä laajan lukijakunnan luettavana. Netissä ei ole mitään ennakkosensuuria, kuten esim. lehdissä, joten nykyään yhdyssana- ja muita virheitä on luettavissa enemmän lähinnä sen vuoksi, että tekstiä julkaistaan enemmän. Ja yhdyssanavirheet ovat äidinkielen virheistä ne yleisimmät.

Vierailija
5/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin naimisiin, niin olin ihmeissäni, kuinka fiksu mieheni ei osannut alkeitakaan yhdyssanoista. Kun sitten joskus luin anopin kirjoittamia tekstejä valokuva-albumista, niin sieltä löytyi sama ongelma: ei hajuakaan yhdyssanoista.

Kulkeekohan yhdyssanaongelma jotenkin geeneissä. Ehkä ei kuitenkaan niinkään, mutta ainakaan kaikki eivät saa kotoa mitään oikeaa mallia yhdyssanoihin, eikä koulukaan sitten pysty ihmeitä tekemään asian korjaamiseksi.

Vierailija
6/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska se hidastaisi paljon tekstiviestien tekemistä. Puhelimeni ei tunnista yhdyssanoja joten ne täytyisi lähes aina naputella vaikeimman kautta erikseen. Luulen että tämä on heikentänyt monien yhdyssanatajua. Kun tottuu näkemään sanat erilleen kirjoitettuna, ei enää tajua että ne pitäisikin kirjoittaa yhteen.

Vierailija
7/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yhdyssanat on vaikeita. Ovat olleet vaikeita aina, niin ala-asteella kuin nytkin 30 -vuotiaana.

Äidinkielen opettajaa en moiti, enkä moiti tukiopettajiakaan. Jos kirjoitan jotain virallista, keskityn ja saatan kysyä paikalla olijoilta sanoista tulevatko yhteen vai erikseen. Kun kirjoitan tänne palstalle, en aina jaksa jokaista sanaa miettiä. Jättäköön lukematta, jos ei kestä.

Minä en yhdyssanoja nää, kaikki kirjoittaisin erikseen.

Olen pahoillani aiheuttamasti pahasta mielestä. ;)

Vierailija
8/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..toisaalta kiristyneestä työtahdista ja toisaalta työnkulkujen muuttumisesta. Lehdissä oli vielä 1970-luvulla erikseen ammattiryhmä nimeltä oikolukijat. Enää heitä ei ole. Tekstien tarkistaminen jäi pelkästään toimitussihteereille. Nykyään he hoitavat tekstien editoinnin lisäksi ulkoasunkin, jolloin aikaa ei jää yhtä perusteelliseen editointiin kuin ennen.

Monet tämän maan tunnetuimmista ja legendaarisimmista vanhan polven toimittajista eivät osaa/osanneet oikeinkirjoitusta eivätkä kaikki kielioppiakaan. Kaikki heidän juttunsa kirjoitettiin toimituksissa melko perusteellisesti uudestaan. Heihin verrattuna nuoret ovat erittäin taitavia kirjoittajia, mitä nyt sitten joku yhdyssanavirhe välillä eksyy mukaan.

Vierailija
9/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

avauksessa ja vastauksissa ja mistähän se sitten johtuu. Vastaus: Kysyjä ei itsekään osaa yhdyssanoja.

Vierailija
10/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekevät kirjoituksesta hankalaa luettavaa. luulisi, että tekstareiden kirjoittamisella ei ole nettikirjoittelun kanssa mitään tekemistä - ja kaipa sen puhelimen tekstintunnistuksenkin saa pois päältä, jotta voi yhdyssanat kirjoittaa ihan itse oikein.

Vierailija
11/11 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin vähentynyt. Jos ei lue, ei opi käyttämään kieltäkään kunnolla. Puhuttu kun on eri kuin kirjoitettu. Lisäksi sähköposti, mese ja tekstarikieli on tosi erilaista kuin kirjoitettu yleiskieli. Ei sillä, etten hyväksyisi sitä, että kieli muuttuu ja kehittyy. Mutta on kieltämättä aika vaikeaa välillä ymmärtää esim. ala-asteikäisten kirjoituksia, jotka on kuin suoraan sarjakuvista tai tekstareita: lyhyitä huudahduksia tai ei mitään välimerkkejä. Kyllä koulussa opetetaan, mutta kaikkeen ei vaan riitä aika.

Ja edelliselle, erikseen kirjoittaminen oli provoa! :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi