Joudun ostamaan lapsilleni syys- ja talvivaatteet luotolla :(
Rahatilanne on nyt sellainen... Mies on osa-työttömänä (joka toinen viikko lomautettuna) ja minä pienituloinen. Vaikka kirppareilta ostaisin ja alesta, niin siistinnäköisiä en saa ellen jonkin verran niistä maksa. Kuopus kasvoi juuri 92 cm:sta vaatteista ulos ja 98 cm tarvittaisiin hirmuisesti, molemmilta lapsilta on talvivaatteet ja kengät jääneet pieniksi, samoin kuopukselta syyshaalari ja kengät. Keväällä en hamstrannut alesta, koska rahatilanne oli jos silloin huono ja ajattelin että en osta mitään mitä ei ole ihan pakko kun on niin tiukkaa muutenkin. No nyt on ihan pakko ja rahatilanne vielä huonompi kuin keväällä :(
Ikinä ennen en ole tähän joutunut sortumaan, mutta nyt on pakko. Taidan pistää tilauksen H&M:n tilille ja lisäksi täytyy ehkä ottaa kulutusluottoa...
Kommentit (50)
kans mummi ostelee pojalle alesta vaatteita etukäteen seuraavalle vuodelle niin ei sitten tule hätä jos rahatilanne huononee...
käydä puhumassa asiasta diakonin kanssa? Tai oletko varma, ettei teillä ole oikeutta toimeentulotukeen?
Mitä jos nyt vaan kuitenkin säästäisit tiukasti ja etsisit niitä siistejä ja halpoja käytettyjä kirppiksiltä ja huutiksesta vähän pidempään. Syysvaatteita ei tarvii välttämättä vielä kuukauteen ja talvivaatteita melkein puoleen vuoteen.
Mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää. Silti jo nyt on niin kovat ongelmat että tili menee miinukselle ennen palkkapäivää. Kuukausi kuukaudelta ensin jäi vähemmän rahaa yli, sitten meni säästöt ja nyt tilin miinukset kasvaa kuukausittain.
Emme ole koko kesänä käyneet maksullisissa kohteissa (mummo tosin käytti lapset Puuhamaassa, maksoi liput), vain ilmaisuimarannoilla, leikkipuistoissa jne.
Ja vaatteet joita aion ostaa ovat alekorikamaa, käytettyjä (mutta ei missään nimessä rikkinäisiä tai muuten erittäin kulahtaneita) jne. Usein olen huomannut että esim. loppualesta saa uusia vaatteita jopa halvemmalla kuin kirpparilta kulahtanutta. Täällä on kirpparilla huono tarjonta, kuopuspojallekaan ei meinaa enää ehjiä löytää ja rikkinäisistä (esim. pieni reikä pepussa ja selkeästi kuluneet polvet ja peppu, rispaantuneet lahkeensuut) kollegepöksyistäkin voidaan kiskoa esim. 2 euroa, mikä on mielestäni järjetön summa sellaisista. Eskarilaiselle on harvoin mitään kirpparilla tarjolla, jos on siistiä niin hinta on sitä luokkaa että uutena voi saada samalla hinnalla, rikkinäisiä en aio ostaa vaikka kuinka tiukkaa olisi.
ap
niitä kirppareita kiertänyt?
Minä löysin juuri todella hyväkuntoisen Jonathanin syyshaalarin hintaan 2e. Ja mielelläni sen lapseni päälle puen.
On niitä jos vain jaksaa kiertää. Mutta jos ei käytetty kelpaa, niin sitten pitää elää luotolla.
kirpparilta kuin hm:stä. Mutta jos teillä nyt vielä ei ole ongelmaa niin kulutusluottojen jälkeen on... Mutta ostele vaan vaatteet lapsille luotoilla, onhan se tärkeämpää että niillä on uudet vaatteet pääällä nyt kuin että saavat myös myöhemmin ruokaa suuhunsa.
siistejä haalareita, ja parilla eurolla talvikenkiä(melkein käyttämättömiä).
t.se yh
Ei siinä ole mitään häpeämisen aihetta. Se on elämää vaan! Kaikkea hyvää teidän perheelle ja toivottavasti rahatilanne paranee pian!
Lapsilisät menee ruokaan ja laskuihin.
Pitäisi kait talo myydä :( Mutta yritämme vielä sinnitellä, ehkä se tästä kohtapuoliin. Ylitöitä voisin itse tarjoutua tekemään (niitä on tarjolla, olen hoitoalalla).
niitä kirppareita kiertänyt? Minä löysin juuri todella hyväkuntoisen Jonathanin syyshaalarin hintaan 2e. Ja mielelläni sen lapseni päälle puen. On niitä jos vain jaksaa kiertää. Mutta jos ei käytetty kelpaa, niin sitten pitää elää luotolla.
Täällä meilläpäin (keski-suomi, pienehkö kaupunki) on meillä ja naapurikaupungissa yhteensä kolme kirpparia, jotka säännöllisesti kierrän, aina olen niissä kierrellyt, myös ennen rahavaikeuksia. Täällä harvoin moisia löytöjä tekee, todella harvoin, niin harvoin että ehkä 1/10 vaatteista saan kirppareilta jos ja kun joka viikko siellä kiertelen. Ulkovaatteet on liki aina ala-arvoisia (todella kulahtanut, rikki ja vanha haalari hintaan 15 euroa tms), sisävaatteita joskus löytyy.
ap
Mä olen myös ostanut sieltä useastikin. Lyhennys on parikymppiä kuussa. Ei mielestäni paha ollenkaan. Ei tuollaiseen voi talous kaatua.
Jos joskus pääset pk-seudulle muissa asioissa, käytä päivä tai pari kirppisten kiertelyyn. Tarjonta on niin suurta että hinnat on välillä tosi matalalla. musta on hassua, että ihmiset myy esim. siistejä trikoopaitoja 20 sentillä, kun uutena maksavat 8-12 euroa. Itse olisin valmis maksamaan pari kolme euroa tuollaisesta kun hyvä löytyy, mutta jotkut ilmeisesti katsoo pelkkää hintaa ja hinnoittelee ihan alakanttiin.
On niitä jos vain jaksaa kiertää. Mutta jos ei käytetty kelpaa, niin sitten pitää elää luotolla.
löytää ne juuri oikeankokoiset vaatteet. Minä en juurikaan värien suhteen ole ronkeli, mutta koko pitää olla sopiva.
Lauantaina kävin viidellä kirpparilla ja näin tasan yhden syksyhaalarin (noin metrin mittaiselle) ja sekin oli vielä liian iso. Lassien puku 3E, jätin kuitenkin hyllyyn kun meillä se olisi ollut vielä vuoden kaapissa odottamassa. Ajattelin että noukkikoon joku muu sen tälle syksylle.
Itsellä on varaa ostaa uudetkin kamppeet mutta kierrätetty kelpaa vallan hyvin. Siihen kiertämiseen menisi vaan koko elämä.
Olisiko sinulla tuttuja esim siellä Helsingissä, joka viitsisi kierrellä kirpputoreja ja lähettää vaatepaketin sinulle?
Mitkä kirpputorit muuten ovat parhaita siellä stadissa, jos vaikka itsekin tulisi saalista etsimään?
moni voisi lahjoittaa vaikka ilmaiseksi jos tietäisi missä asutte, uskon niin
Täällä meilläpäin (keski-suomi, pienehkö kaupunki) on meillä ja naapurikaupungissa yhteensä kolme kirpparia,
Keski-Suomessa kanssa kiertelen
t 23
siellä kirpparvaatteiden olevan tosi kalliita.
Minä ostin Vantaalta, Myyrmäen kirppikseltä, jokin aikaa sitten Reimatecin lähes uuden veroisen toppapuvun. Tod näk yhdellä lapsella olleen, yhden talven ajan.
Näytin sitä tälle kyseiselle kaverille ja kysyin hänen arvaustaan paljon maksoin siitä. Tämä kaverini pyöritteli sitä ja sanoi, että heilläpäin se maksaisi 30-40 euroa.
Minä maksoin siitä Myyrmäessä 3 euroa.
Myyrmäessä Myyrmäkihallin kirppis, Myyrin (vai mikä lien) itsepalvelukirppis, vallilassa Waltteri makasiinit, Hgin jäähallin kirppis...
Mitkä kirpputorit muuten ovat parhaita siellä stadissa, jos vaikka itsekin tulisi saalista etsimään?
kun kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Minulta jää jatkuvasti pojan vaatetta. Tällä kertaa on koko 116 cm. Mutta en löydä kohdetta täällä Helsingissä! En edes kaipaa niistä rahaa, vaan haluaisin vain antaa tarvitsevalle.
Sanoisin, että seis. EI tuollaiseen mitään kulutusluottoa. Lapset saa lapsilisät ja niillä ostaa niille kyllä taatusti ne talvivaatteet! Vaikka uutenakin, mutta taatusti myös vaikka huutonetistäkin.
Pistä omat vaatteet asap myyntiin ja ostat sitten sieltä saaduilla rahoilla niitä vaatteita kans. Nyt ei ole vielä mikään talvi, ehdit kyllä saamaan rahat kasaan ennen kuin talvi tulee.
Teillä on kaksi töissä olevaa, niin kyllä täytyy lapsen talvivaatteet ilman kulutusluottoa löytyä. Muuten on jatkuvat menot liian suuret ja sit pitää kyllä ehdottomasti pistää isoja juttuja uusiksi elämässänne (asunto tai auto), ei sitä nyt voi niin elää, että pikaluotoilla, joissa korko on 700% ostetaan lasten vaatteet.