Miksi tutti on paha asia
kysyy viikon vanhan vauvan äiti. Vauva on jatkuvasti rinnalla ja ei ime todellakaan koko ajan, vaan erityisesti yöt olen kuin tutti hänelle. Tutti vapauttaisi minut nukkumaan, mutta onko tutti todella paha juttu ja miksi näin on
Kommentit (11)
Minä en ole saanut kumpaakaan lastani syömään tuttia, ja se oli aivan kamalaa. Kyllä olisi ollut valtava apu siitä, että vauvalle olisi saanut jonkin hätäavun suuhun siinä vaiheessa, kun alkoi mennä levottomaksi. En mitään muuta toivo niin kovasti, kuin että seuraava lapseni suostuisi oppimaan tutin imemisen.
Mistä olet saanut käsityksen että se on paha asia? Ei se ole, anna vaan tuttia.
Jos vauvalla on kova imemisen tarve ja koet että tutti helpottaisi niin ota ihmeessä käyttöön. Mielestäni tutti ei ole paha asia, hampaidenkaan kannalta ei haittaa ole jos vierottamiseta ei hurjasti pitkitetä.
On täysin sallittua ota apuvälineitä käyttöön jos ne helpottaa arjessa jaksamista :)
jos tutti ei pysy suussa kokeile eri merkkejä. Meillä piti pitää sormin välillä sitä tuttia suussa, kun ei muuten pysynyt.
tutin käyttöähän suositellaan vältettävän ainakin siihen asti, kunnes lapsella on imuote hallussa (arviolta n. kolmen ensimmäisen viikon ajan). Vauvalla voi tulla ns. nännihämmennys, koska tutin imeminen on erilaista, kuin rinnan. Lisäksi maidonnostatusaikana vauvan imuhalut kannattaa suunnata rintaan, jotta maitoa muodostuisi riittävästi. Myöhemmin tutti voi aiheuttaa esim. purentaongelmia, jos siitä ei vieroiteta ajoissa (2,5-vuotiaaksi mennessä). Lisäksi tutin käytöllä näyttäisi olevan korvatulehduksia lisäävä vaikutus.
Kaiken tämän sanottuani kerron kuitenkin, että meillä tutti on ollut käytössä synnäriltä asti. Eikä se ole ainakaan imetyksen suhteen aiheuttanut mitään ongelmia (vauva on nyt reilu 6 kk vanha). Minä en siis osaa pitää tuttia minään todella pahana juttuna, päinvastoin tutti on aika hyödyllinen kapistus monessa tilanteessa.
Tutti pienentää kätkytkuoleman riskiä...
Meillä opeteltiin tutille, aikaa meni, mutta oppi!
Vanhemmiten lisää korvatulehdusriskiä ja ihan vauvana voi tosiaan haitata imuotteen kehittymistä.
Vauva imee kuitenkin jotakin. Tutti on paljon parempi kuin peukku ym, koska tutista voi vieroittaa, peukusta on hankalampi..
Vanhemmiten lisää korvatulehdusriskiä ja ihan vauvana voi tosiaan haitata imuotteen kehittymistä.
Olen kuullut tämän ennenkin, mulla löysin googlella vaan niitä, joissa sanotaan, että tutti lisää korvatulehdusriskiä. Tietäisikö joku?