Saanko päästää metelöivät pojat riehumaan trampalle sunnuntaiaamuna kello 10?
Pojat heräsivät kello 8, kamalan työn ja tuskan takana pitää n sisällä edes kymmeneen. Lastenohjelmilla onnistuu ilman järkyttävää meteliä, mutta ei niitä telkan eessäkään viiitsisi koko päivää istuttaa. Kun kello löi 10 am, avasin takaoven ja sinne juoksi pojat 3,5 ja 8 v.. Kamalalla metelillä, trampat jouset soiden. Olenko kamala naapuri?
Kommentit (36)
kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu!!
Meilläkin raja tuo 10.00, tosin tramppaa ei ole.
ihan lapsiperheilläkin.
Joku rivarinaapurisi haluaisi ehkä nukuttaa vauvaansa ulkona vaunussa. Eipä taida tulla mitään. Joku naapurin teini saattaa haluta nukkua pitkään, eipä onnistu.
Kyllä jonkunasteinen toisten huomiointi olisi hyvä. Teidänkin lapset kasvaa teineiksi ja haluavat joskus nukkua pitkään. Turha sitten urputtaa naapurin lapsista, jotka hyppii ja kiljuu päivät pitkät... Teille voi myös tulla vauva, joka ei kertakaikkiaan nuku muualla kuin vaunussa.
Kun se maailma ei pyöri vain teidän lapsien tarpeiden ympärillä!
kaikki eivät päästäneet lapsiaan ulos leikkimään.
t. täti katkerana muistelee lapsuuttaan
Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu, mutta kyllä mä mietin, kun mun lapse kiljuu ja karjuu tuossa meidän pihalla, että onko kaikki ääni ihan tarpeellista? Haluaako oikeasti mun naapurit kuunnella tätä?
Kyllä mä menen ja sanon, että riittää. Enhän mä edes itse jaksa sitä kuunnella. Ei se kaikki ääni ole tarpeellista ja sanomisen jälkeen lapset osaa leikkiä ilman karjuntaa. Ei ne lapset rikki mene siitä, että huomioivat vähän muitakin. Ei se myöskään tee heidän leikkejään "köyhemmäksi"
Muuta metsään. Lasten äänet kuuluu elämään.
Pakkoko siellä on metelöidä? Hyppimisestä ei kamalaa ääntä tule, mutta jos lapset huutavat ja kirkuvat niin ei kiva.
mutta kai ne lapsetkin osaa tehdä muutakin kuin huutaa ja kirkua? Normaali puhe tuskin ketään kalmalasti haittaa. Kannattaisi opettaa lapsillekin toisten huomioimista, mutta ei kai se onnistu kun ei itsekään sitä hallitse.
niiden teinejenkin. Vai saako kaikkien teinit kukkua ulkona yli puolen yön? ja sitten nukkua taas klo 12 seuraavan päivänä?
huhu..
Esim. alkoholin kanssa läträävät vanhemmat. Ja trampalla koko kulmakunnan kakarat huutamassa kun on ainoa paikka alueella missä ei mitään valvontaa...
Tämä on arkirealismia ja monessa paikassa niin totta, valitettavasti.
Joo lasten meteli on pientä siihen mitä nuo kaksitahtiset pitävät.... Esim. just raivaussaha on soinut meilläkin naapurissa viikonlopulla. Heti sunnuntai aamuna heräsin siihen. SE JOS mikä on ärsyttävää... eikö voi arkipäivänä raivausta tehdä.... Saisi edes viikonlopulla nauttia maaseudun rauhasta, mutta pitää sekin sitte pilata hirvittävällä pärinällä ja vielä kahdella koneella.... HUH HUH Yritimpä vastineeksi laittaa kunnon rockia... mutta eipä taida auttaa...Joku melulisä pitäisi tuollaisesta toiminnasta naapureille maksaa. Tai ainakin etukäteen varoittaa jotta voisi olla pois.... tai ainakin laittaa korvatulpat yöksi.
Tuo klo 10 on ihan ok.
Meillä tänäkin sunnuntaina (eli eilen) naapurin kakara oli pihalla klo 07.10 huutamassa kurkku suorana toista naapurin lasta leikkimään.
Vartin huudettuaan tämä toisen lapsen isä vaiensi huutajan.
Sitten tämä samainen lapsi huusi äänensä käheäksi pihalla kahdeksan jälkeen. Siis huusi vain huutamisen ilosta, ei sen takia, että olisi sattunut tms.
Kyllä lapset pihalla voi olla ja lähteehän niistä ääntäkin, mutta vähän voisi kuitenkin rajoittaa, että mihin aikaan ja toisaalta, jos huudetaan ja kiljutaan vaan huutamisen ja kiljumisen ilosta, niin kyllä siitäkin voisi vanhemmat edes välillä sanoa.
Olen itse maalta kotoisin ja vaikkei siellä mitään hiljaisuusaikoja tietenkään ollutkaan, niin ehdoton sääntö oli, että kaikilla pitää olla rauha klo 21-09.
Ja tämä klo 09:kin oli sellainen, että oli kaverin äidin kanssa sovittu, että niin aikaisin saa jo sunnuntaina soittaa kavereita leikkimään ja erikseen kerrottiin, jos aikuiset olivat olleet esim. viihteellä, että saa soittaa vasta myöhemmin.
Ei yhtään vanhempaa ketjua löytynyt nostettavaksi?
En huolisi teitä naapuriksi. Olen omien poikien mekkalointia joutunut hillitsemään niin se on muidenkin tehtävä.
No, olipa tosiaan vanha, en nostanu tätä ketjua, mutta harvoin tulee katsottua päiväyksiä, enemmän kiinnostaa aihe..
Mun mielestä lapset voi alkaa metelöidä jo kymmeneltä, mutta se mua nyppii, ku naapuri päräyttää sunnuntaiaamuna klo 7 ruohonleikkurin käyntiin. Että mikä ihmeen pakko se on just sunnuntaiaamuna...
Joku sano, että vois ottaa naapuritkin huomioon.. Jos vaikka jollain nukkuu lapsi ulkona.. Ite oon kyllä sitä mieltä, että koko kylän ei tarvi vaieta yhden pikkuisen päiväunien ajaksi.
Saat päästää. Itse nukun mielelläni pitkään, mutta en kyllä katso, että minulla olisi sen takia oikeus kohtuuttomasti rajoittaa naapurien toimintaa (ja jos ei kymmeneltä saa olla jo ääntä pihalla, niin se on tosi kohtuutonta, yhdeksältäkin saa jo olla mielestäni).
Minusta kertoo jo paljon sinusta että pidättelet lapsia kymmeneen asti. Se on hyvin kohteliasta naapureita kohtaan ja varmasti hekin ovat huomanneet että tasan kymmeneltä alkaa jousien natina. Itse ainakin osaan arvostaa sitä että tiedän etukäteen että kohta alkaa meteli, mutta siihenjasiihen asti saan olla rauhassa ja hiljaisuudessa.
Kyllä ne naapurit sitten voivat tulla itse kertomaan jos meteli häiritsee.
tai hyppiä trampalla? Aika köyhää elämää... Mitäs ne talvella tekee kun ei ole tramppaa? Ja ilmeisesti et itse jaksa sisällä meteliä, joten miksi naapureiden pitäisi siitä kärsiä?