Haluan takaisin 80-luvulle!
Silloin oli paljon vapaampi ja aidosti sosiaalisempi ilmapiiri. Nykyaika on hirveää, ahdistavaa kyttäystä ja kyräilyä.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:09"]
eipä ollut epä-älyllistä nettiräyhäämistäkään.
[/quote]
Ei ollut perussuomalaisia.
[/quote]Nyt olet kyllä väärässä. Silloin ei ollut viher-vasemmistoa eikä humanitaarisia maahanmuuttajia, feministejä ja suvakkeja. Lähes jokaisella suomalaisella oli nykyisen Persun arvomaailma - ellei jopa konservatiivisempi. Luonnonsuojelu oli lapsen kengissä, homous oli ollut laitonta vielä muutama vuosi sitten ja etniseltä taustalta muita kuin länsimaalaisia pidettiin outoin muukalaisina (ihan siitä syystä, että heitä ei kaduilla vastaan tullut edes helsingissä) ja koulujen kirjoissa mustan ihmisen kohdalla luki neekeri.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:14"]
Inhoan ehkä enitennykyajassa kaikkea ruokavouhkausta. Ja sitä, että KAIKKI kuvataan.
[/quote]
Sama. Varsinkin tuo ruokavouhotus.
Mutta oliko se 80-luku nyt niin ihanaa? Ehkä vaan aika kultaa muistot. Mua ainakin ahdistaa kun kattoo vanhoja valokuvia, tosi ankean näköistä. Sekoaisin jos joutuisin pukeutumaan samalla lailla kuin silloin!
[/quote]
Ei ainakaan mun kuvissa, olin lapsi silloin. Lapsilla oli paljon kauniita röyhelömekkoja 80-luvun loppupuolella ja farkku/pitsimekkoja, farkkutakkeja, pikeepaitoja. Ja sit tosi värikkäät vaatteet, pinkkiä, neonväriä yms.
Matkusteltiin perheen kanssa ulkomailla ja muistan upeat häävaatemyymälät, missä oli kauniita mekkoja. Kyllä sillonkin oli hienoja vaatteita, kapealahkeisia farkkuja, rentoja raitapaitoja yms.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 06:09"]
[/quote]
[/quote]Nyt olet kyllä väärässä. Silloin ei ollut viher-vasemmistoa eikä humanitaarisia maahanmuuttajia, feministejä ja suvakkeja. Lähes jokaisella suomalaisella oli nykyisen Persun arvomaailma - ellei jopa konservatiivisempi. Luonnonsuojelu oli lapsen kengissä, homous oli ollut laitonta vielä muutama vuosi sitten ja etniseltä taustalta muita kuin länsimaalaisia pidettiin outoin muukalaisina (ihan siitä syystä, että heitä ei kaduilla vastaan tullut edes helsingissä) ja koulujen kirjoissa mustan ihmisen kohdalla luki neekeri.
[/quote]
Mitä paskaa, ethän sä tiedä 80-luvusta mitään. Ei ollut juuri lainkaan rasismia 80-luvulla. Ei puhutta mistään "mamuista" tai "monikulttuurisuudesta", nää termit oli täysin tuntemattomia eikä muutenkaan jankattu ulkomaalaisista. Jos sun sukusi on olleet silloin jo juntteja, ei se tarkoita, että muu Suomi olisi. Ulkomaalaisia oli vähemmän kuin nykyään, mutta itse olen puoliksi israelilainen ja asuin pienellä paikkakunnalla, ettei helsingissä olisi ollut ulkomaalaisen näkösiä, on täyttä paskaa. Ja ei todellakaan pidetty muukalaisena. Rasismi alkoi 90-luvun lamasta, omalla kohdallani näkyi esim vittumaisena kyttäämisenä, kun menin kauppaan, myyjät olettivat, että olen varastamassa. Ja sitten, jos tuli riitaa muiden kanssa, nimiteltiin.
Luonnonsuojelu oli normaalia ja järkevää, eli suojeltiin eläimiä ja oltiin huolissaan öljylatastrofrista, ei keksitty, että luonnolliset luonnonilmiöt ja vaihtelut olisivat ihmisen aiheuttamia. 90-luvulla puhuttiin "otsonikadosta", tosiasiassahan otsoni vaihtelee luonnostaan eikä ole mitään ihmisen aiheuttamaa otsoniaukkoja, ja siksi tästä ei enää jauhetakaan. Nyt on keksitty uusi tapa syyllistää ihmisiä: syytetään ihmisiä luonnollisesta ilmastonvaihtelusta, jolle on keksitty uusi nimi: kasvihuoneilmiö.
Homoutta ei hyväksytty ja naiset ei olleet armeijassa, mutta niin saisi olla tänä päivänäkin.t: puoliksi israelilainen
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
kaikki oli perussuomalaisia ja oli rokkarit vastaan urheilijat tappeluita. ja kylätappeluita jne.
[/quote]
ei todellakaan ollut. Puoliksi ulkomaalaisena pienellä paikkakunnalla asuneena tietäisin, jos olisi ollut. Rasismi ja rasistiset ryhmittymät alkoivat varsinaisesti 90-luvulla. Toki 80-luvulla on jotain pellenatseja ollut (siitoi?), mutta niitähän on pidetty ihan pelleinä jo silloin.
täällä sanotaan, ettei ollut suvaitsevaisia, no ei tarvittu mitään vitun suvaitsevaisuutta, kun ei ollut kunnon rasismiakaan. T: puoliksi israelilainen
Joensuussa oli jotain skinejä.
Töitä sai helposti ja kesätyöläisiä otettiin joka ikiseen paikkaan lukuunottamatta ihan pieniä perheyrityksiä, mutta sielläkin oli usein omat lapset.
80-luvun alkupuolella kuitenkin kouluruoka oli kalliimpaa. Olen kirjoittanut 1983 ja muistaakseni olin lukion toisella, kun lukiolaisille tuli maksuton kouluruoka. Opiskelijoille se oli maksullinen vielä pitkään, ammattikouluista en tosin tiedä. Toiselle asteelle, joskin tätä termiä ei silloin taidettu käyttää, se tuli 1986 tai -87 jolloin olin itse insinööriopiskelija.
Silloin olimme kyllä hyvin yhteisöllisiä eikä ollut sellaisia typeriä riitoja onko introvertit vai ekstrovertit parempia ml nämä typerät termit, vaan hiljaiset saivat olla rauhassa hiljaisia ja puheliaat puheliaita. Äänekkyydestä ei pidetty silloinkaan, mutta se on eri asia kuin puhelias.
Mutta - rahaa poltettiin ihan älyttömästi ja se oli lopun alkua. Ei siinä ole järkeä, että tehdään tavaraa älyttömiä määriä hyllyyn tehtaassa, kuten silloin tehtiin. Kyllä paljon pienemmät varmuusvarastot on järkevämpiä. Jo silloin oli tehty tutkimus, että jos jokaisella maapallon ihmisellä olisi amerikkalaisen elintaso, maapallo kuihtuisi kymmenessä vuodessa. Tätä lähestytään ja elintaso on materiliastilla puolella noussut paljonkin, jotenkin pahalta näyttää. Jätettä syntyy moninkertainen määrä silloiseen verrattuna ja kehitysmaat kehittyvät.
Se oli ihanaa aikaa! Opiskelijat asui alivuokralaisina perheissä eikä suinkaan omissa yksiöissä. Homoista ja lesboista puhuttiin kuiskaamalla, vaikka Helsingissä oli "se paikka", jossa moiset friikit kohtasi toisiaan. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista, kunnes pörssikupla puhkesi. Naistentanssit oli muotia.
[/quote]
[/quote]
Aakkosia opeteltiin N niinkuin neekeri- tyylillä. Vietnamista tuli venepakolaisia ainakin 1980-luvun loppupuolella. Suomi oli tuolloin vielä lapsenkengissä ulkomaalaisten suhteen, johtuen siitä ettei heitä ollut. Muistuttaisin vielä että nykyään on rasimia kutsua mustaa neekeriksi, silloin se oli vain sana kuvaamaan mustaa henkilöä.
Skinit olivat Joensuussa kyllä 90-luvulla. 80-luvulla heille ei ollut vielä tarvetta!
80-luvulla oli vaate punkkarit. Jopa meidän koulussa yhdellä luokkatasolla suht pienessä kunnassa.
Työnsaannin helppoutta muistelen kaiholla. Muuten en voi sanoa kaipaavani kasaria, rakastan tietotekniikkaa ja muutakin uutta teknologiaa, joten en jaksaisi huonosti toimivaa Commodorea, kuvaputkitelkkaa, lankapuhelimia, filmikameraa jne.
Ihanaa aikaa oli toi nuoruus! Minä asuin ihan omassa yksiössä kasarilla, pikkuroballa. Karseet vermeet oli. Kekkonen kuoli, Olof Palme murhattiin ja Tshernobyl paukahti. Kaikki nämä, kun vuoden olin au-pairina Sveitsissä:). Mulla oli monia homo- ja lesboystäviä. Olen helsinkiläinen kasarimimmi. Pankissa duunissa ja opiskelin Hankenilla. Oi noita aikoja. Hot Apple oli kova Töölön tullin kupeessa ja Pääty kisahallissa...
Minusta pahinta nykyään on pakkopositiivisuus. Ihmiset jotenkin ajattelevat, että kun netissä ollaan niin raadollisia nimettöminä, niin jos esiintyy omilla kasvoilla tai nimellä (facessa, pitää blogia tai irl), niin pitää aina olla kauhean positiivinen erottuakseen nettiänkyröistä :) 80-luvulla ei pakkopositiivisuutta ollut, vaan eipä ollut epä-älyllistä nettiräyhäämistäkään.
Kyky erottaa viiltävä kritiikki epäasiallisesta haukkumisesta on myös kadonnut.
Mäkin haluaisin, musiikki oli ihanaa ja tuntuu että ihmisillä oli paljon hauskempaa
T. 99 syntynyt.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 07:42"]
80-luvulla oli vaate punkkarit. Jopa meidän koulussa yhdellä luokkatasolla suht pienessä kunnassa.
[/quote]
Oli punkkareitakin, mutta 80-luku oli kyllä juppiaikaa pääasiassa.
Inhoan ehkä enitennykyajassa kaikkea ruokavouhkausta. Ja sitä, että KAIKKI kuvataan.
Maalla kasvaneena muistan ennen kaikkea suunnattoman yhdenmukaisuuden paineen ja pieneenkin erilaisuuteen kohdistuneen pilkan. Vaatteita sai lähinnä vain Seppälästä, ja ne olivat siis kaikilla samasta muotista, farkut ja collegepaita. Juuri kukaan ei matkustellut, ja radiosta kuuli rockia vain tiettyinä kellonaikoina. Ja homous siis muistaakseni poistui tautiluokituksesta 80-luvulla. Ulkomaalaisia töllisteltiin avoimesti, nykyään useimmat sentään suhtautuvat heihin melko normaalisti. Neuvostoliittoa vihattiin salaa, mutta koulussa opetettiin yya:n kunnioittamista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:18"]
Maalla kasvaneena muistan ennen kaikkea suunnattoman yhdenmukaisuuden paineen ja pieneenkin erilaisuuteen kohdistuneen pilkan. Vaatteita sai lähinnä vain Seppälästä, ja ne olivat siis kaikilla samasta muotista, farkut ja collegepaita. Juuri kukaan ei matkustellut, ja radiosta kuuli rockia vain tiettyinä kellonaikoina. Ja homous siis muistaakseni poistui tautiluokituksesta 80-luvulla. Ulkomaalaisia töllisteltiin avoimesti, nykyään useimmat sentään suhtautuvat heihin melko normaalisti. Neuvostoliittoa vihattiin salaa, mutta koulussa opetettiin yya:n kunnioittamista.
[/quote]
Ei mua ainakaan tuijotettu tai ihmetelty, kun olin lapsi, olin vaan yks muitten joukossa. Ja oon pieneltä paikkakunnalta kotoisin... Nykyisin tota "mamu" (vittu miten typerä sana) ja monikulttuurisuus-jankkausta on jatkuvasti, 80-luvulla on ymmärretty, että ihmiset nyt vaan liikkuu rajojen yli. 80-luvulla nimenomaan suhtauduttiin normaalisti ihmisiin, nykyään on tota ihme vouhkausta.
Tosin mun mielestä oli parempi, että itäraja oli kiinni. Suomi oli parempi paikka ennen venäläisten ja virolaisten virtaa tänne.
Ja toi onkin tosiaan ironista, että 80-luvulla ei oo hyväksytty epäsuosittuja ja pukeutumiseltaan erilaisia ihmisiä hirveän hyvin, mutta nykyajan nuorista "hylkiöistä" jotkut kuvittelee, että heistä olisi silloin enemmän pidetty eikä oltu niin pinnallisia (vaikka todella on oltu) ja tämän fantasian kehittäneinä pukeutuu kasarityyliin. T: puoliksi israelilainen
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:14"]
[/quote]
Sama. Varsinkin tuo ruokavouhotus.
Mutta oliko se 80-luku nyt niin ihanaa? Ehkä vaan aika kultaa muistot. Mua ainakin ahdistaa kun kattoo vanhoja valokuvia, tosi ankean näköistä. Sekoaisin jos joutuisin pukeutumaan samalla lailla kuin silloin!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 07:20"]
[/quote]
[/quote]
Aakkosia opeteltiin N niinkuin neekeri- tyylillä. Vietnamista tuli venepakolaisia ainakin 1980-luvun loppupuolella. Suomi oli tuolloin vielä lapsenkengissä ulkomaalaisten suhteen, johtuen siitä ettei heitä ollut. Muistuttaisin vielä että nykyään on rasimia kutsua mustaa neekeriksi, silloin se oli vain sana kuvaamaan mustaa henkilöä.
[/quote]
Vietnamista on kylläkin tultu eniten 70-luvulla Vietnamin sodan jälkimainingeissa. Eikä 80-luvun loppupuolella ainakaan ole missään lasten kirjoissa todellakaan ollut neekeri-sanaa, se on ymmärretty rasistisena jo silloin. Älkää persut jaksako yrittää värittää menneitä vuosia mielenne mukaan. T: puoliksi israelilainen
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:10"]
Mäkin haluaisin, musiikki oli ihanaa ja tuntuu että ihmisillä oli paljon hauskempaa T. 99 syntynyt.
[/quote]
Anteeks nyt, mutta nää nuoret, jotka matkii kasarityyliä, vaikuttaa usein siltä, että niitä ei oman ikäiset oikein hyväksy ja ne kuvittelee, että ne olis menneinä aikoina hyväksytty paremmin ja alkaa siksi pukeutua jonkun menneen aikakauden mukaan. Oikeasti 80-luku on ollut myös ns pinnallista aikaa, jossa ulkonäöllä ja tyylillä on ollut paljon merkitystä, eikä silloin ole ollut epäsuosituilla yhtään helpompaa.