Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko kaikki yh:t kirjaimellisesti yksinhuoltajia?

Vierailija
01.08.2009 |

En yritä vähätellä kenenkään yksinhuoltajan tai lähihuoltajan elämää, tulin vain pohtineeksi asiaa.

Eikö yksinhuoltaja ole yksinhuoltaja, siis ilman toista vanhempaa? Saa elatusmaksut ja toisella tapaamisoikeus.

Eikö kuitenkin aika monella ole yhteishuoltajuus, jolloin toinen on lähi- ja toinen etähuoltaja (vai mitkä ne termit nyt olivatkaan)?

Jos nyt eroaisin miehestäni, minusta ei tulisi kolmen lapsen yh:ta, sillä meillä olisi yhteishuoltajuus. Vai mitä mieltä olette?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja on sellainen, jolla on lapsista virallisesti yksinhuoltajuus. Hän saa elatusmaksun ja yleensä toisella vanhemmalla on tapaamisoikeus lapseen.

Yhteishuoltajuudessa vanhemmilla on yhteishuoltajuus. Lähivanhempi saa etävanhemmalta elatusmaksun. Yleensä lapsella on tapaamisoikeussopimus etävanhemman tapaamisen turvaamiseksi.

Jotta soppa olis mahdollisimman sekava, niin yksinhuoltaja voi olla, vaikka lapsi tapaisi toista vanhempaansa viikko-viikko periaatteella. Ja vastaavasti voi olla yhteishuoltajuus, vaikka lapsi ei näe toista vanhempaansa kuin hyvin harvoin.

Yksinhuoltajuus tulee äidille automaattisesti, jos ette ole naimisissa. Huoltajuudesta voidaan toki sopia mitä tahansa.

Vierailija
2/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siekailematta, vaikka meillä on lasten isän kanssa yhteishuoltajuus. Käytännössä kun meillä isä ei osallistu millään muotoa lasten elämään muuta kuin tapaamalla heitä - on siis tehnyt selväksi, että lapsia koskevissa asioissa "hän ei ole käytettävissä". Pistää kyllä nimensä alle papereihin, kun ne hänen eteensä kannetaan. Mutta minä siis kannan yksin vastuun kaikesta lapsia koskevasta päätöksenteosta ja hankinnoista = olen käytännössä yksinhuoltaja.

Vituttaa tuo menneeseen avioliittoon perustuva menettely, että yhteishuoltajuus on automaattisesti voimassa eikä siihen käytännössä saa helposti mitään muutosta (ts. ei saa yksinhuoltajuutta, jos ei ole erittäin painavia perusteita). Koska oikeasti on olemassa paaaaljon miehiä, joita omat lapset ei vaan kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevansa yksinhuoltajia tai eivät edes tiedä että oikeasti ovat lähivanhempia ja lapset yhteishuollossa. Itse olen oikeasti yksinhuoltaja, ja kun jossain virrallisessa paikassa sanon olevani yksinhuolta usein vain jankataan että mitkä on toisen huoltajan yhteistiedot, ja saan monesti sanoa että "ei ole mitään toista huoltajaa vaan olen yksinhuoltaja", "niin niin mutta toisen huoltajan, isän yhteystiedot", mutta kun isä ei ole huoltaja jne.

Jos nyt eroaisin miehestäni, minusta ei tulisi kolmen lapsen yh:ta, sillä meillä olisi yhteishuoltajuus.

Vierailija
4/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja nimitystä käytetään siitä jonka luona lapsi asuu suurimmaksi osaksi. Jos lapset on molemmilla vanhemmillaan viikko ja viikko niin silloin ei ole yksinhuoltaja.

Itse olen yksinhuoltaja koska isä on luopunut oikeudestaan. Kaikki lapsia koskevat päätökset teen itsenäisesti. Lapset asuvat kanssani ja isä tulee heitä tapaamaan max 5 viikon välein muutamaksi tunniksi. Hän maksaa myös elarit, mutta yhteishuoltajuus ei täyty muilta kohdin mitenkään.

Yleinen harhaluulo on että huoltajuudella ja tapaamisoikeuksilla on jotain tekemistä keskenään. Näin ei ole. Vaikka munkin tapauksessa isä on luopunut huoltajuudesta on hän silti lasten isä ja hänellä on sovittu tapaamisoikeus. Hän ei vain osallistu lapsia koskevaan päätöksentekoon.

Vierailija
5/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikeasti yksinhuoltaja, ja kun jossain virrallisessa paikassa sanon olevani yksinhuolta usein vain jankataan että mitkä on toisen huoltajan yhteistiedot...

Minä olen varmasti tuollainen jankkaaja työssäni. Olen kantapään kautta oppinut että ihmiset sanovat olevansa yksinhuoltajia ja sitten jostain ilmestyykin kiukkuinen iskä vaatien perumaan kaikki tehdyt päätökset vaikka ei olisi osallistunut lasten elämään mitenkään vuosiin.

Vierailija
6/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä lapsen isän kanssa päätämme hänen nimestään ja asuinmaastaan, muista lasta koskevista asioista päätän minä. Tästä on oikeuden päätös olemassa.

Itse pidän itseäni yksinhuoltajana.

Vierailija
7/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli avoerossa varsin usein on lasten suhteen täysin sama tilanne kuina avioerossa.

Yksinhuoltajuus tulee äidille automaattisesti, jos ette ole naimisissa.

Vierailija
8/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotiin että vaikka olemme yhdessa ja kasvatamme lapsen yhdessa,mutta jos emme allekirjoita erillistä yhteishuoltajuus lappua niin sitten minä äitinä olen yksinhuoltaja vaikka isyys olisi tunnistettu!

Vierailija
9/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksinhuoltaja, sillä lasteni isä on kuollut, eikä ole toista miestä.

Vierailija
10/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin olen yksinhuoltaja. Elatusmaksut tulee ja lapsen isä ei juurikaan tapaa lastaan, muutaman kerran vuodessa ja siis päiväaikaan. Koko hoito kuuluu minulle ja mitään ekstraa ei isältä tule.

Vierailija
11/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon itseäni noin, niin ei tule väärinkäsityksiä. Ainoa yhteydenpito kun on isään elatusmaksut.

Vierailija
12/12 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään, kun ei parempaa lyhennelmää ole.