Minkä ikäiselle vauvalle olet antanut ensimmäisen kerran maissivelliä?
Mietityttää kovin kun tyttömme on nyt 3,5kk vanha ja tuntuu että pelkkä maito ei pidä häntä kylläisenä, jatkuvaa syöttöä ja vaippa on täynnä pissaa, ihan kuin maito tulisi ihan vetenä läpi.
Neuvolassa meillä on sellainen "tyrannitäti" joka elää ihan ohjesääntökirjan mukaan ja hänen mielestään maissivellin tai minkään muun kuin maidon antamista ei tule edes harkitakkaan vielä pitkään aikaan.
Joten, milloin teillä aloitettiin maissivellin tai muun ensivellin antaminen?
Kommentit (13)
Jos vauva kasvaa kunnolla, niin mitä hätäilet? Vauvat vaan joskus on kaiken aikaa rinnalla. Jos nyt on ihan pakko, niin malta vielä pari-kolme viikoa ja aloita soseilla.
ja tiedoksi vain, tuo tyrannitäti neuvoalasta ajattelee vauvasi parasta, mikäli sinä et siihen pysty.
Jos vauva kasvaa kunnolla, niin mitä hätäilet? Vauvat vaan joskus on kaiken aikaa rinnalla. Jos nyt on ihan pakko, niin malta vielä pari-kolme viikoa ja aloita soseilla.
ja tiedoksi vain, tuo tyrannitäti neuvoalasta ajattelee vauvasi parasta, mikäli sinä et siihen pysty.
Eikö alkuperäisessä viestissä lukenut tarpean selkeästi että pelkkä maito ei pidä vauvaa kylläisenä???
kannattaa pari viikkoa antaa sitä ja sitten aloittaa soseet. tuo velli ei tosiaan hirveästi maitoa paksumpaa ole ja ei meillä ainakaan pitänyt sen enempää kylläisenä mutta oli pieni "askel" soseisiin siirtymiseen.
tietää, pitääkö maito kylläisenä vai ei?
Siis onko kylläisyys se, että lapsella on nälkä vain neljän tunnin välein?
Vauvan maailmassa tuo syöminen menee vähän eri tavalla kuin aikuisten.. tiheällä syömisellä on merkityksensä.
Maito on kaloripitoisinta ainetta, mitä vauvan kurkusta saa alas.
Maidossa on myös korkeampi proteiini- ja rasvaprosentti kuin esimerkiksi maississa tai perunassa.
Aloitin 3,5 kk vanhana maissivellillä ja sitten peruna-porkkanavellillä. Heti parani yöt ja vauva oli hyväntuulisempi. Harmitti, että kärvisteltiin ihan turhaan lähes kaksi viikkoa todella rikkonaisia öitä - kauhea ajatella, että mun lapsi oli nälissään, ja minä vaan tukin maitoa, vaikka ratkaisu ois ollut lähikaupassa!
Mun neuvolantäti on jäämässä kohta eläkkeelle, ja nähnyt noin miljoona eri suositusta. Hän vaan totesi tyynenä, että suositus sanoo toista, mutta minä sanon, että tämä on sinun lapsesi ja sinä käytät tässä omaa harkintaasi.
Samaa voisin sanoa sulle; ei se neuvolan terkka ole teillä valvomassa öitä ja kuuntelemassa sun lapsen kitinää. Helppohan sen on suosituksia tuijotella. Vellin aloittamisesta ei oo lapselle _mitään tutkittua haittaa_. Jos velli ei auta, niin sitten vaan lopetat sen antamisen, eikä mitään vahinkoa ole tapahtunut.
Vellit on ihan turhia. Jos lisäkorvike ei riitä niin sitten neljän kuukauden ikäiselle aloittaisin ihan puurot. aamupuuroa ensin ja sitten illaksikin. Varmasti auttaa. velli itsessään ei ole mitään ihmetavaraa.
on sama kuin puuro, mutta hiukan nesteisempää.
Ja sinun lapsi voi syödä kumpaakin.
Oma valinta.
kovinkaan paljon yhtään mitään. (huomaat, jos teet vellin itse jauhosta).
Itse suosittelisin puuroa. Tai oikeastaan tuntuu, ettei vauvasi oikeasti tarvitse lisäruokaa, koska saa maitoa riittävästi (eli pissaa) ja kasvaa hyvin (koska terkka ei ollut huolissaan).
Elätkö sä muutenkin kuin vauvasi? Makaat sängyssä päivät pitkät ja käytät vaippoja?
Ei noissa ohjeissa oo mitään järkeä, se maissivelli on niin paljon paksumpaaki ku tutteli. Vauva ei puklaa sitä eikä tarvii olla niin usein syöttämässä. Enhän mäkään pelkällä maidolla eläis!