Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoitopaikka JA kotihoidotuki eroperheessä?

Vierailija
31.07.2009 |

Mitä tapahtuu tilanteessa, jossa lapset asuvat vuoroviikoin vanhempiensa luona ja toinen tarvitsee lapsille päiväkotipaikan (työssäkäyvä vanhempi) ja toinen ei, vaan haluaa kotihoidontuen?

Voiko kotona hoitava vanhempi kieltää toista viemästä lapsia päiväkotiin? (koska tälloinhan hän menettää kotihoidontuen)

Vaikuttaako jotenkin se, että vanhemmat asuvat eri kunnissa?

Onko KENELLÄKÄÄN KOKEMUSTA tällaisesta?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun nyt pitäisi pystyä sen lastesi isän kanssa sopimaan tämä asia. Ymmärrän miestäsi täysin: hänen on käytävä töissä, mutta hän haluaa silti viettää lastensa kanssa myös arkielämää.

Viikko-viikko -systeemi on arkielämän viettoon ainoa järkevä mahdollisuus, eikä ilman tuota arkielämää synny oikeaa vanhemmuutta.

Jos nyt ymmärsin oikein, sinulle ei käy, että miehesi vie lapset hoitoon, joka on hänen kannaltaan ainoa vaihtoehto. Kysynkin miksi se ei sinulle käy? Mikä siinä tökkii?

Vierailija
2/56 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi pitää nyt sitten saada lapset pois mieheltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en missään kohti maininnut, kumpi näistä vanhemmista olen :)

olen siis juuri se isä, joka haluaa lapsille päiväkotipaikan :)

ap

Vierailija
4/56 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaihtoehto saada tuota tukea on varmaan se, että isä tuo lapset äidille hoitoon omilla viikoillaan. Jos hoitopaikka otetaan, tuki menee.

Vierailija
5/56 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämisesi ei onnistu ilman että lapset on hoidossa, mutta jos toinen on kotona ja lapset ei ole silloin kotona niin miksi saisi hoitorahaa?

Silloinhan lapset on äidin hoidettavina ja haet töitten jälkeen? :D

Vierailija
6/56 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta sovitaan sossussa lapsenhuoltoon liittyvien asioiden yhteydessä, eli silloin kun lastenhoitovuoroista sovitaan yms. ota siellä puheeksi tarpeesi lapsen hoitopaikkaan, jos lapsen äiti ei muutoin ole suostuvainen asiasta keskustelemaan.

huomioi myös, että se kumman luona lapsi on kirjoilla vaikuttaa tukiin. eli lapsen äiti voi saada esim. asumistuen 2 hlön talouteen, jos lapsi on siellä kirjoilla, ja esim. päivähoitomaksut määräytyvät äidin tulojen mukaan.

Vierailija
7/56 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaihtoehto saada tuota tukea on varmaan se, että isä tuo lapset äidille hoitoon omilla viikoillaan. Jos hoitopaikka otetaan, tuki menee.

matkakin on jo liian pitkä (yhteen suuntaan n.35 km, eikä minulla ole autoa).

olisi mielenkiintoista tietää, jos joku on ollut tällaisessa tilanteessa.

ap

Vierailija
8/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollain olisi jakaa kokemuksia.

ap

Vierailija
9/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäpäivänä, kun lapsi on ekaa kertaa kunnallisessa päivähoidossa. Piste.

En edes käsitä, miksi äidin pitäisi saada kotihoidontukea, ellei hän oikeasti hoida lapsiaan kuin puolet ajasta.

Minkä ikäinen tämä kotihoidontukeen oikeutettu lapsi on?

Mielestäni äiti nyt vaan ilmottautuu työnhakijaksi tai palaa töihin. Voihan hän tehdä vaikka puolikasta työaikaa (=joka toinen vko)

Vierailija
10/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontukea EI saa, jos lapsi on päivähoidossa vaikka vain joka toinen viikko. Tässä on taas yksi epäkohta, jolla saadaan aikaan riitoja eroperheisiin...

Irtisanoin lapsen päiväkotipaikan, kun olin vauvan kanssa kotona. Lapsen isä suuttui, koska olisi halunnut lapsen jatkavan päiväkodissa, vaikka minä olin kotona ja lupasin kuskata isompaa lasta kerhoon. Päiväkodille kuitenkin riitti, että toinen vanhemmista irtisanoi hoitopaikan.

Teidän on sovittava asiasta keskenään. Tai sitten lapsi on joka toinen viikko päiväkodissa ja joka toinen viikko toisen vanhemamn kanssa kotona, mutta ei saa kotihoidon tukea (ja mahdollista kuntalisää).

Vierailija
11/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen siis sitä mieltä, että kotihoidontukea pitäisi saada tällaisissa tapauksissa niiltä viikoilta, kun lapsi on kotihoidossa.

Vierailija
12/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilisistä. Eli nekin maksetaan eroperheessä vain toiselle vaikka vanhemmat hoitaisivat lasta/lapsia puoliksi. Kela ei tunne tämmöisiä tapauksia vaikka laki ei kai (?) kiellä rahan jakamista eri tileille.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisis%C3%A4+kantelee+lapsilis%…

Vierailija
13/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun matka on noin pitkä! Eikä ole edes autoa... Ei kai lapsilla voi olla kahta päivähoitopaikkaa ja kahta koulua.

Teidän on käytännön syistä muutettava joka lähemmäksi toisianne tai sitten keksittävä muu järjestely kuin tuo viikko-viikko. Ei onnistu.

matkakin on jo liian pitkä (yhteen suuntaan n.35 km, eikä minulla ole autoa). olisi mielenkiintoista tietää, jos joku on ollut tällaisessa tilanteessa. ap

Vierailija
14/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytäntöjään!

lapsilisistä. Eli nekin maksetaan eroperheessä vain toiselle vaikka vanhemmat hoitaisivat lasta/lapsia puoliksi. Kela ei tunne tämmöisiä tapauksia vaikka laki ei kai (?) kiellä rahan jakamista eri tileille. <a href="http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisis%C3%A4+kantelee+lapsilis%…" alt="http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisis%C3%A4+kantelee+lapsilis%…">http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisis%C3%A4+kantelee+lapsilis%…;

Vierailija
15/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäpäivänä, kun lapsi on ekaa kertaa kunnallisessa päivähoidossa. Piste. En edes käsitä, miksi äidin pitäisi saada kotihoidontukea, ellei hän oikeasti hoida lapsiaan kuin puolet ajasta. Minkä ikäinen tämä kotihoidontukeen oikeutettu lapsi on? Mielestäni äiti nyt vaan ilmottautuu työnhakijaksi tai palaa töihin. Voihan hän tehdä vaikka puolikasta työaikaa (=joka toinen vko)

Ovat olleet päiväkodissa huhtikuun loppuun asti, kunnes äitinsä sanoi minulle ilmoittamatta päivähoitopaikat irti ja muutti paikkakunnalta. Siitä asti nostanut kotihoidontukea + kuntalisää + ties mitä (myös lapsilisät menevät hänelle) ja samaan aikaan minä olen joutunut JÄRJESTÄMÄÄN JA MAKSAMAAN lasten hoidon joka toinen viikko täällä minun luonani. Touko- ja kesäkuun lapsia hoiti tuttu opiskelijatyttö, jolle siis minä maksoin palkan omasta osa-aikatyöstäni + työttömyystuista ja heinäkuun ja elokuun tyttöystäväni on pysytynyt pitämään lomaa (opiskelee) ja hoitaa lapset kotona. Samaan aikaan lasten äiti siis saa kotihoidontukea ja me kärvistelemme minun huonolla palkalla ja tyttöystäväni opintotuella + pienillä keikkatöiden lisätuloilla. Nyt elokuuksi olen saanut lapsille päiväkotipaikan, mutta voiko exäni esim. irtisanoa sen tai kieltää minua viemästä lapsia sinne? exä on siis itsekin ollut töissä ja lapset päiväkodissa, kunnes hänen työsuhteensa päättyi tuolloin huhtikuun loppuun.

ap

Vierailija
16/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ihan kumma!

35 kilsaa entisen luokse on tosi lähellä. Miten niin ei kulkeminen onnistu? Varmaan kulkee bussilla, ehkä vaikka pyörällä vetämällä. Kyllähän sen kerran viikossa kulkee. Ja varmasti kulkee muutenkin!

Meidän kaupungissa menee bussilla ton ihan kaupunkiajossa. Ei tartte asua naapurissa, oot käsi!

Vierailija
17/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ihan kumma! 35 kilsaa entisen luokse on tosi lähellä. Miten niin ei kulkeminen onnistu? Varmaan kulkee bussilla, ehkä vaikka pyörällä vetämällä. Kyllähän sen kerran viikossa kulkee. Ja varmasti kulkee muutenkin! Meidän kaupungissa menee bussilla ton ihan kaupunkiajossa. Ei tartte asua naapurissa, oot käsi!

Vierailija
18/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun matka on noin pitkä! Eikä ole edes autoa... Ei kai lapsilla voi olla kahta päivähoitopaikkaa ja kahta koulua. Teidän on käytännön syistä muutettava joka lähemmäksi toisianne tai sitten keksittävä muu järjestely kuin tuo viikko-viikko. Ei onnistu.

matkakin on jo liian pitkä (yhteen suuntaan n.35 km, eikä minulla ole autoa). olisi mielenkiintoista tietää, jos joku on ollut tällaisessa tilanteessa. ap

minä muutin lähemmäksi exää maaliskuussa (eri kunta kyllä, mutta matkaa oli päiväkotiin ja exälle noin 15km. olisi ollut mahdollisuus vaihtaa päiväkotiin, johon molemmilta olisi ollut 5-10 km). ja toukokuussa sitten exä muutti mitään ilmoittamatta, sanoi irti pk-paikat jne., tuonne uudelle paikkakunnalle, jonne matkaa 35km.

ja joo, ei tosiaankaan onnistu mikään viikko-viikko. sen ole tiennyt alusta asti. (monta syytä)

ap

Vierailija
19/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/56 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, niin sitten hän voi muuttaa ja tehdä mitä tahansa. Jos ei ole, niin sitten teidän olisi pitänyt käydä jo keväällä lastenvalvojan luona sopimassa asioista. Yhteishuoltajuudessa ei voi tuosta noin vaan muuttaa paikkakunnalta! Ja jos toiselle tulee esim. muuton myötä paljon uusia kuluja lasten tapaamisista, niin se vaikuttaa elatusmaksuun.

Varaa aika lastenvalvojalle viimeistään maanantaina!