Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

normaalia että viikon ikäinen vauva syö 5-6 tunnin välein?

Vierailija
31.07.2009 |

ja sitten kun syö niin vain yhdestä rinnasta,, hereillä on ihan virkee ja paino oli eilen neuvolassa jo yli syntymäpainon, pissavaippoja tulee 5-6 päivssä. hieman vaa ihmetyttää ku monet sanoo että vastasyntynyt syö 2-3 tunnin välein ja "asuu" rinnalla.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni (nyt 2v ja 4v) söivät 4-7h välein synnäriltä asti ja 1kk ikäinen poikavauvani on alusta alaken syönyt 4-6h välein.. joten eiköhän tuo ihan normaalia ole, kun kerran kasvu on ok :)

Vierailija
2/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun syö niin vain yhdestä rinnasta,, hereillä on ihan virkee ja paino oli eilen neuvolassa jo yli syntymäpainon, pissavaippoja tulee 5-6 päivssä. hieman vaa ihmetyttää ku monet sanoo että vastasyntynyt syö 2-3 tunnin välein ja "asuu" rinnalla.

Mutta jos vaippa-asiat on kunnossa, vauva on hereillä ollessaan virkeä ja ennen kaikkea vauva kasvaa (eli paino nousee), niin onhan tuo mahdollista. Voithan toki yrittää tarjota rintaa vauvalle useamminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
4/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat olleet juuri tuollaisia! Poika kasvoi jopa harvinaisen hurjaa vauhtia, vaikka söi 4-5 tunnin välein ja nukkui yöt heräämättä jo 2,5 kk iästä alkaen.

Nauti tilanteesta, ei missään nimessä tarvitse tarjota rintaa useammin jos lapsi tyytyväinen ja kasvaa. Mahavaivat on usein vähäisempiä jos syöttövälit on pitkät.

Vierailija
5/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että vauva ei sitä huoli on sen merkki ettei ole nälkä! :)

Ole iloinen että lapsellasi on noin helpot "ruokailutottumukset"

Vierailija
6/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on ihan ok, eli saa tarpeeksi maitoa tuollaisenaan. Mutta maidontarve kasvaa lähipäivinä, eli kannattaa pitää huolta, että hän sitten pääsee tarvittaessa imemään tiheämpään, koska maidonnousu ja ylipäätään maidontulo on riippuvainen imetyskerroista, ja lisäksi kannattaa tarkkailla tuota painonnousua, koska syöttökertoja on todella vähän vastasyntyneelle.

Useimmiten alun pitkät syöttövälit johtuvat matalista verensokereista ja kohonneista bilirubiineista, eli lapsi ei vain jaksa. Mutta eivät aina. Tarkkaile tilannetta, niin ei ole hätää.

Vierailija
7/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi että liian pitkä syöttöväli on vaarallinen koska lapsen sokrut ei kestä tollasta vaihtelua.

Lisäksi sun maidontuotantosi alkaa jossain vaiheessa vähenemään jos imetys on päälle 4 h taukosta. Samaten et voi luottaa imetykseen enää ehkäsynä koska ymetys on epäsäännöllistä, siis tulee yli 4 h taukoja.

Meilläkin lapsilla on välillä ollut pidempiä taukoja mutta itse olen noin pientä kyllä herätellyt.

Vierailija
8/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika veti sellaisia 6h unipätkiä. Söikin kyllä sitten aika hyvin. Tyhjensi melkein kokonaan molemmat rinnat.

Vierailija
9/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi että liian pitkä syöttöväli on vaarallinen koska lapsen sokrut ei kestä tollasta vaihtelua.

Lisäksi sun maidontuotantosi alkaa jossain vaiheessa vähenemään jos imetys on päälle 4 h taukosta. Samaten et voi luottaa imetykseen enää ehkäsynä koska ymetys on epäsäännöllistä, siis tulee yli 4 h taukoja.

Meilläkin lapsilla on välillä ollut pidempiä taukoja mutta itse olen noin pientä kyllä herätellyt.

olen herätellyt mutta ei vaa herää ja huoli rintaa

-ap

Vierailija
10/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ole normaalia. Toki vauva voi JOSKUS pitää tuollaisen välin mutta ylempänä on jo hyvin kerrottu miksi jatkuvasti noin pitkä väli ei ole hyvä. Maidontuotantosi ei pysy yllä. Todennäköisesti vauvalla on jotain pielessä, jos on noin unelias, ottaisin yhteyttä synnytyssairaalaan nyt heti. Kuinka usein vauva kakkaa?

Vierailija
11/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli bilirubiiniarvot pielessä vastaavilla oireilla

Vierailija
12/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot vauvat syövät harvemmin

Vierailija
13/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni sä voit soittaa neuvolaan tai synnärille, ja kysyä asiasta, ja käydä vaikka paikan päällä jos huolettaa. Mutta ei tuo mitenkään täysin poikkevaa ole, jotkut vauvat on tuollaisia, sanoipa tässä ketjussa kuka mitä tahansa.

Oma keskimmäiseni oli tuollainen, eikä ollut edes hereillä erityisen virkeä, vaan jaksoi ehkä 10 minuuttia ja sen jälkeen taas silmät kääntyi nurin päin. SÖi yhdestä rinnasta kerrallaan, pissasi ja kasvoi oikein hyvin. Tätä jatkui n. 2 kk ikään, jonka jälkeen heräsi horroksestaan. Kyllähän vauvan sai ärsytettyä kirkumaan työntämällä väkisin tissiä tai pulloa suuhun, mutta ei se siitä kyllä mitään syönyt silloin kun ei ollut nälkä.

Meidän poika on nyt 4-vuotias oikein reipas kaveri.

Vierailija
14/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo siis ensimmäisen yön synnärillä nukkui heräämättä (oli ruuhkaa, ja yösyötöille ei kukaan ehtinyt herätellä). Sama juttu jatkui kotona, päiväsaikaan söi alkuvaiheessakin n. kolmen tunnin välein ja yön nukkuin klo 22/23.00-6.00 heräämättä, söi kuudelta ja jatkoi unia yhdeksään. Oli tyytyväinen ja kasvoi hienosti. Täysimetttiin 5,5 kk ikään asti. Maidon sai rinnoista aina nopsaan ja vaivattomasti, ei koskaan kitinöitä tms.

En tätä olisi ikinä uskonut ensimmäisten lasten jälkeen mahdolliseksi. Esikoinen etenkin oli varsinainen "tankkaaja", illat menivät imettäessä täysin.

Vierailija
15/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda vauvalle vaippa ja pese vaikka pyllykin.

Juttele, kutita..

Minä olisin huolissani jos pitkänkin nukkumisen jälkeen lapsi ei heräisi.

8

Vierailija
16/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva täytyy aina herätellä 6h jälkeen syömään eikä itse heräile. Ja jos on unelias eikä jaksa imeä reippaasti. Vauva on kyllä keltainen jos niissä bilirubiiniarvoissa on häikkää ja olisi eilinen neuvolan terv.hoitaja asian varmasti huomannut.

Kun nyt vain rohkeammin herättelet hänet vaikka reilun neljän tunnin jälkeen, jos haluat lyhyempää syöttöväliä. Alat vaipanvaihdolla ja nostat sitten vain rinnalle, juttelet siinä vaipan vaihdon yhteydessä jne.

Omat kolme lastani olen antanut aina nukkua sen ajan kun ovat nukkuneet ja sitten ovat heränneet syömään mutta kuitenkaan yli 6h syöttöväliä en ole antanut mennä ja kun on nostanut rinnalle niin on vaikka puoli unessa alkanut syömään eli ei ole niin syvässä unessa ollut ettei reagoi rintaan.

Siskoni vauvat ovat aina, siis aina, nukkuneet yöt kokonaan.

Vierailija
17/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin normaalia! Ole tyytyväinen.

Vierailija
18/18 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä minäkään lähtisi herättelemään syömäään (en ole ikinä näin tehnyt ja olen ollut onnellinen kun lapset ovat nukkuneet yöt heti kokonaan ja päästelleet päikkäreitä yhteen menoon)-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi