Yh- ystäväni lainasi minulta kaksi kuukautta sitten 300 euroa
luvaten maksaa takaisin kuukauden päästä. Silloin hän pyysi vielä lisää maksuaikaa 2 viikkoa. Soittelin tuolloin kysyäkseni mitä kuuluu, ja annoin hänelle mahdollisuuden kertoa koska tuo rahat takaisin. Kertoi vain, että ex ei ole vieläkään maksanut elatusmaksujaan (sen takia lainasikin rahaa). Nyt ei ole kahteen viikkoon pitänyt mitään yhteyttä, vaikka muuten olemme sopineet esim. puistotreffejä lastemme kanssa, ei siis vastannut puheluihini.
Olen itse hoitovapaalla oleva yh, joten tiedän, ettei varoissa ole huimaamista. Ongelma vain nyt on, että meillä ei jää elämiseen nyt rahaa laskujen maksun jälkeen, ellen saa noita rahoja takaisin lähipäivinä.
Miten ilmaisen jämäkkäästi, että haluan ne rahat nyt?
Kommentit (10)
että oma taloudellinen tilanteesi on nyt sellainen, että tarvitset ne rahat jotta lapsesi saavat ruokaa. Sano, että voit tulla hakemaan ne itse, monelta sopii tulla. Et anna hänelle mahdollisuutta livistää asiasta.
Jatkossa miettisin, kannattaako lainailla sellaiselle, jolta rahojen takaisin saaminen on vaikeaa. Etenkin, kun oma talouskaan ei kestä lainailua. Ystävälle voi sanoa, ettei pysty lainaamaan, koska oma talous on tiukalla.
soitat ja sanot suoraan, että tarviit rahat tai joudut ite lainaan jostain. Se on hänen tehtävänsä vaikka lainata jostain muualta siksi että saa maksettua sulle takaisin sen mitä on luvannut jo ajat sitten!
Niin kiva sellaiselle ihmiselle soittaa... :o/
Anteeksi jos olin vähän ilkee, mutta en vain voi ymmärtää miten ihmiset luottaa noin paljon? Komppaan noita edellisiä soita. Yksi mahdollisuus on yrittää soittaa ystäväsi ex:llä jos tunnet, että onko sillä edes aikomusta maksaa.
Jos ensikerralla lainaat jotain tee siitä kirjallinen sopimus maksuajalla (todistajineen).
Tilanne nyt ei ole ihan se, ettei meillä ole rahaa ruokaan, siihen meillä on aina, mutta ne muut ehkä, huvitusmenotkin. Ja kaksi kuukautta sitten minulla oli hätärahasto, josta jouduin ostamaan sekä pesukoneen, silmälasit että pyöränosia, koska hajosivat. Ilman hätärahastoani, en silloin olisi lainannut.
niin ainahan voit mennä oven taakse, lähettää kirjeen tms.
Tunnetko ystäväsi vanhempia? Jos soitat heille ja kerrot tilanteen ja pyydät heitä kuittamaan ystäväsi velan ja karhuamaan rahat häneltä. Sosiaalinen häpeä on usein tehokas ruoska...
mitään velkakirjaa jos kyse on ystävästä, joka lupaa maksaa takaisin parin viikon sisään... kyllä mä ainakin oon aina luottanu ystäviini ilman mitään kirjojakin...
Sikäli paskamainen tilanne, kun kyllähän tämä pummi maksaisi takaisin jos rahaa olisi, mutta aika itsekästä lainata jo itsekin tiukilla olevalta yh:lta ilman että on vakuuksia siitä että maksaa.
Eikö sulla ap ole ketään, jolta saisit tilanteeseen apua/tukea, siis joutunet menemään soittelemaan ovikelloa jos puhelimeen ei vastata...
että vaikka olen töissä ihan ok palkalla, niin silti en ihan heti kelle tahansa lainaisi tuollaista summaa. Yhdelle ystävällä oon joskus lainannut 100 euroa, mutta hänet tiedän erittäin luotettavaksi ja kaikki olen saanut takaisin pyytelemättä. Tämä silloin, kun hänkin oli vielä köyhä opiskelija. Yleensä nämä, jotka eivät maksa takaisin, tietää jo etukäteen. Mulla oli yksi ystävä, joka aina yritti pummata kaikilta kaikkea ja ei koskaan maksanut, hänelle sanoin suoraan, ettei mulla ole varaa lainata rahaa yhtään hänelle.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!
Älä koskaan lainaa jos et ole valmis menettämään rahoja. Oikeesti! En olisi koskaan lainannut kennellekkään noin suuria summia jos itsellä on tiukkaa.