Onko kukaan teistä koskaan pantannut mitään?
Olen yrittäjä eikä tämä heinäkuu sujunut ihan putkeen vaan koin pari taloudellista takaiskua. Nyt sitten tarvitsisin n. 500 euroa, jolla tästä vaiheesta pääsisi yli.
Minulla on joskus ylppärilahjaksi saatu erittäin raskas ja arvokas kultakoru, jonka käytännössä voisin pantata, mutta onko panttaamisessa jotakin riskejä? Voisiko esim. henkilö, jolta olen korun saanut, saada jostain tietoonsa, että olen korun pantannut. Eipä siinä muuten mitään mutta kun kyseessä on isä, joka korun on minulle uniikkituotteena valmistanut...
Kommentit (2)
Mun mielestä siinä ei ole muuta riskiä kuin se, että pysty lunastamaan panttia takaisin. Tosin pantin voi aina uusia.
Korothan on radikaalisti halvempia kuin pikavipeissä.
Kultaesineet yleensä arvotetaan kullan laadun ja painon mukaan. Jos on kyseessä todella joku uniikkiesine, niin sitten kannattaa ehkä miettiä etukäteen kannattaisiko koru arvioituttaa etukäteen, panttilainaamoillakin voi olla erityinen arvioitsija. Siis sen kultapitoisuuden perusteella et välttämättä saa riittävästi rahaa.
kultakoruni, aluksi olin shokissa ja hävetti. Mutta ei siinä loppujen lopuksi mitään hävettävää ole. Eikä isäsi saa tietää panttaamisestasi ellei satu tulemaan kylään ja vaadi nähdä kyseistä esinettä. Eli panttilainaamosta ei kyllä minnekään soitella ja ilmoitella ihmisten yksityisasioista. Aikamoista sattumaa saisi olla että ketään tuttuasikaan olisi siellä töissä!
En näe mitään muuta realistista riskiä panttaamisessa kuin sen, että rahatilanteesi ei paranekaan niin kuin odotit ja et pääse lunastamaan omaisuuttasi. Laina-aika on tosin pitkä (4kk) ja jos eräpäivään mennessä sinulla ei ole varaa lunastaa, niin voit käydä maksamassa pelkät kertyneet korot ja laina uusitaan taas 4kk eteenpäin.