Esikoispoikani 11kk huomenna päiväkotiin. Tsemppausta...
Niin...äiti kaipaa tsemppausta. Kaikki mahdollinen kauhistuttaa:(
Kommentit (46)
Täällä koetaan samoja tunnontuskia, 1-vuotias aloittamassa päivähoidon. Meidän valintamme oli myös päiväkoti pph:n sijasta, koska lähipiirissä on kokemuksia karmaisevista hoitomenetelmistä pph:n kotona, missä kukaan ei valvo toimintaa.
Ja helppohan se on tosiaan asumistukia yms. muita saavien jeesustella kukkaronnyörien tiukentamisesta. Keskituloisen useampihenkisen perheen on käytännössä mahdotonta selvitä asuntolainoista ja elämisestä pelkän kotihoidontuen (300 €) ja toisen palkan turvin. Pienituloisilla tukia nostavilla tai todella suurituloisilla on aivan eri tilanne.
Kaikilla aloilla ei ole todellakaan mahdollista tehdä lyhennettyä päivää tai siirrellä vuoroja. Pitkä poissaolo myös auttamatta vaikeuttaa pääsyä takaisin työelämään, jos ei vakipaikkaa ole odottamassa.
Ja kyllä, aiomme elättää lapsemme ihan ITSE. Kummallinen ajatusmaailma on se, että yhteiskunnan tulisi elättää kaikki lapsiperheet ja mahdollistaa kotonaolo vuosikausiksi.
Ja ei, en veisi lastani missään nimessä hoitoon, jos ei olisi pakko.
Huvittavia nää kommentit yhteiskunnan varoilla elävistä... Eikö juuri siksi töissä käydessä makseta veroja, että niillä saisi palveluita heti tai jatkossa??? Itse tienaan noin 3500 e kuussa, josta maksan joka kuukausi enemmän veroa kuin tuo 300 e kotihoidontuki hoitovapaalla on. Muuta tukea en saa, eletään miehen palkalla. Ja on asuntolaina, autolaina, kolme lasta. Hyvin pärjää jos haluaa. Lähinnä on naurettavan pieni tuo 300e jonka lapsen hoitamisesta saa. Itse en ainakaan rahan takia kotiin jää. Sen verran enemmän meinaa olis käteen jäävä summa töissä käydessä!
Kyllähän muuten se päivähoitokin on yhteiskunnan varoilla tuettua toimintaa! Ja maksaa muuten lasta kohti enemmän kuin 300 e kuukaudessa. Jos jokainen maksaisi todelliset kustannukset niin saattais useampi jäädä kotiin lasta hoitamaan... Ei taitais pienituloisimpien palkat riittää. Eikö olekin ihan sama saako sen yhteiskunnan tuen kotiin vai päiväkodin hoitoa varten?? Ja usein isompituloinen voi jäädä kotiin pidemmäksi aikaa, mutta on myös maksanut veroja enemmmän... Eiköhän molemmat nauti näitä tukiaisia kuitenkin :) kun ihan tarkkaan ajatellaan.
Kyllä se hyvin menee kun itse muistat olla näyttämättä surkeeta naamaa. Lapset kyllä ymmärtää, että vanhempien pitää käydä töissä ja että lapset on sen ajan hoidossa ja että hoidossa tehdään mukavia asioita. Meillä ovat lapset aloittaneet hoidossa 1-vuotiaina ja kaikki sujui hienosti!
Hyvin se menee Ap, äläkä todellakaan ota henkilökohtaisesti näitä typeriä mollauksia. Itse olen samassa tilanteessa, lapseni aloittaa huomenna ensimmäistä päivää päiväkodissa, tosin sillä erotuksella että hän on vuoden vanhempi ja toinen lapseni. Esikoinen oli vuoden aloittaessaan päiväkodissa ja ihan yhtä pahalta tämä tuntuu nytkin kuin silloin. Luulen että äiti kokee aina syyllisyyttä, ihan turhaan.
32 kaikki eivät ole jotain myyjiä tai hoitaja jotka voivat noin vain "järjestellä töitään" ja tehdä iltoja ja viikonloppuja. Suurin osa työskentelee aloilla ja yrityksissä, joissa työaikaan ei pysty itse kovin paljoa vaikuttamaan, vaan on tietyt ajat jolloin oltava paikalla jo ihan asiakkaidenkin takia. Itse suunnittelen tekemäni lyhennpäivä päivää, mutta mieheni työnkuva, samalla alalla, on sellainen ettei hän voi tehdä lyhennettynä päivää tai viikkoa vaikka kuinka haluaisi.