Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha-avustusta vanhemmilta - kehtaanko ottaa vastaan?

Vierailija
30.07.2009 |

Olen jo 3-kymppinen ja tiedän, että tähän ikään mennessä pitäisi olla asiat siinä jamassa, ettei vanhempiin joutuisi turvautumaan, mutta tulevan n. puolen vuoden aikana meillä tulee olemaan taloudellisesti niin tiukkaa, että on varmaan pakko hyväksyä mun vanhempien tarjous kuukausittaisesta avustussummasta. Vanhempani eivät ole mitään kroisoksia, vaan normaalituloisia, tosin jo asunto- ym. velkansa maksaneita ihmisiä. Ollaan ajauduttu tähän jamaan mun vakavan masennuksen myötä, joka tosin nyt alkaa olla hoidossa, mutta taloudellinen puoli mättää yhä. Onko oikein ottaa apua vanhemmilta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme antaneet lapsillemme rahaa enkä käsitä, mitä noloa siinä olisi. Itse en saanut rahaa nuorena ,kun ei vanhemmillani ollut tarpeeksi itselläkään ja olivat pahoillaan kun eivät voineet auttaa... Tarve ratkaisee, ei ikä tai syyt.

Vierailija
2/22 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi haluavat vapaasta tahdostaan antaa sinulle rahaa, niin totta kai otat vastaan. Varsinkin jos teillä on sille vielä erityistarvekin.

Varakkaissa perheissä tätä kutsutaan perintösuunnitteluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on vaikeaa muutenkin, ja siihen rahahuolet yhdistettynä ei todellakaan kuulosta lupaavalta.

Ap:n vanhemmat varmaan miettivät tasapuolisuutta: jos yhden lapsen häät on maksettu, niin mitä toiselle?

Vierailija
4/22 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tee vaikka "velkekirja" asiasta, ei verottaja pääse urputtamaan. + tulevaisuudessa kun kumminkin tulee jotain perintöjuttuja niin ei pääse mahdollsiet sisarukset urputtamaan jo saadusta vaan voit vähetää perinnöstä jne..

Mutta ehdottomasti otat avun jos kerta selaista tarvitset.

Vierailija
5/22 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi rahat ovat joka tapauksessa tulossa jossain vaiheessa sinulle... Joko nyt vähän tai sitten 50 vuoden päästä paljon.

Mitä harmia olisi ottaa nyt osa sinulle kuuluvista rahoista, jos niitä tarvitset?

Vierailija
6/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teistä tuntuu että ette selviä ilman apua niin tietenkin otatte sen vastaan. Varsinkin jos joku sitä oikeen tarjoaa. Voittehan sopia vanhempiesi kanssa että maksatte joskus takaisin.

Vierailija
7/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemman ketjun johdosta???

Vierailija
8/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo avustus meille tarpeen olisi, sillä emme erinnäisistä syistä ole oikeutettuja esim. toimeentulotukeen.

ap

Vierailija
9/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sama joka ei ole 3kk maksanut vuokraa... :)

Vierailija
10/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isältäni rahaa, joista osa maksettiin takaisin. Minä olin vakavan masennuksen takia 2 kk:tta sairaalassa ja sain kyllä s-päivärahaa, mutta erinäisistä syistä rahat olivat loppu useita kuukausia. Ei olla sitä ennen saatu/otettu rahaa vastaan eikä sen jälkeen, mutta oli tosi iso helpotus silloin. Isäni tarjosi silloin rahaa meille ja harkinnan jälkeen otettiin, eikä olla kaduttu:)

Vierailija
11/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua sinulta samassa tilanteessa kuin sinä olet?

Miksi ei vanhemmiltaan saisi ottaa apua vastaan? Auttaisithan sinä heitä, jos tilanne olisi toisin päin.

Vierailija
12/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sen ketjun ap:lle, jos hän tätä sattuisi lukemaan. Luin tosin vain sen ketjun alkupäätä, mutta tosi hankalalta vaikuttaa tilanteensa.

Itse en ole yh. Mies on yrittäjä ja meillä on omistusasunto (ei mikään luksus, ihan perusrivari).

ap

Vierailija
13/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sama joka ei ole 3kk maksanut vuokraa... :)

Eivätkö vanhemmat saisi auttaa lapsiaan, jotka ovat joutuneet ongelmiin masennuksen vuoksi?

ei ap

Vierailija
14/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paha tilanteenne on? Joudutteko ilman rahallista apua elämään "vedellä ja leivällä"? Onko teillä muita mahdollisuuksia saada rahaa, esim. myydä jotain?

Vierailija
15/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla varminta, että vanhemmat pistävät summan ylös, että perinnönjakotilaisuudessa voi sitten vähentää osuudestasi.

samoin seuraava tärkeä asia: ei mene ymmärtääkseni lahjasta veroa, jos vanhempasi maksavat suoraan elämisenne kuluja kuten lääkkeet, vastike, laskut, ruoka, vaatteet. Jos saatte rahana ja menee tietyn summan ylitse, iskee verottaja näppinsä. (esim. vanhemmat saavat maksaa opiskelijan vuokran, ilman, että lasketaan luvalliseen summaan, jonka voi lahjoittaa kolmen vuoden kuluessa. En muista summan kokoa.)

Vierailija
16/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein muuta, mistä tinkiä. Mitään maksurästejä meille ei onneksi ole tullut (kiitos säästöjen, jotka tosin nyt ovat lopussa).

Sisaruksia on yksi, ja vanhempani sanoivat, että hänen hääkulunsa (siis vanhempien maksamat) olivat todennäköisesti suuremmat kuin meille tulevat avustukset. Meillä ei avoliittolaisina ole mitään häämenoja ollut...

ap

Vierailija
17/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se olen minä täällä. Minusta olisi kiva jos ihmiset voisivat ottaa sairauksista sen oireista selvää, ennen, kuin rupeavat syyllistämään. Suomessa on monia ihmisiä, kuten tämän ketjun ap, jotka ovat tosiaan olleet sairaalahoidossa masennuksen takia. Minunkin olisi kannattanut sinne mennä, mutta en jotenkin kyennyt sitä tekemään, kun olen yksinhuoltaja, enkä halua olla erossa lapsistani. Minusta voit ap ihan hyvin ottaa vanhemmilta vastaan rahaa. Heitä ei varmaan yhtään haittaa antaa sitä, kunhan eivät itse joudu ongelmiin siitä. Voimia myös sinulle ja kaikkea hyvää! :)

Vierailija
18/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempasi siskosi häätkin maksaneet, voivat aivan hyvin avustaa teitä hankalassa elämäntilanteessanne, jos kerran heillä siihen mahdollisuus. Kyllä lähisukua pitää auttaa, jos suinkin kynnelle kykenee minun mielestäni.

Vierailija
19/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vuokrarästiläiselle vielä erityistsemppaukset. Toivottavasti asiasi järjestyvät!

Vierailija
20/22 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei vanhemmiltaan saisi ottaa apua vastaan? Auttaisithan sinä heitä, jos tilanne olisi toisin päin.

Minun vanhempani ovat tehneet selväksi että heidän puoleensa voi aina kääntyä jos apua (rahallista tai muuta) tarvitsee. Rahan pyytäminen voisi olla noloa jos on itse sössinyt raha-asiansa, mutta sairaus on täysin erilainen asia.

Samalla tavalla haluaisin lasteni pyytävän apua meiltä eikä kärvistellä rahattomana tai myydä tarpeellisia tavaroitaan.

Ennakkoperintöä ollaan saatu ihan ilman pakottavaa tarvettakin.