Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ryypännyt PALJON ja sain tietää olevani raskaana

Vierailija
29.07.2009 |

viikolla 21. Mitään potkuja en ole tuntenut ja kuukautiset ovat tulleet ajallaan (tosin hieman niukempina). Ainoa asia, mistä hakeuduin tutkimuksiin, oli huimaus ja väsymys. Että tällainen yllätys. Olen aika shokissa.

Vauva on ultran mukaan terve, mutta minua kalvaa ajatus, että olen reissannut risteilyillä, terasseilla ja bileissä. Olen juonut TOSI PALJON enemmän kuin normaalisti näin kesälomalla.

Onko täällä kohtalotovereita? Oletteko saaneet terveitä lapsia?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv12 olin kun raskauteni paljastui. Joka viikonloppu olin käynyt baarissa (about känni per viikko). Lopetin tietenkin heti tupakanpolton ja juomisen.

Lapsi nyt 10v, ihan terve ja kaikki ok. Koulussa pärjää normaalisti. Ainakin nyt näyttää siltä, ettei raskaudenaikainen alkoholinkäyttöni ole vaikuttanut lapseen.

Turvallista määrää alkoholinkäytölle ei tietenkään ole, joten fasd-riski on olemassa :(

Lapsella voi olla joku muukin ultrassa näkymätön kehitysvamma tai sairaus, joten jonkinasteinen riski on olemassa jokaisessa raskaudessa.

Tsemppiä ja onneksi olkoon!

Vierailija
22/26 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

FAS-lapsella on hyvin tunnistettavat kasvonpiirteet.

http://www.nsnet.org/nsfas/symptoms.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää että alkoholi EI ole terveellistä kehittyvälle sikiölle ! Ja hoitohenkilökunta tottakai puhuu odottavalle äidille kannustaen, odotusaikahan olisi kamala jos alkaisivat kertoa mahdollisista vaaroista, mitä äiti juomisellaan on aiheuttanut. Toki jos juominen jatkuisi, ottaisivat sitten puheeksi , että eiköhän nyt kannattaisi vähentää ja mielellään lopettaa.

Mutta ap.n tapauksessa noinkin pitkälle päässyt juominen, jos ollut ihan kännejä, on toki voinut aiheuttaa vaurioita, jotka ilmenevät vasta vuosien päästä. Ap.n ei auta kuin odottaa ja katsoa mitä vuodet tuovat tullessaan ja muistaa sitten jos lapsella ylivilkkauttaa tai oppimisvaikeuksia ym. että taitaa olla sen juomisen syytä. Ja eipä silloinkaan lääkärit ala syyllistämään, koska asioille ei voi tehdä jälkikäteen mitää, on elettävä asian kanssa.

Vierailija
24/26 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikolla 21. Mitään potkuja en ole tuntenut ja kuukautiset ovat tulleet ajallaan (tosin hieman niukempina). Ainoa asia, mistä hakeuduin tutkimuksiin, oli huimaus ja väsymys. Että tällainen yllätys. Olen aika shokissa. Vauva on ultran mukaan terve, mutta minua kalvaa ajatus, että olen reissannut risteilyillä, terasseilla ja bileissä. Olen juonut TOSI PALJON enemmän kuin normaalisti näin kesälomalla. Onko täällä kohtalotovereita? Oletteko saaneet terveitä lapsia?

Eli oli menkat ja kaikki, vaikka olin raskaana jo pitkällä. Minä en onneksi juo juuri lainkaan ja sen vähänkin jätin pois, kun yritettiin raskautta, joten ei tarvinnut hermoilla sen vuoksi. Mä olin viikolla 17-18, kun raskaus tuli ilmi.

Vierailija
25/26 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tutkimuksissa on alkoholia nauttineiden äitien elämäntilanne muutenkin epävakaa ja lapset joutuvat lastenkotiin tms. Mikäli lapsen synnyttyä elämäntilanne kunnossa ja syntyy hyvä suhde lähivanhempaan, on hiukan pienempi riski esim. ylivilkkauteen ja muihin epävarman vauva-ajan aiheuttamiin ongelmiin.

Itselläni siis parivuotias normaalisti esim. kielellisesti kehittynyt lapsi runsaasta alkoholista huolimatta (ja tosiaan, ne pillerit petti). Ja niin rakas lapsi, vaikka sitten ilmenisikin joskus oppimisvaikeuksia.

Kannattaa puhua neuvolassa, mekin saimme ylimääräisen ultran ja lapsen synnyttyä ylimääräisen lääkärin tarkastuksen vauva-aikana synnytyssairaalan johtavan lääkärin luona.

Aborttiinhan raskausviikkoja on jo liikaa eli nyt vaan terveellistä loppuraskautta!

Vierailija
26/26 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitää lopettaa juominen kun yrittää raskautta, lapsettomat saa ikänsä olla raivoraittiita.

Kuule, jotain iloja meillä säälittävillä lisääntymiskyvyttömilläkin pitää olla ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi