Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäiset ja vieraat

Vierailija
29.07.2009 |

Mielenkiinnolla kyselen, keitä teidän mielestä kutsutaan lapsen ristiäisiin? Huoh! Meillä tässä syksyllä tulossa toiset ristiäiset ja jo nyt pukkaa hikeä, kun väännetään kättä keitä kutsutaan. Miehen kanssa ollaan samoilla linjoilla, mutta isomummo aiheuttaa harmaita hiuksia. Hällä ikää jo sen verran, ettei viitsi hermostuttaa/aiheuttaa rintakipuja...

Meidän mielestä (mun ja miehen) ristiäisiin kutsutaan mun ja miehen vanhemmat ja meidän omat sisarukset perheineen, mein isovanhemmat sekä lapsen tulevat kummit. Halutessa sit jotain perheelle erityisen tärkeitä henkilöitä. Mut siis lyhykäisyydessään ristiäiset=lähiperheen/suvun juhla.

Isomummo vaatii, että ristiäisiin pitää kutsua kaikki HÄNEN lapsensa perheineen eli minun tädit ja enot sekä serkut...Juups ei siinä mitään, mut vierasmäärä melkein tuplaantuu tästä.

Eikähän me tää saada ratkaistua suuntaa tai toiseen, mutta olis kiva kuulla millä kokoonpanolla teillä on juhlat järjestetty?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuimme minun sekä mieheni vanhemmat ja isovanhemmat, lapsen kummit, sekä minun ja miehen sisarukset mahdollisine perheineen. Pyysimme myös pari muuta läheisintä ystävää.

Mielestäni tämä vierasmäärä oli ihan hyvä eikä kukaan ainakaan meidän suvuissamme loukkaantunut siitä, ettei kutsua saanut, vaan ymmärsi ihan hyvin, että lähipiirillä halutaan kaste suorittaa.

Vierailija
2/7 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummit, isovanhemmat ja isomummot ja vauvan vanhempien sisarukset perheineen jos ovat läheisiä. Esim. meidän vauvojen ristiäisissä ei ollut mieheni siskon perhettä, koska emme ole missään tekemisissa. Kuulostaa hullulta, että ristiäisiin kutsuttaisiin vauvan vanhempien tädit, enot jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin kastajaisiin vain lapsen ukit ja mummot sekä tädit ja sedät. Kummeina oli tädit ja setä.

Vierailija
4/7 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kakkosen ristiäisiin kutsuttiin esikoisen kummit ja kolmosen molempien vanhempien lasten kummit. Osa näistä tosin kuuluu jo noiden omien kummilasten perheisiin.

Ristiäisissä yli 20 menevät vierasmäärät aiheuttaa vain turhaa sähellystä.

Vierailija
5/7 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tavallista jättää kummin puoliso kutsumatta?

Vierailija
6/7 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää lapsi liittämättä uskontokuntaan, niin ei tarvi miettiä tuollaisia. Käyköön sitten 15 vuotiaana riparin jos kokee siihen kiinnostusta ja liittyköön kirkkon sen jäkeen ja saa itse kutsua hänelle tärkeät henkiltö ristiäisiinsä. Pakkoko niitä mitään tietämättömiä vauvoja on liittää uskontoihin?!?

Vierailija
7/7 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on järjestetty juhlat kotona, joten ei olisi tullut mieleenkään kutsua yhtään vauvan vanhempien sisaruksia kaukaisempia sukulaisia, kuten setiä ja tätejä.

Riippuu ihan siitä, kuinka vakiintunut suhden kummilla ja hänen puolisollaan on. Ei nyt ihan edellisen baari-illan löytöä, mutta ainakin yhteisten lasten äiti/isä on tapana kutsua, ehkä ne lapsetkin.

Jossakin elämänvaiheessa täytyy aikuistua. Aikuistumiseen kuuluu päätösten tekeminen ja niistä vastuu, silloinkin kun ei voi miellyttää kaikkia asianosaisia. Oman lapsen ristiäiset on oivallinen ajankohta aikuisuuden osoittamiseen, jos kaikki muut juhlat siihen mennessä ovat jo menneet jonkun isomamman ehdoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi