Vaikuttaako elareihin exän nyxä?
Kun poika on isällään viikko-viikko -systeemillä ja isä käy töissä, kuten myös hänen avokkinsa.
Minä olen e-äippärahalla ja mieheni on pian työttömänä.
Kun viimeeksi noita laskettiin, niin olimme exän kanssa sinkkuja.
Ja jos taas avokkien tulot eivät vaikuta, niin pitäisikö minun silti saada elareita?
Eikö avokkien tulojen pitäisi vaikuttaa päivähoitomaksuihinkin?
Ilmeisesti exäni on "unohtanut" ilmoittaa nyxänsä tulot...
Kokemuksia???
Kommentit (38)
elättää sinun ja eksäsi lasta, joten hänen tulojansa ei lasketa elatusmaksuun. Kuten sinunkaan nykyisen puolisosi tuloja ei elatusmaksuihin huomioida, päivähoitomaksuihin kyllä, jos ne määräytyvät teidän taloutenne perusteella, eli sinä olet lähivanhempi.
Jos entisesi saa uuden lapsen nykyisensä kanssa, se alentaa hänen elatusvelvollisuuttaan teidän yhteistä lasta kohtaan, koska silloin hänellä on muitakin huollettavia. Vastaavasti, kun sinä saat uuden lapsen maksu ei tietenkään nouse, koska hänellä ei ole elatusvelvollisuutta sinun ei-yhteiseen lapseenne.
Elatusmaksu kannattaa tarkistaa, jos miehesi tulot ovat huomattavasti muuttuneet edellisestä määrityksestä. Aivan kovin suurista summista elatusmaksuissanne lienee ei kyse, jos jaatte hoitovastuun puoliksi. Läsnäpitopäiväthän alentavat elatusvelvollisuutta, koska molemilla on silloin samat asumismenot ym. Toki olette voineet sopia, että toinen huoltajista maksaa kaikki kulut, tällöin toinen kompensoi toiselle elatusmaksuilla.
Meillä kyseisessä hoitovastuussa (puolet ja puolet), ei kummallakaan ole velvollisuutta maksaa elatusmaksuja toiselle, koska lapsilisien katsotaan kattavan ph-maksun (toinen lapsista koululainen ja toinen päivähoitolainen). Meillä molemmat vanhemmat maksavat ja hankkivat lasten menoja. Harrastusmaksut ym. on jaettu ja jaksotettu laskutukseen siten, että toinen hoitaa syyskauden ja toinen kevätkauden menot, ovat samansuuruiset.
Mutta ei se onko rikkaassa liitossa
(eikä laskeneet) ennen kuin alkaa ulvomaan muutosta elareihin.
Muuten voi käydä niin, että sinä olet maksuvelvollinen, etenkin, jos et ole lähivanhempi eli se kenen luona lapsi on kirjoilla. Se toimii niinkin päin.
Mutta eivät ole uudet kumppanit elatusvelvollisia kyllä puolisoidensa lapsista, jotka eivät ole yhteisiä. Päivähoitomaksuun vaikuttaa, mutta muuhun ei.
(eikä laskeneet) ennen kuin alkaa ulvomaan muutosta elareihin.
Pointti on se, että minun tuloni ovat laskeneet huomattavasti.
Onko sillä vaikutusta asiaan?
että kun hänen exänsä jäi äitiyslomalle uuden miehensä kanssa saadusta vauvasta, nousivat hänen elatusmaksunsa pilviin. Syystä että sekä hän, että tämä exä ovat molemmat hyväpalkkaisessa työssä ja nyt äidillä onkin paljon pienemmät tulot, kun on kotona uuden vauvan kanssa. Eli periaatteessa tämä mies maksaa enemmän, koska exä saanut vauvan uuden miehen kanssa.
että kun hänen exänsä jäi äitiyslomalle uuden miehensä kanssa saadusta vauvasta, nousivat hänen elatusmaksunsa pilviin. Syystä että sekä hän, että tämä exä ovat molemmat hyväpalkkaisessa työssä ja nyt äidillä onkin paljon pienemmät tulot, kun on kotona uuden vauvan kanssa. Eli periaatteessa tämä mies maksaa enemmän, koska exä saanut vauvan uuden miehen kanssa.
Tuon halusinkin tietää ;-)
Totta kai ex-miehesi on yhteisestä lapsestanne elatusvelvollinen, mutta tavallaan hölmöä, että sinä saat enemmän hänen rahojaan uuden lapsen vuoksi, joka ei ole hänen. Toisaalta mistään suuresta rahasta oikeasti ei voi olla kyse, jos kerran jaatte huoltajuuden täysin puoliksi.
Ja tietysti, yhteisen lapsen elämänlaatu tulee pitää samanlaisena. Olet vain varovainen, ettet joudu viemään asiaa oikeuteen, koska kummankaan teistä ei ole pakko hyväksyä uutta sopimusta, tällöin sen vahvistaminen voi pitkittyä käräjäoikeudessa.
Eron aikoihin annoin hyvää hyvyyttäni pojan asumaan kirjallisesti isänsä luokse, jotta hän saisi helpommin isomman vvo:n vuokrakämpän. Itselläni ei ollut niin väliä, sain asunnon yksityiseltä helposti.
Nyt olisi minun/meidän etu, että poika asuisi hetken minun kanssani ja sitten meidän kanssa.
Asun vielä itsekseni mutta kohta olisi muutto edessä.
Ihan oikeasti tässä on nyt kyse suoraan sanottuna tukien kuppaamisesta valtiolta, mutta kukapa ei pienituloisena ottaisi kaikkea mahdollista apua vastaan?
Se tulisi exällekin halvemmaksi kun ei tarvitsisi maksaa päivähoitomaksua. En ymmärrä miksi ei käy?
Voisiko olla 1:1000000 tapaus että isä rakastaa lastaan..?
..En ymmärrä miksi ei käy?
Voisiko olla 1:1000000 tapaus että isä rakastaa lastaan..?
..En ymmärrä miksi ei käy?
Mitä sillä rakkaudella on tekemistä asian kanssa?
Papereiden pyörittely ei vaikuta pojan elämään millään tavalla.
Yhä edelleen jatkaisi viikko-viikko -systeemiä...
Ainut on vain, että sekä isällä että äidillä olisi muutama kymppi enemmän rahaa kuukaudessa laittaa vaikka sällin vaatteisiin/leluihin/ruokaan/tms.
Vain lapsen parasta tarkoittaen.
Mitä sillä rakkaudella on tekemistä asian kanssa?
Ei ole sun exän asia maksella sun muiden kanssa pykäämiäs kakaroita. Jos uudella ukollas loppuu kohta työt niin kai se kykenee hakemaan uutta työtä?? Törkeetä hyväksikäyttöä!!
Jos exä antaa pojan kirjallisesti minulle, niin molemmat voittavat (en vaadi elareita).
Jos taas ei anna, niin exä häviää (vaadin elareita).
Ei vaan ymmärrä logiikkaa...
Olin ymmärtävinäni että lapsi on isällään ja Beaver on siis etä. Ja jos isä ei anna lasta kirjoille Beaverille = lapsi on isällä -> Beaver vaatii elareita. Ja jos isä antaa lapsen, hän ei vaadi elareita.
Eikö tämä nyt mene ihan nurinpäin. Eihän se niin mene! Lapsi pitää olla Beaverilla kirjoilla että voi kupata tukia, eikä juuri päin vastoin!
tulot eivät vaikuta elareihin ja vain siinä taloudessa, jossa lapsi on kirjoilla nyxän tulot vaikuttavat lapsen päivähoitomaksuihin. eli jos lapsi on kirjoilla äidillään, niin äidin uuden miehen tulot vaikuttavat hoitoaksuihin, mutta miehen nyxän tulot eivät vaikuta mihinkään.
exä-nyxä -tilanteessa oleva vaimo, jossa lasi vuoroviikoin molemmassa kodissa
kun mä olen hyvin palkattu ja ollut jo pitkään suhteessa sun exäs kanssa, olen ilmanmuuta ajatellut alkaa maksaa elatusmakua SULLE ja sun lapsille..
Ei ole sun exän asia maksella sun muiden kanssa pykäämiäs kakaroita.
Jos uudella ukollas loppuu kohta työt niin kai se kykenee hakemaan uutta työtä??
Törkeetä hyväksikäyttöä!!
Ei ole sun exän asia maksella sun muiden kanssa pykäämiäs kakaroita. Jos uudella ukollas loppuu kohta työt niin kai se kykenee hakemaan uutta työtä?? Törkeetä hyväksikäyttöä!!
Jos exä antaa pojan kirjallisesti minulle, niin molemmat voittavat (en vaadi elareita).
Jos taas ei anna, niin exä häviää (vaadin elareita).
Ei vaan ymmärrä logiikkaa...
Jotta sinä saat nyhdettyä lisää rahaa muiden ihmisten selkänahasta.
Jotta sinä saat nyhdettyä lisää rahaa muiden ihmisten selkänahasta.
joka ei ota tukia vastaan.
Ei kai ottaisi lapsilisääkään (jos on lapsia).
Eikä varmaan käytä julkisia terveyspalveluitakaan.
Minäkin otan vain sen mikä minulle kuuluu. Tavalla tai toisella.

aloin vain pohtia, että vaikuttaako elareihin jotenkin exän poxa eli mahdollinen tuleva exä?