Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä erityislapsista

Vierailija
28.07.2009 |

Naapurissa asuu 8 vee adhd poika jonka en anna tulla kotiimme kuin harvoin. Jos pojan muut kaverit tulee sisälle, leikit sujuu hyvin eikä minun tarvi niihin puuttua vaan voin tehdä omia juttuja, mutta jos tämä adhd poika tulee minun pitää hoitaa häntä. Siis minulla pitää olla aikaa ja voimavaroja juuri sillä hetkellä että voin keskittyä häntä ohjaamaan ja neuvomaan koko ajan. En voi lähteä viemään roskia tai tehdä työhommia vaan joudun keskittymään pojan hoitamiseen täysillä ettei leikit riistäydy käsistä eikä leluja rikota ja kaikki mene riitelyyn tai fyysiseen tappeluun. Oma poikani ei pidä tästä pojasta koska pelkää hänen fyysisiä otteita ja sitä että tämä rikkoo hänen leluja niin kuin usein on käynyt. Eikä muutkaan pihan lapset jaksa hänen kanssaan koska hän on niin ennalta arvaamaton ja nopeatempoinen ettei leikit onnistu. Kerran poika piirsi tussilla meidän tapettiseinään. Normi lasten kanssa leikit sujuu, tämän adhd lapsen kanssa yleensä ei. Miksi minun pitäisi vapaa-aikana varata aikani vieraan pojan kaitsemiseen omassa kodissani? Enhän ota naapuriston taaperoitakaan iltahoitoon töitten jälkeen ja samaltahan se tuntuu, kun tulee käytyöshäiriöinen adhd kylään. Paitsi että meno on paljon kamalampaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia me kutsutaan useimmiten lapsen kaverit meille eikä päinvastoin. Olen niin tottunut tuohon ohjaamiseen ja läsnäoloon, että tässä menee helposti kolmekin addipoikaa ja pari tavistakin siinä sivussa.

adhd:n mutsi

Vierailija
2/9 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaa vastaan ei sinällään ole mitään mutta työ ja oma perhe vie mehut niin etten jaksa mitään ylimääräistä vapaa-aikaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on toinen pojista lievä adhd.En uskalla päästää muualle,koska tavisäidit eivät välttämättä ymmärrä eivätkä osaa "vahtia" poikaa.Siksi on helpointa pyytää kaverit meille.

Eri asia jos tuntisin kunnolla perheen vanhemmat, niin että uskaltaisin luottaa siihen,että osaavat toisella silmällä katsoa perään ja tarvittaessa komentaa oikealla tavalla.

Katsotaan sitten joskus vanhempana,nyt ei vielä kyläile yksin.

Vierailija
4/9 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heidän nico-petteriä ei kutsuta synttäreille. Jos asettuu päivänsankarin asemaan, yhtenä päivänä vuodessa hän saa olla sankari ja juhlia parhaitten kavereitten kans. Miksi hänen pitäisi pilata synttärinsä ja ottaa tyyppi jonka kanssa kaikki menee vituiksi, joka pilaa koko synttärit ja meluaa ja juoksee kuin päätön. Miksi pitäisi kutsua sellainen josta ei pidä ja jota muut vieraat pelkää? Näin kävi meille kun ei pyydetty pihan add-lasta poitsun synttäreille. vanhemmat ei enää tervehdi.

Vierailija
5/9 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heidän nico-petteriä ei kutsuta synttäreille. Jos asettuu päivänsankarin asemaan, yhtenä päivänä vuodessa hän saa olla sankari ja juhlia parhaitten kavereitten kans. Miksi hänen pitäisi pilata synttärinsä ja ottaa tyyppi jonka kanssa kaikki menee vituiksi, joka pilaa koko synttärit ja meluaa ja juoksee kuin päätön. Miksi pitäisi kutsua sellainen josta ei pidä ja jota muut vieraat pelkää? Näin kävi meille kun ei pyydetty pihan add-lasta poitsun synttäreille. vanhemmat ei enää tervehdi.

Kaipa niitä adhd-lapsiakin on kaikenlaisia. Minun lapseni on kutsuttu aina synttäreille eikä ongelmia ole niillä synttäreillä koskaan ollut.

Ja oman lapseni synttäreillä oli lapseni koko eskarin pienryhmän "räyhäjengi" eikä silloinkaan ongelmia ollut... kyllä valtaosa addeistakin osaa tsempata sen pari tuntia jonka synttärit kestää.

kakkonen

Vierailija
6/9 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päivänsankari itse halunnut mutta minä painostin hänet kutsumaan ettei yksi jää ulkopuolle. Kyllä tämä poika pilasi muitten kemut, riitaantui useamman kanssa ja mä sain selvitellä välejä ja pyyhkiä aremmilta lapsilta kyyneleitä kun säikähtivät tämän pojan pomottamista ja määräilyä. Kovalla äänellä komesi muita eikä halunnut osallistua kilpailuihin vaan heittäytyi lattialle ulvomaan, pöydän antimet ei kelvannu vaan lautanen sai kyytiä, sen sijaan pihisti naapurin lautaselta sipsejä. Kaikki meni niin hallitsemattomasti ettei todellakaan jäänyt aikaa ohjata karaokea ja aarteenetsintää joita olin suunnitellut. poika pilas kaikkien ilon.

Vierailija
7/9 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päivänsankari itse halunnut mutta minä painostin hänet kutsumaan ettei yksi jää ulkopuolle. Kyllä tämä poika pilasi muitten kemut, riitaantui useamman kanssa ja mä sain selvitellä välejä ja pyyhkiä aremmilta lapsilta kyyneleitä kun säikähtivät tämän pojan pomottamista ja määräilyä. Kovalla äänellä komesi muita eikä halunnut osallistua kilpailuihin vaan heittäytyi lattialle ulvomaan, pöydän antimet ei kelvannu vaan lautanen sai kyytiä, sen sijaan pihisti naapurin lautaselta sipsejä. Kaikki meni niin hallitsemattomasti ettei todellakaan jäänyt aikaa ohjata karaokea ja aarteenetsintää joita olin suunnitellut. poika pilas kaikkien ilon.

Ja jos haluaa kutsua niin voi tehdä vaikka niin, että kutsuu vaikka seuraavana päivänä "rääppiäisille". =) Toivottavasti vain et luule, että kaikki adhd-diagnoosilla kulkevat ovat tuollaisia. Omani on ainakin muiden kovasti pitämä reilu kaveri vaikka hänellä onkin "muurahaisia pöksyissä".

Kakkonen

Vierailija
8/9 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne kun tämän yhden tapauksen mutta uskon että heitä on monenlaisia. Se jo kertoo paljon että lapsesi on muiden pitämä kaveri, hän on taatusti hyvä tyyppi. Tällä pojalla ei ole kavereita vaikka lähistöllä asuu satakunta lasta eli se jo kertoo paljon siitä millainen hän on. eikä siihen auta vanhempien hyssyttelyt ja naapurin vanhempien hyväntahtoisuus että kannustetaan omaa lasta ottamaan erityis lapsi leikkeihin, jos leikit ei suju ne ei suju. Ei kaveruus synny jos toinen on hankala eikä siihen voi vanhemmat vaikuttaa jos lapset ei tule keskenään toimeen.

Vierailija
9/9 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne kun tämän yhden tapauksen mutta uskon että heitä on monenlaisia. Se jo kertoo paljon että lapsesi on muiden pitämä kaveri, hän on taatusti hyvä tyyppi. Tällä pojalla ei ole kavereita vaikka lähistöllä asuu satakunta lasta eli se jo kertoo paljon siitä millainen hän on. eikä siihen auta vanhempien hyssyttelyt ja naapurin vanhempien hyväntahtoisuus että kannustetaan omaa lasta ottamaan erityis lapsi leikkeihin, jos leikit ei suju ne ei suju. Ei kaveruus synny jos toinen on hankala eikä siihen voi vanhemmat vaikuttaa jos lapset ei tule keskenään toimeen.

Sekä sen erityislapsen omat vanhemmat että muiden lasten vanhemmat. Lapsen omat vanhemmat voisi esimerkiksi kutsua synttäreille mukaan vahtimaan lastaan: he osaavat ohjeistaa lapsensa niin ettei synttärisankarin vanhempien tarvitse jättää aarteenetsintää ohjelmasta. Kavereiden vanhemmat taas vaikuttavat kasvattamalla omat lapsensa kunnolla: järkeviksi, hyvinkäyttäytyviksi, omanarvontuntoisiksi ja omatunnolla varustetuiksi ihmisiksi, jotka osaavat ottaa muutkin huomioon.

Minulla on as-lapsi, joka on kutsuttu toisiin synttäreihin ja koteihin - koteihin, jotka näkee kaukaa hyviksi - ja jätetty kutsumatta toisiin, joita en nyt kommentoi millään yleistävällä termillä. Kun hänet ON kutsuttu, se on aina mennyt hyvin, joskus usein vaatinut vähän työtä. Kun häntä EI ole kutsuttu, se on joskus johtanut isoihin ongelmiin ja riitoihin, jotka ovat heijastuneet luokan menoon viikkotolkulla - eikä vain meidän pojan kanssa vaan riitoihin noin ylipäänsä luokan sisällä.

Kun synttäreille jätetään joku tai pari jokua kutsumatta, siitä tosi helposti seuraa riitoja luokan sisällä. Synttäreillä nimittäin on taipumus louda ryhmähenkeä. Yhteisten kokemusten myötä lapset alkavat kokea olevansa "me", jotka pitävät hauskaa, oppivat ja puolustavat toisiaan yhdessä. Kun sitten jotkut jätetään tämän "meidän" ulkopuolelle, syntyy syrjintää, kiusaamista ja ties mitä.

TÄmä on oikeast ise keino, jolla vanhempien pitäisi estää koulusurmia. Oikeasti, jos teillä on epäilyksiä siitä, että ette pärjää jonkun lapsen kanssa synttäreillä tai vastaavissa kemuissa niin harkitkaa toki,e ttä pyydätte hänet silti mukaan vaikka vanhempansa vahtimana! Näiden lasten vanhemmat tietävät tilanteen varmasti, osaavat arvostaa teidän yritystänne ja tulevat varmasti vahtimaan lapsensa kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme