Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotona 5vrk ikäsen vauvan kanssa.. neuvoja..?

Vierailija
28.07.2009 |

päästiin eilen pikku nyytin kanssa kotiin suoraan lastenteho osastolta (oli vähän häikkää verenkierron kanssa).. eli kotiin ilman vierihoitoa. nyt hieman hukassa.

onko normaalia että noin pieni nukkuu putkeen 4 tuntia, syö vain toisesta rinnasta vähän ja nukkuu taas 4 tuntia. Osastolla veti isoja annoksia ruokaa, kotona syönyt paljon vähemmän.

Mulla itellä on tullut paljon vaivoja tässä ekan yön aikana, nousi kuume (siitä kun rinnat oli niin täynnä), kauhee päänsärky joka ei lähde pois, alapäätä alkanut kirvelee koko ajan ja etenkin kun käyn pissalla ja kaikki lihakset kipeenä. niin ja jälkisupistuksia tulee vieläkin.

mistä tietää mikä on "normaalia" ja mitkä asiat poikkeavia?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tyytyisi odottelemaan että oma neuvolantäti tulee lomalta. Etkö saanut sairaalasta lähtiessä numeroa johon soittaa jos vauvan/oma tila sitä vaatii? Jos et saanut mukaasi numeroa soita vain rohkeasti vaihteen kautta ja pyydä ensin sinne lasten teho-osastolle, josta vauva kotiutettiin ja kerro mikä vauvan voinnissa huolestuttaa. Sieltä he varmasti yhdistävät vielä eteenpäin synnystysosastolle sinun omaa vointia ajatellen.

Minusta olet saanut hyviä neuvoja vauvaa koskien, eli anna ensin rintaa ja jos tuntuu että nukahtaa kesken niin kokeile antaa vielä pumpattua rintamaitoa pullosta herättelyn jälkeen. Mutta jos hän syö yhden rinnan jotakuinkin tyhjäksi syöntikerralla niin se on aika normaalia minusta ja paljon nukkuminen on myös normaalia noin pienelle. Harmia tulee siitä että toinen rinta jää täydeksi ja kivistää - siis tyhjennä pumppaamalla ja laita maito talteen. Rintamaitoa voi myös pakastaa, laita pusseihin päivämäärätarrat milloin olet pakastanut.

Oma vointisi sen sijaan ei vaikuta normaalilta. Kuume ei kuulu asiaan, voi viitata esim rinta- tai kohtutulehdukseen, johon tarvitset antibioottikuurin.

Vierailija
22/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muutkin kirjoittajat.

Ellet saa neuvolasta apuja, soita synnärille.

Vauvalla on varmaankin kaikki ihan hyvin, meillä nukkui jopa kuusi tuntia yhteen soittoon, sit jaksoi nipin napin syödä toisen rinnan, ja taas nukkui. Aloin lypsää toisen rinnan, ja annoin pullosta, jaksoi siitä syödä todella paljon helpommin. (Meillä oli tehohoidossa kaksi päivää synnytyksen jälkeen, ja tottui sielä helppoon pullo syömiseen.)

Jaksamista ja voimia sulle, soita heti synnärille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen äidinmaidon pumppausta! Pienen vastasyntyneen on helpompi imeä pumpattua äidinmaitoa pullosta kuin rinnasta.

Ensin siis annat vauvan imeä rintaa, ja sitten kun vauva ei enää oikein jaksa imeä, annat lisämaitona pumppaamaasi äidinmaitoa pullosta niin paljon kuin vain vauvaan mahtuu.

Sähkökäyttöinen Ainu-Meddela -rintapumppu on paras, mutta käsikäyttöisellä Aventin rintapumpullakin pärjää. Pumppamalla ylläpidät maidontuotoa niin, ettei se tyrehdy. Lisämaitona ei siis kannata antaa korviketta, jos haluaa, että maidontulo ei vähene tai jopa lakkaa kokonaan.

Vähitellen, kun vauva kasvaa ja voimaa tulee lisää, hän voi ryhtyä syömään pelkästään vain rintaa. Siirto onnistuu hyvin, kun vauva on tottunut myös rintaan, eikä vain pulloon.

Tsemppiä!

Vierailija
24/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnäriltä sanottiin että jos olo ei parane huomiseen niin sitten voin soittaa uudestaan. Olo on onneks nyt parempi kuin eilen. Päätä kyl särkee vielä vähän vaikka otin 1g panadolia ja 400mg buranan. Nyt uutena vaivana on alaselkä kipu, mutta voi varmaan olla noiden jälkisupistusten takia. Toivottavasti ei ole mitään munuaiskipua.. kun mulla on 1.tyypin diabetes niin se voi altistaa siihen.

Vauva heräs äsken, oli 15min hereillä (ihmetteli lakanan kuvioo eikä hamunnut rintaa), vaipassa oli hieman kakkaa, söi toisesta rinnasta ja sitten nukahti. Edellisestä syötöstä oli taas se 4 tuntia.

-ap

Vierailija
25/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi oli kotiuttaessa yli 3-kiloinen, ei tarvitse herätellä syömään kolmen tunnin välein. Ja on ihan hyvä jos syötät molemmista rinnoista vuorotellen.

Omasta voinnistasi kannattaa olla yhteydessä sairaalaan.

Vierailija
26/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se ok 5 päivä iässä?

Mua jotenkin ärsyttää kun kukaan ei neuvonut mua mitenkään sairaalassa. Tehiksellä tottakai sen ymmärrän koska siellä oli vauvoja jotka tarvi hoitajien huomioo ja aikaa enemmän.

Mutta olis voinut osastolla joku hoitaja neuvoa mua vaikka ei ollut vauvaa vieressä. Yhtenä aamuna ei edes herätetty mua että aamupala on nyt loppumassa. Sai kuulemma nukkua rauhassa ja hoitajat sitten herättää kun aamupala saapui.

-ap

Vierailija
27/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olosi ei nyt ihan "normaalilta" vaikuta, ei täydestä rinnasta pitäisi ihan "automaattisesti" kuumetta tulla, olisikohan nyt joku muu tulehdus päällä - toivottavasti ei.

Tsemppiä ja parempaa vointia. Joskus täytyy tomerana soitella sairaalaan, jotta ottavat tosissaan.

Terv. 5 lapsen äiti

Vierailija
28/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kylvetys, vaipanvaihto ja navan putsaus.

Vierailija
29/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin saat taatusti paremman palvelun, esim. lähetteen sairaalaan tarvittaessa.

Vierailija
30/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kakkonen oli samanlainen unikeko, söi n. 2-5h välein n.5 minuuttia toista rintaa, ja sitten taas alkoi silmät pyöriä päässä ja uni tuli.

Kasvu oli kuitenkin todella hyvää, vaikka olin todella huolissani.

Yksi mistä tiedät lapsen saavan tarpeeksi nestettä ja ravintoa on vaipat, eli onko vaipat märkiä? ja tuleeko niitä vähintää 5/vrk?

Vierailija
31/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän tilanne siltä,että sulla tulee maitoa niin hyvin,että ei tarvitse enempää imeä kerralla ja kyllä vauva nälkään herää.

Missään tapauksessa en antaisi pullosta pisaraakaan,ku imetys noin hyvin käynnissä.

Ylimmääräisiä kannattaa lypsää pois ettei tule rinta tulehdusta!

Vierailija
32/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi kuulostaa vähän siltä että voisit pistää hieman palautetta osastolle.. tottakai sen ymmärtää jos on ollut "ruuhkaa" ja paljon vauvoja, mutta silti..

Vierailija
33/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kauan näitä jälkisupistuksia voi tulla? nyt niitä tulee vain imetyksen aikana.

-ap

Vierailija
34/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan kauhuissani että eihän se nyt vielä voi. No oli kuulemma ihan normaalia.

Paljon onnea ja hyvää jatkoa:)

Vierailija
35/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös 1tyypin diabetes ja nyt 4 viikkoinen vauva :).

Oliko vauvan sokerit ok synnärillä? Tiedätkö lukemia?

Mun vauvani oli teholla just sokereiden takia...

Vaikeaa varmaan näin helteillä, mutta tarkkailehan, ettei vauvasi hikoile ---> liian matalat sokerit! Jos yhtään alkaa täristä ja on kovin hikinen, suuntaa suoraan lekuriin. silloin on sokerit tosi matalalla.

Mun lapseni (2v, 4v ja tämä neljä viikkoinen) ovat kaikki nukkuneet myös tosi hyvin ihan alusta alkaen. Isommat alkoivat nukkua 13h putkeen yössä 2kk iässä. Kuopus nukkuu nyt 4h-6h pätkiä.

Vierailija
36/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerit oli synnärillä 1.7, muuten sitten olleet yli 3. ei ne muuten meitä olis kotiin päästänyt jos olis ollut alle tuon 3. pitäskö niitä mitata itse kotona?

-ap

Vierailija
37/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan sokereita kotona ellei ole ohjeistettu sairaalasta!

Miten ne vauvasi pissavaipat jota moni on kysynyt, tuleeko vähintään 5 omaan käteesi painavaa pissavaippaa vuorokaudessa?

Lisään vielä sen mitä muut eivät ole huomioineet eli että monesti bilirubiiniarvojen kohoaminen saattaa unettaa vauvaa-> ei jaksa syödä-> kuivuu , oletko tarkkaillut onko vauvasi iho ja silmien valkuaiset alkanut muuttumaan keltaiseksi vai onko vastasyntyneen punakka ?

sokerit oli synnärillä 1.7, muuten sitten olleet yli 3. ei ne muuten meitä olis kotiin päästänyt jos olis ollut alle tuon 3. pitäskö niitä mitata itse kotona? -ap

Vierailija
38/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valilla niin tujuja, etta tuntui synnytyssupistuksilta ja henki salpautui. Etenkin imettaessa supisteli. En muista sarkylaakkeen nimea, mutta sairaalasta annettiin resepti laakkeeseen, jota napsia supistuksiin.

Synnytyssairaalan lastenlaakari sanoi, etta vastasyntyneen vauvan pitaisi syoda max. kolmen tunnin valein ja 15 min molemmista rinnoista, eli yhteensa puolisen tuntia. Kuulemma vauvaa pitaisi hieroa leuan alta, jos nukahtaa liian pian kesken imetyksen. Liika uneliaisuus ja vahan syominen viittaa alhaiseen verensokeriin, jonka vuoksi vauvalla ei lopulta ole energiaa syomiseen. Naita neuvoja sitten stressasin ;)

Tsemppia, alku vastasyntyneen vauvan kanssa on sellaista suloisen herkkaa kaaosta! :)

Vierailija
39/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on punakka, mutta bilirubiini arvot katottiin ennen kotiin pääsyä ja olivat ok.

ainakin yks pissa tuli lattialle.. ja sen lisäks ollut 2-3 pissasta vaippaa. ei kyl mitään kauheen painavia, mutta kuinka isot pissat noin pieneltä pitäs tulla?

-ap

Vierailija
40/41 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 1.7 arvo on tosi matala.. Meillä pojalla oli 1.6 ja suoraan salista teholle sokeritippaan...

Ei tarvi tosiaan kotona mittailla, jos eivät ole käskeneet.

Mä kyllä ehkä sinuna soittaisin synnärille tai vaatisin palvelua neuvolasta.. äidin diabetes kun kuitenkin altistaa vauvan kaikenlaiselle mitkä eivät välttämättä edes näy heti vauvan synnyttyä.

T: se toinen 1tyypin diabeetikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän