_*_MARRASmasut viikko 31_*_
NIMIMERKKI______LA______KUINKA MONES_____SYNNYTYSSAIRAALA___SP VEIKKAUS
papu’08’09_____1.11._____2._____KSKS_____poika
paakkis________4.11._____3._____KOS
anskupa_______4.11._____1._____Oulaskankaan sairaala
odessa________4.11._____3._____Kätilöopisto
Suhmura______5.11._____1._____K-S KS
Aippu77_______5.11._____2._____TYKS
pikkupippuri___6.11._____3._____SAS_____tyttö
Misu&masu___6.11._____3.______Ruotsi____poika
sirppis_______6.11._____5.______Oulaskankaan sairaala
julianna1______8.11._____1._____Jorvi
Nennu77______8.11._____3._____?_____poika
anilja_________9.11._____3.______K-P KS
Adara________9.11._____2.______KSKS
uma81_______11.11._____2._____K-P KS
Piitaliina______13.11._____4._____NKL____poika
Lotta________14.11._____3.______Kätilöopisto
Kirsiliini______15.11._____3._____KOKS
peppipihlaja__16.11._____4._____KSKS_____tyttö
Nemilia______17.11._____1.______Kätiöopisto_____poika
OmeNainen___18.11.____3.______TAYS
Nyyny_______18.11._____2._____TYKS
Huldahuoleton_18.11.____3._____TAYS_____tyttö
Irish79_______19.11._____1._____KYS
Jane_________19.11._____1._____?______tyttö
Helene4______20.11._____4._____LUS
joleen/joors1__20.11._____2._____HYS
MaggyOo_____21.11._____1._____KOKS
jenskae_______21.11._____2._____Kätilöopisto
UnelmaSäleikkö_22.11.____1._____TAYS
Jumppis______22.11._____3._____KHKS____tyttö
HeMuliini_____22.11._____4._____Kätilöopisto
Jonsku82_____22.11._____5._____TYKS_____poika
minitassu_____23.11._____2._____OYS
Aotearoa_____24.11._____4._____TYKS_____tyttö
höttis____24. tai 29.11.____2.____Jorvi
Santsuli______26.11._____1._____Lohja
toscana_______26.11.____1._____KSKS
Marsupialia____26.11.____1._____OYS_____poika
susbell________26.11.____1._____Kätilöopisto____poika
Höpö_________26.11.____3._____Jorvi
Eveliina87_____28.11.____1._____Raahen sairaala
xarda_________29.11.____1._____KHKS
Pinky´s mom___29.11.____1._____NKL_____poika
kaisuliini______29.11.____1._____SAS
epeli09_______29.11.____1._____NKL____tyttö
Heippa, tässä päivitettyä listaa, toivottavasti on oikein.
Tervetuloa odessa, sirppis ja Höpö (takaisin!) !
Kirjoittelen kuulumisia myöhemmin, lähden nyt ekaan lääkärineuvolaan...eihän siellä muuta tuu varmaan vastaan kuin ne iki-ihanat kilot! Niitä on taas tullut :(
pp ja Hjördis 25+4
Kommentit (25)
Kolmesti yritin meille aloittaa uutta viikkopinoa ja joka kerran mennyt jostain syystä pieleen. Tosi rasittavaa! On nämä vaan huonot sivut ja jatkuvasti teknisiä ongelmia. Jospa mun sepustukset ilmestyisi tänne valmiiseen pinoon asiallisessa muodossa...
Tsemppiä kaikille niille joilla on keskosuuden vaara! En tiedä miten ite osaisin ottaa tosi rauhallisesti, mutta ottakaa edes te!
Höpö, meillä taitaa olla samanlaista vaivaa, koska mulla myös alapää välillä tosi inhottavan tuntunen ja kipeä. Alavatsakin on lähes koko ajan kipeä ja kosketusarka. Kävelylenkit olen unohtanut ajat sitten ja ruokakaupassakin joudun välillä istumaan milloin missäkin. En tiedä johtuisko tämä vaiva siitä, että mulla vauva todella alhaalla ja siksi painaa niin paljon. Olen esikoisesta vielä hoitovapaalla, mutta jos työssä pitäisi käydä, en tiedä miten pärjäisin.
Taas ollaan vähän lähempänä marraskuuta! En millään malttais odottaa! Ensimmäinen hankinta on nyt tullut hankittua vauvalle nimittäin tumppuja. Niitä olen ikävissäni hypistellyt. Tänään ajattelin käydä kirpparilla katselemassa vauvanvaatteita. Paljon olen kaupassakin katsellut, mutta mitään en ole osannut ostaa kun niin selvästi erotellaan poikien ja tyttöjen vaatteet erikseen eikä meillä ole sukupuolesta tietoa.
Viime viikko meni reissatessa. Yhtenä päivänä istuin autossa 800km ja ihan mukavasti jomotti loppumatkasta sekä jalkoja että oikeaa kylkeä. Yllättävän hyvin kuitenkin jaksoin, vaikka etukäteen pelkäsin miten käy.
Onkohan liian myöhäistä käydä yksityisellä joko 4D- tai rakenneultrassa? Vauva potkii niin vähän, että saan olla jatkuvasti huolissaan. En ymmärrä miksi tunnen nyt niin vähän liikkeitä kun vielä vajaa kuukausi sitten potki aina kun istahdin alas. Saattaa olla, että tunnen päivän aikana vain pari hassua potkua. Ultra varmaan rauhoittais oman mielen kun näkisi vauvalla olevan kaikki hyvin.
Taidan mennä takaisin sänkyyn yrittämään josko uni vielä tulis. Tästä alkaa tulla tapa, että aamuyöstä herään murehtimaan ja stressaamaan kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä enkä enää saa unta :/
Adara 25+1
Adara, luulisin, että ultraan pääsee yksityiselle milloin vain haluaa, siis millä raskausviikolla vain, vai onko mulla väärä mielikuva?
Ahkerana jumppaajana oletin, että hyvä lihaskuntoni pitää tässä raskaudessa selkäni loistokunnossa, mutta mitäpä ihmettä? Jo viikko tolkulla selkää on kolotellut milloin mistäkin. Etenkin alaselkä on ongelmallinen. Tiesinhän kyllä, että lihaskunto ei riitä, kun paikat alkavat löystymään, mutta SILTI... Pystyn vielä kyllä tekemään kävelylenkkejäkin, joten tilanne ei ole niin paha kuin joillakin täällä. Voimia kaikille eri paikoista kipuileville!
Lähdemme tänään Tukholmaan pariksi päiväksi. Lapsille on lupailtu gröna lundia. Itse ajattelin keskittyä hitaasti kävelyyn ja jäätelön syöntiin sielläkin. Ehkä ehdittäis myös katsastamaan pari putiikkia, jos vaikka löytyis uudet mammahousut, kun kohta ei taaskaan mahdu enää mikään päälle!
Osaisiko joku teistä suositella hyviä juoksuvaunuja?
Mukavia kesäpäiviä!
Jumppis 23+2
eka lääkärineuvola takana, jossa kaikki hyvin; alhaisilla paineilla mennnään (106/60), kiloja tullut 10 (argh, ja vielä oma syy, kun syön herkkuja...), kohdunpohja olis sama kuin viimeks eli 22 (eri mittaaja, taitaa oikeesti olla vähän isompi), sisätutkimuksessa kaikki ok (kiinteä, kaulaa 3 cm, ulkosuu sormelle auki).
Voi hiisi, kun mua rupes jännittämään niin monen puolesta, keille noita liian aikaisia vauvoja tullut...olikohan ainakin Aotearoa,Hulda, minitassu ja Nyyny. Voi kun toivoisin, että ette ala sitten ennenaikojanne tänne ilmoittelemaan vauvoista, jooko ;)
On kai aika vaikeeta ottaa iisisti, jos pieniä hoidettavia kotona.
Adara, mulla on kans tosi rauhallinen vauva. Ja tosiaan vielä rauhallisemmaksi sitten loppua kohden käy.
Mulla on myös Aventin rintapumppu, jota käytin esikoisella pitkän ajan, kun kieltäytyi kuukauden iässä rinnasta (oli saanut myös korviketta lisäksi koko ajan pullosta ja halusi sitten myös minun maitoni pullosta) Pumppu oli kyllä hyvä. Kuopuksella en käyttänyt kertaakaan.
Eikös se ollut myös Adara, kun kyseli ultrista. Mä olen siis käynyt yksityisellä tosi paljon ultrissa ja ihan pakollinen mulle on ollut aina toi 30-viikon ultra, josta näkee sukupuolen varmasti. Se on myös ollut samalla rauhoittavaa tietää, että kaikki toimii niinkuin pitäiskin. (on muuten videot näistä muistona) Kuopuksesta kävin vielä 35-viikolla, kun sf-mitta aika pieni (neuvolassa vakuuttivat olevan ok), lähes kaikki ihmiset ihmettelivät pientä masua, mutta mulla se näyttää menevän leveeän lantioon piiloon :D Siellä ultrassa lupasivat normikokoista vauvaa ja olikin sitten 3,3 kiloinen.
Nyt siis edessä eka 4D ultra (viikolla 29) ja toivottavasti saan kivat kuvat/dvdn! Niin ja näkeehän siinä vaikka tuon huulihalkion, jota ei muutoin näksisi. Eikö vauvalla avaudu näihin aikoihin nuo luometkin...
pp ja Hjördis
kiitti pikkupippuri ku lisäsit mutkin listaan...:)Alaselkä meinaa olla välillä kipeä,varsinkin töissä.Onko täälä muita hoitoalalla työskentelevää?miten oote jakselleet töissä?itse hoidan vanhuksia(melko huonokuntosia)ja saa nähä miten kauaa pystyy hommaa tekee enne ku äippäloma alkaa...
Selkäkipua tuntuu olevan vähän jokaisella. Harmi. Itselläni vaivana myöskin. Pitkät lenkit on jo jätetty aikaa sitten pois kun en niiltä tahtonut enää selvitä loppumatkoilta kotiin... Ihan pieniä kävelyitä koiran kanssa käyn tuossa lähitiellä, max 10min ja todella varovaista liikkumista. Mullahan on selässä ihan syntymävamma ja alkoi sitten nyt oikein kunnolla vaivaamaan :( Tiedossa tosin oli että saattaa oireilla pahemminkin...
Onneks ei tarvii töissä juurikaan nostella tai tehdä muutakaan hirvittävän fyysistä. Työkaverit ei anna tehdä =D mut eipä meillä olekaan kun hyvin harvoin jotain pahempia kiinnipitoja tms.
Kopsaan tähän vielä tuolta haahuista...
Pakko oli tulla hehkuttamaan omaa navanaluselämää ;)
En meinannu illalla malttaa alkaa nukkumaan ollenkaan kun vauva alko niin kovasti liikkumaan. Katselin innoissani ja ihmeissäni mahaani joka keikkui puolelta toiselle ;D Ihan kuin iso elohiiri olisi jyskytellyt mahaa välillä toiseltä reunalta ja välillä toiselta. Ihan selvästi siis pikkunen venytteli mun mahanahkaa kuplille. Mieskin näki joten en voinu ihan kaikkea kuvitellakaan... Luulin että nuo näkyvät liikkeet tulisi vasta huomattavasti myöhemmin, mut tää tapaus näyttää nyt hoksanneen miten pitää äitiltä huolta vähempänä :)
Irish rv23+6
Meneepä aika nopeasti! Vointi on pysynyt hyvänä. Tosin nyt on alkanut supistelemaan, ei onneksi kipeästi mutta lisäksi on alavatsassa paineen tunnetta joka joskus kestää pitkäänkin ja tekee olon tukalaksi. Varsinkin jos on ollut kiireinen päivä. Kävelylenkkien aikana olen huomannut ajoittain normaaleja harjoitussupistuksia, mutta nämä tuntemukset eivät ole tukalia. Hengästyminen hämmästyttää; aktiivisena liikkujana tuntuu että olen mennyt raskauden aikana ihan rapakuntoon. No, on se aktiivinen liikkuminenkin jäänyt vähemmälle mutta luulisi nyt jonkinlainen pohjakunto olevan tallella!
Vatsa alkaa olemaan tiellä, oma rajallisuus tulee vastaan :) Esim. kenkien laittaminen kuopukselle teettää töitä välillä oikein kunnolla.
Seuraava neuvola on vasta elokuun puolivälissä ja silloin on myös lääkärikäynti.
Ihan eka Aotearoalle kiitokset, kun niin pitkästi jaksoit kirjoitella sun tilanteesta! Hurjalta tuntui tuo sun ennenaikainen synnytys - toivottavasti tosiaan siltä ihan kaikki meistä vältytään...
Oma olo oli lähes viikon aikas hyvä, mutta eilen sitten tuli mahalasku ja supisteli napakasti ja säännöllisesti levossakin pari tuntia. Kauhea morkkis oli päällä, kun oli tullut oltua vähän enemmän jalkeilla, kun olo oli antanut myöden. Muutenkin oleminen on tasapainoilua - kun makoilee, on koko ajan mielessä kaikkea, mitä pitäisi tehdä. Sitten, kun jotain tekee, niin mietti, et pitäis kyllä malttaa levätä!! Onneksi on ens viikon pe lääkäri ja ratkeaa, pystynkö aloittamaan työt 10. pvä. Ens viikolla pitäis myöskin mennä sokerirasitukseen ekaa kertaa.
Vointeja kaikille!!
-HH
Eli ihan aluksi kiitokset kaikista vinkeistä! Rintapumppu on selkeä merkin puolesta, nyt vain miettimään että käsikäyttöinen vai sähköinen...
Onneksi itse tuli ostettua reissulta juuri noita hieman isompia vaatteita :)
pikkupeuralle: meillä näkyi tavallisessa ultrassa, että ei ole huulihalkiota kun pikkuinen päätti avata suunsa :)
Joku ihmetteli Helsingin neuvoloita. Kyllä ne on todella vähissä ne käynnit. Itse odotan esikoistani ja olen 38-vee, kuvittelin, että seurattaisiin tarkemmin raskauttani, vaan ei. Huomenna on kolmas neuvolani... Melkein kuukauden päästä eka lekuri, joka on naistenklinikalla, kait tuo nyt sitten on se neuvolalekuri?
Vointi on ollut hyvä, vaikkakin flunssainen. Lisäksi sain vielä lievän vatsataudin (meni vajaassa päivässä ohi). En ole huolissani näistä sairauksista, koska tunnen päivittäin vaavin liikkeet. Suonikohjuja vaan näyttää tulevan tukisukista huolimatta :) Painoa näytti tulleen nyt 7 kiloa lisää, lienee ihan ok.
Joku valitteli hyväkuntoisena, että tuntuu kuin olisi rapakunnossa - aivan samat sanat! Alkaa piiputtamaan pienemmästäkin rappusten nousemisesta tai mäestä ja vauhti on etanamainen :) Tämä siis tällaisena ennen raskautta himoliikkujalta. Välillä kun on liikkunut paljon on pakko pitää "lepopäiviä", ei vaan jaksa mennä kokoajan pää kolmantena jalkana enää.
Supistuksista en osaa sanoa, että onko ollut vai ei, mutta välillä kun aivastaa niin lirahtaa pikkupissi housuihin, se nolottaa =)
epeli09, rv 22+4
Ja minulla on juuri tuo sama homma! Jos yhtenä päivänä on ollut energisempi ja erityisen tehokas tiedän jo valmiiksi että seuraavalle päivälle ei paljon kannata suunnitella menoja, voimat saattaa olla ihan loppu!
Onko sinulle epeli09 muiden oireiden lisäksi hengästymistä? Minusta tuntuu että välillä pieni mäkinyppyläkin laittaa puuskuttamaan ihan kunnolla ja jos kipuan portaat meille kotiin viidenteen kerrokseen saan huohottaa kuin höyryjuna.
Ja neuvoloista Helsingin alueella vielä. Minä olen käynyt tähän mennessä neuvolassa th:lla 4 krt ja kerran lääkärillä. Elokuun puolivälissä on sitten jo toinen lääkärikäynti. Ja nytkin terkka sanoi viime käynnillä että koska minulla ei ole vaivoja niin laitetaan käynti vasta elokuulle =0
HeMuliini 23+4
Eli täysin samalla tavalla on tuon liikunnan suhteen. Tosin hieman auttoi kun oltiin pari viikkoa Alpeilla melkein kahdessa kilsassa, siis silloin kun palattiin takas tänne merentasolle. Kyllä se pistää hengästyttämään pienikin nyppylä... Ihme juttu, mut taitaa se vaan luonto suojella meitä, että ei näännytetä itseämme :)
Oletkos sinäkin HeMuliini täältä Helsingistä? Koska mulla oli eka neuvolakäynti joskus huhtikuussa ja seuraava toukokuun lopussa ja nyt kolmas vasta huomenna. Eipä ole muuta tehty kuin mitattu verenpaine ja ekalla kerralla otettiin sekä verikoe että pissinäyte ja tokalla kertaa pelkkä pissi. Tokalla kertaa kuunneltiin sydänäänet, mutta sf-mittaa ei otettu, vaikka kohtu oli jo sillon melkein navassa... Saa nähdä ottaako sitten huomennakaan mittaa. Kerran kävin äippäpolilla kun sattu niin paljon, mutta kotiin passittivat ja sanoivat, et ovat pelkkiä liitoskipuja (pakko oli käydä kun on noita asiantuntijoita tullu muuten niin vähän nähtyä... Mies kyllä oli sitä mieltä, et turhaan mennään ja oikeessahan se oli (taas :)))
Epeli: Oli kommentoitava näihin lirahtelujuttuihin heti tuoreeltaan!! Eli kyllä se joka ikinen kerta on täälläkin yhtä noloa huomata taas niin käyneen.. Onneksi se ei oo epänormaalia tässä tilassa. Itsellä huono omatunto, kun ei ole tullut hirveästi lantionpohjalihaksia jumpattua. Aina kun vaan muistan, jaksan ja viitsin, yritän tehdä vähän treeniä. Telkkaria katsellessa olisi hyvää aikaa, kun vaan muistais!
Tosi paljon noi neuvola/lääkärisysteemit vaihtelee näköjään kuntakohtaisestikin, kun seurailee Epelin ja Hemuliinin juttuja.. Ei hyvä! Sitten täytyy tosiaan vaan olla itse aktiivinen ja ottaa yhteyttä ja mennä näytille, jos ei muuten aikoja löydy. Kyllä se odottajan jaksaminen ja mielenterveyskin ovat niin tärkeitä juttuja, että on hyvä saada mielenrauha ja asiat selviksi!! Ja turhat käynnit (kun nyt tietty pysyvät jonkun kohtuuden rajoissa) ovat aina tuuletuksen arvoisia, kun kaikki onkin hyvin!
Yritänpä muistaa laittaa tän viestin loppuun viikkoni, kun yleensä tuppaa unohtumaan. Olen kyllä valitettavan tietoinen, missä mennään päivälleen... Yksi etappi kyllä nyt meni nurin, kun 24 vkoa ylittyi. Hurjaa ajatella, että nyt vauva jo voisi selviytyä, jos syntyisi.
- HH rv 24+2
Täällä olis yksi uusi innokas odottaja. rv 25+1 mennään. On uuten asuntoon muutettu (jo maaliskussa) mutta netti saatiin vasta nyt joten en ole päässyt näillä sivuilla vielä pyörimään.
Ensimmäinen odotus on menossa joten kaikki on uutta ja jännää. sukupuolesta ei ole tietoa, mutta halua olisi kovasti tietää =) joku oli kirjoittanutkin että yksityiselle pääsisi ultraan vielä, kun neuvolassa sanoi että enään ei ultra ole. olisi ollut hieno olla alusta asti mukana lukemassa ja keskustelemassa miten raskaus etenee, mutta toivottavasti nyt pääsee nopeasti mukaan.
Miten teillä töissä sujuu? mulla ainakin on selkä ja jalat kovilla ja mies on kokoajan passittamassa hakemaan sairaslomaa, mutta vielä en ole käynyt hakemassa, mutta ei kyllä kauaa enään varmaan jaksa. Olen kokkina ravintolassa ja on aika kiireisiä työpäiviä, taukoja ei välillä ollenkaan koko päivänä.
Yhdyn tuohon rapakuntojuttuun täysin. Olen koko elämäni liikkunut jokäpäivä ja harrastanut, mutta nyt on tuskaa käydä koiran kanssa 2 kertaa päivässä tunnin lenkillä. Mäet on ihan tuskaa, mies joutui eilen mettässä vetämään mut loppumäen ku n puuskutin hirveetä vauhtia =)
Eilen innostuin järjestämään meidän ylimääräisen huoneen (josta tuee vauvan huone). kunnon hoitopöytää olen etsinyt mutta ei mieleistä ole mistään löytynyt. On tullut jo pari vaatettakin ostettua, varmaan olis jo ostettu vaikka mitä jos tietäis sukupuolen (toisaalta hyvä että ei tiedä niin pysyy järjissään =)
Pakko oli vielä laittaa, että mulla on nyt sit seuraava neuvola 23.9:ttä... Se on sitten neljäs kerta. 10.9:ttä on neuvolalekuri ja se mun elokuun lopun on pelkopoliin liittyvä lekurikäynti. Onneks on sit yhteen tutkimukseen liittyvä sokerirasitus sekä pelkopolin kätilö kanssa elokuussa. Muuten koen kyllä olevani aika heitteillä. Edes tissin pattiin (ilmeisesti ärtynyt luomi) en saanut aikaa julkiselta puolelta, olis menny syyskuun puoliväliin, eli käyn työterveyslekurille tuota sitten näyttämässä. Pitää ihan oikein hurrata Helsingin terveydenhuollolle...
Niin ja riinalle kanssa tervetuloa, mistä päin oot ja minne meet synnyttämään?
kiitos ! Hämeenkyröstä olen ja Tampereelle TAYS:iin menen synnyttämään.
Mulla on kyllä itellä jäänyt hyvä kuva meijän neuvola toiminnasta, olen saanut kaikkeen kyllä vastaukset ja on hyvin tutkittu joka kerta kaikki. Olen käynyt4 kertaa neuvolassa ja 2 kertaa ultrassa. parin viikon päästä on lääkärille aika. (kerran olen jo ollut). On kyllä tähän asti ollut turvallinen olo, saanut hyvin apua.
Ultraan vielä haluttaisiin mennä, mieskin pääsisi mukaan katsomaan ja voitas sitä sukupuolta katsoa =)
Riina, tervetuloa mukaan!
Pikkupippurille kiitokset ultrien selvittelystä. Vielä mietin mennäkö vai ei yksityiselle ultraan ja täytyy kai miehenkin mielipidettä kysellä.
Neuvolakäynneistä on ollut puhetta. Tähän mennessä olen käynyt kaksi kertaa neuvolassa ja kerran neuvolalääkärissä. Seuraava käynti on taas lääkäri elokuun puolessä välissä eli nopeasti kurkkaavat sisään ja seuraavaa jo pyydetään huoneeseen :/ Eli ei täällä Keski-suomessakaan kovin usein neuvolassa käydä. Ovat vielä karsineet loppuraskauden käyntejä niin, että kun pojan aikana kävin vielä joka viikko kontrollissa niin nyt enää joka toinen viikko.
Mulla myös vaarana lirahtelu. Tiukasti puristan jalkoja yhteen kun aivastus tulee. Inhottava vaiva ja tosiaan pitäs niitä lantionpohjanlihaksia harjaannuttaa, mutta laiskuuttani luistan siitä aivan liian usein.
Olen monta viikkoa huolehtinut vauvan vähäisistä liikkeistä. Tämän ja eilisen päivän on onneksi oikein urakalla jumpannut mahassa, joten huoli siltä osin on helpottanut. Kumpa jatkaisikin tätä aktiivisempaa elämöintiä ettei jatkuvasti tarvitsisi olla huolehtimassa.
Tämä tällä kertaa. Poika hohkaa sylissä kuin pieni lämpöpatteri. On toista päivää melkein neljänkymmenen asteen kuumeessa. Ensi viikoksi ollaan vuokrattu mökki eli toivottavasti siihen mennessä paranee eikä tauti iske meihin vanhempiin. Joo, mut jos menis suppoa antamaan...
Adara 25+4
Reissailtu tässä hiukan, nyt vasta ehtii taas lukemaan muiden kuulumisia:) Voih, kun monella on tuo ennenaikaisuuden pelko mukana, tämä on eka raskaus missä itsekin sitä hieman pelännyt, kun jo rv.9 oli kohdunkaula pehmeä ja lyhyehkö ja nuo ajoittaiset supistukset (vaikka ollutkin vähemmin nyt, toisaalta aina ovat hurjan kipeitä). Kaikesta huolimatta neuvolassa antoivat lääkäriajan vasta elokuun loppuun, eli on kyllä melkoinen väli viime tarkastukseen:( Kävely on hidastunut huomattavasti, vähänkin rivakampi kävely aiheuttaa hirveät viiltelyt alavatsalle ja viiltely-pistely-kramppituntemuksia myös jonnekin tuonne alapäähän, olisko just sitten kohdunkaulaan. Pikkuinen viihtyi pitkän aikaa poikittain masussa (oli viikko sitten torstainakin neuvolassa poikittain) ja viime lauantaina muljautti pystysuoraan, nyt on viihtynyt mukavasti jalat alaspäin, pää ylhäällä, kivasti tömpsytellen potkuillaan virtsarakkoani.. Siellähän on kyllä tilaa kääntyillä miten vain viel, joten ei hätää vaikka on nurinpäin nyt, tämä tapaus ei vaan kauheasti kääntyile ympäri, potkii ja nyrkkeilee kyllä hurjasti:)
Masukin muutti hieman muotoaan kun kääntyi, on enempi etupainotteinen nyt. Juuri tuossa sanoin ääneen että taitaa ekat äippähousut mennä pian kiertoon, sillä alkavat puristaa vyötäröltä, on tämä kyllä silti ihana massu!!
Hyvää viikonlopun alkua kaikille!!
*Helene 24+0*
Kukaan ei varmaan muista minua mutta olen Uma keskipohjanmaalta. Toista lasta odottelen. En ole kirjoitellut piitkiiin aikoihin kun edelleen tuo kirjautuminen on vaikeaa (nyt yritin ainakin kymmenen kertaa!!!!) ja sit meillä ollu iso kylppäri, sauna, kodinhoitohuoneen remppa. Aika on menny niin nopeesti mut mihinkään ylimääräiseen ei ole ollu aikaa.
Nyt olen viikolla 25+3. Neuvolassa ja lääkärissä on käyty tiheään, kun mulla on supistellu jo aika aikasilta viikoilta ja sit mulla on todella kovia selkäsärkyjä. Supistelut ei oo tehny mitään kohdunsuulle, mut ikäviähän ne on. Selkäkivut on niin kovia et pahoina päivinä en tahdo pystyä käveleen. Mullahan on listeesi selässä eli nikamakaaren murtuma. Ja yks nikama on (ihan alaselässä) on painunut melkein sentin verran sisäänpäin ja se liikkuu siellä kun mä taivun eteenpäinköhän se oli. Joten voitte kuvitella et se pahenee raskauden myötä.
Verenpaineetkin mulla on tosi alhaiset. Alimmillaan ovat 89/59 ja korkeimmillaankin vain vähän yli satasen on yläpaineet. Painoa ei ollut tullut vielä kuukausi sitten kuin muutama kilo, mutta nyt mennään ylöspäin niin et hirvittää!!! Pelottaa oikein kuinka kauhea ryhävalas musta tulee.
Esikoinen meillä on ihanasti odotuksessa mukana. Pussailee ja silittelee mahaa useesti. Hänhän on nyt 1v 10 kk. Ja niitä uhmakohtausiakin on aikasta kivasti joten tällä mammalla on välillä aika kireellä hermot. :)
Nyt kun maha alkanu kasvaan kovasti ja kipujakin tullut paljon, oonkin miettinyt kuinka loppuaika sitten menee. Mä kun olen aika paljon kahestaan pojan kanssa kun mun mies on merimies. Onneks nyt tekee vain korkeintaan kahden viikon reissuja, mutta kun poika syntyi teki 7 viikon törnejä!!! Mä nyt pelkäänkin et pääseekö mies synnytykseen ollenkaan. Eka synnytys oli sen verta kamala, etten halua kyllä toista kokea yksin. Ekalla kerrallahan mä sain verensiirronkin seuraavana päivänä. Silloin päätin etten ikinä toista tee, mut niin se mieli muuttui., Tähän toiseen se kyl nyt tulee jäämään. En tämänselkäni takiakaan useampaan pysty.
Mä muuten pääsen ylimääräiseen ultraan viikolla 28+1, kun mä alan käymään siellä pelkopolilla. Nyt toivonkin et silloin sukupuoli selviäis ja pääsis shoppailemaan vaatetta vauvalle. Rakenenultrassahan meidän vauveli ei halunnu haaruksiaan näytellä.:) Katotaan nyt sit kuinka monta kertaa käyn tuolla polilla. Menen ihan senkin takia sinne, että saadaan suunnitella vähän synnytystä. Mä kun en pysty oleen ollenkaan makuuasennossa selän takia (viimeks jouduin oleen imukupin takia)ja nyt haluankin mahdollisuuksien mukaan synnyttää istuen. Niin ajse et nyt ei annettais mennä yli. Ne loppuviikot on niin tuskaa mulle kun en voi kävellä, istua enkä maata kipujen kanssa.
Huh huh. Tulipas tekstiä ja anteeks tällaenn vuodatus multa!
Nyt täytyy mennä pakkaileen tavaroita, kun lähdemme maalle päiväksi. Sitten illalla miehen kans kahestaan elokuviin! Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille.
Pitkästä aikaa!
Loma alkaa olla lopussa ja täytyy sanoa, että on ollu niin kova kiire ja hoppu ettei ikinä. Ihmeesti sitä vain jaksaa. Muuten ei oo vaivoja ollut kuin tuo yläselkä, mikä on ollut kipeä raskauden alusta saakka. Nyt kun täällä lukee niin olen tainnut olla tähän asti ainakin onnekas noiden raskausvaivojen suhteen, kun vain tuo selkä on rajoittanut menoa. Saa nähdä pystyykö töissä olemaan selän takia, mutta se selviää ensi viikolla..
Joo, ja tosiaan tässä loman aikana vauvatarvikkeiden hankinta on karannut käsistä :D Tai no kaikki on ollut kyllä tärkeitä ja jossain vaiheessa hankittavia, mutta rahanmeno on ollut aika hurjaa. Meillä kun ei lähipiirissä ollut vaunuja tai muita tarvikkeita saataviksi. No sitten toisaalta kun on eka lapsi ja varmasti ainakin toinenkin olisi tervetullut, niin on kiva ostaa mieleiset ja kunnolliset tarvikkeet , jotka sitten kestää suoraan toisellekin vaaville. Ja voihan niitä sitten myydä eteenpäin kun ei enää tarvitse.
Tässäpä näitä.
Kävimme Lastentarvike-liikkeessä muuttomyynnissä, (piti kylläkin käydä katsomassa vain hintoja, jotta voisi vertailla niitä Ruotsin hintoihin, mutta toisin kävi..) matkaan lähti Emmaljungan city crossit (ratasosa, city koppa +hoitolaukku), ja sitten vielä Emmaljungan kaukalo ja fix-jalusta autoon. Minulle oli tärkeää, että "paketti" on helposti liikuteltava ja helposti autoon pakattava ja että kaukalon saa kiinni rattaisiin. Ja tuo autojalusta on loistava keksintö, ei tartte vöiden kanssa pelata. Paketti maksoi 890 €. (saatiin alennusta muuttomyynnin takia, ja rattaiden käsikahva osassa oli joku painauma) No onpahan nyt babylle kunnon komeet vehkeet :D tuosta puuttui adapteri rattaiden ja kaukalon välillä, mutta kävin sen hakemassa myöhemmin (29 €) (Samaten pitää tulevaisuudessa miettiä tarvitaanko rattaisiin "jalkapussia" sillä se puuttuu myös. Taitaa maksaa jonku 40€. Mutta sitä mietitään vasta sit ku rattaita aletaan tarvita.)
Niin ja väreistä vielä: rattaat oli "harrikkaväreissä" oranssi musta, kaupassa vähän hirvitti, että onkohan liian räikee, mutta sit kotona kun katto, nii harmitti kun koppa on "vaan" platinan värinen, että ottakaahan rohkeesti niitä värejä ;D Meilläkää ei tiiä kumpi on tulossa, nii noi värit käy kuitenki molemmille.
No sitten päästiin Ruotsiin ja siellä Ikeaan. Ostettiin sieltä sit Leksvik-merkkiä olevat sänky (n.90 €), hoitopöytä/kaappi (n. 110 €), ja seinähylly (n.25 €) Toi hoitopöytä oli kiva, kun siitä saa sit tavallisen lipaston, ku ottaa hoitotason pois ja että siinä oli kaapit. Noista on muute kuvat Ikean sivuilla. Lisäksi tuli ostettua harsoja, lakanoita, lampaantalja, yms. pientä tarpeellista vaaville. Ruotsissa on nyt niin hyvä kurssi ja siellä on muutenki jonku verran halvempaa ku suomessa, että jos ootte sinnepäi menossa, nii käykäähä kurkkaamassa. Oltii Örebro:ssa. Meillä sattu hyvin ajottumaan tää reissu sinne. Vaunutkin oli siellä jonku verra edullisempia, mutta en tiiä, että saako sieltä niitä heti mukaansa. (Käytiin vaan pikapikaa kurkkaamassa tuliko tehtyä suomessa liian aikaisia ostoksia...) Eikös marrasmasuissa oli joku Ruotsin maaltakin? Osaisi varmaan vastata hintatasoon ja saatavuuteen paremmin.
Vielä pitäs hommata sitteri, joku sano, että sellane on kivempi mikä "hyppyyttää" enemmän. Eli että vaavi pystyy omia jalkojaan sitkuttamalla heiluttamaan myös selkäosaa? Eli sellainen mitä "ennenvanhaan" oli. Kun suurin osa nyky sittereistä tuntuu olevan melko jäykkiä. Kertokaapas mielipiteitä. Ne oli tosi hyviä, mihin oli kokeneemmat kirjottanu, mitä tarvii ja mitä ei. On tälläisen keltanokan kiva lukee.
T:Suhmura 26+2
Kukahan viittii lukee sepustukseni loppuun saakka ;D
SUHMURA, kivahan on shoppailla tulokkaalle:)
Tuosta sitteristä vaan sen verran, että itse oon kolmen vauvan jälkeen havainnut hyväksi nimenomaan keinuvan perussitterin. Nuo jäykät mallit kun on käytössä vain muutaman kuukauden, nuo keinuvat isommat mallit on olleet meillä päiväunipaikkana reilusti yli vuoden ikään asti.
Meillä on hoitopöytänä pinnasänky, siis siihen kuuluva taitettava taso, on kiinteänä sängyssä kiinni. Tuo hoitotasokaan ei mielestäni ole välttämätön, mutta tällaiselle selkäkipuiselle on hyvänä apuna, kun tulee just oikealle korkeudelle. Vaunut meillä on tuunattu kaksista eri vaunuista mitkä oli käytössä kuopuksella, vaihdettiin runko parempaan ratasosaan ja pehmeä kantokoppa tulee sitten siihen. Nuo "makuuvaunut" ja niiden osat niin hurjan vähän aikaa käytössä, vaikka tilaa niissä toki on ainakin talvivauvalle toppauksineen, mutta itse näen ne tarpeettomiksi, kun kaikki edelliset 3 muksua on istumassa olleet ulkoillessa jo 7kk iässä, jolloin on perusrattaat olleet paremmat käytännössä.
Itse eniten pähkäilen tuota turvakaukaloa, meillä kun ei autoa ole (ehkä 2-3 kertaa vuodessa autossa ollaan), edellisten kanssa saatiin kaukalo kotiintulomatkalle lainaksi, mutta meillä on 0-18kg turvaistuin (kallistettava, eli saa vauvallekin hyvän nukkuma-asennon) niin riittäisköhän n.40km matkan kotiintulomatkalla, kun ei viitsisi kaukaloa hankkia yhden ainoan käytön vuoksi..Tuntuu vaan turvallisemmalta sellainen pieni kaukalo vastasyntyneelle, joten taidan sellaisen hankkia, vaikka onkin varmaan vaan sen yhden kerran käytössä..Nuo kaukalothan käy pieneksi jo puolen vuoden jälkeen ja tarvitsee isomman istuimen joka antaa enempi jalkatilaa, mutta turvallisuushan on tärkeintä:)
Minä lajittelin isompien muksujen kanssa aamulla vauvanvaatteet, näytti kyllä melkoisen vaaleanpunaiselta pinot:) Ei siis tiedetä kumpi on tulossa, mutta oma vaisto sanoo että tyttö olisi massussa:) Tulee sitten ostosreissu loppuvuodesta jos tuleekin poika:) Ja tuskin poikakaan pahaa tykkää jos alussa on pinkissä yöpuvussa, nuo vaatteet kun on nyt laitettu ihan ensikuukaudeksi valmiiksi (50-56cm kokoisia), ehtii sitten myöhemminkin siihen tylsään harmaa-musta-osastoon siirtyä. Vai mitä mieltä muut olette, voiko pojan aluksi pukea pinkkiin? :)
Tuosta tulikin mieleen, että eilen pistin miehen tekemään sen "sormustestin" ja samaa näytti kuin itse tehtynäkin, eli poikaa, tosin niin näytti kakkosestakin, joka on tyttö:)
Mutta jännä sitten nähdä kumpaa merkkiä tulee:)
*Helene 24+1*
Kiitos kun lisäsit meikäläisenkin listoille! Ja tsemppiä sulle lääkärineuvolaan! Onneksi en näköjään ole ainoa, joka niistä kiloista stressaa... ;)
Muillekin mukavaa tiistaita!
Höpö 22+5