Minä haluaisin tietää miten sinne töihin mennään?
Saa kertoa ihan omin sanoin, mutta ehtona on että kyseessä on kokopäivätyö palkalla jolla tulee toimeen ilman tukia. Ja pitää myös olla työ, jota on joka päivä eikä vain 1krt/kk.
Kommentit (22)
Töihin menin tekemään aluksi osa-aikaista ja kun todistin kykyni, olen nyt 7 vuoden aikana edennyt yrityksen johtoon.
d) Mitä osaat?
Aloita siivoustöistä, lehden- tai postinjakaminen, lappuliisa, laitosavustaja
Ja ne, jotka asettavat eniten ehtoja ja kenkkuilevat, eivät pääse pitkälle.
d) Mitä osaat? Aloita siivoustöistä, lehden- tai postinjakaminen, lappuliisa, laitosavustaja
Siis jos esim. postin jakaminen kiinnostaa, niin aamulla mennään postiin ja sanotaan, että tulin nyt jakamaan postia?
1) Kirjoita hyvä CV
2) Seuraa päivittäin avointen työpaikkojen ilmoituksia
3) Kysele kaikilta ystäviltä ja tutuilta vapaista työpaikoista, laita avoimia hakemuksia paikkoihi, jotka kiinnostaa
4) Ole sitkeä
yleensä ne, jotka ovat edenneet meillä ovat tehneet nuoresta asti erilaisia hommia ja erilaisia pätkätöitä opiskelujen ohessa ja kesällä. Ja myös valmistuttuaan keränneet sitä kuuluisaa työkokemusta. Mutta jos sun asenne on se, että heti vakinainen 9-17 ma-pe työ hyvällä liksalla, niin ei taida onnistua. Sun edelle menee ne, jotka ovat jo näyttäneet osaamisensa osa-aikaisena yms.... Ja se asenne on myös erittäin ratkaiseva, työtävieroksuvia ei ainakaan meidän työpaikalle kaivata.
Kerro ap koulutuksesi ja mistä päin olet niin katotaan mihín voisit mennä.
Ja jos sieltä päin ei töitä löydy sitten pitää muuttaa johonkin mistä löytyy.
Kyllä töihin mennään, ei kukaan sua kotoa tule hakemaan.
olen 30-v, tradenomi ja filosofian ylioppilas, työkokemusta 10 vuoden ajalta ja nyt siis olen vuoden yliopistossa opiskellut. Ihan hyvin pystyisin töitä tekemään opintojen ohellakin mutta mihinkään en kelpaa. Olen hakenut kaupallisen alan töitä palkkaluokkien ylä- ja alapäästä mutta ei vaan onnistu. On se kumma kun ihan fiksu suomalainen ei kelpaa mihinkään. Vähemmästäkin menee usko omiin kykyihin.
Esim jos on "liikaa" koulutusta niin ei sitä niin vaan siivoojaksi tai kaupan kassallekaan pääse, tottakai otetaan ne kellä koulutus/kokemus juuri siitä hommasta ja jotka todennäköisimmin myös työssä pysyvät (tietenkin oletetaan että johonkin parempipalkkaiseen työhön itsensä kouluttanut varmasti lähtee heti kun oman alan töitä löytyy). Ainakin näin mun kohdalla, ihan tämän vastauksen olen muutamaankin kertaan saanut kun työtä olen hakenut. Mutta sitten kun ei niitä oman alankaan töitä ole niin minkäs teet... Tai yleensäkin jos omalla alalla ei ole töitä niin usein niihin muiden alojen paikkoihin on kyllä tyrkyllä niitä ko alan koulutuksen omaaviakin. Ei siinä paljon auta vaikka kuinka fiksu ja mukava ja reipas olisi, toki se työnantaja ajattelee mikä se paras ratkaisu homman hoitamisen kannalta noin pidemmällä tähtäimellä.
Kyllä tosiaan välillä suututtaa noi "kyllä niitä toitä on kun vaan tekee" kommentit...
olen 30-v, tradenomi ja filosofian ylioppilas, työkokemusta 10 vuoden ajalta ja nyt siis olen vuoden yliopistossa opiskellut. Ihan hyvin pystyisin töitä tekemään opintojen ohellakin mutta mihinkään en kelpaa. Olen hakenut kaupallisen alan töitä palkkaluokkien ylä- ja alapäästä mutta ei vaan onnistu. On se kumma kun ihan fiksu suomalainen ei kelpaa mihinkään. Vähemmästäkin menee usko omiin kykyihin.
Ja jos et pääse niin sitten kannattaa katsoa peiliin. Ehkä pukeudut epäsiististi, olet töykeä, ylimielinen, liian hiljainen tai jotain muuta?
kaupan kassalle jos haette, älkää kertoko kaikkea koulutustanne! Vähätelkää sitä
olen yli kolmekymppinen, akateeminen, työkokemustakin omalta alalta löytyy. En kelpaa oman alani töihin. Olen hakenut muidenkin alojen hommia, jotka jotenkin liippaisivat osaamistani, mutta työhaastattelua pidemmälle en pääse. Oman alan töihin (vastaaviin, mistä minulla on työkokemusta) en pääse edes haastatteluihin. Toki johonkin lopulta pääsen, mutta ei töihin vaan MENNÄ. Ja itseluottamus pitää taas rukata kohdilleen, ennen kuin tärppää.
etsiä työtä.
Itse laitoin myös sen kautta ilmoituksesn itsestäni ja osaamisestani, työtarjouksia tuli sen kuukauden aikana.
Nyt kun tiedetään syksyllä ihmisten sairastuvan, voit päästä johonkin sijaiseksi ja sitä kautta vaikka pidemmän jakson.
Eri firmojen ja työpaikkojen sähköposteihin voi esim. laittaa esimiehille tiedon että olet valmis työhön, jos tarvitaan. Tietosi siis jo etukäteeen ennen kuin ilmoitetaankaan. Katdo sellaisia firmoja tms. jossa Sinulla olisi mahdollisuus olla.
Itse kerran äitiysloman jälkeen mietin mihin menisin. Otin puhelinluetteleon ja alaltani katsoin sopivan paikkakunnan mihin pääsisin, ja aloitin soittamisen, josko sijaistakaan otetaan.
Tärppäsi ekassa paikassa ja johtaja ihmetteli mistä tiesin soittaa juuri kun he tarvitsevat. Sitä vielä useinkin naurettiin... työ olikin sitten vakituinen. Onnenpotkut työnhaussa, ilmoittele jos hyvinkin käy, iloitsen kanssasi.
Esim jos on "liikaa" koulutusta niin ei sitä niin vaan siivoojaksi tai kaupan kassallekaan pääse, tottakai otetaan ne kellä koulutus/kokemus juuri siitä hommasta ja jotka todennäköisimmin myös työssä pysyvät (tietenkin oletetaan että johonkin parempipalkkaiseen työhön itsensä kouluttanut varmasti lähtee heti kun oman alan töitä löytyy). Ainakin näin mun kohdalla, ihan tämän vastauksen olen muutamaankin kertaan saanut kun työtä olen hakenut. Mutta sitten kun ei niitä oman alankaan töitä ole niin minkäs teet... Tai yleensäkin jos omalla alalla ei ole töitä niin usein niihin muiden alojen paikkoihin on kyllä tyrkyllä niitä ko alan koulutuksen omaaviakin. Ei siinä paljon auta vaikka kuinka fiksu ja mukava ja reipas olisi, toki se työnantaja ajattelee mikä se paras ratkaisu homman hoitamisen kannalta noin pidemmällä tähtäimellä. Kyllä tosiaan välillä suututtaa noi "kyllä niitä toitä on kun vaan tekee" kommentit...
siinä vaiheessa kun alkoi käymään jotain täysin turhanpäiväistä koulua josta saa muka jonkun hienolta kuulostavan tutkinnon mutta ei lopulta osaa mitään kokreettista....
t. pelkkä amiskoulutus, ei edes lukiota, ja töitä löytyy niin paljon kun jaksaisi tehdä...
että minä kyllä kelpuuttaisin ihan osa-aikaiset ja pätkätyötkin enkä tosiaan mitään erikoisehtoja vaadi.
Kokemustakin olen ennen valmistumista hankkinut vaikka minkä moisista hommista, mutta eipä jollain 2kk kesäpestillä vielä kaksista asiantuntemusta hommaa. Ja sitten kun joku paikka on auki ja niitä fiksuja hakijoita vähintään se 50 niin ei paljon auta vaikka kuinka vielä kolmen parhaan joukossa loistaisit jos se arpa vaan sattuu jonkun toisen kohdalle... Että toden totta, niinkö vaan sinne töihin mennään että aamulla ilmoitetaan jotta tässä nyt olen.
Tuli hankittua koulutusta alalta väärän tiedon valossa. Työtilanteen kehnous paljastui vasta valmistumiseni jälkeen. Suhteilla sain ensimmäisen työpaikan, mutta kun määräaikaisuus päättyi, ei edes työkokemuksella varustettu koulutettu ihminen kelpaa, kun paikkoja EI OLE.
Tai yleensäkin jos omalla alalla ei ole töitä niin usein niihin muiden alojen paikkoihin on kyllä tyrkyllä niitä ko alan koulutuksen omaaviakin. Ei siinä paljon auta vaikka kuinka fiksu ja mukava ja reipas olisi, toki se työnantaja ajattelee mikä se paras ratkaisu homman hoitamisen kannalta noin pidemmällä tähtäimellä.
Sitten pitää ottaa hattu kouraan ja vaihtaa alaa? Millä alalla olisi töitä? Minä jätin historianopinnot ja luin ekonomiksi.
Kun täällä aina kysytään että miksi et mene töihin jos rahapulaa valittaa.