Sivutyön veroprosentti?
Työskentelen osa-aikaisessa työsuhteessa ja mietin tuossa, että josko lähtis kokeilee muutamien vuosien tauon jälkeen baarihommia jos töitä sattuis alalta löytymään ;)
Mutta mutta, aikoinaan muistelen, että sivutyöstä rankaistiin kivalla 30% veroprosentilla, onko näin vielä vai oonko käsittäny koko homman jo ammoin väärin?
Perusprosentti ku itellä tällä haavaa jotain 11-12% luokkaa joten jos 30pojoa lähtis muutaman illan kuukausi"ansiosta" niin ei välttämättä ois hirmu kannattavaa hommaa.
Tietoa kellään?? =)
Kommentit (6)
Mä jo kuvittelin (tai toivoin, että oisin kuvitellu) käsittäneeni koko jutun aikoinaan väärin!!! :/
Näin sitä perheelleen elantoa tienaavaa rankaistaan taas suomen maassa...
ap
prosentti. Voit tehdä sen vero.fi/verokortti sivuilla, jos sulla on omat verkkopankkitunnukset. Syötät tiedot ja saat verokortit. Kokonaistulo ratkaisee veron määrän. siksi sivutuloprosentti on alkujaan iso, koska se tavallaan tulle päätoimen päälle, mutta kannattaa aina tarkistuttaa verokortti tilanteen mukaiseksi.
paikanpäällä.
Lopullisen verotuksen kannalta on aivan sama, kuinka montaa työtä teet, loppusumma on se minkä mukaan verotus lasketaan.
Jotain tämmöstä vastausta mä toivoinki ;)
Tosin baarihommat on vasta haaveiluasteella, saas nähdä toteuuko ollenkaan toisen ansiotyönä =) Kiitos vastanneille!!!
ap
Arvioi vuositulosi (päätoimi + sivutoimi) ja laske itsellesi verokortti sillä tiedolla. Sivutoimesta ei tarvitse maksaa enempää veroa, vaan vuoden aikan tienattu summa ratkaisee.
Vähän miettimistä tietysti vaatii. Ei kannata nostaa kokonaisveroprosenttia, jos ei ole varma sivutyön säännöllisyydestä (ettei käy niin, että yhdessä kuussa ei ollutkaan sivutöitä, mutta maksat päätyöstä kuitenkin isomman veron ja käteen jää vähemmän rahaa). Tällöin on ehkä kannattavampaa pitää erilliset verokortit ja odottaa seuraavaan jouluun palautuksia,
paikanpäällä.
Lopullisen verotuksen kannalta on aivan sama, kuinka montaa työtä teet, loppusumma on se minkä mukaan verotus lasketaan.
Jos on paperit hukassa menen www.vero.fi ja kirjaudu pankkitunnuksilla sisään ja näet veroprosenttisi.
Mulla päätoimesta veroprosentti 28 % ja sivutuloista 45 %. Enkä aio todellakaan ivutuloja tehdä. Myös sivutuloista menee kaikki muutkin maksut, mitkä päätoimesta.