Noin nelikiloisia lapsia synnyttäneet äidit:
onko lapsenne kokoa syntymän jälkeen taivasteltu?
Vauvamme syntyi käynnistyksellä rv 42+2 ja painoi 4100 g ja olen kurkkuani myöten täynnä sitä ihmettelyä ja kauhistelua, miten "hirvittävän iso" vauvamme syntyessään oli. Näin sanoi myös ystäväni, joka viikkoa ennen laskettua aikaa sai 3800 g painavan vauvan. Eiköhän hänenkin vauvansa olisi kolmessa viikossa saanut kerättyä sen 300 g painoa, että olisi ollut "hirvittävän iso"?
Sori, pää on ilmeisesti täynnä imetys- ja muita huuruja, mutta olen kyllästynyt selittelemään tätä samaa asiaa kerta toisensa perään. Kas kun ei tule Oho! tai Seiska jo kuvaajan kera ovelle pällistelemään tätä luonnonoikkua.
Kommentit (34)
Tavallaan olin jopa "vähän pettynyt" kun kukaan ei juurikaan kommentoinut kokoa. Itse olen kuitenkin vain 161 cm /55 kg (kun en ole raskaana) ja mieskin vain 173 cm. Esikoinen oli 3210g (tyttö). Poika syntyi vieläpä viikon etuajassa. Itse tosin kommentoin että "aika iso vai mitä" jne, mutta kukaan muu ei oma-aloitteisesti kommentoinut kokoa. Ainiin, paitsi miehen veli joka vauvan ollessa 2 kk kysyi että mitä te oikeen ootte sille syöttäneet kun se on tommonen jättiläisjötikkä (oli kyseisen sedän mielestä samaa kokoluokka kuin heidän vuotta vanhempi tyttönsä).
painostusta vauvan koon takia...Ihan sama paljonko itse painat, räpätystä tulee takuulla vaikka olisit anorektinen.
aina jaksettu ihastella vauvaani ja sanottu vain, että kasvaa hyvin omalla käyrällään. Ne ovat sitten ihan muut, jotka päästelevät näitä sammakoita suustaan =)
sisareni paino nousi 11 kiloa, synnärille jäi 9 kg, eli painoi synnäriltä lähtiessään sen 51 kiloa, siitä kuukauden kuluttua painoi enää 47 kiloa, imettäminen laski painoa. Hoitajat sanoi, että oli osastolla olleista naisista kevyin ja sai isoimman vauvan.
siitä varmaan vauvan koko johtuikin.
Kukaan ei kyllä sanonut mitään negatiivista, neuvolassakaan, vain jotain "mietoa tyyliin" "hyvän kokoinenhan sieltä tuli".
Miten kauan vauva oli sairaalassa, kun noin paljon painoa keräsi?
, synnäriltä lähtiessään painoi 51 kiloa. 4 kg lähti vielä kuukaudessa, pituus 162
Tuossa on varmaan pilkkuvirhe eli painoi kotiutuessaan 5,1 kg.
Neuvolassa oletetaan automaattisesti että nelikiloisen lapsen saanut nainen on laiska ja typerä läski, vaikka bmi olisi 17.
mitäs jos söisitte itte vähän vähemmän sokeria raskaana ollessanne ettei tartte turhaa painoa lisätä vauvalle? On varmaan ittellennekin kertynyt painoa pikkasen ylimääräistä.
..170cm ja 58 kg, ekan jälkeen(6kk) painoin 55kg, että se siitä sokerin syönnistä, mölli! Esikoinen 4300g ja toinen 4450g.
3975 g, 4110 g ja 3965 g. Ei kukaan ole erityisemmin päivitellyt, tai sitten en vaan ole siihen kiinnittänyt huomiota. Joskus on ihmetelty miten olen onnistunut synnyttämään niin isoja lapsia kun olen niin hoikka ja kapealanteinen. Mun mitat on 170/55 ja olen ollut lähtlpainossani kuukauden sisään synnytyksestä eli ei mulla ole kiloista ollut kiinni tuo. Sokerirasitus on kerran tehty ja se oli ok.
Meillä on kaksi kolmesta ollut yli 4kg (4160 ja 4280) eikä heidän kokojaan kukaan muistaakseni sen enempää kommentoinut.
mutta taisin olla niin hormoneissani ja ihastuksissani vauvoihin (jotka mun sylissäni tuntuivat ihan pikkuruisilta) etten edes tajunnut noteerata tuollaisia kommentteja ihmeemmin. No, ehkä jos joku olisi tosiaan kutsunut mun vauvojani "hirvittäviksi" niin olisin voinut havahtua, mutta sellaiset "onpas siinä potra poika" -tyyppiset kommentit otin ihan positiivisina. Oli ne sitten tarkoitettu minkälaisina hyvänsä. Musta palleroiset vauvat ovat ihania.
Paitsi että syntyivät isoina, mun vauvani myös lihoivat äidinmaidolla niin että olivat molemmat puolivuotiaina aikamoisia sumopainijoita. Siinäkään vaiheessa mua ei mitenkään loukannut jos joku kommentoi että ne olivat lihavia, sillä sehän nyt oli vain fakta. En myöskään ottanut itseeni kun samat ihmiset sitten vuoden päästä kommentoivat että onpa lapsi laihtunut.
kun synnytin 4,5-kiloisen esikoiseni. Ei laitettu edes mihinkään sokeri- tms. seurantoihin, vaikka neuvolassa tiedettiin kyllä että isohko vauva olisi tulossa.
Synnärillä kätilö vähän parahti kun lapsi syntyi (se ei ilmeisesti osannut odottaa isoa vauvaa, ehkei neuvolasta ollut varoitettu) ja möläytti jotain sellaista kuin että "ohhoh miten iso" mutta ei mulle kukaan siitä asiasta sen enempää puhunut. Muut synnyttäjät vähän osastolla katselivat kun mun lapseni oli puolet isompi kuin niiden, mutta ei se minua haitannut.
että syökää vähemmän sokeria.
Äidin oma koko syntyessään määrää, miten vauvan koon käy.
Itse elin kasviksilla ja pienellä määrällä lihaa. En syönyt karkkia, pullaa, mitään..
Olin normaalipainoinen ja molemmat lapset olivat nelikiloisia. Itsekin olin ollut.
Miten näitä tyhmiä ihmisiä voi olla?
toikaisemalla heille jotakin kivaa heidän ulkonäöstään, kyllä se siitä...
Älä välitä, kommentoijia nyt riittää joka lähtöön ja joka vaiheeseen, viis niistä. Onnea vauvasta!
painostusta vauvan koon takia...Ihan sama paljonko itse painat, räpätystä tulee takuulla vaikka olisit anorektinen.