Noin nelikiloisia lapsia synnyttäneet äidit:
onko lapsenne kokoa syntymän jälkeen taivasteltu?
Vauvamme syntyi käynnistyksellä rv 42+2 ja painoi 4100 g ja olen kurkkuani myöten täynnä sitä ihmettelyä ja kauhistelua, miten "hirvittävän iso" vauvamme syntyessään oli. Näin sanoi myös ystäväni, joka viikkoa ennen laskettua aikaa sai 3800 g painavan vauvan. Eiköhän hänenkin vauvansa olisi kolmessa viikossa saanut kerättyä sen 300 g painoa, että olisi ollut "hirvittävän iso"?
Sori, pää on ilmeisesti täynnä imetys- ja muita huuruja, mutta olen kyllästynyt selittelemään tätä samaa asiaa kerta toisensa perään. Kas kun ei tule Oho! tai Seiska jo kuvaajan kera ovelle pällistelemään tätä luonnonoikkua.
Kommentit (34)
enkä muista, että asiaa olisi taivasteltu.
Onpa ihme sakkia sinun lähipiirissäsi. Minun tuttavissani on monta n. 4,5kg lasta synnyttänyttä ja sellaisesta voi jo sanoa että on iso.
Ihan normaalikokoisen lapse olet saanut, etenkin kun meni noin pitkäksi.
sisareni lapset yli 4400 molemmat, pieninä sai aina kuulla koostaan. poikani oli 1 v 82 cm ja 13 kiloa, nyt 8v hiukan yli 140 cm, paino 33kiloa. itsekin olin syntyessäni 55cm ja 4550g, jäin alle 170 cm:ski
sen kokosia vauvoja meidän suvussa on tapana tehdä =)
kehittää, niin toki painosta on helppo sitä repiä.
Ei taivasteltu, mutta neuvolasta tuli paineita siitä että lapsi täytyisi pitää sillä syntymäkäyrällä ja antaa kiinteitä jo kolmikuisena jne.
Ihan tavallisen kokoisia lienevät nyt leikki-ikäisinä.
mitäs jos söisitte itte vähän vähemmän sokeria raskaana ollessanne ettei tartte turhaa painoa lisätä vauvalle? On varmaan ittellennekin kertynyt painoa pikkasen ylimääräistä.
Nuorimmainen painoi 4500 g syntyessään 42+2, ja sain kovasti kuulla päivittelyä ja syyllistämistä elintavoistani raskausaikana. Vaikka siis tein parhaani, söin esimerkiksi hyvinkin terveellisesti, eikä sokeriarvoissanikaan ollut mitään vikaa. Ja vauvan koko oli yllätys, kukaan ei tiennyt hänen olevan niin iso.
Ei muuten ole taivasteltu, mutta olen ite normitilassa 46 kg painava ja vain 152 cm pitkä. Raskauksien loppu kuukaudet olivat mulle helvettiä, kun vauvat olleet isoja.
Moni ihmetelly, et miten olen pystyny noin isoja vauvoja saamaan. No, enpä ole heidän kokoon voinut vaikuttaa :) ja itsekin olen kyllä ihmetelly, miten ne mun mahassa on voineet olla.
Kaikki kolme yli nelikiloisia, viimeinen lähemmäs 5kg. Joskus jaksaa ottaa ihmettelyt huumorilla, joskus taas tulee tosi paha mieli kun kuulee näitä "herranjumala, kuinka iso se on!" -taivasteluja :(
1. 4185g
2. 3850g
3. 4306g
4. 4190g
Kaksi ekaa syntyivät muutaman päivän yli l.a:n, kaksi jälkimmäistä 42+0 ja 42+1. Esim. nuorin olisi varmasti ollut alle 4-kiloinen ilman yliaikaisuutta. Kasvaessaan olleet ennemminkin pienikokoisia ja hoikkia lapsia.
Nyt viidettä kertaa raskaana ja eiköhän sieltä taas samankokoinen putkahda! Eipä ole kukaan kauhistellut "isoiksi", koska se on vaan meidän vauvojen kaliiperi. :)
suvussa ollu 4500g kin ni meijän oli pikkunen
, synnäriltä lähtiessään painoi 51 kiloa. 4 kg lähti vielä kuukaudessa, pituus 162
synnyttänyt puolet lapsista 3,5kg ja puolet 4kg painoissa. Yksi kaveri sai sappeni kiehumaan taivastellessaan kun vauvani oli koko ajan 1kg painavampi kuin hänen omansa, vuoden iässä oli "niin valtavan suuri" vaikka painoa oli meidän kummankin vauvalle kertynyt sen samat 8kg syntymästä.
Nyt odotan seuraavaa syntyväksi piakkoin. Kun ihmiset kysyvät syntyneestä mittoja, sanon että en tiedä tarkkoja mittoja, mutta vauva on standardikokoinen - eli siis välillä 2,5-5kg.
Sitten kun joku kysyy että minkäkokoinen on X-kuinen vauvani, niin jätän tarkan mitan sanomatta, vaan sanon että syntymäpainoon on tullut neljä kiloa lisää. Tällöin kysyjän on helppo verrata onko vauvani kasvanut jättivauhtia omaansa verrattuna vai ovatko keränneet painoa prikulleen saman verran.
...miten pieni ihminen voi saada 4kg vauvoja. Kuin se olisi äidin koosta kiinni.
, synnäriltä lähtiessään painoi 51 kiloa. 4 kg lähti vielä kuukaudessa, pituus 162
vauvoilla oli toisella 53cm ja toisella 54cm.Ja kyllä ihan normaalisti söin odotusaikana. Oma pituus 175 ja mies 190. Nyt pojat ovat 11 ja 12v ja kummankin pituusennuste on yli 190.
Että pidähän se iso turpasi siellä kiinni, äläkä tyhjää lässytä asioista, mistä et tiedä mitään.
mitäs jos söisitte itte vähän vähemmän sokeria raskaana ollessanne ettei tartte turhaa painoa lisätä vauvalle? On varmaan ittellennekin kertynyt painoa pikkasen ylimääräistä.
Ensin sain kuulla, miten aiheutan yliaikaisuuden makaamalla sohvalla passiivisena ja mättämällä jätskiä (juu niin varmaan, kun perheessä myös 2- ja 4-vuotiaat lapset ja enkä muuten tiedä ketään, joka olisi tilaansa tuskastuneena SIIVONNUT ja LENKKEILLYT yhtä apinanraivolla kuin minä!!!) ja sitten lopulta lapsen käynnistyksellä synnyttyä, miten "jumalattoman kokoinen mukula" sieltä lopulta tuli. Eräskin selitti, että "no kai se nyt on iso, kun äitikin on iso" (168 cm ja 55 kg ja raskausaikana kiloja tuli 11).
Ihmiset ovat välillä NIIIN pönttöjä kommentteineen, ja raskaana oleva ja juuri synnyttänyt nainen oikein varmasti ne pöllöimmät möläytykset tallentaa muistinsa kansioon ikuisesti.
haukuttu läskeiksi.
4,1 kiloa, 3,9 kiloa ja viimeisin 4,5 kiloa. Ei häikkää minun eikä vauvojen sokereissa ja painoa tullut raskausaikoina 10 kiloa. Äidin puolen suvussa ei taida kenelläkään olla alle 3,9 kilon vauvaa. Ihan normaalikokoisia ovat nyt leikki-ikäisinä/taaperoina.
eivät taivastelleet. Lähinnä pieninä ovat pitäneet.