Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä ajattelin aloittaa syksyllä joogan, kannattaako??

Vierailija
25.07.2009 |

Mulla on aina niskat ihan jumissa, olen kova jännittämään sosiaalisia tilanteita ja hermoilen muutenkin aina kaikesta. Ajattelin että jooga voisi auttaa noihinkin, saisi vähän "sisäistä rauhaa"... Kokemuksia joogasta? Olen jo lähes 40v.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekat kerrat voi tuntua aika kömpelöltä - itse kävin astangajoogassa- mutta vähitellen asennot onnistuu paremmin ja paremmin, vaikka kyseessähän ei ole mikään kilpailu vieressä olevan kassa. hartiaseudun jännitykset hävisivät joogan avulla ja olo koheni muutenkin. aivan mahtavaa liikuntaa, vaikka näyttää vain kevyeltä jumpalta.

meillä jooga tehtiin ilman niitä kaikkia henkisiä puhdistautumisriittejä ja joogassa sai käydä myös kuukautisten aikana. joissan paikoissa suositellaan, ettei kahta puhdistautumista samanaikaisesti.

Vierailija
2/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rentouttavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin astangajooga!

Vierailija
4/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astangaan -fyysisesti tosi rankkaa, aina täsmälleen sama ohjelma- vai kenties hathaan -pehmeämpää ja rauhallisempaa, ohjaaja tekee itse aina ohjelman, joka vaihtelee kenties 1-3 kerran välein.

Niskaongelmiin auttaa raaka lihastreeni, siihen astanga on oiva joogamuoto. Jännittämiseen ja hermoilemiseen joogasta tuskin on ainakaan nopeasti apua, suosittelisin siihen yksilöterapiaa. Pidemmän päälle myös jooga rauhoittaa sinua, mutta vasta vuosien harjoittelun jälkeen.

Vierailija
5/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astangaan -fyysisesti tosi rankkaa, aina täsmälleen sama ohjelma..

..Niskaongelmiin auttaa raaka lihastreeni, siihen astanga on oiva joogamuoto.

..Jännittämiseen ja hermoilemiseen joogasta tuskin on ainakaan nopeasti apua..Pidemmän päälle myös jooga rauhoittaa sinua, mutta vasta vuosien harjoittelun jälkeen.

Astangassa on 6 sarjaa, joita edetään. Useimmilla ihmisillä ensimmäisen sarjan tekeminen on riittävää eikä välttämättä sitä edes tehdä koskaan. Järjestys on sama, koska liikkeet valmistavat kehoa suoriutumaan seuraavista. Tunnit eivät ole koskaan silti tylsiä. Eri opettajilla on erilainen tyyli ohjata. Asanoiden eli liikkeiden lisäksi opetellaan vinyasa-hengitys, erilaiset lukot ja silmien kohdistaminen. Hengitys lämmittää kehoa ja on todella voimauttavaa, aivan mahtavaa. Lukoilla suojataan kehoa loukkaantumisilta ja tuetaan asanoita. Esim. lantionpohjanlihakset ja alavatsa "lukitaan" eli jännitetään kevyesti koko harjoituksen ajaksi - loistavaa lantionpohjan harjoitusta! Silmien kohdistamisella tuetaan keskittymistä ja mielen tyhjenemistä.

Astanga auttaa monenlaisiin kehon ja mielen vaivoihin. Itse koin ihka ensimmäisen tunnin jälkeen suoranaista euforiaa. Olo oli niin hyvä, vaikka tunti oli fyysisesti raskas. Nautin siitä, että mieli tyhjenee eikä tarvitse ajatella mitään harjoituksen aikana.

Vierailija
6/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

" eikä välttämättä sitä edes tehdä koskaan"

koskaan KOKONAAN :)

Vierailija
7/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa on ainakin mulla ollut vaikeuksia keskittyä vain siihen hengittämiseen ja pään tyhjentämiseen, eli sitä ei kannata ihan alkuun odottaa. Melko monta kertaa meni siihen, että oppii tekemään liikkeet oikein, mutta sitten kun alkaa sujua, tuntuu tosi hyvälle. Ja joogasalilla on eri tunnelma kuin kuin jumppasalissa, pidän myös siitä, että se ei ole välineurheilua ja siellä ei tarvitse miettiä onko verkkarit viimeisen päälle. Jokainen voi tulla omana itsenään.

Vierailija
8/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuin puolentoista tunnin hikoilu astangassa. Itse asiassa kuka tahansa joogaopettajakin sen myöntää, että todella toimiakseen joogan tulee olla osa elämäntapaa eikä harrastus jossa käydään kerran viikossa.

Tunneille kannattaa mennä oppiakseen liikkeet ja tapa, jolla liikesarjoja rakennetaan. Ja välillä voi tietysti käydä huvin ja vaihtelun vuoksi. Todellinen joogaaminen tapahtuu kuitenkin kotona, ja se kannattaa ehdottomasti.

Olen joogannut noin 20 vuoden ajan, pitkään vain 5-10 minuuttia päivässä (ellei lasketa meditaatiota) ja se on riittänyt pitämään niskani kunnossa, vaikka vietän työssni tietokoneella keskimäärin 7 tuntia päivässä.

Vierailija
9/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkoitettu aloittelijoille. Epäilen että astanga on mulle liian rankka tässä vaiheessa, sen takia ajattelin aloitella ihan tuollaisella perusjoogalla. ap

Vierailija
10/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännölllisyys on tärkeää. astangaa voi harjoittaa 6 kertaa viikossa, yhtenä viikonpäivänä suositellaan lepoa. lisäksi naisille menkkapäivinä 3 päivää lepoa, tosin sitä eivät kaikki noudata.

Vierailija
11/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

astanga sopii myös ihan aloittelijalle. ei tarvitse olla notkea tai hyväkuntoinen tai nuori. itse olin "vanha" ja erittäin, erittäin kankea aloittaessani.

hatha on hyvin erilaista lajina, mutta on siinäkin hyvät puolensa. se rentouttaa ja on lempeää. tosin itse koen siinä rentoutumisen vaikeammaksi ja alan toisinaan palella (mistä nimitys villasukkajooga, kun harrastajilla on usein kokopuku, sukat ja vielä joku välly mukana ;)) Astangassa taas alkaa hiki roiskua ensimmäisestä hengityksestä ja lämpö auttaa omaa kehoani venymään.

Vierailija
12/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että sellainenkin olisi tarjolla. Voisiko tehdä niin, että näin alkuun kävisin kerran viikossa joogassa ja kerran tuossa joogapilateksessa? ap

Vierailija
13/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja unohda ensi alkuun nämä "Pitää harrastaa 6 kertaa viikossa jutut". Aloittelijalle semmoinen normaali "jumppatahti" eli 1 krt viikossa on oikein hyvä. Tärkeintä on säännöllisyys, kuten kaikessa liikunnassa, jotta oppii asiat ja huomaa oman kehityksensä.

Jooga on todella mukavaa, sekä hikoiluttaa että rentouttaa, yleensä on aina tosi hyvät yöunet joogan jälkeen!

Vierailija
14/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monipuolista liikuntaa ja jumppaa. erityisesti niska-hartiaseudun jumppaa. Sisäistä rauhaa kannattaa etsiä kirkosta ja lukemalla Raamattua ja rukoilemalla. Jooga perustuu idän uskontoihin ja se eksyttää ihmistä. Aluksi voi tuntua hyvältä, mutta mitä syvemmälle siihen uppoaa, huomaa että se on vain harhaa.

Vierailija
15/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle paremmin sen sisäisen rauhan :-). ap

Vierailija
16/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga perustuu idän uskontoihin ja se eksyttää ihmistä. Aluksi voi tuntua hyvältä, mutta mitä syvemmälle siihen uppoaa, huomaa että se on vain harhaa.

kuinka syvälle kirjoittaja itse on ehtinyt joogaan upota, kun voi näin yksiselitteisesti julistaa sen olevan "vain harhaa"?

Vierailija
17/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei sopinut. se oli liian hidasta ja tylsää. en pystynyt rentoutumaan olleenkaan.

sellaista se hatha on...

Vierailija
18/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monipuolista liikuntaa ja jumppaa. erityisesti niska-hartiaseudun jumppaa. Sisäistä rauhaa kannattaa etsiä kirkosta ja lukemalla Raamattua ja rukoilemalla. Jooga perustuu idän uskontoihin ja se eksyttää ihmistä. Aluksi voi tuntua hyvältä, mutta mitä syvemmälle siihen uppoaa, huomaa että se on vain harhaa.

Parempihan se on alkaa esim helluntailaiseksi ja ryhtyä orjaksi, pukata lapsia maailmaan, olla hiljaa seurakunnassa jne muuta naiselle sopivaa... mitäs väliä sillä liikunnalla tms on potentiaalisellé ÄIDILLE.. hihihii..

Vierailija
19/19 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei sopinut. se oli liian hidasta ja tylsää. en pystynyt rentoutumaan olleenkaan.

sellaista se hatha on...