Miksi joku käy taloyhtiön kokouksissa?
Kommentit (13)
Taloyhtiön kokuksissa hoidetaan ja päätetään omistamansa asunnon hoidosta ym. Se, jos mikä, on tärkeää seurattavaa. Miten sinun omaisuuttasi hoidetaan? Et vähät välitä?
miten paljon joudun jatkossakin ylimääräistä lainaa ottamaan? Kiinnostaa tietty ne itse asiatkin, eli mitä yhtiössä jatkossa korjataan ja remontoidaan jne.
kokous ei voi tehdä päätöksiä jollei joka asunnosta ole edustajaa paikalla (pieni taloyhtiö, ei voi vierittää vastuuta muille)
No ainakin meidän taloyhtiöissä päätetään jopa asioista... Aika hurjia kupruja on tullut estettyä ja jätettyä asioita pöydälle. Hyvä tietty, jos osaat relata asioiden kanssa.
kokous ei voi tehdä päätöksiä jollei joka asunnosta ole edustajaa paikalla (pieni taloyhtiö, ei voi vierittää vastuuta muille)
Olen töissä isännöitsijätoimistossa, enkä kertaakaan ole törmännyt yhtiöjärjestykseen, joka määrittelisi, joka asunnosta on oltava yhtiökokouksessa edustaja paikalla. Pienin yhtiö on käsittänyt 3 huoneistoa.
Olen töissä isännöitsijätoimistossa, enkä kertaakaan ole törmännyt yhtiöjärjestykseen, joka määrittelisi, joka asunnosta on oltava yhtiökokouksessa edustaja paikalla. Pienin yhtiö on käsittänyt 3 huoneistoa.
sen jälkeen kokous on päätösvaltainen ja päätökset voidaan tehdä, vaikka kaikista asunnoista ei toki olekaan joku paikalla.
Samasta syystä pesen ikkunanpuitteet ja pyyhin parketit. Ei mikään materiaali pysy kunnossa vuosikymmenestä toiseen hoitamatta. Taloyhtiön hallitus päättää talon kunnossapidosta ja korjauksista, jotka vaikuttavat suoraan omaisuueteni arvoon. Sekä käyttöarvoon että siihen arvoon, joka realisoituu jos joskus myyn kotini.
Pitää siis itse mennä päättämään mitä siideriä ja makkaraa ostetaan.
Ja onhan se mukava päästä osallistumaan muuhunkin päätöksentekoon.
Mutta älä sitten itke kun luet päätöksistä että on päätetty tehdä hissi/julkisivu/salaoja/ikkuna/parvekeremontti tai muuta mukavaa (jotka aika ajoin pakollisia) ja jokaiselle pätkähtää vaikkapa nykyiseen tasoon kolmin tai nelinkertainen vastike.
- korjataanko pihojen aidat, millaiset niistä tehdään, paljonko käytetään rahaa
- nostetaanko vastiketta
- tehdäänkö leikkipaikka taloyhtiön tyjään päätyyn, laajennetaanko parkkista vai roskakatosta
että siellä toisinaan päätetään tärkeistäkin asioista... myös SINUA koskevista asioita jotka voivat mm vaikuttaa vastikkeeseesi/vuokraasi jne..
Perehdypäs vähän tarkemmin asiaan. Ja kaikkea hyvää.
Minä ainakin olen, sen verran että olen toiminut vuosikausia taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana.