Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kasvohalvauksesta?

Vierailija
23.07.2009 |

Mulla alkoi kolme päivää sitten ja nyt oikea puoli on täysin liikkumaton.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sellaisen melkein yhdeksän vuotta sitten. Sain lähetteen Hyksin korvapolille, jossa sitten kävin useita kertoja, aluksi lähes päivittäin ja sitten harvemmin. Ensin epäilivät kovasti, että se johtuisi borrelioosista, koska siinä kai on yhtenä oireena kasvohalvaus. Kokeet tehtiin pariinkin kertaan, mutta ei se sitä ollut. Syy ei lopultakaan selvinnyt, mutta yksi mahdollinen syy voisi olla että on saaanut autossa vetoa kasvoihin. Minä en ainakaan ollut joulukuussa pitänyt jäähdytystä autossa päällä.

Hoito-ohjeeksi sain kasvojumppaa monta kertaa päivässä ja silmään kostutustippoja ahkerasti, koska silmä ei räpytellyt. Silmään yöksi rasvaa ja päälle laitettiin myovinen kupu, joka teipattiin silmän ympäriltä, joten sen alla säilyi kosteus, jotta silmä ei kuivu yöllä liikaa. Se olisi aiheuttanut tulehduksen ym. kurjaa. Kasvojumppa tuntui todella turhauttavalta, koska vain terve puoli kasvoista liikkui ja halvaantunut ei yhtään, joten kasvojen väänteleminen tuntui ihan idioottimaiselta. Sairaalassa sanottiin, ettei muutakaan hoitoa ole ja tärkeää on edes yrittää, jotta lihakset pysyisivät jotenkin toimintakunnossa. Ryppyjä ei ollut, joten ymmärsin silloin Botoxin edut ;-).

Muistaakseni viikossa alkoi kasvolihaksiin palata voima ja parin viikon päästä halvaus oli lähes poissa. Tässä on kuulemma paljon vaihtelua eri potilaiden kohdalla. Kurjana lisäoireena minulle tuli halvaantuneen puolen korvan tinnitus, joka kestikin paljon pitempään kuin halvaus. Se oli pientä piippailua sydämenlyöntien tahdissa eikä onneksi missään vaiheessa ollut kovin kovaa. Samassa korvassa oli myös yliherkkyyttä koville äänille pari viikkoa. Kaikki oireet hävisivät kuitenkin lopulta, tinnitus viimeisenä. Tsemppiä sinulle ja pikaista paranemista!

Vierailija
2/33 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyksi epäiltiin raskaudesta johtuvaa turvotusta tms. Synnytys käynnistetiin ja halvaus paheni vielä pari viikkoa sen jälkeen. Kun paraneminen alkoi, se oli tosi nopeaa ja mitään pysyviä vaurioita ei tuosta jäänyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Millaisia kokemuksia tästä? Varsinkin alkuvaihe? Mistä tunnistaa

Vierailija
4/33 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset oireet olivat kielen pistely/puutuminen ja huulen toispuoleinen falskaaminen; ensi alkuun vain kummastelin, kun juodessa/syödessä valui toiselta puolelta suuta ulos ja ajattelin, että olinpa huolimaton. Myöhemmin en saanut enää toista silmää kiinni ja vasta siitä ymmärsin, että nyt on jotain vialla. Kasvoja tutkiessa peilistä huomasin, etteivät toisen puolen lihakset liiku lainkaan,suu roikkuu ja otsaan tuli kulmia nostaessa rypyt vain terveelle puolelle.

Vierailija
5/33 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 mitä teit sitten?

Vierailija
6/33 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktio auttoi kaveria!

Vierailija
7/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, kokemuksia?

Vierailija
8/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naama puutui ja roikkui. Kesti 5 viikkoa. Parani täysin. Ei ollut herpes eikä borrelioosi. Joillekin jää kasvot roikkuviksi.

Vierailija
9/33 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen raskaana, rv 11 täynnä. Lääkäri tuntui tekevän mulle jo aivohalvausdiagnoosia, mutta kasvoihin tämä jäi :( Tai siis hyvä tietty ettei sen "vakavampaa"

Aika hirveä fiilis, ulkona ei voi olla kun aurinko paistaa ja tuuli käy silmään, julkisesti viitsi liikkua kun puhuminen takkua..

Miten toipuminen on sujunut? Hyvin mennyt ja tunto palautunut täysin? Nyt ehkä vähän herää suupieli niin ettei juoma heti alas valu.

Vierailija
10/33 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kanssa kasvohalvaus reilu kaksi vuotta sitten. Raskausviikkoja oli tuolloin muistaakseni 33 ja korvalääkäri epäili tuon halvauksen johtunee juuri raskauden aiheuttamasta mikroturvotuksesta kasvohermoalueella. Pari-kolme viikkoa taisi pahin vaihe kestää ja sen jälkeen muut vakuuttelivat, ettei halvausta huomaa. Synnytin viikolla 38 ja tuolloin halvausoireet taas hetkellisesti pahenivat... No nyt tuosta on siis reilusti yli kaksi vuotta ja halaantunut puoli on muuten ihan ok, mutta ajoittain poskessa lähellä suupieltä tuntuu puutumista ja pientä nykimistä. Nuo tuntemukset myös pahenevat ollessani väsynyt... Ja itse huomaan suoraa edestä otetuista valokuvissa puolieron, vaikkeivat muut sitä näekäään tai eivät vain tunnusta...

Mutta joka tapauksessa, suurinosa kasvohermohalvauksista paranee ja minulle luvattiin, että ainakin raskaana olevien kasvohermohalvaukset paranevat viimeistään kun synnyttää. Nyt vaan tuhdit annokset b-vitamiinia kehiin (itse syön vieläkin ajoittain kuurin B-vitamiinia) ja sitä jumppaa vaikka se turhauttavalta saattaa tuntuakin.

Vierailija
11/33 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat jo 70 v suunnilleen. Heille kasvohalvaus on jäänyt pysyvästi, tai ainakin jonkinasteista liikkumattomuutta on kasvoissa ja suu on vino

Vierailija
12/33 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kokemuksista. Silmä kuivaa ja tippoja täytyy laittaa, mutta paskamaisinta on ettei tk:n lääkäri antanut saikkua kuin viikonlopun yli! Mä olen kuitenkin asiakaspalvelussa, missä mun päätyö on asiakkaan opastaminen puhumalla, enkä saa sanottua esim. p-kirjainta ollenkaan, kuola valuu poskesta jne. Tosi hehkeetä yrittää töihin! Vaikka tämä ei kognitiivisiin kykyihin vaikuta saisivat ottaa huomioon nuoren naisen henkisen puolen myös sairasloma-asiassa..

Sitäpaitsi mua huimaa, tuntuu että kävelisin liukuvalla lattialla ja poski, kaula ja korvan seutu on kipeä, syön parasetamolia maksimiannoksella koko ajan.

Vierailija
13/33 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtui kasvaimesta päässä. Kasvain saatiin pois, mutta hermot olivat ehtineet tuhoutua. Luultiin aluksi just tuollaiseksi "tavalliseksi" kasvohalvaukseksi eikä pidetty kiirettä.

Vierailija
14/33 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kokemuksista. Silmä kuivaa ja tippoja täytyy laittaa, mutta paskamaisinta on ettei tk:n lääkäri antanut saikkua kuin viikonlopun yli! Mä olen kuitenkin asiakaspalvelussa, missä mun päätyö on asiakkaan opastaminen puhumalla, enkä saa sanottua esim. p-kirjainta ollenkaan, kuola valuu poskesta jne. Tosi hehkeetä yrittää töihin! Vaikka tämä ei kognitiivisiin kykyihin vaikuta saisivat ottaa huomioon nuoren naisen henkisen puolen myös sairasloma-asiassa.. Sitäpaitsi mua huimaa, tuntuu että kävelisin liukuvalla lattialla ja poski, kaula ja korvan seutu on kipeä, syön parasetamolia maksimiannoksella koko ajan.

Olikohan tarkoitus, että katsotte tilannetta viikonlopun yli ja sitten uusi lääkäriaika? Muussa tapauksessa kunnon yksityislääkärille ja saat tarvitsemasi sairasloman.

Vierailija
15/33 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli, johtui kylmettymisestä. Puolet kasvoista täysin liikkumattomat, lääkäriin meni kun "tuntuu naama oudolta". Kippo silmän suojaksi teipattuna joutui nukkumaan. Kesti reilun kuukauden, jännättiin et paraneeko häihin mennessä :D onneksi parani, vielä ihan ennalleen.

Tsemppiä ap!

Vierailija
16/33 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi viimeistään matkalla Turusta Porvooseen aurinkoisena kevät päivällä. Kovat äänet tuntui oudolta, sitten niska jumitti koko illan ja yön, aamulla kieli puuduksissa, päivällä puudutus levisi suupieleen, poskeen, nenään ja illalla silmän ympäristöön. Yöllä diagnoosi Bellin Pareesi. Seuraavana aamuna puolet naamasta lähes kokonaan halvaantunut. Ei kuitenkaan puutuneelta tuntunut puoli, outoa. Vuorokauden kuluttua pahimmillaan ja nyt viikko alkamisesta silmätippoja ei enää tarvitse ehkä ollenkaan. Jatkotutkimuksiin viikon kuluttua. Epäilen Borrelioosia muiden vaivaivojen perusteella joita on ollut viimevuosina. Myös huuliherpes ollut mukana 20v. Korvat tinnittänyt ainakin pari vuotta putkeen ja nyt korostunut. Kuulo heikentynyt hieman viimevuosina, heinäsirkat on historiaa.
Mies 41v

Vierailija
17/33 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli yläaste iässä kasvohermohalvaus. Kovasti siihen etsittiin syytä mm.magneetikuvaus ja paljon muita tutkimuksia. Borrelioosia myöskin epäiltiin, koska olin juuri saaristossa liikkunut, mutta ei se se ollut. Vähän puhuminen ja syöminen oli vaikeaa, myös kosteustippoja määrättiin silmään ,kun ei kunnolla menyt kiinni. Aika nopeasti kuitenkin parani, noin viikossa täysin normaali. Lääkkeeksi määrättiin kortisolia ja kasvojumppaa. Toivotaan ettei uusi.

Vierailija
18/33 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ruusu korvasn, ts herpesvirus joka aiheutti minulla toispuoleisen kasvohalvauksen. Tartunnan olin saanut pojaltani jolla oli juuri ollut vesirokko. Sekin kun on herpespohjainen.
Hyksin korvapolilla olin viikon, sain antibiootit suoneen. Onneksi venäläustaustainen lekuri huomasi tk:ssa, parit ekat suomalaiset lekurit vaan pyöritteli päätään kun kävin ensin valittamassa korvakipua.
Onneksi ei jäänyt mitään jälkiä....

Vierailija
19/33 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealta nimeltään se on kasvohermohalvaus tai niin kuin eräs lääkäri totesi sen olevan kasvojen toimintahäiriö.

Yleensä paranee itsestään, muutamassa viikossa, mutta monet kokevat sen pelottavana. Ja se voi olla myös lapsella.

Joskus ei syytä tiedätä, mutta esim. raskaus voi laukaista, tai veto ja kylmyys, punkin purema jne. Jostakin syystä, tähän vuoden aikaan ovat yleisiä, ehkä kylmästä pohjoistuulesta johtuen ja monet vähentävät vaatetusta ja korvat ovat suojaamatta.

Vierailija
20/33 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No nyt tuosta on siis reilusti yli kaksi vuotta ja halaantunut puoli on muuten ihan ok, mutta ajoittain poskessa lähellä suupieltä tuntuu puutumista ja pientä nykimistä. Nuo tuntemukset myös pahenevat ollessani väsynyt... Ja itse huomaan suoraa edestä otetuista valokuvissa puolieron, vaikkeivat muut sitä näekäään tai eivät vain tunnusta... "

Mulla oli 8 vuotta sitten kasvohermohalvaus ja parani melko pian, mutta tuo "nykiminen" ja osittainen puuttuminen jatkuu joskus edelleen, kun olen väsynyt, mutta lääkäri kertoi sen johtuvan kasvohermojen palautumisesta, sillä viottuneet hermot kasvavat todella hitaasti ja mitä enemmän ikää, sen hitaamminen.

Monelle kasvohermohalvaus on suuri shokki, mutta siitä parantuminen on huippuluokkaa eli yli 90% paranevat entiselleen ja vain muutamalle prosentille jää siitä pysyviä haittoja tai vaurioita. Lääkkeitä ei minulle määrätty, muistaakseni suositeltiin B-vitamiiniä. Kävin myös neurologilla ja hän suositteli kasvo- (hammasl. lähetteellä) ja hartiahierontaa (hermoratahieronta), joka mielestäni helpotti ja auttoi paranemista. Noista kasvojumpista taas lääkärit ovat montaa mieltä, joidenkin tutkimusten mukaan ne auttavat ja toisten mukaan ei.