Työttömänä vai kodinhoidontuella kotona?
Meillä kolme lasta (8v, 5v ja 11kk). Olen nyt muutaman kk:n ollut kodinhoidontuella kotona-minimi sellaisella, huimat 400e jää sitten verojen jälkeen käteen..!
Miten olisikin työttömyyspäivä rahalla kotona, sillon kun jäisi vajaa 200 e enempi käteen? Mut miten työkkäri on sitten patistamassa töihin?
Miten te muut?
Kommentit (8)
Jos et hae joudut karenssiin työttömyyspäivärahoilta eli et saa mitään. Kolme kuukautta pystyt siis vetkuttelemaan kotona ilman että haet töitä - hyvällä tuurilla. Työkkäri saattaa osoittaa sinulle töitä vaikkapa jo seuraavana päivänä kun olet ilmoittautunut työttömäksi.
Mitä alempi koulutus sinulla on ja mitä duunarimpi työtehtävä ollut kun olet ollut töissä sen suurempi riski siihen on. Tämä ei ole mitään sen ihmeempää syrjimistä - on vaan niin että työttömälle kaupan kassalle löytyy nopeammin uusi ositettava työ kuin arkkitehdille.
Kotihoidon tuki vähennetään työttömyyskorvauksesta eli muuten +-0 MUTTA: jos saat jostain syystä karenssia, kotihoidon tuki jää jäljelle etkä tipahda tyhjän päälle.
Kyllä ne saattaa pitemmän päälle jollekin kurssille olla ohjaamassa jollei töitä ole.
ja mulle ei tullut yhtään työhönosoitusta 8 vuoden työttömyyden aikana. Ole rauhassa työttömänä ja hoida lapsesi isommalla rahalla, niin minäkin tein. Työkkäri ei ketään työllistä ja voithan hakea vain sellaisille taatusti suosituille kursseille, joille on tosi vaikea päästä.
Vain ne, joilla on hyväpalkkainen mies, voi oikeasti olla kotihoidontuella kotona. Muiden on pakko tehdä kompromisseja. Olen työtön, ja edellisten työttömyysjakosen perusteella tiedän, että niitä töitä ei työkkäristä saa vaikka kuinka yrittäis. Eikä niille kursseillekaan pääse.
Nyt on tosiaan lama. Töitten löytäminen on verrattavissa lottovoittoon. Työvoimatoimistoissa on hurja kiire kun työttömiä tulee aina vaan lisää, ainakin isoissa kaupungeissa. Ei niillä ole aikaa kytätä yksittäistä työtöntä, ennen kuin työttömyys on muuttunut pitkäaikaistyöttömyydeksi ja laki velvoittaa siihen puuttumaan.
Vain ne, joilla on hyväpalkkainen mies, voi oikeasti olla kotihoidontuella kotona.
Mun miehellä oli niin huono palkka, että sain hoitolisän täysmääräisenä. Lisäksi oli kuntalisä.
Mulla ei ollut vaihtoehtoja: oli odottamassa työpaikka, johon on kylläkään voinut palata, joten en voinut ilmoittautua työttömäksikään ja alkaa nostaa työttömyysrahoja.
Meillä on mies työttömänä. Onneksi sentään ansiosidonnaisella päivärahalla, ettei ihan taloussuohon upottu, mutta eipä sillä silti jää kuukaudessa käteen kuin vajaa 700e/kk.
Kyllä me pärjätään vaikka itse olenkin kotihoidon tuella. Täällä kun työkkäri kyllä lykkää kurssille, jos työttömäksi ilmoittautuu. Eli siihen jäisi minun kotiäiteilyt.
Ei ne suuret tulot vaan hävyttömän pienet menot. Emme edes venytä senttiä ruokakaupassa, kunhan ostamme viisaasti.
ja työttömyys kasvaa joka päivä.
Ei sinua mihinkään töihin patisteta.
nimim. puoli vuotta työttömänä aktiivisena työnhakijana