Kivunlievitys synnytyksessä on turhaa.
Kyllä se vaan on niin, että synnyttäminen on luonnollinen tapahtuma, joka on niin eläimillä kuin ihmisilläkin ohjattu tapahtuvaksi ilman turhia lääkityksiä. Eri asia jos jotain menee vikaan. On hyvä, että on keksitty sektio sellaisia tapauksia varten. Mutta ns normaali synnytys on sellainen tapahtuma, joka pitäisi ihmisen kestää ilman epiduraaleja. Ja kestääkin sen tietysti. Naiset ovat synnyttäneet ennen kuin ensimmäistäkään kivulievitysmenetelmää on sitä varten kehitelty. Eivät naiset nykyisin sen heikompia ole. Mukavuudenhalusia vain.
Kommentit (39)
kun synnytyskivuista lähti todellakin taju, niin kovia olivat, ennen kuin sain lievitystä?
Niin... ennenhän sitä vedettiin viinaa saunassa jakkaralla, kun synnyttivät. Kumpi parempi?
Nimimerkki *syntinen epiduraalin valinnut*
Ei se sauna mikään luonnollinen paikka ole... jossain metsässä sitä kuuluisi olla! Ja ei vaatteetkaan ole luonnolisia!
Sulla on kyllä kummallinen sanavalinta; "ohjattu tapahtuvaksi ilman lääkityksiä". Siis miten niin ohjattu? Kuka ohjannut? Jumala? Evoluutio? Evoluutiolla ei ole mitään päämäärää, ei sen tavoite ole täydellisyys. Ihminen on hyötynyt pystyasennosta, mutta siitä johtuva lantion kehitys ja ihmislapsen suuri pää taas aiheuttavat riskejä synnytykseen. Kukaan tässä maailmankaikkeudessa ei ole tarkoittanut ihmiselle tapahtuvan yhtään mitään, joten synnytyskipua ei mitenkään voida arvottaa asiaksi, joka kuuluisi kokea.
Vaan oikeasti niillä puudutteilla on paljon haittavaikutuksia. Oletteko edes tutustunut mihin esim. epiduraali vaikuttaa. Imukuppisynnytykset ovat lisääntyneet epiduraalin käytön vuoksi, tietysti äitikin kärsii jos synnytys hidastuu puudutuksen vuoksi mutta lapsihan siinä on kaikkein tukalimmassa tilanteessa ja musta pitäisi vaan ajatella että se vauva pitäis saada mahdollisimman pian ulos. Eikä niin että "otanpa tässä epiduraalin ettei tarvii turhaa kärsiä ja köllinpä tässä sängyllä odottelemassa että kätilö kertoo koska saa ponnistaa". Toki jos ei mitenkään muuten kestä tajuissaan tms. niin pakkohan se sitten on ottaa mutta ihan tollanen ajattelu mitä edellä oli niin on älytöntä.
Kivulla on sikäli tarkoitus että se ohjaa äitiä tarkoituksenmukaisiin asentoihin, pystyasento usein helpottaa kipua ja nopeuttaa synnytystä.
5 lasta olen tehnyt ilman mitään kivun lievityksiä.
ei sitä ollu ennenvanhaan.ja toiseksi olen myös hoitanut kaikki 5 lasta kotona enkä olen tunkenut kunnan päivähoitoon kun vauva on syntynyt.
mut näitä on joka lähtöön ja osa jää asemallekkin.
ikää 28 ja edelleen hoitamassa lapsia kotona kun mies käy töissä.
lapsesi kasvata etkä löydä töitä ja saat lopulta minimieläkkeen. Ukkokin jättää kun tehtäväsi hänen lastensa äitinä on hoidettu.
Oma kipuni on semmonen etten tunne sitä ennenkö puolessaväliä, jos kaasua hengittää vasta kun tunnen kivun niin ei kaasu ehdi vaikuttaa ja supistus on jo ohi.
ELI pitäiskö monitori poistaa synnytyshuoneesta koska siitä lunttaan milloin supistaa? :D
Oli se luonnollista tai ei niin kipuun saa ottaa lievitystä, tiedän että eppari vaikuttaa hetkellisesti myös mahdollisesti sikiöönkin mutta parempi vaihtoehto kuin pitkittynyt synnytys jos kipu estää rentouden!
Maailmassa on paljon asioita jotka ei ole luonnollisia mutta ne tuo paljon hyvää. Kivunlievitys on yksi asia.
Muista jos saat joskus porsaan sydämen ettei se ole kovin "luonnollinen" asia!
mutta sitten supistukset tyrehtyivät kohtukrampin takia ja kätilö suositteli petidiiniä suoneen, jotta selviäisi, onko synnytys todella käynnissä vai ei. Siinä sitten porasin tokkurassa että nyt meni suunnitelma pieleen..
Kun petidiinin vaikutus lakkasi, alkoivat AIVAN HELVETILLISET kivut, kun loppu aukesi sentin per supistus..ja kätilö vielä kielsi huutamasta! Ei vittu... Kohdunkaulan puudutetta ei voitu enää antaa, kun ei ollut enää kohdunkaulaa. Ilokaasusta tuli vain tosi paha (oksettava) olo, ihan turha aine. Aivan kamala kokemus. Muutti käsitykseni kipulääkkeistä kyllä totaalisesti. Mutta JOS niistä todella on vauvalle haittaa,kuten jotkut väittävät, kai niitä pitäisi välttää...?
Toivottavasti saat riesaksesi kivuliaat peräpukamat.
Luonnonmukainen synnytys ilman kivunlievitystä on vauvan parhaaksi.
Tarua. Joskus asia on jopa päinvastoin, sillä äidin kovat kivut voivat hidastaa synnytystä.
Oikein ajoitettu kivunlievitys rentouttaa äidin kehon ja tasaa hengityksen, jolloin sikiö saa hyvin happea ja voi paremmin. Nykyiset kivunlievitykset eivät ole vaarallisia vauvalle.
Tämä kopioitu täältä vauva-lehden sivuilta.
...synnyttäneenä oon sitä mieltä, että jokainen nainen saa itse päättää. Mun suurin pelko synnytyksessä ei ollut kipu, vaan se että menettäisin tapahtumien hallinnan. Niinpä liikuin synnytyssalissa koko ajan (kätilö juoksi perässä, kun se sydänlätkät jne ei pysyneet kunnolla) ja olin makuulla vaan sisätutkimusten aikana. Ponnistin jakkaralta (kun olin lukenut, että kätilö ei leikkaa, jos ei nää;) Vesiammetta olin ajatellut kivunlievitykseen, mutta synnytys oli niin nopea etten ehtinyt sinne. Jälkeenpäin sain buranaa ja toivuin nopeasti. Ja jäi hyvä mieli, kun "itse" vauvan ohjaamana sain synnyttää siinä asennossa kuin parhaalta tuntui. Mutta JOKAISELLA on omat huolet ja keinot, ei niitä voi toisen puolesta määritellä.
saanut. Ja kyllä silloin jo ja jo vuosikymmeniä ennen sitä sairaaloissa synnytettiin. Ei syöty sieniä eikä juotu viinaa. Kätilö auttoi synnytyksessä ja sairaalatekniikka oli turvana. Mutta ilman kivunlievityksiä synnytettiin ja hyvin selvittiin.
Ja sehän ei ole kenenkään etu. on myös todettu, että synnyttäjän ollessa kovin kivulias, vauva kärsi hapenpuutteestä, joten kivunlievitys on erittäin tärkeää. Nämä ovat lääketieteellisiä faktoja.
hedelmää eedenissä niin synnytys ei varmaankaan sattuis...
hedelmää eedenissä niin synnytys ei varmaankaan sattuis...odotan ihan oikeasti että milloin tää ketju menee tollaseks, mitä se ap sua liikuttaa jos toiset ottavat puudutuksen? Ite oon 3 synnyttänyt ja voin sanoo että ilman puudutusta en varmana synnytä jos mahdollista. Se että sinä valitset luomu synnytyksen on ihan ok mutta ei se mun silmissä pisteitä nosta sen enempää ku kivunlievityksen ottajan.
ponnista nyt tilassa jossa et tunne mitään :S
onneksi toisessa synnytyksessä kieltäydyin siitä, vaikka nukkumatti oli jo paikalle kutsuttu
huumaavia sieniä, viinaa ym?