Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko meillä jotenkin "jälkeenjäänyt" tai hidaskehityksinen 6v tyttö?

Vierailija
21.07.2009 |

On siis juuri täyttänyt 6v ja aloittaa elokuussa eskarin.

-ei osaa ajaa ilman apurattaita pyörällä (ei suostu opettelemaan, pelkää liikaa kaatumista)

-ei osaa lukea (tuntee lähes kaikki kirjaimet kyllä ja kirjoittaa oman perheen ihmisten ja eläinten nimet

-hiihtää ihan hyvin, mutta luistelua vasta harjoitellaan. Ei osaa uida kuin käsipohjaa

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin olen tässä viimeaikoina kuullut hyvinkin paljon vihjailua ja suoria sanojakin siitä, kuinka kehittyneempi tyttö olisi, jos olisi saanut olla päiväkodissa kuten muutkin.

Meillä vaan on syntynyt 2v välein 3 lasta enkä ole osannut esikoistakaan hoitoon laittaa, kun itse olen kotona ollut. Kerhossa on kyllä käynyt 4-vuotiaasta asti 2x viikossa.

Jotenkin vaan tuntuu, että "kaikki" muut tuon ikäiset jo lukee täysin, ajaa pyörällä ilman appareita jne. Tuo apuratas asia on sellainen, että aion jollain tapaa tytön siihen opettaa vielä ennen koulujen alkua, jos vaan suinkin mahdollista. Mutta lukeminenkin on asia, jota en ole osannut yhtään opettaa eikä minulla ole sellaiseen ollut haluakaan, koska ajattelen että koulussakin kerkeää oppimaan. Toisaalta eikait lie ole kivaa olla luokan ainoa, joka ei osaa?

ap

Vierailija
2/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaana ja lukemaan tokaluokan keväällä. Nyt on 15 vuotias. Keskiarvo on 9,2 ja pyöräilee sinne sun tänne huiskien:)Ei osannut luistellakaan kunnolla ennen kolmatta luokkaa. Lohduttelin tuolloin, että ei tässä nykyisenkaltaisessa yhteiskunnassamme luistelutaitoa paljoa tarvitakaan...eli ymmärrän hyvin huolesi, mutta siihen tuskin on syytä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusivuotiaasi kuulostaa ihan tavalliselta kuusivuotiaalta! Ei eskariin mennessä todellakaan yleensä osata lukea - eikä missään nimessä tarvitse. Siellähän opetellaan vasta valmiuksia lukemisen oppimista ajatellen eikä lukemaan. Ja toiset vaan oppivat ajamaan ilman appareita aikaisemmin ja toiset myöhemmin. Jos asia tuntuu tärkeältä, voisitte alkaa harjoitella ajamista. Ei sitä muuten opi. Meidän tyttö aloittaa koulun nyt syksyllä ja hänen tuleva opettajansa sanoi, että ekalle tullessa noin puolet osaavat yleensä lukea. Eskariope taas sanoi, että eskarissa aika moni oppii lukemaan.

Vierailija
4/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä osaa, mitä on enemmän treenattu...

Eli nyt kesällä uimaan ja pyöräretkiä, talvella luistemaan. Ja ihan sen lapsen oman taitotaidon mukaan, mutta totuus on, että mitään ei opi, jos ei treenaa. Ja ensin on tultava varmaksi appareiden kanssa, että voi opetella olemaan ilman, ensin on oltava sinut veden kanssa, että oppii uimaan jne. Kirjoittamaan ja lukemaan oppii sitten koulussakin.

Vierailija
5/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten minulla yli kehittynyt lapsi...

ajaa ilman apupyöriä pyörällä, Kirjoitta äiti, isä, oman 8 kirjaimisen nimensä. Hiihtää, luistelee, ui pieniä matkoja. Luettelee aakkoset, tuntee kirjaimet (tuntenut jo vuoden) ja tavailee sanoja.

Ikää vähän vaille 4 vuotta ja on esikoinen. Ei olla patistettu juuri mihinkään, mutta ei kiellettykään

Vierailija
6/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kysynyt mitä sinun lapsesi osaa tehdä ? Etkö osaa itse lukea kysymystä ?

Vierailija
7/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut usean kerran ekaluokkalaisia, ja "kivoimpia" oppilaita opettaa ovat juuri ne, jotka eivät lue kouluun tullessaan mutta omaavat lukemisen valmiudet (tunnistavat kirjaimet, kuulevat sanojen alku- ja loppuäänteet, osaavat riimitellä nje.). Näitä lapsia on ihanaa opettaa lukemaan, koska oppimisen ilo on hurja.

Eli lukutaitoa ei tarvitse opettaa. Moni tosin oppii itsestään jo viimeistään eskarissa, eikä jarruttelukaan ole järkevää.

Vierailija
8/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6v. ollut aina arka liikkumaan, eikä myöskään uskalla ajaa ilman appareita. Hän on juuri oppinut vasta pyöräilemään (appareilla) kunnolla, vaikka monta vuotta on harjoiteltu.

Tyttösihän osaa jo paljon jos kirjoittaa noinkin monta juttua! Ja eskarissahan ei tarvitse osata vielä kirjoittaa/lukea. Tavoite on että kiinnostutaan kirjaimista. Ja sinun tyttösihän on jo kiinnostunut:)

T. äiti ja lastentarhanope

Vierailija
9/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut toisaalta aika poikkeavaa ettei osaa _mitään_ noista em. taidoista.

Meillä 4,5 v. lukee (oppi pari kk vajaa 4-vuotiaana), ui (oppi juuri), pyöräilee (oppi tänä kesänä) ja luistelee (oli viime talvena luistelukoulussa ja oppi). Ei osaa hiihtää, mut oppis varmaan jos joku sen joskus veis hiihtämään ;-) .

Kandeis alkaa harjotella ainakin fillarointia! Ja vielä tyttö uimakouluun.

Vierailija
10/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttönyt 6 jo maaliskuussa. Ja joo, parasta aikaa on uimakoulussa. EIkä kirjoita muita kuin oman nimensä.

Tosin todellakaan ei tarvi osata lukea eikä kirjoitta ENNEN ESKARIA, hassu ajatuskin. TIesittekö etteivät läheskään kaikki kouluun tulevat osaa lukea ja kirjoittaa. Eikä tarvikaan.

Vierailija
11/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kirjoittaakin monta sanaa joten äläpäs vähättele!

mut toisaalta aika poikkeavaa ettei osaa _mitään_ noista em. taidoista. Meillä 4,5 v. lukee (oppi pari kk vajaa 4-vuotiaana), ui (oppi juuri), pyöräilee (oppi tänä kesänä) ja luistelee (oli viime talvena luistelukoulussa ja oppi). Ei osaa hiihtää, mut oppis varmaan jos joku sen joskus veis hiihtämään ;-) . Kandeis alkaa harjotella ainakin fillarointia! Ja vielä tyttö uimakouluun.

Vierailija
12/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiihtämistaitoisia tässä maassa tarvitaan!!

Vierailija
13/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat kyllä mielellään kehuvat mitä heidän lapsensa osaavat tehdä. Kukaan ei kerro jos lapsi ei osaa jotain... Meillä on erityislapsi ja tuntuu, että jos hän osaa jotain ekana niin naapurustossa nousee kauhu, että eihän meidän lapsi osaa vielä esim. uida vaikka teidän osaa! Eli ehkä myös itse kiinnittää huomiota niihin asioihin mitä oma lapsi ei osaa verrattuna muihin lapsiin vaikka pitäisi iloita niistä missä oma lapsi on hyvä. Että sellasta.

Vierailija
14/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle eräs ammattilainen sanoi, että ei sen lukemaan oppimisen kanssa ole kiirettä, paljon tärkeämpää on osta leikkiä kavereiden kanssa. Tästä et kyllä viestissäsi maininnut mitään. Sosiaaliset taidot ovat tärkeämpiä, lukemaan oppii Suomessa jokainen aikanaan.

Terveisin erityislapsen äiti, joka on juuri tyytyväinen siitä että lapsi sai pidennetyn oppivelvollisuuden. Odotetaan siis että lukemaan oppiminen tuotta erityistä vaikeutta, koska tuo puhumaankin oppiminen on ollut hidasta.

Vierailija
15/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman appareita ehtii vielä hyvin oppia! Onhan tässä monta kk vielä aikaa harjoitella tai sitten vaikka menisikin ensi kesään niin ei hätää. Uimista nyt eivät läheskään kaikki osaa vielä ekallakaan.

Lukea ei tarvitse osata ennen koulua. Ei ainakaan mun pojan luokalla kaikki osanneet mutta jouluun mennessäpä kaikki lukivat jo jotenkuten:). Ope sanoi itsekin ettei aio omaakaan tytärtään opettaa mitenkään ennen koulua, tyttö saa oppia itse jos oppii muttei häntä opeteta.

Vierailija
16/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osannut nyt kouluun menevä, lukea ja kirjoittaa 4v ikäisestä, itse oppi sen, kun kiinnostusta oli, mutta ilman apurattaita oppi ajamaan viime kesänä, eli 5v7kk, sitä ennen ei halunnut edes kokeilla. Luistelemaan oppi viime talvena, eikä osaa edelleenkään uida (nyt siis kohta 7v), sukeltaa kyllä ja muuten rämpii vedessä paljon, mutta ei pysy pinnalla omin avuin.

Jokainen kehittyy niin eri tahtiin, ettei pidä mennä vertaamaan. Meilläkin on lähipiirissä ja omassa perheessä, niin eri tahtiin asiat oppivia lapsia, etten halua lähteä heitä vertailemaan, toinen osaa paremmin toista asiaa, mutta niinhän se on aikuisissakin, ei kaikkia kiinnosta lukea vuosi tolkulla koulussa, ja toista taas ei kiinnosta mitkään kädentyöt sitten tippaakaan.

Jos ei ole oikeaa aihetta, ei kannata suotta murehtia liikaa.

Vierailija
17/17 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapset on yksilöitä alusta asti. Tosi paljon vaikuttaa temperamentti. Ei kaikki pk- lapset osaa mainitsemiasi aisoita. Oma tyttöni on 5v ja tasan saman ikäinen kavberinsa on ollut pk:ssa 2v alkaen, omani ei ole vielä mutta menee syksyllä. Oma tyttöni osaa luistella, kaveri ei. Mutta mutta, tyttäreni on kuin onkin liikunnallisesti lahjakas, kuten monella muullakin alueella. Kaveri taas ei ole. Kaveri on joustavampi luonteeltaan ja joutuu harvemmin kahnauksiin muiden lasten kanssa. Mutta sekään ei ole pk:n ansiota vaan luonteen, hänellä on ssisaruksia jotka tappelevat koko ajan. Ainahan äitejä voi syyllistää, joko siitä että menit viemään pienen lapsesi päiväkotiin tai siitä, että et päästänyt pientä lastasi päiväkotiin. Suo siellä vetelä täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän