G: Paras aika vuodesta saada vauva? Miksi?
Kommentit (57)
Minusta lokakuu on ollut oikein mainio kuukausi saada vauva (2 syntynyt lokakuussa :D), ja yksi keväällä.
Tuossa alkutalvessa on se hyvä puoli, että ei ihan viimeisillään vielä kesällä, vauva ehtii tottua ulkoiluun ennenkuin tulee "kunnon" talvi ja pakkaset. Pienen vauvan kanssa on ollut ihana pesiä sisällä, ei ole ollut tarvetta, eikä hinkua liikkua missään. On ehtinyt itse kunnolla palautua synnytyksestä seur. kesään mennessä, ja vauva on jo niin iso, että voi paremmin liikkua.
Meillä on myös vauvat nukkuneet vaunussa paremmin talvella kaikkien vaatteiden ja vällyjen välissä.
No, hyvin meni myös keväällä syntyneen kanssa, mutta minusta oli kivempi, että oli vastasyntynyt syksyllä, kuin kesällä :)
Eikä nyt kenenkään tarvitse ottaa kauhean tosissaan, tms. Ihan samahan se on milloin se vauva syntyy, kunhan syntyy :)
ps. meidän loppuvuonna syntyneet (toinen on poika) on kyllä edellä ikäisiään kehityksessä, ja luokkansa kärkipäässä aina oppimassa kaiken, että ei se siihenkään vaikuta välttämättä.. ;)
Meillä vastike oli ha:ta jota ei saa nestemäisenä eikä sitä jauhekamaa saa säilyttää kovin pitkiä aikoja huoneenlämmössä. Ja lähistöllä ei ole mitään puistoja minne mennä pikaseen käymään...
ihmisten ilmoille lähteä. Ja toisaalta jotkut vauvat ei ole pelkällä rintamaidolla tai vauva suostuu syömään rintaa vain makuuasennossa tms.
Minä en varmaan ole koskaan ollut niin paljon ulkona ja piiiitkillä vaunulenkeillä kuin sinä kesänä kun lapseni syntyi kesäkuun alussa. Miksi ihmeessä vastasyntyneen kanssa pitäisi olla sisätiloissa koko kesän?
Imetys. Vauvalle on se ja sama onko äiti makuuasennossa imettäessä vai ei. Vauvaa voi imettää sellaisessa asennossa että vauva on makuuasennossa.
Vastikevauvat: Termariin kuumaa vettä mukaan ja mikä tahansa pieni tyhjä astia. Nämä vaunujen tavarakoriin/hoitolaukkuun. Pari vastikepurkkia ja tyhjää pulloa myös mukaan. Kun lapselle tulee nälkä niin vastikkeesta maito pulloon ja termarista astiaan kuumaa vettä. Pullo veteen ja odotetaan 3min - avot, maito on valmista vauvan juotavaksi.
Ja eihän sitä tarvitse kesällä ostarille lähteä. Lähtee puistoon tmv. Ei siellä vauva kuole.
Minulla on nyt vauva, joka on syntynyt kesäkuussa. Olen ollut koko kesän sisällä ja se harmittaa. Minulta suihkuaa maitoa niin, että en voi todellakaan imettää istualtaan. Vauva ei viihdy vaunuissa, joten sekin on poissuljettu juttu. Mihinkään kesärientoihin ei voi lähteä isompien kanssa, koska kuopus on niin pieni (ja imetys on hankalaa).
Esikoinen syntyi tammikuussa ja se oli hyvä aika. Oli vielä leuto talvi ja nukutus sujui hyvin ulkona vaunuissa. Muutenkin pari ekaa kuukautta meni pesiessä ja seuraavana kesänä vauva köllötteli mielellään ulkona viltillä. Päästiin muutenkin kivasti liikkumaan sinä kesänä.
ps. meidän loppuvuonna syntyneet (toinen on poika) on kyllä edellä ikäisiään kehityksessä, ja luokkansa kärkipäässä aina oppimassa kaiken, että ei se siihenkään vaikuta välttämättä.. ;)
Niinhän ne kaikkien aina :) Meilläkin, kappas! :D
Kaikilla puolensa. :)
Maaliskuussa ei tarvinnut ähistä ison mahan kanssa lämpimillä ilmoilla. Kesäkin tuli kuin varkain vauvan kanssa opetellessa.
Kesäkuun alkupäivinä kun synnytti, ei vauvaa tarvinnut pukea paljoa, mutta oma olomuoto oli vielä aika pullea ja maharöllykkää oli vaikea peittää toppeihin. :)
Elokuussa oli vielä lämpöistä ja lämmintä syksyä kesti piiitkään. Ja seuraavaksi kesäksi ehti jo hyvin "rantakuntoon".
Mutta parasta : enpä osaa valita. Aina olen ollut tyytyväinen vain siihen, että olen saanut ihanan lapsen. :)
olen itse syntynyt heinäkuussa ja koskaan ei kaikki kutsutut päässeen mun syntymäpäiville kun oli parhaaseen lomailuaikaan :( lapsena se todella harmitti.
ja se oli ihan jees: kesällä ei ollut vielä viimeisillään ja pääsi äitiyslomalle suoraan heinäkuussa aloitetulta kesälomalta. Sai pesiä kotona passiivisena sen vuoden synkeimmän ajan ja kevään tullen liikkua enemmän ulkona jne. Kesällä olikin jo terässä ja oli rattaissa istuva lapsi mukana.:)
Nyt odotan kakkosta ja syntynee tammikuussa. Hyvää tietysti, että tulee olemaan luokkansa vanhimpia ja siinäkin ehtii tointua kesäksi. Pelkään, että on kauheat pakkaset ja ulkonaliikkuminen ihan pienen kanssa vaikeaa. Lisäksi saa nähdä, mitä toppatakkia käyttää loppuvaiheessa... Onneksi miehellä (ei pullea, mutta pitkät kädet) on yksi tosi iso perustoppis. Ehkä käytän sitä.
Vastasyntynyt on helpompi pukea lämpimästi kuin esim. puolivuotias. Pääsee yhden talven helpolla :)
...ja oli kyllä mukavaa tuo loppuraskauden ajoittautuminen kevääseen/alkukesään. Kesän lämpimät alkoi tuosta ja sai nauttia auringosta, lasta ei tarvinnut pukea paksusti, oli helppo ottaa mukaan kesäjuhliin, kun ruoka kulki rinnoissa, vauva sylistä syliin ja nukkui paljon;) Ja miehellä oli isyysloma ja kuukauden kesäloma putkeen heti vauvan syntymän jälkeen. Synttärit on hoidettu niin, että ovat oikeana päivänä (arkena), sillä isovanhemmat, isoisovanhemmat on eläkkeellä, muut vieraat joko töissä lähellä tai sit lomalla. Kaverisynttäreitä joutuu varmaan sit säätämään, mutta toisaalta ne voi pitää toukokuussa, kun on tytön nimipäivät...
on tulossa.Takana yksi keskenmeno ja nyt syntyy vauva vihdoin elokuussa.Niin on hartaasti odotettu ja todella toivottu tää lapsi!!
tärkeää on, että kunhan nyt saa sen lapsen, mutta kun kysytään parasta aikaa, niin minusta kesäkuu olisi ihana. Ei tarvitse pukea, pääsee heti ulos, valoisaa, jos lapsi valvottaa.
Lappiin muuttaneena lisäksi se, että sulan aikaan on hyvät kelit ajaa satoja kilometrejä laitokselle. Meille tulossa lapsi alkutalvesta ja joskus kyllä kaivertaa mielessä, millaiset ajokelit sinä päivänä tai yönä mahtaa olla. Puolet synnytyksen jännityksestä aiheutuu siitä matkasta kipuineen autossa, ainakin aiemmissa. Ekan aikaan oli -30 yöllä, toisen aikaan hirveän liukasta.
Ei tarvitse miettiä mitä takkeja ymv. pukee päälle, kun keväällä pärjää (=kun maha isoimmillaan) villatakilla tmv.
Ja lapsen kanssa kesällä helppoa, ei tarvitse riisua vaatekertoja kun imettää ja pukea pikkuiselle villavaatteita päälle kun menee pihalle jne.
miehellä lomaa, kun vauva syntyy, ei tarvitse pukea vaatteita itselle eikä vauvalle, ei tarvitse varoa pakkasia, olen itsekin iloisimmillani, kun on paljon valoa. Siinä kai ne syyt.
Niin, ja sekin, ettei tule ihan loppuvuoden vauvaa, joka on sitten koulua aloittaessaan kaikkia nuorempi.
Minä en varmaan ole koskaan ollut niin paljon ulkona ja piiiitkillä vaunulenkeillä kuin sinä kesänä kun lapseni syntyi kesäkuun alussa.
Miksi ihmeessä vastasyntyneen kanssa pitäisi olla sisätiloissa koko kesän?
helposti siinä menee "koko kesäfiilis"
Se kuukausi on tärkeää lapselle, eriasia laiminlyökö lapsen tarpeet jo heti alussa vai ei
heh, 5 marraskuu oli jees, mutta joulukuu ei missään tapauksessa! ;D
ja itse lopetin yrittämisen niin, ettei toinen vauvani missään tapauksessa (täysaikaisena) joudu syntymään joulukuussa (itselläni tämä helvetti on).
Minusta on aivan eriasia syntyä 1.11, kun joulukuussa.
Ja minulla on oikeus haluihini lapsen syntymäkuukaudesta
-5-
Siis jos ulkona on pakkasta -20 astetta, niin ei sinne tietenkään voi pariviikkoista vauvaa viedä. Mutta kesällähän saa ulkoilla luvan kanssa heti synnytyslaitokselta kotiuduttua! Vaunulenkkejä voi tehdä vaikka joka päivä.
Siis jos ulkona on pakkasta -20 astetta, niin ei sinne tietenkään voi pariviikkoista vauvaa viedä. Mutta kesällähän saa ulkoilla luvan kanssa heti synnytyslaitokselta kotiuduttua! Vaunulenkkejä voi tehdä vaikka joka päivä.
ja näin on joka kerta sairaalassa sanottu. Minulla vauvat syntyneet kesä- ja elokuussa. Neuvolahan nyt sanoo kaikkea mitä äiti haluaa.
Kaikenlaista.
Itselleni on ollut pääasia, että vauva saa alkunsa ja syntyy. Ajankohdalla ei ole ollut niin kovasti väliä.
miehellä lomaa, kun vauva syntyy, ei tarvitse pukea vaatteita itselle eikä vauvalle, ei tarvitse varoa pakkasia, olen itsekin iloisimmillani, kun on paljon valoa. Siinä kai ne syyt. Niin, ja sekin, ettei tule ihan loppuvuoden vauvaa, joka on sitten koulua aloittaessaan kaikkia nuorempi.
Päinvastoin, synnytyssairaalan kansiossa oli selvät ohjeet, kuinka talvella alle kaksiviikkoista vauvaa ei saa viedä ulos lainkaan, ja sitten yli kaksiviikkoisen vauvan saa viedä, jos ei ole liikaa pakkasta. (Pakkasrajoja en muista aivan tarkkaan, mutta yli -10 oli varmasti jo liikaa.)
Kesällä taas esteitä ei ole, vaan vauvan voi viedä heti ulos, kun on kotiutunut sairaalasta. Ja nämä ohjeet on siis luettu viimeksi vuonna 2007 pk-seudun sairaalassa.
ja näin on joka kerta sairaalassa sanottu. Minulla vauvat syntyneet kesä- ja elokuussa. Neuvolahan nyt sanoo kaikkea mitä äiti haluaa.
Ja yksi heinäkuussa.
Huhtikuu on suosikkini seuraavista syistä:
-ei ole enää kauhean kylmää
-yöllä on valoisaa, kun vauva herättää (ei masenna ne yöheräämiset niin pahasti : ))
-kesä-heinäkuussa alkaa jo normaalit kesävaatteet mahtua päälle
-kesällä vauva on jo tarpeeksi iso lomareissuihin ja muihin kesämenoihin
-koulussa "sopivan" ikäinen
-kaverit pääsee synttäreille : )
-kevät on muutenkin sellaista syntymän ja elämän juhlaa