Muistatteko kun "ennen vanhaan" oli niitä vessoja, jotka vedettiin semmosesta riimusta?
Vieläköhän jossain on semmosia vessanpönttöjä? Itse olin pienenä hoidossa semmosesa paikassa, missä oli semmonen riimuvessa.. Siitä oli hauska vetästä.. Juu, tulipahan vaan mieleen tämmönenkin :)
Kommentit (31)
Oli myös ne pöntöt rivissä ilman väliseiniä ja ovia ja kamalan kylmää. Viimeeksi törmäsin moiseen vessaan 1998 Bulevardin varrella sijaitsevassa kerrostalossa, mutta sielläkin on varmaan ollut jo putkiremppa.
Mutta muistatteko, että on/on ollut myös ulkohuusseja?
Minä kävin alakoulua paikassa, jossa oli pitkä rivi reikiä
ulkohuussissa. Ja olen asunut talossa, jossa ei ole sisävessaa.
Onneksi siellä sentään oli kopeissa ovet ;) silti piti aina mennä tiettyyn koppiin, kun tiesi, ettei ne kaikki toimi... Voi että ne oli hirveet!
Pöntön merkki oli TEHO ja seisoi hienosti valurautaisen, katon rajassa pönöttävän säiliön kyljessä. Perään oli joku kirjoittanut haparoivin kirjaimin lyijykynällä "TON" -"TEHOTON".
Muistattekos itse että nykyään on paljonkin ulkomailla ihan vaan reikiä lattiassa. :)
Niissä se on ihanaa käydä
sellaisessa paikassa jossa oli noita narusta vedettäviä vessanpönttöjä.
ja vessakopeissa ei ollu edes ovia! Karseeta!
Koulun vessaan kuljettiin suoraan pihalta, eikä koppeja ollu, vain pöntöt seinänvierustalla. Voi että aina pelotti, että jos vaikka joku poika tulee. Eikä sekään ollut hauskaa, että välituntivalvoja teki tarkastuksia vessassa. Varsin pian opin panttaamaan koulupäivän ajan..
Meilläkin oli lapsuudenkodissa sellainen 70-luvulla, ja lisäksi olen 90-luvun lopussa käynyt kahdessa yksityisasunnossa (Helsingin kantakaupungissa) missä on ollut edelleen narusta vedettävä vessa.
Onneksi se sattui Tallinnassa ja parikymmentä vuotta sitten.