Muistatteko kun "ennen vanhaan" oli niitä vessoja, jotka vedettiin semmosesta riimusta?
Vieläköhän jossain on semmosia vessanpönttöjä? Itse olin pienenä hoidossa semmosesa paikassa, missä oli semmonen riimuvessa.. Siitä oli hauska vetästä.. Juu, tulipahan vaan mieleen tämmönenkin :)
Kommentit (31)
semmosia vessoja siis vielä löytyy! Ja kiva muisto jää lapsillesikin.
-1-
Mun serkut asuivat sellaisessa kodissa Mikonkadulla. Mä muistan itse pelänneeni pienenä sitä vessaa. Eikö mulla sitten oikein voimat riittäneet sen pöntön vetämiseen, vai pitikö se kovaa ääntä? sitä en muista, mutta pelkäsin sitä.
ja pöntön kansi oli painava puinen.
Jossain maalaistalossa näin kyseisenlaisen vielä muutama vuosi sitten.
Sinne vain asioimaan ja fiilistelemään :o)
Jossain Helsingissä yleisiä vessoja paljonkin
Muistattekos itse että nykyään on paljonkin ulkomailla ihan vaan reikiä lattiassa. :)
Niissä se on ihanaa käydä
Pitkä, käytössä mustunut naru roikkui siitä vesisäiliöstä, joka oli katonrajassa. Olikos se toimintatapa sellainen?
törmäsin ensimmäistä kertaa elämässäni tuollaiseeen :)
"Muista vetää vessa" eikä "Muista painaa vessa"?
Ja mun kuusivuotias poikani muistaa aina muistuttaa mulle, ettei äiti tätä vessaa voi vetää.. ;-)
meidän kunnankirjastossa oli 1980-luvulla sellainen. Se toimi huonosti ja mä aina pelkäsin, että sieltä vedettäessä irtoaa jotain ja putoaa niskaan. Siinä oli narun sijasta sellainen metalliketju, jossa oli musta kädensija. Kerran se ketju muistaakseni tosiaan irtosi sieltä ylhäältä ja jäi käteen.
oli sellaiset 80-luvulla, puiset istuimet ja ei lainkaan ovia. pelkät pöntöt rivissä. se oli inhaa kun ei ollut yksityisyyttä
Täytynee mennä Tammeriin joskus yöksi, kun remppa on tehty... Ja joo, ei niitä nostalgian takia pelkästään oteta sielläkään käyttöön, vaan kun toimivat niin hyvin.
Mä vähän pelkäsinkin sitä kun se ronklotti niin pahalla äänellä. Sellaisesta ketjusta vetastiin ja se vesisäiliö oli katonrajassa. Semmoisesta tässä vissiin on kyse eikö?
kyllä sellaisia pönttöjä vielä näkyy, ilman iso tarve pikku tarve -namiskoja...
luulisi että kuuluu naapureihin selvemmin kuin nykypöntöt, mutta ei kai ne sitten hotelleissa mölypönttöjä ottaisi käyttöön...
ja kun palasin töihin v. 2006, oli se onneksi vaihdettu nykyaikaisempaan. Kamala oli "lonkuttaa" sitä, että saisi vettä tulemaan...
Mikä ihmeen tarkoitus sillä on ollu? Ei kai nyt aikuisetkaan olis menny vessaan missä ei ole ovia? Mikä poikkeus lapset on?
ollaan varmaan oltu samassa koulussa :)
Meilläkin rivissä vessanpönttöjä, jossa ei ovia! Mikähän tarkoitus semmoisella on ollu, että ei ole ovia tehty vessaan?! Ei ymmärrä..
Lapsista oli hirveän hauskaa vetäistä pönttö narusta. Ja ilahduttihan tuo itseäkin.