Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilö vastaa kysymyksiin klo 12 saakka

Vierailija
21.07.2009 |

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuttomampi kuin eka ? voinko kuvitella etta parjaisin pelkalla ilokaasulla. ekassa sain epiduraalin.

Vierailija
2/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosentilla kuin toiset? Kuinka monelle episiotomialle oikeasti on lääketieteellinen tarve? Miksei kätilöllä ole vastuuta asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesätöissä olevat opiskelijat, ovatko he itsenäisesti hommissa? eli voiko läsnä olla vain opiskelijoita eikä yhtään vakkaria, tarkoitan tietenkin yksittäistä synnytystä?

Vierailija
4/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuttomampi kuin eka ? voinko kuvitella etta parjaisin pelkalla ilokaasulla. ekassa sain epiduraalin.

Ei välttämättä kivuttomampi, mutta todennäköisesti menee paljon nopeammin, joten kipeänä oloaika on lyhyempi. Voit kokeilla pelkällä ilokaasulla.

klö

Vierailija
5/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä sterilisaation samalla? Pitääkö ottaa jo ihan raskauden alussa puheeksi?

Vierailija
6/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosentilla kuin toiset? Kuinka monelle episiotomialle oikeasti on lääketieteellinen tarve? Miksei kätilöllä ole vastuuta asiasta?

Riippuu kunkin kätilön saamasta koulutuksesta ja sairaalan "synnytyskulttuurista", miten suhtautuu episiotomiaan. Prosenttilukua en osaa sanoa, mikä on prosentuaalinen lääketieteellinen tarve. Jokainen kätilö vastaa kyllä tekemisistään.

klö

Vierailija
7/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rv:lla 38+6 ja kilpirauhasongelmaa potenut n. pari vuotta. Arvoni heittelee viitearvoista, muttei kovin paljoa. En ole lääkityksellä. Miten vauvan syntymän jälkeen? Voiko hänelläkin olla kilpirauhasongelmia? Tutkitaanko hänet automaattisesti?

Vierailija
8/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesätöissä olevat opiskelijat, ovatko he itsenäisesti hommissa? eli voiko läsnä olla vain opiskelijoita eikä yhtään vakkaria, tarkoitan tietenkin yksittäistä synnytystä?

Synnytyksen hoidosta ei opiskelija vastaa yksin, mutta esim. vuodeosastoilla kesätyössä olevat vastaavat.

klö

Vierailija
9/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulutuksessa on paljonkin luentoja ja tenttejä imetyksestä ja työelämässä käydään vielä 18h WHO:n imetysohjaajakoulutus. Muutenkin koulutusta päivitetään aika ajoin.

klö

Vierailija
10/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin nykyisin enää tehdään synnytysreissulla, paitsi joskus section yhteydessä, joa asia on puhuttu ja paperit ovat kunnossa sitä varten.

klö

Vierailija
11/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rv:lla 38+6 ja kilpirauhasongelmaa potenut n. pari vuotta. Arvoni heittelee viitearvoista, muttei kovin paljoa. En ole lääkityksellä. Miten vauvan syntymän jälkeen? Voiko hänelläkin olla kilpirauhasongelmia? Tutkitaanko hänet automaattisesti?

Kaikista vastasyntyneistä otetaan Suomessa napaverestä kilpirauhaskoe, joten vauvasi tutkitaan. Myös sinusta kannattaa uudet näytteet ottaa synnytyksen jälkeen.

klö

Vierailija
12/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut kahdessa raskaudessa raskausmyrkytys ekassa lievänä synnytyksen jälkeen ja toisessa niin pahana että jouduttiin tekemään hätäsektio. Nyt mietin, että jos tulisin raskaaksi olisiko tuo taas edessä? Kuinka pahana tällä kertaa?

Vierailija
13/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 7 leikattiin. näkeekö lääkäri siinä tilanteessa kohdun kunnon.

Ja jälkitarkastuksessa. Minulle ei mitään puhuttu että ois huonon kuntoinen.

Vierailija
14/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 7 leikattiin. näkeekö lääkäri siinä tilanteessa kohdun kunnon.

Ja jälkitarkastuksessa. Minulle ei mitään puhuttu että ois huonon kuntoinen.

Kyllä section tekevä lääkäri näkee kohdun seinämän paksuuden, joten ilmeisesti oli hyvä, jos ei mitään sanottu. Leikkaus ja arvet sitä ohentavat, ei normaali raskaus/synnytys.

klö

Vierailija
15/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuon kilpirauhas asian takia huolissaan koko raskauden. Takana yksi keskenmeno, nyt jo voiton puolella tämä raskaus. =) Koen, etten ole saanut hoitoa tähän sairauteen, vaikka oireita on ollut melko paljon, lääkärit kun tuntuvat hoitavan vain viitearvoja, ei niinkään ihmistä. Sen vuoksi pelkäsin, ettei vauvaakaan tutkita asianmukaisesti.

Vierailija
16/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oteta ruutiinikoe. Tosin, vauvalla tuskin on mitään suurentunutta riskiä sinun tilasi vuoksi. Kilpirauhasvaiva on harvoin synnynnäinen, vaan se tulee tyypillisesti autoimmuunitulehduksen seurauksena (raskaus laukaisee paljon näitä).

Jos vajaatoiminnasta on oireita, pitäisi etsiä mieluiten erikoislääkäri, joka suostuu hoitamaan. Viitearvot ovat tavallaan liian laajat, ja osa vajaatoiminnasta kärsivistä ei voi hyvin kuin arvojen ylä- tai alapäässä.

Minulla siis tällainen tilanne, että raskauden jälkilöylynä tuli vajaatoiminta, sitä ei heti hoidettu, tuli masennus ja vasta sitten pääsin hyvälle lääkärille. Sisätautilääkärini totesi, että tarvitsen annoksen, jolla on melkein liikatoiminta-arvot ja on siunannut lääkitykseni tällaisenaan, koska voin sillä hyvin. Mutta jos käyn vaikka kunnallisella labroissa, joudun kysymään aina tarkat arvot, koska lääkäri useimmiten sanoo vain, että hyvä tilanne, vaikka voisin huonosti. Arvothan ovat viitearvojen sisällä, joten yleislääkäri ei puutu asiaan sen enempää. Eli, jos oireita on, yritä päästä hoitoon asian kanssa!

T: kilpirauhasvaivainen äiti, ei kätilö!

Vierailija
17/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut kahdessa raskaudessa raskausmyrkytys ekassa lievänä synnytyksen jälkeen ja toisessa niin pahana että jouduttiin tekemään hätäsektio. Nyt mietin, että jos tulisin raskaaksi olisiko tuo taas edessä? Kuinka pahana tällä kertaa?

Anteeksi, hyppäsin vahingossa kysymyksesi yli.

Yleensä raskausmyrkytys on pahin ekassa raskaudessa ja lievenevät sen jälkeen.Aina tietysti poikkeuksiakin on. Kannattaa mahdollisessa uudessa raskaudessa mainita heti asiasta, niin seurataan tarkemmin sitten. Uskoisin, ettei ainakaan kovin pahana tulisi.

klö

Vierailija
18/18 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oteta ruutiinikoe. Tosin, vauvalla tuskin on mitään suurentunutta riskiä sinun tilasi vuoksi. Kilpirauhasvaiva on harvoin synnynnäinen, vaan se tulee tyypillisesti autoimmuunitulehduksen seurauksena (raskaus laukaisee paljon näitä). Jos vajaatoiminnasta on oireita, pitäisi etsiä mieluiten erikoislääkäri, joka suostuu hoitamaan. Viitearvot ovat tavallaan liian laajat, ja osa vajaatoiminnasta kärsivistä ei voi hyvin kuin arvojen ylä- tai alapäässä. Minulla siis tällainen tilanne, että raskauden jälkilöylynä tuli vajaatoiminta, sitä ei heti hoidettu, tuli masennus ja vasta sitten pääsin hyvälle lääkärille. Sisätautilääkärini totesi, että tarvitsen annoksen, jolla on melkein liikatoiminta-arvot ja on siunannut lääkitykseni tällaisenaan, koska voin sillä hyvin. Mutta jos käyn vaikka kunnallisella labroissa, joudun kysymään aina tarkat arvot, koska lääkäri useimmiten sanoo vain, että hyvä tilanne, vaikka voisin huonosti. Arvothan ovat viitearvojen sisällä, joten yleislääkäri ei puutu asiaan sen enempää. Eli, jos oireita on, yritä päästä hoitoon asian kanssa! T: kilpirauhasvaivainen äiti, ei kätilö!

Mulla todettiin struuma, kun menin nielemisvaivojen ja "pala kurkussa" tunteen vuoksi lääkäriin. Todettiin, että on luultavasti kilpirauhastulehduksen jälkitila. Oli myös muita oireita joita en edes heti älynnyt yhdistää kilpirauhasen toimintaan.

Oireet jatkuu, mutta vaikka yksi arvoista on lähes koko ajan poikkeava, ei lääkärin mukaan tarvitse hoitoa. Minulla siis liikatoimintaa. Keskenmenoni jälkeen äitiyspolilta annettiin lupa raskautua uudelleen heti kun vain itse siltä tuntuu, mutta sanoi, että arvoja pitää seurata. No, lääkärini on kyllä seurannut arvoja ja joka kerta on tulokset heitellyt, lääkärin siihen mitenkään puuttumatta.

Painoni on laskenut tämän raskauden aikana useaan otteeseen, mutta omalääkäri senkuin arpoo pitäisikö laittaa äitiyspolille seurantaan vai ei. Totesi kuitenkin, ettei tarvetta, koska raskaus niin loppusuoralla kuitenkin. Huvitti ja hieman pelottikin, kun lääkäri luki kilpirauhasvaivoista tietokoneelta, kun olin vastaanotolla käymässä. Ei herätä kovin suurta luottamusta ei...

Useampi lääkäri on sivulauseissaan ottanut kantaa asiaan, että "oireita tulisi hoitaa, ei viitearvoja".