Kuukautiset mökillä...
Käytän kuukuppia ja olen menossa mökille, jossa on ulkohuussi ja vesi pumpataan kaivosta. Miten sellaisissa olosuhteissa toimitaan kuukautisten kanssa? Pitääkö käydä ostamassa siteitä (yök!) kun kuukupin peseminen on varmaan aika hankalaa? Mihin se tyhjennetään mökillä?
Kommentit (5)
Putsaaminen on sitten vähän eri juttu... ehkä jotkut desinfioivat pyyhkeet (onko sellaisia?)tai pyyhkiminen paperilla ja keittäminenhän, sehän onnistuu mökilläkin. ITse kyllä käyttäisin mieluummin kuppia kuin siteitä mökilläkin.
..oli kupin kanssa mökkeily. Itse säädin saunalla vesijohtoveden kanssa ja kaatelin pusikkoon.. Ei mitään komplikaatioita tullut, mutta ajattelin kuitenkin että vastaisuudessa tamponit saa hoidella homman mökillä - itseni, kanssaeläjien ja uteliaan koiran kannalta vaivattomin tapa..
..oli kupin kanssa mökkeily. Itse säädin saunalla vesijohtoveden kanssa ja kaatelin pusikkoon.. Ei mitään komplikaatioita tullut, mutta ajattelin kuitenkin että vastaisuudessa tamponit saa hoidella homman mökillä - itseni, kanssaeläjien ja uteliaan koiran kannalta vaivattomin tapa..
Eli mökkeillessä minäkin käytän tamponeja (muuten aina kuppia, ollut jo 3 vuotta).
Me asuttiin 24/7 tuollaisissa "mökkiolosuhteissa" kolme vuotta ja ihan hyvin ja terveenä pärjäsin menkoista huolimatta. Ihmiset on nykyään niin vieraantuneita kaikesta mikä on joskus ollut ihan arkipäivää. Suosittelen tamponeita pahviasettimella kuten jo joku edellä ja kertakäyttösiteetkin on ihan käyttökelpoisia. Niitäkin saa nykyään maatuvina. Saunan padassa on luultavasti aina kuumaa vettä, että voi peseytyä. Jos olette menossa kyläilemään johonkin mökille niin pidän kyllä aikas erikoisena jos meinaat siellä ruveta jotain kuukuppia keittelemään :)
Ei kannata tehdä luonnollisista asioista niin kamalan hankalaa ja oikein mukavaa mökkireissua!
ei ainakaan kaupan siteitä, joita ei voi kompostoida, eikä siis pudottaa huussiin. Tai voit toki niitäkin ottaa, jos itse hoidat roskapussin...
Mä olen käyttänyt ökkiolosuhteissa näitä vaihtoehtoja:
1)tamponit, joissa pahvinen asetin. TÄmä on ehdottomasti helpoin ratkaisu. Kaikki osat voi käytön jälkeen pudottaa huussin laariin ja sinne kompostoituvat. Asettimen kanssa ei tarvi työntää sormia mihinkään. Katso vaan, että asettimet todella on pahvia, eikä muovia (tampax compacissa on muovia).
2) kuukuppi ja lämmintä huuhteluvettä termarissa. Ei mikään huomaamattomin ratkaisu, mutta toimii. Useimmat kompostivessat on rakennettu niin, että sen veden voi kaataa huoletta sinne huussiin ja se valuu samaa tietä haihdutukseen kuin virtsakin. Vaatii vedenkeittelyä ja termarin mukana kuljetusta. Lopputulos on kuitenki nsama kuin kotonakin.
3) kestositeet. Helppo vaihtaa ja ei tarvi lotrata vesien kanssa, mutta pitää olla joku pussi, mihin käytetyt kerää kotiin pesuun vientiä varten. Tämä on ulkopuolisille huomaamattomampi ratkaisu kuin kuukupin ja veden kanssa lotraaminen, sillä pusiin voi tunkea taskuun huussimatkan ajaksi. Mutta ei toimi kovin hyvin, jos mökillä ollaan viikkoja ja kuukausia sillä siteet pinttyvät jos veri kuivuu niihin yli viikon...