"Hei pojat, voisitteko siistiä kieltä, kun nää pienet oppii suotta liian pienenä kirosanoja."
Joku palstamamma ehdottaa että puistossa kiroileville esiteineille käytettäisiin noin lempeää kieltä. Mitä mieltä sinä olet. Minä en lähtisi noin löperölle linjalle. En todellakaan kysy esiteiniltä että voisitko olla kiroilematta. Mitä teen selväksi että kiroilu on lopetettava eikä vaihtoehtoja ole.
Kommentit (36)
Toi kaunis pyyntö tarkoittaa samaa.
Vai onko nuorille pakko oltava röyhkeä että ne tottelee?
teinien (kuten muidenkin ihmisten) kanssa tulee paremmin toimeen, jos heille puhuu kunnioittavasti.
takaisin, että "Haistapa ämmä vittu?"
selvittämään asia. Olisi kyllä aika uskomattoman törkeää käytöstä.
15-vuotias kertoo sinulle että missä asuu ym.? xDD
Ensin siis teini: "Haistapa ämmä vittu!"
Sinä: "No onpa törkeästi sanottu! Jospa tulisin kotiisi selvittämään asiaa?"
Teini: "Joo. Mä asun tuossa Pilipalikuja nelosessa. Mutsi ei oo kyl nyt himassa, mut tuu vaik huomen neljän jälkeen?"
xDD
ja alan keskustella teinin kanssa siitä mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.
Toi kaunis pyyntö tarkoittaa samaa. Vai onko nuorille pakko oltava röyhkeä että ne tottelee?
että voisitko kultapieni mennä nukkumaan? Kyllä minä sanon että Nyt nukkumaan. En minä kysy lapselta, jos jotain pitää tehdä. Minä myöskin sanon että Ei saa kiroilla. Jos nuori uhmaa ja haistattelee edelleen, se on hänen päätöksensä, mutta minä annan signaalin että en hyväksy kiroilua. Siinä tilanteessa on ehkä odotettavaa että nuori ei nöyrry ja uhmaa, mutta kotiin mentyään hän ehkä miettii sanojani jossain vaiheessa. Jos riittävän moni aikuinen puuttuu hänen kielenkäyttöönsä, se saattaa muuttua jossain vaihessa.
15-vuotias kertoo sinulle että missä asuu ym.? xDD Ensin siis teini: "Haistapa ämmä vittu!" Sinä: "No onpa törkeästi sanottu! Jospa tulisin kotiisi selvittämään asiaa?" Teini: "Joo. Mä asun tuossa Pilipalikuja nelosessa. Mutsi ei oo kyl nyt himassa, mut tuu vaik huomen neljän jälkeen?" xDD
Teini provosoi kiroilullaan. Kun joku mamma sitten reagoi ja uhkailee jutella teinin vanhempien kanssa ym., on teini saanut sen mitä halusi ja hyvät naurut päälle.
Tehokkainta on vain halveksiva, pitkä katse. Sen alla teini kiemurtelee niin nolona, että useimmiten katsoo parhaaksi sitten luikkia vähin äänin pois.
Teini provosoi kiroilullaan. Kun joku mamma sitten reagoi ja uhkailee jutella teinin vanhempien kanssa ym., on teini saanut sen mitä halusi ja hyvät naurut päälle. Tehokkainta on vain halveksiva, pitkä katse. Sen alla teini kiemurtelee niin nolona, että useimmiten katsoo parhaaksi sitten luikkia vähin äänin pois.
Minusta on hassua puhua lapselle pyytävästi, lähdettäiskö kotiin. Itse teen tätä joskus ja ainahan lapsi siihen: ei.
Mutta kyllä nuorelle voi puhua nätimmin. Olen itse ollut joskus nuori ja minusta voi ihan näyttää että olet isompi jota ei tartte enää komentaa kuten lasta.
Ei toiselle aikuisellekaan tiuskita, eikä nuoret mitään vajaita ole. Ehkä joskus vähän ymmärtämättömiä mutta voi heitäkin kunnioittaa.
3
tasavertaiseen asemaan aikuisen kanssa? Minusta ei ole. Kyllä minä vielä siinä vaiheessa käskytän.
viereisen pöydän finninaamaiset teinit kiroilivat aika kovaa ja mun tyttö ja poika katsoivat vähän ihmeissään, ekaks niitä ja sitten mua.
Mä laitoin kädet korville ja sanoin aika kovalla äänellä, vähän naureskellen, niin että pojat tietenkin kuuli:
"nyt lapset kädet korville, pojat vähän kiroilee"
Pojat hymyili (nätisti) ja sanoi, että eihän me edes kiroiltu, johon mä, että no kyllä v***u (vähän nielasin siinä kohtaa) kiroilitte, ja edelleen hymyilin valloittavasti.
Pojat otti heti onkeensa ja lopetti kiroilun siihen, kaikki naureskeltiin ja lopputulos: kaikki oli tyytyväisiä.
Eli huumorilla, sanon minä! Ei ne teinit tahallaan, ne on vaan tottunu puhumaan silleen eikä välttämättä tajua aina sitä aikaa ja paikkaa, missä ovat ja mitä sieltä suusta tulee.
Mulkoilu-ja haukkumalinjalle en lähtis, teinithän nauraa meidät mammat jorpakkoon, ja tollasesta ryhmästä jonkun täytyy ottaa se johtajan rooli ja näyttää muille, miten tästä tiukkapipomammasta tehdään selvää.
viereisen pöydän finninaamaiset teinit kiroilivat aika kovaa ja mun tyttö ja poika katsoivat vähän ihmeissään, ekaks niitä ja sitten mua. Mä laitoin kädet korville ja sanoin aika kovalla äänellä, vähän naureskellen, niin että pojat tietenkin kuuli: "nyt lapset kädet korville, pojat vähän kiroilee" Pojat hymyili (nätisti) ja sanoi, että eihän me edes kiroiltu, johon mä, että no kyllä v***u (vähän nielasin siinä kohtaa) kiroilitte, ja edelleen hymyilin valloittavasti. Pojat otti heti onkeensa ja lopetti kiroilun siihen, kaikki naureskeltiin ja lopputulos: kaikki oli tyytyväisiä. Eli huumorilla, sanon minä! Ei ne teinit tahallaan, ne on vaan tottunu puhumaan silleen eikä välttämättä tajua aina sitä aikaa ja paikkaa, missä ovat ja mitä sieltä suusta tulee. Mulkoilu-ja haukkumalinjalle en lähtis, teinithän nauraa meidät mammat jorpakkoon, ja tollasesta ryhmästä jonkun täytyy ottaa se johtajan rooli ja näyttää muille, miten tästä tiukkapipomammasta tehdään selvää.
Joo, olen tiukkapipo ja ylpeä siitä.
tasavertaiseen asemaan aikuisen kanssa? Minusta ei ole. Kyllä minä vielä siinä vaiheessa käskytän.
Silloin käyttäytyy yhtä huonosti kuin ne teinit. Jos itse joskus puheessasi käyttäisit snaa "pihkura" ja joku toinen mamma kokisi sen pahaksi sanaksi niin pitäisitkö oikeutettuna, että hän alkaisi läksyttäää sinua siitä?
Lapsellakin on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun.
eka jonka mielestä tuo ap:n "ystävällinen pyyntökin" on vähän liikaa. Toki jos teini ihan päin naamaa tai muuten teille haistattelee niin asiaan saa puuttua ja pitääkin, eikä vain pyydellen. Jos teinit keskenään juttelevat, niin ap:n tai kenenkään muunkaan vieraan(!) aikuisen tehtävä ei ole mennä siihen vaatimaan jotain tiettyä käytöstä vedoten omiin lapsiinsa. Muakin ärsyttää esim. kun suojatiellä olen opettamassa omia lapsiani pysähtymään yms. asiaan kuuluvaa niin joku 40+ täti tulee ja kävelee pokkana tielle katsomatta tai muuten mitenkään huomioimatta lähestyvää autoa. Mutta en mä silti mene sille käskyttämään, että "Hei viitsisitkö pysähtyä, katsoa ja odottaa autoa kun ettei nämä lapset opi sulta tuota käytöstä!". Näitä tilanteita ja vastaavia riittää kyllä. Me jutellaan kotona myös näistä mikä oli huonoa käytöstä ja miksi niin ei saa tehdä. Vastuu on kuitenkin aina vanhemmalla.
Joskus bussissa kuulee aikasta värikästä kielenkäyttöä. En minä lähde siitä ojentamaan teinejä enkä aikuisiakaan.
Jos poikani kiinnittää huomiota asiaan, sanon pojalle ihan rehellisesti että kiroilu on rumaa. Mutta en lähde kyllä muita ojentamaan.
Silloin käyttäytyy yhtä huonosti kuin ne teinit. Jos itse joskus puheessasi käyttäisit snaa "pihkura" ja joku toinen mamma kokisi sen pahaksi sanaksi niin pitäisitkö oikeutettuna, että hän alkaisi läksyttäää sinua siitä? Lapsellakin on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun.
Joskus bussissa kuulee aikasta värikästä kielenkäyttöä. En minä lähde siitä ojentamaan teinejä enkä aikuisiakaan. Jos poikani kiinnittää huomiota asiaan, sanon pojalle ihan rehellisesti että kiroilu on rumaa. Mutta en lähde kyllä muita ojentamaan.
teinien uhma kasvaa ja kiroilevat kahta kauheammin.