G: Miten usein teillä lapset hoidossa isovanhemmilla?
Meillä noin yhden vkonlopun/kk. Joskus menee pidempikin aika. Mietin vaan, onko paljon vai vähän. Vaivaanko liikaa, jos kerta kk:ssa laittaa lapset mummolaan, että päästään miehen kanssa kahdestaan johonkin.
Kommentit (36)
Molemmat isovanhemmat hoitavat mielellään ja heillä on paljon vapaa-aikaa. Näin kesäaikaan hoitokertoja on useammin kuin talvella, jotta lapset saisivat enemmän päiväkotivapaata aikaa lomailla.
Mummulaan ja mammalaan on matkaa noin 100km, joten kyläilyt ovat lähes aina yökyläilyjä.
yökylässä ehkä pari kertaa kk, hoitoapua saan viikoittain muutaman kerran.
Itse olen suoraan sanonut mummoille, että koska pyydän hoitoapua useinkin, täytyy heidän sanoa aina suoraan jaksavatko/haluavatko lapsia juuri silloin hoitaa. Ilman vaaraa loukkaantumisesta puolin ja toisin.
Minun isälläni ei koskaan, välimatkan takia.
Mieheni isällä ei koskaan, he eivät ehdi.
Mieheni äidillä päivällä hoidossa n. kerran kahdessa kuukaudessa. Yökylässä vain jos lapset sinne pyydetään eli n. 4 kertaa vuodessa.
Minun äidilläni aina tarvittaessa, tosin aika usein pyydän hoitamaan meille. Tämä vaihtelee todella paljon. Välillä tarvitsen hoitajaa vain yhtenä iltana kuukaudessa, välillä parina viikonloppuna peräkkäin. Keskimäärin varmaan 1-2 iltaa kuukaudessa ja yksi yö joka toinen kuukausi.
Lapsemme ovat tällä hetkellä 4 ½, 2 ½ ja 10 kk.
isovanhemmilla tai minun kummillani (joka asuu lähellä ja jota lapset myös sanovat mummoksi kun on niin läheinen) noin kahtena viikonloppuna/kk. Näin kesäaikaan ovat paljon enemmänkin mummoloissa. Asutaan kaikki hyvin lähekkäin joten vieminen/hakeminen ei ole ongelma. Ja nuo siis lähes aina itse soitelevat lapsia kylään, harvoin itse pyydämme hoitoapua.
meillä on iso talo ja meillä lappaa porukkaa koko ajan ja kaikki ovat tervetulleita. Kummankin vanhemmat haluaisivat lapsia yökylään mutta me vanhemmat emme raaski antaa.
Nuijaa, tiedän, mutta tälläisiä olemme.
Viime vuosi tais mennä etteivät olleet kertaakaan yökylässä. Muutaman tunnin hoitoja oli muutama.
Tänä vuonna ovat olleet kerran yhdessä kaks isointa ja kerran molemmat erikseen.
Päiväkylässä ovat olleet kerran molemmat. Lisäksi muutama hetken avunanto päivällä.
Miehen äiti on kuollut, isä on ottanut kerran isomman kerran pariksi tunniksi. Siinäpä ne.
Oon sellanen ihminen et pärjättävä on vaikka pää kainalossa, haluan et esim. yökylä pyyntö tulee hoitavalta ihmiseltä ei meiltä. Tietysti jos joku meno niin silloin me pyydetään, harvoin näin päin. Pyritään menemään niin et toinen vanhemmista on kotona, toinen menee.
Kaksinhetkinen aika on minimissä, vaan me ei pystytä kuormittamaan työssäkäyviä ihmisiä. Yritetään pärjätä näin, kyllä se aika tulee kun saadaan olla kaksin..
Nyt on tulossa hääpäivä meillä, vanhimman kummitäti lupasi ottaa kaikki muksut hoitoon et päästään kaksin syömään =) sitä odotellessa!
Kauppareissu ilman lapsia kaksin miehen kanssa tuntuu sekin juhlalta=)
Mun vanhemmat ei suostu ottamaan yökylään ollenkaan, siellä ovat max. 2 tuntia kerrallaan ehkä kerran kuussa päiväsaikaan.
Miehen isä asuu samalla tontilla ja katsookin lasten perään ihan viikottain. Joskus jopa päivittäin. Yökylässä käyvät n.1-2 kuukauden välein. Mieheni äiti ottaa lapset yökylään n.1xkk, mutta saattaa olla pitenpiäkin taukoja. Omat vanhempani eivät ole halukkaita hoitamaan lapsenlapsia vaan heillä on kiireinen oma elämä.
yhden vuorokauden viikossa. Tämä järjestely lähtenyt heidän taholtaan. Otan puheeksi usein, että vanhempieni täytyy kertoa jos tuntuu liialliselta. Olen yh, mikä vaikuttaa varmasti asiaan.
Meidän isovanhemmilla ei valitettavasti ole heille aikaa:( Kaikki eläkepäivien aika menee uuteen golfharrastukseen.Talvella sitten hiihdellään lapissa.
Toisilla isovanhemmilla lapset ovat ehkä kerran kuukaudessa (joskus vähän harvemmin) yötä, joskus kaksi yötä kerrallaan mutta useimmiten yhden yön. Nämä isovanhemmat asuvat n. 45 km päässä.
Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, n. 200 m päässä. He hoitavat lapsia useammin, mutta lyhyempiä aikoja kerrallaan. Muutama tunti silloin tällöin, ehkä keskimäärin kerran viikossa tai kahdessa. Joskus lapset ovat yökylässä, ehkä 2-3 kuukauden välein.
Meillä isovanhemmat ei hoida meidän lapsia. Harmittaa itseä, kun lapsilla ei ole suhdetta isovanhempiin. Vaikka nyt ei pidempiaikaisesti hoida niin olisi kiva jos vaikka kävisivät tervehtimässä säännöllisesti ja veisi lapset vaikka pihalle hiekkalaatikolle.Miehellä edellisestä liitosta lapsi, jota isovanhemmat tapaavat säännöllisesti.Meidän lapsiin ei pidä yhteyttä, vaikka sama matka.
Toisinaan tiheämmin, toisinaan harvemmin.
Miehen vanhemmat ja äitini hoitavat mielellään. Etenkin nyt, kun poika on jo isompi (5v.) eikä ole vaipparumbaa ym.
ikinä saaneet mitään lapsenhoito apua mistään. mutta näinkin on pärjätty. Lapset ovat 9 ja 7 vuotta jo.
4-v lapsi on siellä lähes joka viikonloppu. Nytkin oli heidän mukana reissussa to-su. Meidän mummi joskus näyttää vähän väsyneeltä, mutta en usko että yksi kerta kuussa voi kuormittaa liikaa.
kuulostaa jo aika paljolta, mutta taisipa täällä olla joku jolla oli lähes joka viikko... Milloin sellainen vanhempi viettää itse aikaa lastensa kanssa?
kertakaan eivät ole olleet hoidossa siellä, kummankaan vanhemmilla. Kun ei kiinnostusta ole niin minkäs teet.
lapsilla ikää 6,4 ja 2vuotta.
Ole onnellinen isovanhemmista jotka ovat kiinnostuneita ja välittävät lapsenlapsistaan. Ja ole onnellinen lapsiesi puolesta että saavat tärkeän isovanhempisuhteen.
kerran kuussa käyvät vuorotellen anopilla viikonlopun.
Omat vanhempani katsovat vähän aikaa jos pakottava tarve. Mikään oman ajan vaatiminen ei riitä syyksi.
ovat minun vanhemmillani yhden yön kerrallaan 2-3krt vuodessa. Nuorinta 1v ikäistä en vielä anna hoitoon, eikä äitini haluaisikaan. Anoppi asuu kaukana, joten siellä eivät ole koskaan hoidossa, appi on kuollut.
Mielelläni antaisin vanhemmat lapseni useamminkin mummulaan yöksi, mutta äitini ottaa heidät vain minun pyynnöstäni, joka on hyvin perusteltu. Lapset tykkää olla mummulassa ja kun ovat jo noin isoja, ei heitä tarvitse enää kovin paljoa hoitaakaan.