G: Miten usein teillä lapset hoidossa isovanhemmilla?
Meillä noin yhden vkonlopun/kk. Joskus menee pidempikin aika. Mietin vaan, onko paljon vai vähän. Vaivaanko liikaa, jos kerta kk:ssa laittaa lapset mummolaan, että päästään miehen kanssa kahdestaan johonkin.
Kommentit (36)
minä olen ollut kotona 8v, teen töitä kotoa eli olen lasten kanssa periaatteessa kaiken ajan arkisin koulu/kerhoajan ulkopuolella. Lapset eivät ole koskaan myöskään olleet päivähoidossa. Eli yhteistä aikaa on vaikka kuinka vaikka lapset pari-kolme kertaa/kk v-loppuna ovatkin mummolassa.
kuulostaa jo aika paljolta, mutta taisipa täällä olla joku jolla oli lähes joka viikko... Milloin sellainen vanhempi viettää itse aikaa lastensa kanssa?
kolmatta odotan. Kertaakaan ei ole kumpikaan ollut isovanhemmilla hoidossa. Yhden yön ovat olleet hoidossa nuoremman kummilla eli siinä meidän kahden keskinen aika 7 vuoteen.
Äitini on ollut meillä viimeksi hoitamassa kaksi tuntia joulukuussa 2005. Anoppi on muutaman kerran meillä vuodessa mutta yötä ei suostu olemaan yksin lasten kanssa.
En voisi kuvitellakaan että olisivat joka kuukausi ja vielä koko vkonlopun???
Mun äitillä on alzheimer, isään en luota lasten katsomisessa, kun ei sitä ole tehnyt ennenkään. Edes silloin kun me oltiin pieniä. Sillä on oma yritys, ei ehdi.
Miehen vanhemmat on taas työttömiä, alkoholisteja ja polttavat tupakkaa sisällä. Miehen äiti antoi poikansa äidilleen kasvatettavaksi. Nykyään välit meidän kanssa on ihan hyvät, kunhan ei liian usein nähdä.
Jos lasten hoitoapua tarvitaan, meillä on yksi kaveri ja pojan kummisetä, joka ottaa hoitoon jos ei satu itse töissä olemaan.
Mun mielestä ei ole liikaa kerta kuukaudessa, jos vie hoitoon muksuja. Täytyy muistaa pitää huolta siitä parisuhteesta. Kumppanin kanssa täällä eletään koko loppuelämä jos hyvin käy. Lapset on meillä "vaan lainassa".
toivoisin kyllä että olisivat edes joskus ja saisi hengähtää.
Tällä viikolla ovat nyt menossa yökylään, ja kuopus viettää päivän ( on nyt 1v8kk)lisäksi mummolassa kun menemme esikoisen kanssa Puuhamaahan.
Luottamuspula kumpiinkin isovanhempiin...
Veisin kyllä jos välit olisi kunnossa. Mun mielestä on vaan todella hienoa jos isovanhempiin on noin hyvät välit ja lapset saa olla heillä ja tutustua heihin lähemmin. Saati sitten vaan kädään silloin tällöin. Ja tosiaan tuota parisuhdetta täytyy muistaa pitää yllä. Jos vaan isovanhemmat tykkää lasten perään katsoa, en missään nimessä tuntisi omantunnontuskia siitä, että heitä sinne yökyläään vien.
Olen se jolla lapsi kerran viikossa.
Muina aikoina, ellei lapsi vieraile isänsä luona (keskim. 1 vrk kolmessa viikossa, asuu toisessa kaupungissa), lapsi on 24 h vuorokaudessa minun kanssani. Siis tavallisena viikkona 144h kanssani. Eiköhän tuo ole tarpeeksi.
Sen vuorokauden aikana, jonka olen yksin teen meille ruoka-aineallergikoille ruoat(molemmille omat), leivon leivät(molemmille omat), siivoan, käyn jumpassa, korjaan vaatteita ym.Muut kuusi päivää keskityn parivuotiaaseeni ja käymme joka päivä jossain lapsille suunnatussa toiminnassa.
Varmaan sitten homma taitaa muuttua, kun palaan hoitovapaalta jälleen töihin. Molemmat vanhempani arvostavat ratkaisuani jäädä kotiin, ja haluavat tukea siinä. Ja silloin kun vanhempani matkustavat, ei näitä vuorokausia ole.
Minä olin myös lapsuudessani mummolassa saman verran yökylässä, joten traditio jatkuu. Ja vastaavasti kun vanhempani menevät huonoon kuntoon, on minusta luonnollista sitten antaa heille jopa päivittäinkin aikaani sitten aikanaan.
Näin toimivat vanhempanikin.
hoidossa yön yli, kun isovanhempi tuli yöksi meille. Silloin olin mieheni kanssa synnyttämässä keskimmäistä lastamme. Kolmannen lapsemme syntymän ajaksi saimme onneksi myös hoitajan, mutta maksullisen sellaisen.
Muuten isovanhemmat ovat hoitaneet lapsiamme yhteensä kahden käden sormilla laskettavissa olevan tuntimäärän. Enempikin apu kelpaisi.
Yksi lapsi, ikää 4vuotta. Isovanhemmat asuvat kilometrin päässä, mutta eivät ole kiinnostuneita lapsenlapsesta. Kerran kuukaudessa nähdään tunnin, parin ajan syömisen merkeissä, sitten meidän on jo aika kiireesti poistua.
Omat vanhempani ovat liian huonokuntoisia hoitaakseen ja mieheni vanhempia ei kiinnosta. Meillä on tosin uusperhe, kaksi minun lastani ja yksi yhteinen. En oletakaan, että miehen vanhemmat hoitaisivat isompia lapsia, kun eivät heitä muutenkaan noteeraa, mutta olisi kiva jos edes joskus tuota omaa lastenlastaan. Kun olin yh, omat vanhempani hoitivat lapsiani ehkä kerran vuodessa pari tuntia. Silloin käytin aika paljon MLL:n hoitajia.
Toki olisi välillä ihanaa saada ihan vain kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ja välillä olen hieman kateellinen niille joilla on lastenhoitoapua, mutta jotenkin tähän on vain tottunut, että sitä ei ole. Kun isot lapset ovat isällään, saadaan sentään pienimmän päiväunien ajan ja illalla hänen nukkumaanmenonsa jälkeen olla kaksistaan.
Isovanhemmat (4kpl) ovat 50-55-vuotiaita, täysillä työelämässä, vapaa-aikanaan harrastavat, remontoivat, mökkeilevät ja matkustelevat.
Vaikka asuvat samassa kaupungissa, ei heistä hoitoavuksi ole ellei meillä ole oikeasti pakottava tarve (kuten sairaalakäynti).
Appi ottaa lapset n. kerran kuussa yökylään. Äitini hoitaa lapsia n. kerran viikossa (mieheni ja mun harrastuksen takia). ja ottaa muksut yökylään kerran kuussa. Kumpikin itse pyytää saisivatko he muksut yökylään. Esikoinen on välillä koko viikonlopun mummilassa.
Lapset 6v, 4v ja 2v.
Kyllä. Entäs lapsilla ja heidän isällään?
yhden vuorokauden, aamupäivällä viedään ja seuraavana päivänä haetaan päiväunien jälkeen. Miehen äiti kyseessä, hoitaisi mielellään vaikka joka viikonloppu tai viikollakin, kun eläkkeellä.On jo pitkään "vaatinut", että saisi lapsen kahdeksi yöksi, niin ehtisivät puuhata enemmän yhdessä. En vielä raaskii antaa.
Reilu 100 km matkaa, ei ole minusta mielekästä viedä kuin yökylään. Olen vielä kotona, joten järjestely toimii, teen projektityötä, kun lapsi vuorokauden hoidossa - saan valtavasti aikaiseksi! Kun menen töihin, haluan tietenkin, että olemme viikonloppuisin koko perhe yhdessä. Lapsi mummilleen kovin tärkeä, joten olen miettinyt vajaata työviikkoa ihan siksikin, että jokainen haluakas ehtisi lapsemme kanssa olemaan:-) Muita hoitajia anoppini lisäksi ei ole, sukulaisissa siis. Vaareja ei ole, oma äitini on kiinnostunut muista asioista:-(
Meillä on nyt kesällä koululainen ollut muutaman päivän isovanhemmilla (yöksi siis kotiin) kun ei meinattu muuten saada järkättyä hoitoa. Yökylässä isovanhemmilla ovat ehkä kerran vuodessa ja silloin viedään illalla ja haetaan aamulla.
Lapset 9v, 5v ja 1v (1v ei ole vielä ollut ilman äitiä missään).