Kun ostat kesämökkiä,
millaisiin asioihin kiinnität huomiota? Olemme laittamassa omaamme myyntiin, joten vinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (9)
että nuo jätevesiasiat olisivat jo monessakin mökissä kunnossa? Meille välittäjät sanoivat, että harvassa on oikeasti jo.
Millainen on muuten sinusta ihanteellinen mökin sijainti? Mökkimatkan pituuttako ajattelet vai omaa rauhaa vai mikä painaa?
Ap
sijainti, jolla tarkoitan sekä sopivaa matkaa (ei missään Posiolla tai Saimaalla tai muuten 100 km kauempana täältä ja pitää päästä autolla perille, ei millään veneellä kiitos, (Paitsi yhden mokin ostan joka on venemätkan päässä, jahka se vaan tulee myyntiin. Sitä olen katsellut jo jonkun aikaa, mutta se onkin erikoistapaus ja vain 2 km päässä meiltä kotoa keskellä kaupunkia...). Lisäksi mökin pitää olla puhdasvetisen, hyväpohjaisen järven rannalla. EI joen. EIkä kuivalla maalla. EIkä mitään matalia mutapohjalutakoita, kiitos. Ja olisi kiva kun valtatie ei menisi ihan vierestä, eikä sieltä näkyisi meidän tontille tai rannalle.
TÄmän lisäksi mulle toki on tärkeätä että tontilla on luvallinen rakennus jonka saa säilyttää ja korjata ja kaikkein mieluiten rakentaa uuden jos tämä palaa tai menee huonoksi. Mutta jos rakennuksen sa remontoida, me pystymme siihen kyllä eikä meitä siksi kiinnosta kovinkaan paljon rakennuksen kunto. Mitä tulee niihin jätevesijuttuihin niin mulle on itse asiassa vielä plussaa, jos niitä EI ole järjestetty sen kummenkin kuin että kantovesi valuu johonkin nimelliseen "imeytyskenttään". En ole vielä lukuisillä mökeillä ollessani nähnyt toimivaa jätevesijärjestelmää ja haluan laittaa sen itse. Sitäpaitsi niillä mökeillä, joilla järjestelmä on laitettu on yleensä vesivessa. Sellaista en mökilleni halua, ne on haja-asutusalueella tosi epäekologisia. TÄmä nyt ei kumminkaan ole mikään ostamattajättämiskriteeri, mutta en siis ole myöskää nvalmis maksamaan ihan hirveästi jostain teidän laittamasta systeemistä, kun ei se toimi kuitenkaan.
Toisaalta, koska mä olen mökkini jo ostanut, ja pari muutakin on käsiin lankeamassa, en todennäkösiesti ole se ihminen, jota ap omansa ostajaksi etsii. Joten ehkä mun mielipiteet ei ole ne tärkeimmät.
On mielenkiintoista lukea, miten muut asioita näkevät. Meille välittäjä sanoi, että tämä mökki menee todennäköisesti hyvinkin kaupaksi, mutta tää on eka kesämökki, jonka olen myynyt, joten kiva kuulostella muiden näkemyksiä.
Ap
Meillä kriteerinä oli:
* terveen oloiset rakennukset - kunnon räystäät, kunnollinen sokkeli tai mieluummin paaluperustus, ei homeen tuoksua
* kuivanmaan tontti jotain muuta kuin vitikkoa
* rakennusoikeus
* naapurit
* tie perille
* sähköt tai sähköjen saanti
* Uudellamaalla
Lopputulos oli 0. Lähes kaikki nappas tuosta ykköskohdasta kiinni. Ostettiin tontti ja mietitään itse rakentamista.
Minkälainen teidän myynnissä oleva mökki on?
Jätevesiasiolla tarkoitin juuri sitä että ne pitää olla kunnolliset jos ne on jo laitettu.
Mökin kunnolla ei ole väliä sinänsä, sillä remonttitaitoa on. Mökin tulisi olla maksimissaan tunnin ajomatkan päässä kotoamme ja tontin ja rannan sellaiset, että siellä pystyy olemaan lasten kanssa.
kylmiä, laatalla olevia mökkejä. Mun vanhemmat rakensi naapurin kanssa samaan aikaan hirsimökit 80-luvulla. Naapuri teki laatalle (oli vielä rakennusalan ammattilainen) ja vanhemmat harkkojen nokkaan korkealle. Naapurin mökki on ihan laho alaosista nyt, siis hirret ihan mössöä. Ei kestä sitä nousevaa kosteutta laatasta, kun on kylmänä suurimman osan vuodesta. Vanhempien taas pysyy kuivana ja terveenä, kun tuuli vetää mökin alta läpi.:)
Tontilla on huonokuntoinen vaja, mutta muuten kyllä. Meidän piti purkaa se pois, mutta nyt tulikin myynti eteen. Siitä saa kyllä esim. puutarhavajan, jos sellaista haluaa - tai uuden kunnollisen tilalle samaan paikkaan.
Ap
Ihan oikeastiko kaikki kohdat?
Onko siis myös Uudellamaalla?
Paljonko maksaa?
Olemme ostamassa mökkiä ja kiinnitämme huomiota
- Mökin sijaintiin
- Rantaan
- Rakennusoikeuteen
- Hintaan
- Jätevesiasioihin
- Tyleeko sähköä tai onko se helposti vedettävissä