Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen lestadiolaisia

Vierailija
19.07.2009 |

sen suhteen, kuinka osa heistä ei hyväksy minkäänlaista ehkäisyä, koska ilmeisimmin heistä on se sama kuin abortti.?

Jotkut pillerithän nimenomaan toimivat niin, että estävät ovulaation, mutta mikäli nainen ovuloisi ja munasolu hedelmöittyisi niin se kiinnittyisi kohdunseinään normaalisti.

esim-> http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/4263690

Vai onko yhdynnästä kieltäytyminen myös jotenkin vääärin? Mikäli haluja löytyy niin lapsi on tervetullut?

En ymmärrä sitäkään, että kuinka joku nainen tai mies voi haluta joka toiselle vuodelle lapsen, eli kyllä niitä esim. kahdenkymmenen vuoden hedelmällisenä aikana tulee sen 10 hyvinkin jos naisen elimistö on kykenevä, ja tuntemissani perheissä jopa 16 lasta!

Onko se ettisesti oikein, lapsia kohtaan? Eivät varmasti saa yksilöllistä huomiota kun lapsiluku menee yli 7 tai 8. Vai olenko väärässä?

En halua tässä nyt tirpaista nokkaan sellaisia joiden vakaumus ei salli ehkäisyä, mutta haluaisin kuulla kommentteja, miksi todella suostutte olemaan käyttämättä ehkäisyä, eikä ison lapsimäärän tekeminenkin ala olla jo naisellekin hengenvaarallista iän koko ajan karttuessa?

Tiedän tapauksen, jossa lääkäri nimenomaan sanoi naiselle, että enää ei saa lapsia tehdä koska leikattu niin monta kertaa, silloin helposti kuolisi äiti raskauden aikana tai leikkauksen komplikaatioihin. Nainen ja ilmeisesti mies eivät välittäneet tästä vaan jatkoivat edelleen kannassaan. Eikö ole edesvastuutonta tulla raskaaksi tietäen, että ne aiemmat 9 lasta voivat jäädä äidittömiksi?

Itselläni monta lasta, tulleet todella pienellä ikäerolla ja tärpänny aina heti. Siksi olenkin alkanut miettiä näitä asioita... Olisin kauhuissani, jos en voisi uskon takia käyttää ehkäisyä. Olisin joka vuosi raskaana, nyt olisi jo 6 lasta, seitsämäs varmasti tulossa.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä että jotkut käyttävät e-pillereitä (itseasiassa käytän itsekin hormonaalista ehkäisyä).

Kyse on siitä että sinä 24 ja muut vastaavat hyväksyisitte sen että lestadiolaiset eivät halua käyttää ehkäisyä.

Että te ymmärtäisitte kuinka lestadiolaiset eivät toimi väärin kun eivät käytä ehkäisyä. He toimivat luonnonmukaisesti, he toimivat kuten uskonto heille opettaa. Sinun 24 pitäisi kunnioittaa lestadiolaisten periaatteita ja sitä vakaumusta joka heillä on.

t:23

Vierailija
2/50 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan samanlain löytyy lapsettomuutta kuin muistakin ihmisistä. Varmaan suurin osa tajuaa että jos ei lapsia tuu niin niitä ei vaan tuu. Minkäs sille mahtaa. Jotkut menee hoitoihin, toiset ei. Ja vaikka käviskin hoidoissa niin siltikään ei välttämättä niitä lapsia tule. Mutta pakkohan sinne ei ole mennä. Varmasti kyllä löytyy niitäkin jotka oman pienen pään sisällä pohtii käyttävätkö nuo ja nuo ehkäisyä mutta sanonpa vaan että sillon on kyllä päässä vikaa sillä pohdiskelijalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten eri tavalla ajattelemme elämästä. Minulle jo solurykelmä on elävä, se sisältää ainutlaatuisen elämän. Missä vaiheessa sinun mielestäsi rykelmää voi kutsua lapseksi? Johan siihen kahden solun yhdistelmään on kirjoitettu koko persoona. Jumala sanoo Raamatussa, että Hän tuntee jokaisen jo ENNEN kuin on valmistanut ihmisen äidin kohdussa. Huom, siis ennen! Ihmeellistä ajattelua, ettei suuressa perheessä saisi tarpeeksi aikaa ja rakkautta. Eiväthän lapset kaikki ole yhtä aikaa pieniä. Harva viisituoistavuotias enää jatkuvasti kyhnää vanhempiensa kanssa, enemmän he kaipaavat keskustelua ja tukea kuin jatkuvaa syliä. Sitä paitsi suuren perheen pienimmät saavat jatkuvasti syliä, kun on sekä vanhemmat että isot sisarukset. Miettikääpä omia lapsianne, eivätkö he paljon leiki sisarusten tai naapurin lasten kanssa? Kyllä suurenkin katraan vanhemmilla on yhtäläinen mahdollisuus huomioida lastaan yksilöllisesti, sillä eivät he ole yleensä samaan aikaan sitä huomiota vailla. Kokonaan toinen juttu on se, kuinka terveellistä lapsen on varttua jakamattoman huomion kohteena. Onko se tervettä ja ihailtavaa, että kaikki vanhempien huomio ja odotukset ja toiveet keskittyvät siihen yhteen ja ainoaan? Kautta ihmiskunnan historian on ollut niin, että lapset on kasvatettu osaksi suurempaa yhteisöä. Yhteisöstä on saanut sen turvan ja huomion. Ovatko nykyiset pienissä perheissä varttuneet ihmiset onnellisempia kuin he, jotka aikoinaan kasvoivat osana suurempaa perhettä?

ole yhdistettynä ei se ole vielä mikään lapsi, vaan illuusio ihmisen päässä.

Jos Jumala sanoo että ihminen on jo olemassa ennen kuin se on yhdistetty soluryhmäksi. Niin missä se on olemassa? Vastaako Raamattu tähän kysymykseen?

Vierailija
4/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tänään töissä käytäväkeskustelussa ihailtiin meidän näppärää 16v kesätyöntekijää. Tyttö on käynyt vuoden lähihoitajakoulua ja osaa ja haluaa oppia, on reipas ja varma otteinen.

Hoitoalalle on hyvä suositus että on kotoisin lestadiolaisperheestä, tytöt osaavat hoitaa kun ovat saaneet siihen jo kotona opin.

Omat vanhemmat kakarani odottavat minun passaavan heitä työpäivän jälkeen, saati että osaisivat hoitaa isoäitiä tai serkun vauvaa.

Onneksi asun alueella jossa on paljon lestadiolaisia toivottavasti heistä riittää minulle vanhuuden hoitajia.

Vierailija
5/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUONNOLLINEN elämä on sitä, että ihmisiä syntyy ja myös KUOLEE valtavasti. Eli syntyvyyttä ja kuolevaisuutta ei kumpaakaan ehkäistä lääketieteellisin keinoin. Silloin luonto on tasapainossa. Luonto EI ole tasapainossa, jos vain joko syntyvyyttä tai kuolevaisuutta säännöstellään. Nykyisin esim. synnyttäneille naisille annetaan rautalääkitys, jos hemoglobiini on liian matala. Näinkin yksinkertainen toimenpide lisää naisen hedelmällisyyttä LUONNOTTOMASTI. Tai jos riittävän ajan kuöuttua(yleensä reilu vuosi synnytyksestä) kuukautiset eivät ole alkaneet, ne käynnistetään KEINOTEKOISESTI. Tämäkin lisää LUONNOTTOMASTI naisen hedelmällisyyttä.

Minun mieheni on ex-vl. Hänen vanhempansa ovat kasvaneet myös vl-perheissä. Silti heidän vanhempien perheissä on ollut vain 5-7 lasta. Myös minun isovanhempani ovat eläneet ilman ehkäisyä ja helillä on "vain" 6 lasta. Nylyisin lestadiolaisperheissä on laähes aina 9-18 lasta. Tämä on LUONNOTONTA ja aiheutunut lääketieteen keinoista parantaa naisen kuntoa ja samalla hedelmällisyyttä.

Lisäksi minä käytin ehkäisyä raskauksien välissä 8 kuukautta. Jos en olisi käyttänyt tuota aikaa ehkäisyä olisin saattanut tulla raskaaksi esim. 4 kuukautta aiemmin kuin nyt tulin. Silloin kuopukseni ei olisi lainkaan SAANUT SYNTYÄ. Olisi syntynyt joku taysin toinen lapsi, joku täysin eri ihminen ja minun rakas kuopukseni olisi kokonaan jäänyt syntymättä. Olipa hyvä, että käytin ehkäisyä. Kuopus on vain niin ihmeen ihana lapsi, enkä haluaisi vaihtaa häntä mihinkään 4kk aiemmin syntyneeseen täysin eri ihmiseen!

Vierailija
6/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnotonta, että lapsia syntyy 1-2 vuoden välein tasaiseen tahtiin niin, että kaikki lapset pysyvät vielä hengissäkin.

Luonnollista on, että lapsia syntyy, mutta jopa tätäkin luonnollisempaa on, että lapsia kuolee. Kehitysmaissa, joissa ei todellakaan harrasteta minkäänlaista ehkäisyä, aikuisiän saavuttaneiden lapsien lukumäärä ei todellakaan ole 9 tai 10, suuremmista jälkeläisten määristä puhumattakaan.

Näin se vain on, että lääketiede, joka mahdollistaa heikkojenkin yksilöiden hengiinjäämisen ja selviämisen vauva-ajasta, pitää ottaa avuksi myös jälkeläisten määrän rajoittamiseen. Ei ole tarkoitettu, että lisäännymme eksponentiaalisesti.

Vierailija
7/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopussa yksi nainen synnytti keskimäärin 6 lasta, joista 3 selvisi aikuisikään! Se on LUONNOLLISTA! Näistä kolmesta lisääntyi edelleen keskimäärin kaksi jne. Näin luonto hoitaa tasapainon. Antibiootit, e-pillerit tai muut luontoa häiritsevät hössötykset eivät olleet silloin käytössä. Ei ole luonnollista, että yksi naisen jälkeläisistä selviytyy esim. 13 aikuisikään, joka on Suomessa nykyisin hyvin tavanomainen tilanne.

Vaikka lääketiede mahdollistaa naisen nopean toipumisen synnytyksestä ja nopean uuden hedelmöittymisen (tulehdusten hoito, hyvä ravinto, masennuslääkitys, joka lisää seksuaalista halukkuutta jne.) Ei naisen ja miehen psyyke ole muuttunut miksikään. Kun ennen nainen on hoitanut ja huomioinut 5 lasta sen pitäisi nyt lääketieteen kehityksen myötä hoitaa ja huomioida 11 lasta. Ei ihme, että ongelmia syntyy!

Vierailija
8/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se teidän persettänne polttelee, jos joku haluaaa paljon lapsia?? Yleensä lestadiolaisperheiden lapset ovat sosiaalisempia ja ahkerampia kuin muut. Ja kyllä siitä porukasta löytyy koulutettuja ihmisiä kaikilta aloilta että voitte mennä muualle repimään leukaperiänne eksponenttienne kanssa.

Vierailija
9/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se voi jotain rassata miten monta lasta jollain toisella on?

Voi kun minäkin olisin aikoinani ollut lestadiolainen ja nyt mulla olis moooonta lasta. Mikä täällä maallisessa maailmassa suo suurempaa iloa kuin oma lapsi???

Vierailija
10/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoralta kädeltä tuomitse kestadiolaisia, tottahan se nyt on jokaisen oma asia kuinka paljon niitä lapsia tekee, mutta asioiden tarkastelu rehellisesti ja monelta kulmalta saattaisi hyvinkin pistää jopa näitä vanhoillislestadiolaisia miettimään. Ja sen halusin tuoda ilmi, että e-pillerit eivät ole abortin muoto, kuten useat kyseisen lahkon jäsenet kiven kovaan väittävät vain jonkun Raamatunjakeen perusteella.

Asioita kannattaa miettiä, ennenkuin päättää olla vakaasti jotain mieltä. Perusteellisesti. Se voi kylläkin olla vaikeaa jos on ikänsä kasvanut vl-perheessä oppien mukaan.

Mutta nykyään minusta on ihan turha lestadiolaisten vetää abortti-kortti pöytään jos esim. neuvolassakin suositeltaisiin pillereitä. On kovat tieteelliset faktat asioista, ja ainoastaan omapäisyyteen ihminen silloin syyllistyy jos ei suostu tajuamaan asioita. Silloin voisin melkein sanoa, että kyseinen henkilö haluaa olla ilman ehkäisyä "muuten vaan", koska pillerit eivät ole sama kuin n. 12 murhaa vuodessa. Mutta mikäli niin valitsee, on se jokaisen oma asia. Puolustella kantaansa ei enää kumminkaan mitenkään voi aborttiasialla.

Onko muuten kokemuksia miten terveydenhoitajat ovat suhtautuneet äitiin joka on tekemässä esim. kymmenettä lastaan, eikä edelleenkään lämpene ehkäisylle? Eiväthän th:t pysty tietty saarnaamaan alkamaan, mutta millaisia tilanteita on syntynyt?

Onko vl-perheiden isät myös tietoisia nykyisistä ehkäisyasioista, vai ovatko saaneet olla nuoruudessaan poissa ehkäisyvalistustunneilta eivätkä suostu myöhemmin asiaa edes miettimään?

Entä seksistä nauttiminen? Itse eläisin sairaassa pelossa raskauden takia jos en ehkäisyä käyttäisi. Varmaan on varmat päivät-laskeminen käytössä ja keskeytetty yhdyntä (en nauttisi).

Vierailija
11/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia kuoli enemmän, muttamyös työtä oli vanhemmilla enemmän. Oli puutetta ruuasta, sairauksia, loputtomasti työtä. Siinä sivussa he kasvattivat muutaman lapsen. Nykyisin elintaso on hyvä ja työtä paljon vähemmän. Vanhemmilla on enemmän energiaa ja voimavaroja kasvattaa suurempikin katras, kun ei tarvi jakaa aikaa lehmille ja lampaille eikä kyykkiä päiviä pelloilla.

suurperheen kannattaja

Vierailija
12/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten monta mahdollisuutta lapseen meneekään hukkaan, kun mies tuottaa miljoonia siittiöitä ja niistä tulee perheeseen vain muutama lapsi! Tai ne kaikki naisen munarakkuloissa piilevät mahdollisuudet lapseen, jotka menevät hukkaan.

Siittiösolu ei ole lapsi eikä myöskään hedelmöitymätön munasolu. Tärkeämpää kuin sukusolujen oikeudet muuttua sikiöksi ovat kylläkin niiden jo syntyneiden lasten oikeudet vanhempiinsa. ARGH.

Vierailija
13/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt tyon lessuajattelun siten, että pelkästä naimisen himosta naiskentelu on syntiä. Luvallista on kiksautella maapallon täyttämistarkoituksessa. Siihenhän kehoitetaan raamatussakin. Syntiluokitus tulisi siis naiskentelun motiivista. Kunnon lessu laittaisi tavaransa varikolle heti kun emännällä positiivinen raskaustesti varmistuu. Myös sen jälkeen kun emännän ikä on tehnyt tehtävänsä - muuttuu naiminen synniksi.

Asialla ei olisi enää mailman täyttämisen motiivia.

On se vain helppoa tämä elämä kun oskoo pelkästään Joulupukkiin ja Ukko-Ylijumalaan.

Vierailija
14/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenenkään lestadiolaisen rinnastavan ehkäisyä ja aborttia. Mutta, kun kerran sinua kiinnostaa vl kanta ehkäisyyn ja syntyvyyden säännöstelyyn, niin mene kirjastoon, etsi sieltä 8.7.2009 ilmestynyt Päivämies nro 28. Lehdessä, sivuilla 20-21 on Seppo Lohen kirjoittama artikkeli "Minä uskon Jumalaan, Isään". Kyseisessä kirjoituksessa on selitetty tyhjentävästi ko. asiaa..

Vierailija
15/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen siis kasvanut onnellisessa 16 lapsisessa perheessä, toiseksi vanhimpana ja vaikkeivät vanhempani ole käyttäneet ehkäisyä, suurin ikäero on liki kolme vuotta.. Omien lasteni ikäerot on vuoden verran, eli meillä on kolme lasta, joista vanhin 2v. Jokainen on ollu toivottu ja odotettu. Ja mahdolliset seuraavatkin on lämpimästi tervetulleita..

Se, että vl äiti nauttii, ku pääsee välillä kotiympyröistä työelämään, ei liene poikkeuksellista myöskään ei-lestadiolaisten piireissä. :) Toisaalta, ei kenenkään tarvitse henkensä kaupalla lapsia tehdä. Anopilleni mmö. tehtiin sterilisaatio kuudennen sektion jälkeen ihan lääkärin päätöksellä. Eli kyllä lääkäri voi tehdä sen päätöksen ihan itse, jos katsoo, että uusi raskaus olisi hengenvaarallinen, mutta tähänkin aiheeseen siis Seppo Lohi ottaa kantaa aiemmin mainitsemassani kirjoituksessaan.

Niin ja me emme odota ymmärrystä emmekä hyväksyntää ihmisiltä, se ei oo meiltä pois, jos joku ei halua hyväksyä meidän valintaa. Kenenkään ei ole pakko olla lestadiolainen, eikä ole pakko tehdä lapsia. Itselleni ei ole ollut vaikea hyväksyä aikaisessa vaiheessa tullutta uutta raskautta ja olenkin jo tavallani varautunut siihen, että syksyllä on jo uusi taas tulossa. Tämä nuorin on vasta 2vkoa.. Mutta uskon, että saan voimat sen mukaan, miten saan näitä pieniä. En aio stressata avioelämässäni sillä, että mahdollisesti tulen raskaaksi. Meillekään kun seksi ei ole vain lastentekoon vaan "Se on myös aistillisen rakkauden korkein ilmaus." kuten tuossa Lohen kirjoituksessa sanotaan. Sen takia ei minulle ole olennnaista pelätä raskautta vaan nauttia siitä, että saan olla lähellä miestäni ja nauttia hänestä ja hänen kanssaan, siitä syvästä yhteenkuuluvuuden tunteesta ja siitä henkisestäkin yhteydestä, joka meillä on..

Vierailija
16/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt tyon lessuajattelun siten, että pelkästä naimisen himosta naiskentelu on syntiä. Luvallista on kiksautella maapallon täyttämistarkoituksessa. Siihenhän kehoitetaan raamatussakin. Syntiluokitus tulisi siis naiskentelun motiivista. Kunnon lessu laittaisi tavaransa varikolle heti kun emännällä positiivinen raskaustesti varmistuu. Myös sen jälkeen kun emännän ikä on tehnyt tehtävänsä - muuttuu naiminen synniksi.

Asialla ei olisi enää mailman täyttämisen motiivia.

On se vain helppoa tämä elämä kun oskoo pelkästään Joulupukkiin ja Ukko-Ylijumalaan.

Me uskotaan myös 1. korinttilaiskirjeen 7.luvun mukaan.. Kato sieltä, mitä tästä aiheesta sanotaan.. :)

Vierailija
17/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-perheen elämää sivusta seuranneena ei voi kuin pyöritellä päätä. Lapsia tehtiin reilun vuoden välein ja pennut olivat ihan oman onnensa nojassa. Ei mitään käytöstapoja ja 5-vuotias vahti 4-,3-,2- ja 1-vuotiasta : ) Myös alle vuoden ikäinen jätettiin ulos leikkimään oman onnensa nojaan, vaikkei osannut kunnolla edes kävellä. Äidillä oli sisällä jotain muuta tekemistä ; ))) Lapsista piti kuulemma huolta suojelusenkeli. Jepjep. Isommalla lapsella olikin mielenterveysonglmia, kas kummaa : D En voi minä eikä moni muukaan ymmärtää, että joku voi tehdä noin painostuksen takia. Tuo jos joku on syntiä.

Vierailija
18/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä osan kirjoitukset, tottahan seksi kuuluu parisuhteeseen muutenkin kuin vain lapsienteko välineenä, en usko että itse lestadiolaisetkaan niin asiaa näkevät (kuten nro 40 oikaisikin).

Mutta 40, voisitko sanoa ettet muuttaisi tapaasi olla käyttämättä ehkäisyä, mikäli vaikka "eroaisit" lahkostasi (olettaen että olet lestad.)?

Olet ilmeisesti tukinut Raamattua, 1. Kor. 7 luku, jae 5 sanoo "Älkää evätkö sitä toisiltanne paitsi keskinäisestä sopimuksesta määräajaksi".

Siinä oli vastaus siihen viestiin, jossa sanottiin että lestadiolaiset "kiksauttelevat vain kun on tarkoitus tehdä lapsia ja muuten värkki on varikolla."

Itse olen kasvanut uskonnollisessa perheessä, ja sinänsä voin todeta että Raamatustata löytyy hyviä ohjeita elämään, MUTTA niitä joskus tulkitaan ihan väärin ja HALUTAAN tulkita väärin. Joskus keskustellessani lestadiolaisten kanssa, eivät he osaa perustella kantaansa muuten kuin "niin on opetettu." "Sanaansa" eivät ole sitten lukeneet. Ihmisiä on helppo vedättää, vaikka tässä ei nyt ole kyse siitä, mutta ymmärrätte sen hyväuskoisuuden idean.?

Kannatan oman järjen käyttöä, en yhteisön talutusnuorassa kävelemistä silmät kiinni pitäen.

-ap

Vierailija
19/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö teiltä sen vertaa suvaitsevaisuutta että antaisitte minun elää elämääni juuri niin kuin itse haluan? Minun seksielämäni, arvoni ja ajatukseni eivät mitenkäänm ole huonompia kuin sinun, vaikka ne poikkeaisivat kuinka sinun moraalistasi. Minä en arvostele sitä, miten sinä käytät alkoholia, annat lastesi katsoa kyseenalaisia ohjelmia televisiosta, käytät pimeää työvoimaa rakennustyömaallasi, puhut pahaa lähimmäisestäsi yms. Minä en arvostele sinun miehesi tapaa toteuttaa seksuaalisuuttaan enkä kyseenalaista hänen tietämystään ehkäisyasioista. Minä en kyseenalaista oletko arvosi perinyt vanhemmiltasi tai jostain muusta yhteisöstä, vaan annan sinun ajatella asioista juuri niin kuin itse haluat.

Miksi minun pitäisi vastata noin halventaviin epäilyksiin, kuten siihen että mieheni ei tietäisi ehkäisyasioista mitään, että kävelisin yhteisön talutusnuorassa sen sijaan että itse ajattelisin omalla järjelläni, että synnyttäisin lääkärien tai jonkun muun ohjeiden vastaisesti lapsia omaa henkeäni uhaten? Miksi minun pitäisi vastata niin järjettömään väitteeseen että minä "saisin" harrastaa seksiä vain lisääntymistarkoituksessa?

Minä en hyväksy kaikkea mitä ympärilläni näen ja miten jotkut ihmiset elävät. Mutta minun tehtäväni ei ole silti toitottaa omaa tapaani kenellekään, arvostella ja tuomita toisia, vaan kunnioittaa heitä silti ihmisinä tasavertaisina minun ja muiden kanssa. Samaa toivoisin sinulta, ap. Sillä tavalla tämäkin maailma olisi paljon parempi paikka elää.

Sillä vaikka kuinka arvostelet ja tuomitset, aina tulee olemaan lukematon joukko ihmisiä jotka ajattelevat asioista eri tavalla kuin sinä.

Terveisin vanhoillislestadiolainen nainen, 28v, naimisissa, lapset 5v ja 3v.

Vierailija
20/50 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottaisiin myös lestoilta. Olen huomannut, että ne jos jotkut ovat niitä pahimpia tuomitsemaan. Tekopyhvin pimein. Niitä lakeja noudatetaan, mitä halutaan. Ei ole turvaistuimia autoissa, kun ei mahdu. Jengiä autossa enemmän kuin sallitaan. Ja muuta sellaista. Nyt järkeä siihen lisääntymiseen!