Omakotitalo vs. rivitalo
Nyt kokemuksia ja mielipiteitä esiin, vaikka kyse onkin makuasiasta. Olen lapsena asunut molemmissa, mutta eipä oikein selkeää ja rehellistä muistikuvaa ole päässyt syntymään.
Olen joskus täälläkin julistanut, että ei ikinä omakotitaloon, mutta nyt se kuitenkin kutkuttaa...
Vai pääsisikö peukalo keskellä kämmentä -ihmiset rivarissa helpommalla? Onko omakotitalossa paljon huoltohommaa? Ei olla rakentamassa uutta, mutta ei toisaalta haluta mitään ikivanhaa remontoitavaakaan ostaa.
Onko rivari okt:n ja kerrostalon huonojen puolien summa? Vaiko kuitenkin hyvien?
Miksi viihdyt okt:ssa/rivarissa?
Kommentit (40)
oli kyllä putkiremppa okt:ssa paljon halvempi kuin kerrostalossa olisi tullut per asunto. Eikä ole teetetty pimeästi.
Itse olen ehdottomasti ennemmin okt-asuja kuin rivari-asuja, mutta tykkään tehdä pihalla kaikenlaisia puutarhahommia ympäri vuoden. Oma rauha on minulle tärkeä, samoin se, ettei seinien takaa kuulu naapurien askeleet sun muut äänet.
Kerrostalon isommaksi rasitteeksi meillä on noussut se, että pelkäämme usein aiheuttavamme liikaa meteliä. SingStar, Guitar Hero + muu musisointi ei ehkä ole naapurin mieleen - etenkin kun niitä haluaisi harrastaa oman aikataulunsa mukaan. Samaten iso porukka parvekkeella keskustelemassa iltakymmeneltä (tai myöhempään) ei ehkä miellytä naapuria.
Kukaan ei ole koskaan meille valittanut, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.
Sama ongelmahan se kyllä olisi rivarissakin - ja tietyllä tapaa okt:ssakin, jos naapureita on kovin lähellä.
En nyt tietenkään tarkoita sitä, että haluamme pitää bänditreenejä aina keskellä yötä tms. Mutta ne satunnaisetkin biletykset hermostuttavat meitä naapurisovun kannalta.
Kerrostalon isommaksi rasitteeksi meillä on noussut se, että pelkäämme usein aiheuttavamme liikaa meteliä. SingStar, Guitar Hero + muu musisointi ei ehkä ole naapurin mieleen - etenkin kun niitä haluaisi harrastaa oman aikataulunsa mukaan. Samaten iso porukka parvekkeella keskustelemassa iltakymmeneltä (tai myöhempään) ei ehkä miellytä naapuria.
Kukaan ei ole koskaan meille valittanut, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.
Sama ongelmahan se kyllä olisi rivarissakin - ja tietyllä tapaa okt:ssakin, jos naapureita on kovin lähellä.En nyt tietenkään tarkoita sitä, että haluamme pitää bänditreenejä aina keskellä yötä tms. Mutta ne satunnaisetkin biletykset hermostuttavat meitä naapurisovun kannalta.
teidän on pakko muuttaa haja-asutusalueelle.
taloyhtiössä tulisi remontti jotenkin halvemmaksi. Hinnat remonteille niissä on mauttomia, suorastaan törkeitä. Esimerkiksi 500 Euroa/m2 putkiremontti? Aivan älytön summa! Meidän tässä talossa olisi siis maksettu putkien uusimisesta 60 000 Euroa. Haloo? Eihän tuossa ole mitään järkeä... Eikä ne isännöitsijät mitään oikeasti osaa valvoa ja maksetaanhan siitä isännöitsijälle muhkeat rahat. (suurin osa isännöitsijöistä ei ole mitään rakennusalan ammattilaisia edes vaan talousihmisiä) Samalla rahalla saisi pätevämmän rakennusmestarin tai insinöörin valvomaan suoraan.
Taloyhtiöiltä kiskotaan remonteista aivan älyttömiä summia. Sellaisia ei kukaan urakoitsija kehtaisi esittää yksityishenkilölle ja sitä paitsi taloyhtiöremontissa oma-aloitteisuus on kiellettyä. Omassa talossa saa rauhassa suihkia maalin kanssa, osallistua purkutöihin jne.
Niin, me remontoimme 50 000 Eurolla (alle 500 Euroa/m2) koko talon sisältä. Putket, väliovet, keittiöt, lattiat, katot, listat, kaapistot, jopa pistorasiat. Ja ihan ammattimiehet teki kuitilla ammattimiesten työt.
Kalskahti hassulta. Ei meillä joka päivä eikä edes joka kuukausi möykätä. Mutta ne harvatkin kerrat stressaavat hieman naapureiden kannalta.
Meidän taloyhtiössä tehdään talkoilla ja yhteisesti sovitusti kaikki remppa- ja muut työt. Maalataan talojen seinät ja aidat, rakennetaan uusi roskiskatos raakalaudasta, luodaan talvella lumet, leikataan nurmikot jne.
Taloyhtiössä asuessa säästää todellakin paljon rahaa, jos on kätevää ja osaavaa porukkaa ja hyvä yhteishenki. Tietysti on toisenlaisiakin taloyhtiöitä. Onneksi meillä kaikki sujuu. :)
moninkertaisesti vai kuvitteletko taloyhtiöllä olevan jossain rahanpainokone. Taloyhtiörempat ne maksaa maltaita, koska ne on urakoitsijoille mainioita busineksia... Omakotitalossa voi teettää pimeänä tai tehdä itse tai käyttää suhteita.
Ja jos mitä tahansa hajoaa, sinä ostat uuden ja korjaat ja remppaat ja maksat
tässä rivarissa on 100. Että mistä te revitte noita 60 000?
enkä usko että tätä Kiljusen herrasväkeä voisi toisenlaiseen asuinmuotoon muuttaakaan...
Omakotitalo ei ole laiskan paikka, hommaa riittää aina. Vaikka talo olisikin kaikin puolin valmis, aina on jotain. Jos ei muuta niin talvella lumityöt ja kesällä muut pihahommat (riippuu tietty tontin koosta miten rankaksi menee). Hyvä puoli on että saa sitä kuuluisaa hyötyliikuntaa kun huhkii pöheiköissä ja kolailee lumia.
että oman kodin laittelu on jotenkin antoisampaa? :)
Mietimme sitä, että olemmeko oikeasti laiskoja vai onko kyse siitä, että esim. kerrostalossa ei vain ole sellaista laittelua ja jos onkin, niin sitä ei silti koe niin "omaksi tuvaksi" vaikka omistusasunto olisikin.
me puhumme nyt isoista remonteista kuten putkirempat, joita tuskin teidänkään pihan porukka tekee.
Meillä okt:n putkiremppa oli n 7800€, kerrostaloasunnossa jonka myimme ennen tämän talon ostoa oli tulossa putkiremppa, arvio meidän osuudestamme oli 15 000€ kieppeillä.
13
että oman kodin laittelu on jotenkin antoisampaa? :) Mietimme sitä, että olemmeko oikeasti laiskoja vai onko kyse siitä, että esim. kerrostalossa ei vain ole sellaista laittelua ja jos onkin, niin sitä ei silti koe niin "omaksi tuvaksi" vaikka omistusasunto olisikin.
No antoisuudesta en tiedä...toisinaan stressaa kun pitäis tehdä pihahommia (etenki kesällä!) ja mieli tekis vaan häippästä mökille tai terassille oikomaan käpäliää... Ollaan ehkä piirun verran turhan mukavuuden haluisia...että on pohdittu kerrostaloonkin muuttamista, mutta tultu siihen tulokseen, ettei meistä ois kuitenkaan siihen. Alkais seinät ahistaa.
Antoisaksi tekee ehkä se, että näkee työn tuloksen ja kätten jäljen, kun jaksaa oikein touhuta talon ja/tai tontin kimpussa.
Meillä talo valmistui 2 vuotta sitten ja pihat on vielä ihan tekemättä, eli pääsee toteuttamaan itseään ja tekemään pihasta juuri mieleisensä.
Meillä harrastetaan myös musiikkia ja omakotitalo on paras mahdollinen asumismuoto mölyämiseen. Meillä on vähemmän lumenluontia kuin joissakin rivitaloissa, kun ei ole pitkää käytävää ovelle. Ja harvoinpa nykytalvina tarvitsee lumesta stressata. Pihasta voi tehdä juuri sellaisen kuin haluaa. Kun ei osta liian vanhaa, ei ole jatkuvia isoja remonttejakaan. Jos rivitalossa sattuu hankalat naapurit, voi olla ihan liemessä. Kerrostalossa on ihan leppoisaa asua, mutta pieni rivitalo voi olla ihan kamala asuinympäristö raha-, remontti-, ym. riitoineen. Mulla on myös kokemusta siitä, että sähkömies lähettää taloyhtiölle 15 minuutin työstä 1000 euron laskun. Itse pystyy aina neuvottelemaan hinnan etukäteen. Jos löydätte hyvän omakotitalon, ei kun siitä vaan. Itse rakastan omakotitaloasumista.
Mies soittaa sähkökitaraa ja bassoa. Kuulokkeiden kanssa se onnistuu toki mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä, mutta jos laulaa luikauttaa vielä päälle, niin... :D
Ja toisaalta... Jos poika vaikka joskus tahtoisi vaikkapa rummut, niin rivarissa/kerrostalossa se on ihan mahdotonta.
Pohdituttaa vain kovasti se, että onko meistä okt-asumiseen. Hitsi, kun sitä ei tiedä varmasti kokeilematta!
ja koskaan eu täältä pois. :) iso, kiva, tilava, rivari, suht iso, muttei liian iso oma takapiha, ja tärkeintä se, että tällä pihalla on paljon laapsiperheitä, ja 2 isoa leikkipuistoa rivarialueemme sisällä. :)lasten päiväkotikaverin vanhemmilta tosi usein kuulee, että kun kavereita ei ole tossa omalla pihalla eikä oikein mitään tekemistä, kun ei puistoja ym.
sikisikin rivari on parenmpi, kun haluan et kavereita omassa pihassa. :)
kaikkein eniten naapuririitoja. Tietysti jos hyvä tuuri käy, taloyhtiössä on kivat naapurit, mutta aika paljon olen kuullut niitä vastakkaisiakin tapauksia, jossa riidellään korjauksista, rahasta, grillauksesta, trampoliineista ym.
jonkinlaiseen "omakotitalo for dummies" -tyyppiselle sivustolle? :)
mut mä olen ajatellut jotain erillistalo -ratkaisua sellaisella taloyhtiömeiningillä
Asutaan nyt omakotitalossa ja kyl tää on tosi rankkaa, kun mieskin on paljon reissussa. Tekee mieli rivariin välillä, mutta kyllä se seinänaapuri on ihan liian lähellä...
Ei se omakotitalokaan mikään ylirauhallisuuden tyyssija ole. Koko ajan joku naaureista remppaa niin että sirkkeli alkaa laulaa klo 7 jälkeen. Jonkun pihalla soi KariTapio nonstoppina. Tai sitten teinipojat pitää bänditreenejä naapurin autotallissa. Tälläiset häiriot ottaa vielä ehkä enemmän pannuun kuin seinänaapurin metelit, kun lainaa on tästä omasta rauhasta maksettavana aikas paljon...
Jos muutat omakotitaloon, naapurit häiriintyvät ihan yhtä lailla bänditreeneistä tai pihalla öykkäävistä juhlijoista. Sisällä voi toki huudattaa musiikkia vähän kovemmalla jos pitää ikkunat kiinni.
Ja en kyllä enää omakotitalosta pois muuta ellei ihan pakko ole. Me asuimme ihan kivassa rivarissa ja taloyhtiössä oli ihan hyvä meininki SILTI alkoi risoa se, että lähes kaikkeen tarvitsee aina kysellä lupia, osa porukasta ei osallistu talkosiin milläänlailla ja parissa asunnossa asui totaalisia vastarannankiiskiä "ei meidän katto vuoda, miksi tänne muka mitään kattoremonttia tehtäisiin". Myös se alkoi ärsyttää, että läheskään kaikkiin asumiskuluihin ei pystynyt itse vaikuttamaan. Kuten esim. lämmityslaskuun. Itse pidimme lämmön aika alhaisena, koska viihdymme viileässä. Naapuri porotti "täysillä". Kohonneiden lämmityskustannusten takia yhtiövastike nousi taas...
Putkiremontti on taloyhtiössä halvempi per asunto kuin ok-talossa, paitsi teitenkin jos teetät pimeänä. Sen tekee sitten joku surkea luuserifirma, sillä fiksut firmat eivät tee pimeästi. Ja jälki tietenkin luuserifirman jälkeä. Ja kaikki kilpalutukset ja työn valvonnat tekee isännöitsijä etkä sinä. Samoin on kaikkien muiden isojen remonttien laita (katto, ulkomaalaus, ikkunta jne). Joten en todella ymmärrä, miten taloyhtiö tulisi tässä kohtaa kalliimmaksi vaihtoehdoksi. Paitsi tietenkin jos asuu siinä omakotitalossaan ja antaa omaisuuden rapistua ympärilleen eikä välitä rempata...