Onko ketään joka on vauvan syntymästä alkaen joutunut antamaan korviketta?
Mulla on 2 vko vauva. Vauva sai heti laitoksella korviketta alhaisten verensokerien vuoksi ja siksi että mulla ei maito vaan noussut rintoihin.
Vauva pääsi jotenkin "pullon makuun" eikä ole imettämisestä sen koomin kiinnostunut. Kun laitan vauvan rinnalle, niin hän imaisee rintaa pari kertaa ja sitten pääsääntöisesti nukahtaa. Imetysasennon on parikin terkkaa tarkastanut ja siinä ei ole vikaa - vauva vaan ei innostu imememisestä. Maitoa multa tulee edelleen tosi vähän, mutta pumppaan ne vähätkin talteen ja annan vauvalle korvikkeen seassa.
Tilanne ahdistaa mua kuitenkin. Huolestuttaa että pärjääkö vauva varmasti tuolla korvikkeella. On kyllä kasvanut oikein mainiosti ja ilmaisee terhakkaasti nälkäänsä.
Onko kohtalotovereita? Muita jolla imetys ei syystä tai toisesta ole vaan onnistunut tai ollut mahdollista?
Kommentit (27)
lapsi joutui lastenosastolle heti synnyttyään ja minä niin poikki synnytyksestä noin viikon, etten tajunnut mitä edes tapahtui, siinä se sit meni ja vaikka imetin, annoin koko ajan myös korviketta, koska maitoa ei oikein tullut ja lapsi oli raivoissaan rinnoillani,.
hyvä siitä kasvoi, terve ja fiksu koululainen nyt
Ei mullakaan maitoa tullut aluksi, ja sitten kun sitä alkoi tulla, lapsi kieltäytyi totaalisesti imemästä.
Käytännössä siis lapseni ei ole saanut elämänsä aikana muuta kuin tuttelia. Hyvin on kehittynyt, ei allergioita, ei sairauksia, ja oppi varhain puhumaan ja kävelemään.
Kun menen katsomaan jokun ala-asteen pihaa, tai päiväkodin, niin en minä ainakaan osaa sanoa, kuka lapsista on ruokittu korvikkeella ja kuka imetetty. Terveitä, hyviä lapsia kasvaa myös muulla kuin äidinmaidolla.
Suosittelen myös tuota korvikemutsien sivustoa. On pulloruokinanssakin omat niksinsä.
Itse en tuolloin asiaa edes surrut, kun maitoa ei vain minulta tullut ja lapsella oli nälkä.
Todella terhakka pitkä ja reipas 5-vee tytön tyllerö on nyt ja ruoka maistuu todella hyvin.
Itse annoin maitoa alusta asti melko reilusti ja kyllä pärjäsi helposti 3-4 tuntia näin. Lähes poikkeuksetta nukkui päikkäreitä kuin tukki ja yöt nukkui 22-8 puolentoista kuukauden ikäisestä lähtien.
Tylleröinen kasvoi koko ajan +2 käyrällä ja nyt jo puhkaissut tuonkin.
Itse en saanut pulloruokintaan mitään ohjeita kun imettäminen oli ainut oikea tapa ja mutu pohjalla mentiin. Koin todella helpottavana sen, että pullosta näi kuinka paljon maitoa kerralla meni. 2dl ja yli rupesi olemaan tarve juuri siinä vaiheessa kuin vellit ym soseet tulivat kuvioihin ja helpottivat maidon valtavaa tarvetta.
Meillä ainakin toimi todella hyvin ja isukki oli heti alusta asti mukana eli en ollut ainut ruokinta-automaatti.
Tsemppiä ja murheet pois. Tuo oli ihana ajatus edellä että maidolle on korvike, mutta äidille ei :)
kiitos tuosta korvikemutsit-vinkistä. pitääpä tutustua. ap
Ja kuinka usein? Meillä mennään nyt noin 80-120 ml / kerta ja 6-8 kertaa vuorokaudessa. En muista yhtään, miten nuo vanhemmat lapset aikanaan söivät ja mietin, onko nuo määrät paljon vai vähän... Hyvin vauva ainakin on kasvanut neuvolan terkan mukaan. Googleta muuten "Korvikemutsit", sieltä löytyy vertaistukea. :) T: Se, jolla oli nyt kolmiviikkoinen vauva (en muista viestini numeroa...)
lapsia mulla on kaksi kappaletta, jo alakoululaisia. Älä stressaa imetyksestä, ihan oikeasti.
Uskoisin, että paljonkin on vielä tehtävissä kun vauva on tosiaan vasta noin pieni. Minä sain neuvolasta lainaan sähköisen pumpun, jolla pumpattua tosi kätevästi ja nopeasti.
t: keskoskaksosten äiti.. en muista numeroa