Onko täällä ketään yli 30-vuotiaana esikoisen saaneita?
Kauanko meni, ennenkuin tulit raskaaksi?
Itselläni ikää 34v ja n. kuukausi sitten jätettiin ehkäisy (pillerit) pois. Vähän takaraivossa mietityttää, että tulikohan odotettua liian pitkään (toiveissa kaksi lasta), mutta.. Onhan niitä kai paljon vanhempiakin ensiäitejä..
Kommentit (39)
29 v kun aloitettiin ja esikoinen syntyi kun olin 31 v. Tokaa yritettiin n. puoli vuotta, olin itse 34.
Ja kyllä se sopiva isä lapsillekin pitää olla ennenkuin alkaa yrittämään edes. Näitten omien lasteni isää edeltävän kumppanin kanssa oltiin 6 v ja periaatteessa olisin hänenkin kanssaan voinut lapsen saada mutta hän ei ollut eikä ole tänä päivänäkään kypsä isäksi vaikka ikää paukkuu jo 45 mittarissa. Ikuinen "Peter Pan" nääs ;)
paljon ikää katso,koska sen lapsen saa.Jos elää terveellisesti,siis syö ja juo ja harrastaa liikuntaa säännöllisesti,lepää riittävästi,hoitaa itseään ja vaalii parisuhdettaan ja yrittää ajatella positiivisesti muutenkin niin on monesti paremmat edellytykset lapsen tekemiselle/kasvattamiselle ku jollain 20-kymppiselle uusavuttomalle pullamössösukupolvella joka lihoo sisällä kaiket päivät limsaa ja karkkia syöden.
Synnytin esikoisen 32 vuotiaana.
Olin käyttänyt pillereitä vähän yli 10 vuotta ja kovasti mietitytti, että miten nopeasti raskaaksi tulee varsinkin, kun taustalla oli vielä endometrioosiakin.
Heinäkuun alussa jätin pillerit pois (käytin levyn loppuun, enkä aloittanut uutta) ja lokakuussa tein positiivisen testin. Pillereiden lopettamisen yhteydessä rupesin syömään vitamiinitabletteja, joissa oli sitä paljon puhuttua foolihappoa.
Loppujen lopuksi tärppäsi siis aika nopeasti. Mies oli varautunut jopa vuoden yrittämiseen.
Kaveripiirissäni on paljon yli 30 vuotiaita, jotka ovat vasta nyt hankkineet lapsensa. Aika monella on tärpännyt todella nopeasti (ekasta tai tokasta kierrosta). Sitten vastaavasti alle 30:llä kaverini ovat joutuneet yrittämään pidemmän aikaa. Onkohan alle 30v. miesten sperma jotenkin erilaista(?).
"vasta" 30-vuotiaana hankkineet. No yleensä edesvaastuulliset ja elämältään muutakin kuin ikuista vaipparallia haluavat ihmiset tekevät lapsia "vasta" aikaisintaan 3kymppisenä.
.. pitäisi lailla säätää 30:een. Vaikka fysiikka toisi paremmin nuoremmilla - pää ei.
Aina ollut hyvin epäsäännölliset kuukautiset ja ylipainoakin tuolloin vaikka toisille jakaa. En siis odottanut lasta niin pian. Kiitollinen olen kun tuli.
Täällä yksi "vanhus". Ekan sain 38-vuotiaana, toisen 40-vuotiaana ja kolmannen 43-vuotiaana. Nyt ovat jo isoja.
Siis olen JO 55v. Ja ihan mielenkiinosta seuraan tätä palstaa ja nykyäitien "mielenliikkeitä" (jos tätä nyt täytyy jotenkin selittää:)).
Mulla oli kyllä tietoinen valinta tehdä lapset vasta slloin ja luonto oli kai puolellani ja "heti" tärppäsi kaikkien kolmen kohdalla. Mulla oli ennen sitä hormonikierukka, joten en tiedä tosta pillerien syömisestä, että miten vaikuttaa. Onnea Sinulle (tai teille) yritykseen ja relatkaa, se on usein paras keino raskautua.
.. pitäisi lailla säätää 30:een. Vaikka fysiikka toisi paremmin nuoremmilla - pää ei.
Kellähän ei pelaa...
Molemmat tärppäsivät kolmannelta yrityskierrolta eli aika helposti.
Tsemppiä vaan ap. Moni saa nykyään ekan lapsen vastas lähempänää neljääkymppiäkin. Toivottavasti sulla pian tärppää.
pian.Ja hanki niitä ovistikkuja,ni voitte miehen kanssa säästellä paukkuja yritykseen!
Olisin kyllä mielelläni tehnyt lapsen jo paljon nuorempana (alettiin yrittää kun olin 25). No lapsettomuushoidot sitten vihdoin ja viimein auttoivat ja nyt olen toiseenkin kertaan raskaana (ikää nyt 34, ja tämä siis myös hoitoavusteisesti).
Mutta kyllä minua ainakin jo tässä iässä vähän mietitytti kaikki mahdolliset komplikaatiot ym., muta hyvin on mennyt tähän asti. Eikä tämän jälkeen varmasti toivota enää enempää lapsia (vaikka silloin 25:ena haaveenani oli kolmekin lasta).
Rutkasti plussaonnea ap:lle!
Ekan sain 32-vuotiaana, ja yksi kierto riitti siihen. Toisen saimme kun olin 36-v. ja tokasta yrityskierrosta.
Onnea teillekin! Koita olla stressaamatta asian kanssa.
siis olin 36v ja tokalla kierrolla tarppas. raskaus vaivaton, painoa tuli 10kg jotka havis heti. vauva helppo. ei ollut vaikeuksia sopeutua aityteen, olen rakastanut joka hetkea jo yli 6v.
Minä en tunne ketään, joka olisi saanut lapsensa alle kolmekymppisenä... En kaveripiirissä enkä työpaikalla.
N47
Just oli lehdessä juttu että 12 % synnyttäjistä on yli 44-vuotiaita ja suurin osa 30-40-vuotiaita. 20-24-vuotiaita synnyttäjiä oli myös tuo 12 %.
Itselle lapset syntyivät ikävuosinani 34, 37 ja 40. Eli ei tarvinnut tehdä putkeen vuoden välein. Enemmänkin olisi ehkä tullut. Nyt 44-vuotiaana edelleen kellon tarkat kuukautiset, mutta kolme oli meille sopiva lapsiluku.
Esikoisen sain 30-vuotiaana, toisen 32-vuotiaana, kolmannen 37-vuotiaana. Joka kerran tulin todella helposti raskaaksi, mutta kaksi varhaista keskenmenoa minulla kyllä oli. Raskaudet ja synnytykset sujuivat hyvin.
Kyllä 34 vuotta on vielä ihan passeli ikä. Onnea matkaan :)
Toinen lapsi 30v, tärppi eka kierrosta, kolmas lapsi 37v, tärppi eka kierrosta myös
ja hyvä ikä oli. Olin ehtinyt opiskella ja hankkia vähän työkokemustakin. Baareihin ei ole tehnyt mieli enää vuosiin. Yövalvominen lapsen kanssa olisi ollut ehkä helpompaa nuorempana. Lapsi syntyi 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen, luomusti.