Voinko jäädä työttömäksi kotiin hoitamaan vauvaa kun äp-loma päättyy?
Eli tarviiko mitään kotihoidontukea hakea vaan ilmoittaudun työttömäksi ja alan nostaa liiton rahoja...? Mulla oikeesti on sellanen tilanne, että määräaikainen työsuhde päättyi juuri ennen äitiysloman alkua eikä työpaikkaa ole tiedossa..kerkesin olla töissä määräaikaisena reilut 1,5 vuotta. Nyt tän laman takia näyttää olevan tosi kortilla oman alan työt joten miksi en olisi työtön? Onko kukaan muu niin tehnyt? Vauva on nyt 6kk ja syksyllä loppuu vanhempainrahakausi.
Kommentit (38)
Voit jäädä. Tehkää näin:
Miehesi hakee kodinhoidontukea, ennen kuin ä-lomasi päättyy. Näin sinua ei voida velvoittaa hakemaan kotihoidontukea osana ansiosidonnaistasi. Voitatte satoja euroja kuussa+saat tuolla tuella palkattua lapselle hoitajan jos töitä löydät.
Ilmoita työkkäriin, että etsit oman alasi töitä, ja listaa sinne niistä mahdollisuuksista, mitä töitä et ota (eli esimerkiksi alle kahden viikon töitä et hyväksy.)
Sehän ei mene näin, että työkkäristä soitetaan, että täällä on sulle töitä. Ei ne sitä päätä. Jos sua velvoitetaan hakemaan jotain paikkaa, korosta hakemuksessasi lapsen nuorta ikää, sitä, että olet ehdottomasti käyttämässä lakisääteisen oikeutesi tehdä lyhennettyä työpäivää, ja jätä cv;stäsi pois osia, jotka vois edistää sun palkkausta (ja tämän teet siis ennen kuin menet työkkäriin; jos sulla lukee työkokemuksessa että siivooja opiskeluaikoina, niin sulle tarjotaan satavarmasti myös sitä siivoustyötä.) Sit jos pääset haastatteluun, ja sulta kysytään että missä näet itsesi viiden vuoden päästä, vastaat että kotona hoitamassa kolmatta lastasi.;)
Tänä lama-aikana ihan varmasti kukaan ei palkkaa naista, joka heti kättelyssä jäisi hoitamaan sairasta lasta tai äitiyslomalle. Suomessa on kymmeniätuhansia, jotka on valmiita tekemään ihan mitä tahansa työtä. Anne heille mahdollisuus, älä vie heiltä työpaikkaa!;)
Ja vielä; kun sulla on toi kotihoidontuki kerran haettuna ja myönnettynä voi sen saajan muuttaa puhelinsoitolla, eli muuttaa mieheltäsi sinulle. Eli jos tulee tilanne, että näyttää et joudut töihin, ilmoitat jääväsi kotihoidontuelle, etkä ole työmarkkinoiden käytettävissä. Et siis saa karenssia. Se vaatii vaan yhden soiton kelalle, ja asia on hoidettu. Pian sen jälkeen voit taas olla työtön työnhakija.
Voit jäädä. Tehkää näin: Miehesi hakee kodinhoidontukea, ennen kuin ä-lomasi päättyy. Näin sinua ei voida velvoittaa hakemaan kotihoidontukea osana ansiosidonnaistasi. Voitatte satoja euroja kuussa+saat tuolla tuella palkattua lapselle hoitajan jos töitä löydät.
Tietääkseni kotihoidon tukea ei saa ylimääräisenä, jos toinen on työtön. Eli vaikka hakija olisikin mies, vähennetään tuki ansiosidonnaisesta päivärahasta. Jos saa kuntalisää, se tulee ekstrana.
Mutta kotihoidon tukea kannattaa hakea. Jos syystä tai toisesta saat karenssia, niin jäljelle jää kuitenkin se kotihoidon tuki etkä tipahda tyhjän päälle.
Kyllä se menee ihan näin. Meillä mies saa kotihoidontukea, minä olen työtön.
työmarkkinatukea, jos miehesi saa kodinhoidontukea
...mut mulla siis oikeasti mies on kotona lapsia hoitamassa, huom!
Kyllä se menee ihan näin. Meillä mies saa kotihoidontukea, minä olen työtön.
Mulla 6 vuotta pätkätöitä alla, ja määräaikaisuutta ei äitiyslomalla uusittu. Eli ei ollut työpaikkaa mihin palata. Ja koska ammattiliittokaan ei halunnut mun asiaani mitenkään ajaa, niin ajattelin, että maksakoot mulle sitten työttömyysrahat. Kaikki 500 päivää nostin, eikä yhtään työhön tai kurssille määräystä tullut työkkäristä. Sattui nimittäin menemään sopivasti niin, että juuri kun se alkoi kursseista puhumaan, niin oli kesä, eikä kursseja järjestetty. Sit syksyllä ilmoitin, että jäänkin jo parin kuukauden päästä äitiyslomalle, ja taas se ei enää viitsinyt kurssille pakottaa. Äitiysloman jälkeen sain taas rauhassa katsella monta kuukautta. Ja näin ne 500 päivää kertyivät.
Ja lapsia ei todellakaan tarvinnut hoitoon laittaa. Kysyivät toki, että onko lapsille hoito, jos työtä tulee. Ja siihen vastasin, että saan hoidon järjestettyä itse, ja se oli ihan ookoo. Kysyin kyllä myös, että miten nopeasti työ voi tulla, niin se sanoi, että parissa viikossa pitää lasten hoidot sun muut saada järjestymään ja pystyä vastaanottamaan työtä. Eli ei todella tarvi olla valmiina säntäämään töihin heti seuraavana päivänä, jos työkkäristä satutaan soittamaan. Ei työttömänä oleminen mitään hätäpäivystäjän työtä sentään ole.
se vähennetään liiton rahoista, mutta jos saat karenssin (esim. et halua lähteä jollekin kurssille) niin saat karenssiajalta edes kotihoidon tuen.
ei tullut työhönkutsuja ollenkaan.
Vuoden saa ainakin olla rauhassa näin olen muilta kuullut.
Toimeentulo oli parempi liiton maksamalla työttömyyskorvauksella. Itse asiassa nostin sitä 500 päivää.
nimittäin niille pitää itse hakeutua. Ainoastaan pitkäaikaistyöttömille tulee "määräys" hakeutua kurssille tai ehdotus ottaa vastaan työllistämistukipaikka.
Nauti äitiydestä ja liiton rahoista.
sain liiton päivärahaa 370 mk/päivä ja kotihoidon tukirahat olisi ollut vain murto-osa tuosta summasta.
enkä hakenut mitään kodinhoidontukea koska se olisi ollut +-0.
Kukaan ei kysellyt mitään. Sain ostetuksi muutakin kuin pelkkää leipää ja voita.
En ole koskaan aiemmin liitosta mitään "nostanut" ja satavarmasti olisin onnellisempi tilanteesta, että olisi odottamassa vakipaikka johon palata...mutta en itse sille asialle mitään voi.
En ole missään vaiheessa ajatellut "kikkailla" tällä asialla enkä ole tiennyt, että kotihoidontukea voisi silti hakea...näköjään useampi ihminen on liiton rahoilla ollut kotona ja kyllä aion työttömäksi ilmoittautua loppusyksystä.
Ap
On varmasti totta että liiton rahoilla voi nauttia äitiydestä 500 päivää ilman yhtäkään yhteydenottoa työkkäristä tai muualta, mutta on aivan mahdollista myös, että joudut siis vastaamaan työkkarin kyselyihin ja tarjouksiin piankin työttömyyden alkamisesta.
Ystäväni jatkoi äitiyslomaa ajattelemallasi tavalla ja viisi kuukautta hän sitä kesti, kun työkkäri pommitti jatkuvasti. pahinta hänen mukaansa oli se, että ikinä ei tiennyt mitä postilaatikosta tupsahti ja ahdistus lapsen hoidosta ja erityisesti paikasta ahdisti päivä päivältä. Koulutuksenaan hänellä korkeakoulututkinto halutulta alalta eli ajatus oli jo pystyynkuollut syntyessäänkin (hän tajusi sen kyllä nopeasti)
Olemme tietysti erilaisia ja elämme elämäämme erilailla. Työmarkkinatuella ollessa on aina se "vaara", että työtä tarjotaan. Itse olin ihan rehellisllä hoitovapaalla eli ei moraalisesti nautin täysin rinnoin äitiydestä.
Kyllä tuo hiukan kikkailulta minusta tuntuu, mutta nythän on hyvä aika heittäytyä työttömäksi kun työtä tustin on tarjolla. Toivottavasti sitten muutaman vuoden kuluttua, kun kodinhoidontukiaika loppuu työllisyystilanne on parempi, sillä 500 päivää liiton rahoja ei kauaa kestä.
jos on ihan laillisesti oikeutettu saamaan liiton päivärahoja niiden ehtojen täyttyessä? Sama se, onko juuri äitiyslomansa päättänyt vaiko ei.
Jos sua velvoitetaan hakemaan jotain paikkaa, korosta hakemuksessasi lapsen nuorta ikää, sitä, että olet ehdottomasti käyttämässä lakisääteisen oikeutesi tehdä lyhennettyä työpäivää, ja jätä cv;stäsi pois osia, jotka vois edistää sun palkkausta (ja tämän teet siis ennen kuin menet työkkäriin; jos sulla lukee työkokemuksessa että siivooja opiskeluaikoina, niin sulle tarjotaan satavarmasti myös sitä siivoustyötä.) Sit jos pääset haastatteluun, ja sulta kysytään että missä näet itsesi viiden vuoden päästä, vastaat että kotona hoitamassa kolmatta lastasi.
Työhönosoituksessahan lukee, että hakijan on toimittava siten, että edistää työnsaantiaan. En sitten tiedä, miten työvoimatoimisto tarkistaa tämän. Jos työvoimatoimistoon menee viesti, että rouva taitaa olla kiinnostunut enemmän kotiäiteilystä kuin työnteosta, niin kai ne voivat karenssia antaa. Jos tuolle tielle lähtee, niin kannattaa olla varovainen. CV:tä en ainakaan lyhentäisi.
Kannattaa myös miettiä omaa työssäkäyntialuetta. Työttömällä on velvollisuus ottaa vastaan työtä oman työssäkäyntialueen sisältä. Voi tulla aika pitkätkin työmatkat.
Eli eikun työkkäriin seuraavana päivänä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja tuloksi saat sitten ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan. Muista ilmoittautua heti seuraavana päivänä, kun edellisenä on päättynyt vanhempainrahakautesi.
Kelan ja kotihoidontuen kanssa tällä työttömyysasialla ei ole mitään tekemistä. Se on kokonaan toinen juttu.
Itse tein myös vastaavalla tavalla vuosi sitten. Oman alan töitä en ole vieläkään saanut ja työttömyys jatkuu, mutta se ei oikeastaan haittaa minua yhtään! Olenhan kotona suloisen lapseni kanssa ja siinä on mulle ns. työtä kerrakseen. Mutta tottakai menen töihin, jos töitä tarjotaan ja löytyy.