Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko jäädä työttömäksi kotiin hoitamaan vauvaa kun äp-loma päättyy?

Vierailija
19.07.2009 |

Eli tarviiko mitään kotihoidontukea hakea vaan ilmoittaudun työttömäksi ja alan nostaa liiton rahoja...? Mulla oikeesti on sellanen tilanne, että määräaikainen työsuhde päättyi juuri ennen äitiysloman alkua eikä työpaikkaa ole tiedossa..kerkesin olla töissä määräaikaisena reilut 1,5 vuotta. Nyt tän laman takia näyttää olevan tosi kortilla oman alan työt joten miksi en olisi työtön? Onko kukaan muu niin tehnyt? Vauva on nyt 6kk ja syksyllä loppuu vanhempainrahakausi.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen uuden säännöksen mukaan työttömänä työnhakijana saa olla kerrallaan vain 3kk ajan. Jos sinä aikana ei työllisty, on velvollisuus hakeutua kurssille. Muuten voi pätkähtää karenssi.

Vierailija
2/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain kysäistä, että saat sitten varmasti sitä ansiosidonnaista. Käsittääkseni sinun pitää kuitenkin joka tapauksessa ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, jotta saat rahaa. Ja kannattaa ottaa huomioon että kun olet työnhakijana, olet velvoitettu ottamaan työtä vastaan hyvin lyhyellä varoitusajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työkkäri vaatii, että sun lapsella on hoitopaikka, koska sulla pitää olla valmius aloittaa työt heti sellaisen löytyessä. Eli tarhaan joudut kuitenkin lapses viemään, ei onnistu kotiäiteily liiton rahoilla.

Vierailija
4/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ pitää olla valmis vastaanottamaan joo, mutta missään laissa ei voida velvoittaa laittamaan lasta hoitoon jos vanhempi on työttömänä!

Käytännössä kannattaa tehdä niin, jos siis on työttömänä, että täyttää lapselle hoitopaikkahakemuksen, vie sen päivähoitotoimistoon ja kertoo tilanteesta, ts. että voi tarvia hoitopaikkaa lyhyellä varoitusajalla. Näin siellä päivähoidossa osataan jo varautua asiaan, vaikkei itse sijoittamista mihinkään hoitoyksikkään tehtäisikään.

Vierailija
5/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työkkäri vaatii, että sun lapsella on hoitopaikka, koska sulla pitää olla valmius aloittaa työt heti sellaisen löytyessä. Eli tarhaan joudut kuitenkin lapses viemään, ei onnistu kotiäiteily liiton rahoilla.

Vierailija
6/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitoa voi saada noin 2 viikossa kiireellisissä tapauksissa, mutta työkkäri ei odota että pääset TYÖTTÄMÄNÄ menemään töihin vasta 2 viikon päästä. Työttömänä ollessa sun pitää olla työelämän käytettävissä vaikka huomenna jo.

Vierailija
7/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri edellyttää että pystyt aloittamaan työt lähes välittömästi, niille on aivan sama mihin lapsi menee. Jos kieltäydyt tarjotusta työstä, joudut karenssiin.

Kunnalla ei ole mitään velvollisuutta tarjota hoitopaikkaa välittömästi, riittää että se hommataan kolmen kuukauden kuluessa.

Vierailija
8/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikossa, jos työllistyy. Normaalisti se järjestelyaika on 4 kuukautta.

Vierailija
9/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koulutusta on sen verran ettei ollut pelkoa joutua töihin, ei tullut vuoden aikana yhtään lappua työkkäristä.

Jäin siis vanhempainvapaalta työttömäksi liiton rahoille, ilmoitin työkkäriin että etsin ainoastaan koulutusta vastaavaa alani työtä (ja olisin mennytkin jos olisi unelmapaikka löytynyt).

Lapselle piti laittaa hoitopaikkahakemus vetämään, mutta paikkaa ei todellakaan annettu/varattu eikä sitä tarvinnut olla valmiina mahdollisen työllistymisen varalta. Kun työtön löytää töitä, on kunnalla velvollisuus etsiä lapselle hoitopaikka 2 viikon kuluessa tai ei voi työkkärikään vaatia menemään töihin.

Voin siis suositella lämpimästi, kyllä ne liiton ansiosidonnaiset rahat lämmittävät mieltä paremmin kuin kotihoidontuki.

Vierailija
10/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mielummin nekin siellä toimii näin, mitä ottavat päiväkotiin lapsen, jonka äiti tai isä makaa kotona.

Meillä on paljon kokemusta, koska itse olen pätkätöiden luvatulla alalla ja mieskin pari kertaa jäänyt työttömäksi.

Esim. viimeksi oli tiistai, kun työkkäristä soitettiin, että keskivkosta alkaen olis 3 vkon sijaisuus tiedossa. Soitin samantien päivähoitotoimistoon (jossa oli meidän lasten tiedot ylhäällä ja tieto, että voidaan tarvia paikka nopeasti). Alkoivat selvitellä asiaa ja hoitopaikka olo torstaista alkaen. keskivko iltana käytiin vielä lasten kanssa tutustumassa hoitopaikkaan. Sen keskiviikon lapsia hoiti mieheni äiti, jolla sattui olemaan vapaa.

T. se numero 5

Vierailija
11/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina kuvitellut että on velvoitettu ottamaan vastaan mitä työtä tahansa. Vai onko se jotenkin eri asia jos on ansiosidonnaisella?

Vierailija
12/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina kuvitellut että on velvoitettu ottamaan vastaan mitä työtä tahansa. Vai onko se jotenkin eri asia jos on ansiosidonnaisella?

Sitten kun tipahtaa jollekin työmarkkinatuelle tmv. niin voi tulla jo kehoituksia huonompiinkin hommiin, mutta jos olet korkeahkosti koulutettu niin ei ne tule mitä tahansa tarjoamaan.

Vierailija
13/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tipahtaa jollekin työmarkkinatuelle tmv. niin voi tulla jo kehoituksia huonompiinkin hommiin, mutta jos olet korkeahkosti koulutettu niin ei ne tule mitä tahansa tarjoamaan.

ansiosidonnaisella voi tulla *käskyjä* mennä melkein mihin tahansa työhön, ei ainoastaan työmarkkinatuella. Kerro mikä on korkeasti koulutettu ?

Vierailija
14/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekniikan alalta. Olin työttömänä kaksi vuoden pätkää eikä työkkäristä tullut kertaakaan osoituksia edes haastatteluihin. Kun ei vaan ollut töitä tällä alalla silloin, minkäs teit. Ja sitä paitsi alani vapaat työpaikat eivät yleensä mene työkkärin kautta ollenkaan, niitä on siis turha mollista etsiä..

Kyllä ne siellä työkkärin "haastatteluissa" kysyivät aina että mitä etsin ja olisinko valmis tekemään jotain muuta. Mutta kun en muuta osannut (enkä halunnut enää opetella) kuin tämän oman alani, niin siihen tähtäsin eikä kukaan sitä kyseenalaistanut. Tuosta on kyllä jo vuosia aikaa, en tiedä miten hanakasti nykyään laittavat p*skahommiin...

Vierailija
15/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme luusereita ja työnvieroksujia nämä mammat.

Vierailija
16/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kertaakaan ole tullut kutsua edes haastatteluun. On lähihoitaja ja joitakin vuosia työkokemusta takana...eli pitäisi tosissaan kuulua siihen ammattiryhmään, joille töitä löytyy (ja asuu ihan Helsingissä)...

Hän etsii vain ja ainoastaan päivätyötä vedoten alle 3 vuotiaan lapsensa ikään ja siihen, ettei miehen vuorotyön takia voi itse vuorotyötä tehdä. Eipä ole työkkäri vaatinut esim. vuorohoitopaikkaa lapselle. Hänen määräaikaisuus päättyi eikä sitä säästösyistä enää uusittu. Että näin.

Vierailija
17/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnitellut tekeväni just näin. Olen ollut työelämässä noin 5 vuotta, eikä yhtään "varmaa" työsuhdetta tuohon sisälly. Työttömänäkin olen ollut, ja työkkäristä on jo hermostuttu, kun kyselen jatkuvasti työpaikkoja tai koulutuksia. "Kun ei täällä niitä työpaikkoja ole kenellekään eikä rahoja mihinkään kursseihinkaan, niin minkäs me sille sitten voidaan", oli jo vastaus.

Vierailija
18/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuo luksus loppuu piakkoin. Alussa tuo vielä onnistuu ehkä, mutta jos työttömyys pitkittyy, ei voi olla kranttu.

Vierailija
19/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon tulee työhönkehoituksia tai miten nopeasti pitää mennä kurssille. Vaihtelee PALJON kunnittain (joissain asiat hoidettu "huonosti" eli ei ole työpaikkoja tarjolla ja kursseille vaikea päästä niidenkin jotka niin HALUAVAT, jne.)

Niin, ja ihan lain mukaan työtön saa ensimmäiset 3kk vai oliko jopa 6kk etsiä VAIN OMAN ALAN TÖITÄ. Eli vaikkapa opettaja saa etsiä vain opettajan töitä, kampaaja vain kampaamoalan töitä, ja kokki töitä vain ravintola-alan hommia jne. Mutta jos ei töitä löydä tuossa 3kk tai 6kk (en nyt muista kumpi se aika oli) mutta jos ei tuossa ajassa oman alan töitä löydy, on sitten mentävä myös muiden alojen työpaikkoihin, esim. siivousalalle jne.

Vierailija
20/38 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon tulee työhönkehoituksia tai miten nopeasti pitää mennä kurssille. Vaihtelee PALJON kunnittain (joissain asiat hoidettu "huonosti" eli ei ole työpaikkoja tarjolla ja kursseille vaikea päästä niidenkin jotka niin HALUAVAT, jne.) Niin, ja ihan lain mukaan työtön saa ensimmäiset 3kk vai oliko jopa 6kk etsiä VAIN OMAN ALAN TÖITÄ. Eli vaikkapa opettaja saa etsiä vain opettajan töitä, kampaaja vain kampaamoalan töitä, ja kokki töitä vain ravintola-alan hommia jne. Mutta jos ei töitä löydä tuossa 3kk tai 6kk (en nyt muista kumpi se aika oli) mutta jos ei tuossa ajassa oman alan töitä löydy, on sitten mentävä myös muiden alojen työpaikkoihin, esim. siivousalalle jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi