Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaaks ketään masennuslääkkeet?

Vierailija
17.07.2009 |

Itse harkitsen tässä aloitanko vai en. Olen kärsinyt pitkään masennuksesta ja ahdistuksesta, sikäli jos lääkkeet auttaisivat olooni niin elämänlaatu varmaan paranisi.

Mutta sit taas kun olen koittanut etsiä tietoa lääkkeistä, hirveästi tulee vastaan negatiivisia kokemuksia. Lääkkeillä on paljon sivuvaikutuksiakin. Ja ihan omalla pohdinnallakin tuntuu arveluttavalta, voiko olla hyväksi loppujen lopuksi että kajotaan kemiallisilla aineilla siihen mitä ihmisen elimistössä luonnostaan on. Vaikka lääkkeet auttavat tiettyyn oireeseen, niin ei varmasti tiedetä kaikkia asioita mihin muihin ne vaikuttavat esim. pitkällä aikajaksolla. Koen sen melkein kuin alkaisin huumaamaan itselleni hyvää oloa jollain huumausaineella. Toisaalta, mut toisaalta.

Onhan monilla hyviäkin kokemuksia lääkkeistä, mut itseäni vaan pelottaa ja arveluttaa ja mielelläni en kroppaani pistäis ylimääräisiä aineita. Tämän periaatteen vuoksi en käytä hormoniehkäisyäkään.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihminen on oikeasti pöpipää jos jättää lääkkeensä ottamatta.

Kolme kertaa olen kokeillut, viimeisen kerran joitain kk sitten enkä todellakaan suostu enää kertaakaan kokeilemaan, joka kerta sivuvaikutukset ovat olleet erittäin voimakkaita.

Vierailija
22/26 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi hyvä psykiatri vaikka yksityiseltä puolelta,jota tapaat riittävän usein ja jolta saat riittävän nopeasti ajan, jos tulee ikäviä sivuvaikutuksia. On turhauttavaa ja ahdistusta lisäävää jäädä yksin kärvistelemään ja ainoastaan netistä apua etsimään.

Masennus olisi syytä saada ojennukseen, ennen kuin se kroonistuu. Siihen pitää suhtautua vakavasti ja sitä pitää hoitaa tehokkaasti. Onneksi sinulla on psykoterapia, sillä pelkkä lääkitys tuskin parantaa. Terapeutin ja psykiatrin kanssa olisi varmasti hyvä keskustella, mikä olisi sinulle oikea hoitomuoto tai niiden yhdistelmä. Se, millaisia käyttökokemuksia muilla on lääkkeistä, ei todellisuudessa kerro mitään siitä, höytyisitkö sinä niistä vai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt "voimakkaaseen synnytyksen jälkeiseen masennukseen" noita yllä mainittuja. Diapamia vain aluksi (ennen kuin Zoloft alkaa vaikuttaa), koska en suostunut suljetulle ja ahdistuskohtausket piti saada heti loppumaan (ennen kuin oikeasti hyppään parvekkeelta). Sivuvaikutuksia ei ollut (paitsi aluksi liian siosta Diapam annoksesta kunnon pilvi, annosta pienentämällä tämä loppui). En todellakaan usko, että olisin selvinnyt tilanteesta (ainakaan niin nopeasti ja helposti) ilman lääkkeitä.

Vierailija
24/26 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitään ylimääräisiä myrkkyjä kyllä itseeni pistä, jollei ole todella akuuttia hengenlähdön vaaraa. asiat voi ratkaista muutoinkin.

Vierailija
25/26 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyseinen lääke on ainakin minut palauttanut ns. normaalitilaan. En siis koe itseäni "huumatuksi", "nousuhumalaiseksi", erityisen onnelliseksi tms. vaan yksinkertaisesti normaaliksi. Enää en ole jatkuvasti selittämättömän ahdistunut, en saa järjettömiä raivokohtauksia mitättömistä asioista, en itkeskele päiväkausia ilman syytä. Haittavaikutuksia en ole huomannut.

Mielialalääkkeisiin liittyy edelleen ihan turhaa mystiikkaa. Tuskin kukaan kyseenalaistaa syöpäpotilaan solunsalpaajahoitoja tai korkeasta verenpaineesta kärsivän verenpainelääkitystä. Aika moni nappaa säännöllisesti buranaakin vaikkei päänsärky henkeä uhkaisikaan. Jos aivojen kemia ei ole ihan kohdallaan ja se vaikeuttaa arkielämää, miksei hoitaisi asiaa oikealla lääkityksellä kohdilleen?

Myönnän että minullekin oli kynnys aloittaa mielialalääkkeet, mutta en ole katunut hetkeäkään, että sen tein. En uskalla edes arvailla, missä nyt olisin, jos en olisi tehnyt.

Vierailija
26/26 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minusta pelottavinta on, ettei niistä tulee mitään sivuvaikutuksia! Voin siis lämpimästi suositella, jos niillä saa elämänlaatua ylös.

Itse olen syönyt läheisen kuoleman aiheuttamaan kriisiin, eikä niistä seuraa kuin seksuaalihalun, syömishimon ja itkemisen loppumisen. Ajatus toimii, ei ole tokkurassa, ei ole outo millään tavalla. Intohimot, ja suuret hysteriat ja masennukset vaan katoaa, molempiin suuntiin. En voi siis sanoa niistä mitään pahaa, jos todella ongelmalliseen tilanteeseen pitää syödä.

Filosofisesti ajateltuna ei noita varmasti ole hyvä aina syödä, koska täytyyhän ihmisen elää oman tunnemaailmansa kanssa. Nyt on ollut uupumusta ja ikäkriiseilyä, ja lääkärit ovat kovasti tyrkyttäneet noita. En ole suostunut aloittamaan, minusta on terveempää tuntea myös negatiiviset asiat, kunhan pystyy elämään tunteidensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi