Huolestuisitko senkasta, joka on 40?
Flunssakierre koko kevään, mutta terveenä ennen verikokeita yli kolme viikkoa.
Laskeeko arvo noin hitaasti vai onko vielä jossain jotain vikaa?
Googlaamalla löytyi mahdollisia syitä syövästä diabetekseen, reumaan ja endometrioosiin - vain muutamia mainitakseni.
Kommentit (9)
eli esim. flunssakierteen jälkeen jäänyt limakalvoturvotus/krooninen poskiontelon tulehdus voi nostaa senkan noille lukemille. Samoin vaikkapa piilevä hammastulehdus. Myös joillain allergikoilla senkka nousee huomattavasti.
Eli sulla voi hyvin olla vielä joku piilevä tulehdus, vaikka oireeton olisitkin se flunssan osalta. Kai susta jotain lisätutkimuksia on tulossa?
Elokuun alussa uusi verikoe.
Hammastulehduksen mahdollisuutta olen miettinyt, koska narskuttajana saan ravata hammaslääkärissä useita kertoja vuodessa. Toisaalta pelkään viime kesänä tähystysleikatun endometrioosin uusiutuvan. Toinen munasarja jouduttiin poistamaan kystan takia ja endo oli tosi vaikea.
Kissa-allergiaakin olen miettinyt, vaikka minulla ei ole ollut muita oireita, kuin pitkittynyt yskä flunssan yhteydessä.
Minulla oli alkuvuodesta influenssa ja olin silloin aika huonossa kunnossa. Verikokeita ei kuitenkaan otettu. Sen jälkeen sain kaikki mahdolliset tulehdussairaudet etenkin hengityselimiin, kunnes olin täysin kehäraakki.
Ap
kertoo,että sulla on ollut joku tulehdus tovi sitten.Eikä tuo ole vielä edes (huolestuttavan) korkea...
CRP on se välitön tulehdusarvo eli jos se on korkea on tulehdus tällä hetkellä päällä.
t.Reumaatikko/bioanalyytikko
Pelkkää raja-arvoisesti koholla olevaa labra-arvoa nyt ei kukaan lähde tutkimaan ja etenkään hoitamaan jos ihminen on terve.
Bioanalyytikolle tiedoksi, CRP on kyllä akuutin faasin proteiini, mutta voi kroonisissa tulehduksissa olla normaali, vaikka lasko olisi pilvissä ja tulehdus aktiivisena.
Uskoakseni jatkotutkimukset tehdään lähinnä siksi, että kolesteroliarvot olivat oudot. Kokonaisarvo "vain" 5,1, mutta huonon kolesterolin osuus oli paljon normaalia korkeampi. Triglyseridiarvo 3. Sokeriarvosta ei ollut puhetta, muuten olisin jo tehnyt itselleni diabetesanalyysin. Suvussa on tosin myös reumaa ja sydänsairauksia eli loistogeenit - ja elintavat.
Luulosairauttakin riittää... :) Ap
Pelkkää raja-arvoisesti koholla olevaa labra-arvoa nyt ei kukaan lähde tutkimaan ja etenkään hoitamaan jos ihminen on terve.
Bioanalyytikolle tiedoksi, CRP on kyllä akuutin faasin proteiini, mutta voi kroonisissa tulehduksissa olla normaali, vaikka lasko olisi pilvissä ja tulehdus aktiivisena.
Juu tiedetään kyllä,on suoritettu opinnot hyvillä arvosanoilla.En vaan viitsinyt tässä alkaa pilkkua pökkimään ja "pelottelemaan " esim. reumalla.Kun ei tiedä minkälainen "huurupää" kysyjä on, että saako unta ensi yönä vai lähteekö saman tien päivystykseen ;)
Monien vuosien kokemuksella voin kertoa,että ainakin reuman suhteen tulehduksen aikana CRP tuppaa olemaan korkea ja laskokin sitten tietysti nousee.Enpä juuri muista,että olisi ollut serppi matala ja La ylhäällä tulehduskierteen aikana...
Muista tulehduksellisista sairauksista en luonnollisestikaan mene takuuseen kun en lääkäri ole.
Mutta en siis olisi tuosta lainkaan huolissani, koska Ap:llä on kuitenkin ollut flunssat joku aika sitten. Tietty jos olisi muita oireita niin sitten lähtisin tutkimaan pidemmälle.
reumaattinen bioanalyytikko
Ei, en lähde päivystykseen.
Reumariski on suvussa todellinen. Isän sisaruksista on reuma kolmella neljästä. Siskollani ovat nivelet turvonneet jo yläasteikäisestä, vaikka testeissä ei löydy mitään - kuten ei usein kuulemma löydykään. Reuman täysin runtelemalta isotädiltä ei löytynyt kokeissa koskaan reumaa, vaikka diagnoosi oli siitä huolimatta ilmiselvä.
Lähinnä mietin, koska lonkkani särkevät ajoittain. Syitä voi olla jälleen useita, esim. ristiselkäongelmat, lähestyvät vaihdevuodet (iiik!) tms., mutta reuma on jälleen yksi vaihtoehdoista.
CRP oli vain 6,3, joten se tieto rauhoitti. Toisaalta veren natriumarvot olivat "hieman alakanttiin" ja punasoluissa oli "jotain hämärää" (heikko laatu?), vaikka hemoglobiini oli ok. Äidin puolelta olisi tarjolla verisyöpä.
Ei, en vieläkään lähde päivystykseen.
Itselläni senkka ollut yli 200 keuhkokuumeessa ja pysyi korkealla usean kuukauden ajan.