Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tullista kysymys

Vierailija
16.07.2009 |

Miten se käytännössä menee, jos käyn itse pakettini hakemassa Tullipostissa?Kauanko siellä menee aikaa ja mitä siellä tehdään?Käydään vain hakemassa paketti vai?

Joo on tyhmä kysymys, mutta näin aamulla ei aivot vielä oikein toimi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko ne aina siinä kuoressa myös?Tossa nimittäin on kaksi muuta paperia...

Vierailija
2/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aikaa on mennyt noin viisi minuuttia.

Muistaakseni siellä on vuoronumerosysteemi, mutta olen kyllä ollut ainoa asiakas. Ensin menet postin tiskille (Helsinki-Vantaalla heti oikealla) ja annat sen postissa tulleen lapun. Sitten siirryt tullin tiskille (tai sitten kun on sinun vuorosi). Ne sitten haluaa sen kauppalaskun eli kuitin tai tilausvahvistuksen (esim. jos olet netistä tilannut niin tulostat vain sen sähköpostiisi tulleen kuitin/laskun/tilausvahvistuksen).

Tuotteen mukaan ne sitten laskee tullin ja arvolisäveron, jonka joudut maksamaan (käteinen tai pankkikortti). Jos tulli jää alle 10e, sitä ei peritä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketin paino on tämän lapun mukaan 4, 053 kg...Ihan noin suurinpiirtein, jos joku tietäis?

Vierailija
4/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 22 % tavaran arvosta EI PAINOSTA ja päälle tulee vielä 10 % tullimaksu.

Vierailija
5/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

määräytyvät kunkin tuotteen mukaan, eli vaatteissa jopa materiaali ratkaisee, esim nahassa on eri tulli kuin puuvillassa jne.

Vierailija
6/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkolasit 2,9 % 22 %

Auton korin osat 4,5 % 22 %

Auton moottorin osat 2,7 % 22 %

Digitaalijärjestelmäkameran runko ja kolme objektiivia Rungon ja yhden objektiivin tulli vapaa 22 %

- kahden lisäobjektiivin tulli 6,7 % 22 %

Dvd-levyt 3,5 % 22 %

Golf-välineet 2,7 % 22 %

Kirjat vapaa 8 %

Kosmetiikka vapaa 22 %

Moottoripyörän osat 3,7 % 22 %

Nahkaiset käsilaukut 3 % 22 %

Nahkakengät 8 % 22 %

Pienoismallit vapaa tai 4,7 % 22 %

Tietokoneet vapaa 22 %

Vaatteet

Vierailija
7/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet 12 % tai 12,2 % 22 %

Vierailija
8/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu sitten siihen, että ne avaa sen paketin kun laskevat niitä maksuja.

Vierailija
9/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhunut nyt sitten alvista vaan itse tuotteen tulliverosta joka siis vaihtelee.

7

Vierailija
10/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulli että alv.

Vierailija
11/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 22 % tavaran arvosta EI PAINOSTA ja päälle tulee vielä 10 % tullimaksu.

ja pankkikortti mukaan, kyllä ne siellä Tullissa sitten kertovat mitä se maksaa.

Vierailija
12/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joka kerta joutunut jonottamaan puolesta tunnista tuntiin, kellonajasta riippumatta. Joudun noutamaan aika usein paketteja tullista ja otan aina kirjan/neuletyön/iPodin mukaan. Asiakkaita on ehkä jonossa vain 3-4, mutta kun se selvitys kestää ja kestää, ihmiset eivät tajua tuoda oikeita papereita ja/tai käyvät kiistelemään tavaran arvosta, eivät halua avata laatikkoa jne. jne.

AP:lle vinkiksi, että tullipostissa käy nykyään vain käteinen ja VANHANMALLINEN pankkikortti. Luottokortit, Visa Electron tai uudenmallinen Visa Credit/Debit EI KÄY, vaikka jälkimmäinen pankkikortti onkin. Varaa siis tarpeeksi käteistä mukaan. Ironistahan tässä on se, että tarkkaa summaa ei voi tietää ennen kuin tulliin menee...

Vierailija
13/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mikään kiire oo, muut asiakkaat vaan joutuu turhaan odottamaan:D

Vierailija
14/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tilannut parit imetyspaidat Jenkeistä ja niistä tuli tullipostilappu kotiin. Printtasin tilausvahvistuksen sähköpostista ja lampsin tullipostiin. Jonotin minuutin eli pääsin tiskille ennen kuin tajusinkaan. Kundi etsi paketin ja katsoi varausvahvistuksen. Kysyi mitä paketissa nyt onkaan. En viitsinyt kiusata ja sanoa imetyspaitoja joten sanoin vain paitoja. ;) Laski jotain tietokoneella ja sanoi "se on sitten 19,92e". Annoin pankkikortin ja maksoin.

Paljon pitempään minulla on mennyt tavallisessa postissa jossa on kymmeniä muita kävijöitä, vanhoja mummoja jotka ihmettelevät postimaksuja ja elloksen asiakaspalautuksia tekeviä aaveemammoja. ;)

Vierailija
15/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nuo paperit, mitkä sinne pitää ottaa mukaan(kauppalasku,tilausvahvistus jne.)...Sain samassa kirjeessä saapumisilmoituksen kanssa tällaisen "Customs declaration and dispatch note"-paperikasan ja sitten kaupan logolla varustetun "Invoice"-paperin...Riitääkö siis nuo ja henkilöllisyystodistus?

Ja kiitos taas paljon etukäteen!

Vierailija
16/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten posti voisi lähettää sulle laskun kolmannelta osapuolelta??? Ei mulla ole tullipostin saapumisilmoituksen mukana ollut yhtään mitään ylimääräistä, miten voisi ollakaan..

Enkä muuten ole joutunut avaamaan pakettejani tullivirkailijan silmien edessä (aiempiin viesteihin viitaten).

Vierailija
17/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samassa kirjeessä tuli saapumisilmoituksen kanssa...

Vierailija
18/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nuo paperit, mitkä sinne pitää ottaa mukaan(kauppalasku,tilausvahvistus jne.)...Sain samassa kirjeessä saapumisilmoituksen kanssa tällaisen "Customs declaration and dispatch note"-paperikasan ja sitten kaupan logolla varustetun "Invoice"-paperin...Riitääkö siis nuo ja henkilöllisyystodistus?

Ja kiitos taas paljon etukäteen!

Vierailija
19/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista!

Vierailija
20/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä muuten ole joutunut avaamaan pakettejani tullivirkailijan silmien edessä (aiempiin viesteihin viitaten).

Ei niitä tarvitsekaan avata muussa tapauksessa kuin jos kauppalaskua ei ole (etsitään pakkauslista paketin sisältä) tai jos laskussa tavaran hinta on epäilyttävän pieni. Eli tutkitaan tavara ja määritellään sille todellinen arvo.

Ihmetyttää minuakin tuo, miten AP on voinut saada samassa kirjeessä postia sekä paketin lähettäjältä (lasku) että tullilta (saapumisilmoitus). Siis miltä taholta kirje oikein tuli? Näillä kahdella ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään...