TAMIVAUVAT 2009 heinäkuun loppuun!!!
Kommentit (68)
vaihteeksi paljon luettavaa:) kiva juttu!
Marie, enkelinäiti. En tosiaan odotusaikana kanssasi kirjoitellut, mutta taustalla lueskelin... Itkin viestistäsi, sillä en usko että itse osaisin tai jaksaisin olla noin vahva. Vaikka eipä kai ihmisellä muuta vaihtoehtoa ole, kuin pärjätä sillä mikä eteen tulee. Siltikin, olen susta ihan ylpeä. Että nainen voikin olla niin sinnikäs, että vaikka maailma ympärillä mustenee niin eteenpäin katsotaan! Ja kyllä se on jo sun vuoro että edessä näkyy valoa! Kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi.
Meillä 6kk neuvola keskiviikkona. Meilläkään ei vielä liikuta, kuka sitä nyt kysyikään... kieritään kyllä, mut ei ryömitä tai kontata. Nyt on ollut kyllä kovasti yritystä mutta ei vielä ole tulosta tuottanut:) Turhautumista vaan.
Oon alkanut vähentää nyt imetystä... On kai se itsekästä, mut kumminkin. Huono omatunto siitä tulee, mut oon nyt vähentänyt niin että enää aamulla, illalla ja yöllä imetän, eli 3-4 krt vuorokaudessa. Hyvin on mennyt ja kun Nannia poika saa osalla aterioista tissin sijaan niin kappas - meillä ei pulautella enää juuri lainkaan!!!!!!! :) Ja se tuntuu mielettömän upealta! Siksi en juuri koneellakaan ole olut, kun ollaan oltu niin paljon liikenteessä. 5,5kk:n kotonaolon jälkeen kaupungilla käyminen, sukuloiminen, kaikki tuntuu tosi mahtavalta, kun lapsi ei jatkuvasti oksenna:)
Ai niin, miellä tuli tänään taas hampeja, oikein kaksin kappalein! On ne tuossa vähän itkettäneetkin parina iltana, mut tänään sit alkoi poika narskuttaa hampejaan.. Ja voi että, siitä ei äiti tykkää!! Mut hienoa on ku hampaat taas puhkesi:) Nyt siis 2 hampia alhaalla edes ja kaksi uutta ylhäällä edessä:)
Ja ilman miestä viikot eläville... Vielä enempi voimia arkeen. Muillekin mukavaa alkavaa viikkoa! Heinäkuun viimeistä sellaista! :)
tiitinen ja poju, ensi viikolla 6kk :)
onpa "Marie" ikävä kuulla nuo uutisesi =(. oikein rutkasti jaksamisia!
Me ollaan koko kesä mökkeilty, huh, tänään tultiin ja huomenna lähden lasten kanssa ystävän mökille. yhtä pakkaamista ja purkamista =).
Mulla se unikoulu oli sitä, että istuin pinnasängyn vieressä ja pidin jatkuvasti kättä vauvan vatsan päällä kun se reppana huusi. Ei kylläkään huutanu kovin kauaa kerrallaan, pisin jakso oli 10 min, seuraava 5min ja sit ihan hetki. jotain takapakkia tässä on ollu, mutta nyt taas nukkunu ihan hyvin. Ihan luksusta ku esim. viime yönäki nukku klo 20-10 ja parilla ruokailulla. Mut oli tuossa muutama yö sitten sellanen yö et meni nukkumaan klo 22 ja 6.30 heräs ja tuntu, että koko yön olis roikkunu tissillä..
Meillä poju täytti eilen 6kk ja nyt on muutaman päivän koko ajan enenevässä määrin liikkunu ryömien. Heti viihtyy lattiallakin paremmin. Ja siskonsa on jatkuvasti kiljumassa ku veli tulee ottaa hänen tavaroita =).
Oltiin mökillä niin poju olis syöny loputtomasti villivadelmia. Syötiin eilenkin laiturilla varmasti desilitran ku jatkuvasti vaan suu auki.Punaviinimarjat uppoaa myös sekä metsämansikoita on maistanut ja pensasmustikoita. Kiva, että marjat uppoaa.
Mä aloin viikko sitten vasta käyttää kestoja yölläkin ja nyt mökillä laitoin kertiksen niin hitto molempina öinä kertikset falskas. KEstot ei oo lainkaan falskannut. Bumgeniuksia siis käytän. Tilasin kyl lisäimun etten ihan pelkällä omalla imulla mee. Aloin muuten käyttää pesupähkinöitä muutama viikko sitten ja voi vitja, voin tosi lämpimästi suositella niitä. Niillä tulee tosi puhdasta pyykkiä ja lähti jopa porkkanapuklutkin pois.
Ei maar,jos menis vaikka maate. Ollaan miehen kanssa sorruttu kesäloman jäljiltä valvomaan tosi myöhään, yleensä vasta puolen yön aikaan nukkumaan.
Hantsa
Marielle kovasti jaksuja! Mielenkiinnolla odotan syyskuun vauvalehteä :)
Amelie, meilläkin Emma heräsi ekat 5kk yöllä syömään ähinällä ja puhinalla, nyt sittn on alkanut itkemään öisin. Noin 5kk iässä siis alkoi eli parahtaa itkuun yöllä. Emma ei kylläkään huoli tissiä kuin 0-2 kertaa yössä, muutoin tassuttelen uneen.
Emmalla tulee ihan selkeästi masu kipeäksi perunasta. Kahtena ekana päivänä potusta tuli sitä pulauttelua, paukuttelua ja masun väänteitä. Annoin sitten muutamia päiviä vain bataattia ja porkkanaa. Toissapäivänä annoin taas pottua porkkanan seassa niin neitipä se toissayönä parahti ainakin 10 kertaa itkuun, tissiä ei huolinut ollenkaan. Viime yö meni taas tosi hyvin kun sai eilen vain porkkanaa ja bataattia. Sosetta menisi varmaan aikaslailla jo, mutta en ole uskaltanut vielä antaa enempää kuin 1/3 purkillisen. Itse olen siis noihin pilttipurkkeihin soseet tehnyt :)
Hömppä, vieläkö teidän neiti oksensi pottua? Mulla tuli mieleeni se kun puhuit jossain vaiheessa että laitat voita potun sekaan? Laitoitko jo? Meinaa siinähän on normia maitoa ja suolaa ja vauvan elimistö ei niitä taida kestää.
Emma tuolla vielä vetelee yöunia. Neiti on viime aikoina herännyt 7.15-8. Nyt sitä unta sitten riittää, vaikka menikin jo klo 20 nukkumaan. Pitkästä aikaa Emma nukahti yöunille vahingossa ihan itsekseen. Tulin eilen illalla hölkältä niin ihmettelin missä neiti on kun ei näkynyt olkkarissa eikä muka pinniksessä. Mutta siellähän se oli pinnasängyssä peruuttanut jalkopäähän ja sinne simahtanut itsekseen :)
Emma on lattialla ollessaan ihan koko ajan joko konttausasennossa tai miesten punnerrusasennossa. Emman tyytymättömyyskin katosi ja neiti on hereillä ollessaan tosi tyytyväinen ja viihtyy lattialla hyvin, myös selällään. Mutta ei kyllä vieläkään yritä kääntyä, asennossa X vaan makaa ja havittelee niitä leluja käsillään. Meidän laiskiainen :)
Tein eilen 6kk päivän kunniaksi mansikkakakun ja kummisetä, mummit ja mun siskon perhe kävi sitä maistelemassa :)
MiaMik ja Emma ½ vuotta
Mulle neuvolassa neuvottiin, että margariinia voi laittaa vauvan ruokien sekaan, makua antamaan ja vähän lihottamaan. :) Eli siis ihan samaa, kuin mitä itse käytätte.
Marielle taas kovasti voimia..
Oona heräsi tänään mukavasti JO viideltä!! Puoli 7 suostui takaisin nukkumaan ja 9.20 heräsi. Ite oon ihan sika väsyny koko ajan, millään en meinaan päästä sängystä ylös eikä meinaa pysyä silmätkään auki. Tää väsymys on tosi paljon pahempaa ku raskauaikana oli.
Nyt on ihan pakko mennä laittaa Oona päikyille ja mennä itekki vielä nukkumaan. Myöhemmin tulen siten kirjottamaan lisää kuulumisia. :)
Jadmiras ja Oona 6kk ja reilun viikon.
ei oikein osaa mitään sanoa. Mulla sentään on neljä terrorista tässä ilona.
Täällä tosiaan vanha koirahulluus pomppasi nyt oikein kohinalla pintaan. Mulla aikanaankin oli useampi piski kerralla. Eilen muuten ihan huviksi tein haun koirieni nimellä ja yllättäen löysin koirat.com galleriasta kymmenen (!!!) vuotta sitten sinne panemani pari kuvaa... Eli tämmösiä millä ennen oli. http://www.koirat.com/kuva.phtml?id=849 ja http://www.koirat.com/kuva.phtml?id=970
Niin ja meilläkin on tällä hetkellä vain kaloja... mutta mulla on niin älytön tämä hoivavietti ettei se oikein riitä sitä tyydyttämään. Niin ihana kuin veden kanssa onkin lotrata. Eli keväällä rakennan tuohon pihaan tarhan...
Joku mainitsi huomanneensa kertisten vuotavan yöllä. Itse olen huomannut saman, kun mökillä noita käytän. Muutenkin kertiksissä joutuu vaihtamaan tiheämmin päivälläkin. Nuo Nupsukan yövaipat (tai muutkaan) ei ole vuotaneet koskaan. Jos niiden kanssa on ollut vaatteet märät niin se on aina johtunut siitä, että olen pistänyt kuoren huolimattomasti ja se ei ole ollut kunnolla sisävaipan päällä.
Meillä syötiin ensimmäisen kerran puuroa lauantaina, maissilla aloitettiin ja samalla tehtiin tytöllekin, tuo kun aina on niin tohkeissaan, kun vauva syö sellaista, mitä hänkin pystyy syömään. Tytöllä kun niitä ruoka-aineita on niin vähän, joita hän pystyy syömään. Poika veti heti ison lautasellisen ja nukkuikin sitten vähän paremmin alkuyön, joten kyllä tuolla kai vaikutusta on uneen.
Miksi tämä viesti ei lähde!!!
Marie: pahoittelut ja osan otot ei varmaan auta, niitä kuitenkin. Varmasti me kaikki haluttais sua halata jos voitas. *HUGS* Ja se lehti menee kun kuumille kiville jahka ilmestyy! Voimia!!
Eli mies oli kaks viikkoo lähel töis ja taas reissu kutsui, masis!
Me juhlittii kans lauantaina 6kk rajan täyttymistä ja vieraita kävi nii, ettei mansikka-kakusta oo ees rippeitä enää. Kummitätin kanssa lähin ite joraamaa ja eile oli kauhee "morkkis" ku en saanu yhtää mitää aikaseks ku väsytti nii lujaa. Ei ollu krapulaa tai mitää, mut ku mä en pysty nukkuu ollenkaa missää metelis ni heräsin kymmenelt ku pojat tuli kotii. Olivat ajatellu aamust äitii ja lähteny miehen mummille kylää :)
Ens viikol ois se Madonnan keikka siä Tallinnas. Mies menee sit maanantain lähel töihi ja on sitte poikie kans tiistain ja keskiviikon ku mä oon reissus. Toisaalt kiva lähtee mut viäläki väsyttää toi lauantaine ni ei jaksa ees ajatel sinne lähtöö...
Elukoista puheenollen. Mä oo iha paskahalvaukse partaal ku hauva on nii vauva, et jatkuvast saa siivoo pissoi :( Mut oliha se tiedos. Hyvi meil muute sujuu, mut pakkaa olemaa liian innostunu mussuttaa samoi lelui vähikse kans. Ja tutin jos jossai havaitsee (vauvan suus esim) ni hakee sen kyl aika suvereenisti... ehkä se siitäki joskus oppii pääsee eroo. Mitää muuta se ei ainaka viä oo massuttanu.
Meilläkä ei liikuskel muutenku selältä mahallee ja jalkoi mahan alle. Selällee ei pääse takas ku joskus vahingos ja sit tuppaa kiukuttaa... Mul ei nii kiire oo ton liikkumise kans ku on helpompi sit vahtii ja ei tarvi varoo et menis koiran pissaan ;)
Esikoine lähti "hommiin raksalle". Eli häärää tuol pihal leikkimökin alun lähettyvillä. Se on viä aika vaihees, mut hyvät on perusteet. Hiakkiksee pitäs hakee lisää hiekkaa...
Anoppiki joskus tyrkkäs esikoisen sapuskaan aina voita ja mä en oikee pitäny ajatuksest vaik varmaa se makua antaaki hiuka. Mut kerkee ne niit rasvoi syömää elämänsä aikan muutenki aika paljo ja liika ei kuitenka oo hyväks.
Pitäs hakee lisää kahvii ja laittaa Katsomosta Lemmen Viemää tulemaa. Jäi loppuviikost muutama jakso kattomat ja pakko on nähä kuitenki :)
Olin koko perjantain keittiös. Meiä äite toi aamust läjäpäin marjoi ja pakastin sit mansikoi ja mustikoi. Sit väsäsin sen vauvan kaakun valmiiks ja siihen tuli raparperii jota jäi jonku verra ni pakastin neki viä. Hyvä et kerkesin kaheksaks valmiiks et lapset saatii nukkuu :)
Vauva meni jo ekoil päikkäreil. Jätin nyt sisää nukkuu eka kerra ja hyvi jäi sänkyynsä. Josko nukkuis vähä vähemmä aikaa ja säästäis unta hiuka toisilleki päikkäreil. Katotaa kuin käy.
Nyt tuli taas omaa napaa ja vähä koiranki... Taidan siirtyy siis Katsomoon.
Hyvää viikkoo kaikil!
Marlene ja vähis 6kk2pv
Marielle halaus! Tuntuu niin pahalta, eikä sanoja löydy. Minäkin ihailen sinun vahvuutta. Voimia ja toivottavasti elämä näyttäisi paremman puolensa teillekin. Onnea uuden kodin etsintään! :)
Ei enää sitten tyty oksentanu pottua. Voita en oo laittanu, mut lypsin maitoa ja tein muusin. Jotain maustetta pitäis kumminki kehittää siihen. Puuro alotettiin eilen, annettiin päivällä mut tänään siirretään iltaan. Nukkumaanmeno on melläkin ollu tosi vaikeaa viime aikoina, niin aateltiin että jos puurosta olis siihen helpotusta. Tyty on illalla tosi väsy ja nukahtaa sekunniksi n. kl 21. No, sittenpä onkin NIIN virkku ettei mitenkään saa nukkumaan ku joskus 23-24 aikoihin. Tänä aamuna noustiin 10 maissa, tyty olis nukkunu pidempäänkin, mutten antanu. 11.30 sitten meni pihalle nukkumaan. Pitäs vissiin laittaa aamulla kello soimaan, jos aikasempi herätys vaikuttas tuohon iltanukahtamiseen. Yöt menny ihan ok nyt, parilla herätyksellä.
Jaksuja reissuleskille! Viikon päästä minäkin semmoseksi taas joudun, kun ukko lähtee muualle töihin. Syksy menee vissiin niin, että 2vk pois ja 2vk paikkakunnalla töissä. Ens viikoksi mennään tytyn kans reissuun ja hoitaa kummipoikaa. Kivaa vaihtelua ja sama meillä missä ollaan ku ukkokaan ei oo kotona.
Lauantaina neitikäinen oli sitten ihan oikeasti ekaa kertaa kontannu. Ja tietenkään minä en sitten ollu näkemässä! :( Tyty ja mies kävi anopin ja appiukon mökillä ja siellä tämä oli tapahtunu. Anoppi eilen vähän ilkkuen kysy, että joko minä olen nähny kun tyty konttaa. Ärsyttää taas vaihteeksi koko akka, mutta ei siitä sen enempää.
Eikai mulla taas tämän kummempia. Jotaki piti kommentoida, mutta porukat kävi kahvilla niin ajatus katkes. Neitiki heräs kesken unien niin kätisee tuossa.
Hömppä
Täältäkin Marielle toivottelen jaksamista pahoitteluiden kera. Usean muun täällä kirjoittaneen lailla ihailen suuresti vahvuuttasi kaiken kokemasi jälkeen, itse en pysty käsittämään kuinka menetyksistä selviäisi kerta toisensa jälkeen. Voimia!
Mä oon kans miettinyt tuota että neuvotaan laittamaan puuron sekaan margariinia, saako sitä ihan oikeasti laittaa? Oon laittanut rypsiöljyä vaihtoehtoisesti, kun kuulemma on tärkeää että pienikin saa hyviä rasvoja. En nyt muista mihin ikään saakka se suositus on, että pitää lisätä puuroon rasvaa. 3-vuotiaaksiko?? Täytyy tarkistaa.
Meillä poika alkoi konttaamaan..Naureskeltiin et meni hieman eri järjestyksessä kuin ois luullut, ku ensin nousee seisomaan ja sit vasta alkaa konttaamaan. Toinen hammas taitaa tulla ihan minä päivänä hyvänsä, kiukkunenkin on taas ku ampiainen.. Jos ei mee asiat niinku Onni on ajatellut, niin vitsit sitä huutoa.=) Tänään nousi sohvan reunaa vasten seisomaan ja yritti ottaa kaukosäätimen ja kännykän siitä käteensä ja kun kielsin ja otin ne pois niin tuli sellanen kiukkukohtaus että sai ihan tosissaan rauhoitella ennen ku talttui. Sanoisin että tässä kaverissa on meillä kyllä kovasti tekemistä siinä vaiheessa kun uhma alkaa tulla kuvioihin mukaan. =) Ihanaa ku on omaa tahtoa!
Mites teillä muilla nukutaan päivisin? Oon koittanut nukutella Onnia jotenkin säännöllisiin aikoihin, tietty riippuen siitä kuin väsynyt on. Nyt unet menee seuraavasti: yöunet suunnilleen klo n.21-06, aamu-unet n. klo 8 aikoihin, toiset aamu-unet saattaa olla tai sit ei, iltapäivällä n. klo 12-13 välillä nukkumaan ja saattaa nukkua 2h.. sit valvoo siitä koko illan yleensä. Välillä tuntuu että niitä unia tulee tosi vähän päivällä, yhteensä parhaina päivinä 3-4h..mut kai se vaan tuntuu siltä.=)
Siivous jatkuu.. anoppi ja appiukko tulee käymään, pakko vähä siistiä oman mielenrauhan vuoksi. Luulen et ne pitää mua ihan onnettomana kodinhengettärenä joka ei koskaan tee mitään ku täällä on usein ollu tosi sekaista just kun ne on käyny.. ja ku mies on laihtunu niin en tee kunnollista ruokaakaan.. (Huom. mun mies siis kokkaa ja siivoaa mielellään itsekin ja on noissa puuhissa hyvä.) Mut se siitä. Mukavaa viikon alkua kaikille!
Omppulin äiti ja Onni pian 7kk
Hei,
Yhdyn Minnin sanoihin Marielle. Kyllä nyt olisi ollut jo teidän vuoro onnistua. Mutta kyllä se vauva sieltä vielä tulee ihan varmasti. Sinulla on kuitenkin kokemus raskauden etenemisestä loppuun saakka, joten todennäköisyydet uuteen raskauteen ovat varmasti ihan hyvät. Vielä ihan vain ei tärpännyt. Onnea uuden kodin etsintään ja tulehan sitten myöhemmin taas kertomaan kuulumisia.
Meillä vietettiin eilen 1-v. hääpäivää. Mustikkametsässä mustikoita poimien. Meidän pikkuinenkin oli mukana. Tänään olen sitten siivonnut saalista.
Fanni ja tyttönen 6kk + risat
Ensinnäkin syvimmät pahoitteluni niin KATJALAH:lle kuin MARIEllekin.Tuli vaan niin surullinen olo taas luettuani tuon Marien viestin;kyllä elämä todella on epäoikeudenmukaista!!!Minäkin malttamattomana odotan sitä syyskuun lehteä...
FANNIlle piti viestitellä,että meilläkin oli eilen 1v hääpäivä.Tosin ollaan seurusteltu ennen naimisiinmenoa päivälleen 11v. Ja oli niin ihanaa,kun viime vuonna tuo 26.7 sattui lauantaille,samoin kun vuonna-97,kun ollaan tavattu.Eli oli pakko käyttää tilaisuus hyväksi ja mennä tuona päivänä naimisiin!!!Me oltiin eilen hääpäivää julistamassa Tallinnassa ihan KAHDESTAAN miehen kanssa(semmoinen päiväreissu siis),mummit oli hoitamassa meillä kotona tyttöjä ja hyvin oli mennyt.Hassu sattuma oli eilen,kun saavuttiin klo 14.00 siihen Vanhan Kaupungin kukkatorille ja sanoin miehelleni,että ostatko mulle tuon kimpun...Meidät on nimittäin vihitty viime vuonna klo 14.
Meilläkään ei Netta vielä pahemmin liiku.Kääntyilee kyllä vatsalta selälle ja pyörii akselinsa ympäri n. puoli kierrosta(ymmärsiköhän kukaan mitään?).Mutta ootellaan,ootellaan...Kyllä sitä sitten saa riittämiin vahtia kun vauva lähtee liikkeelle,nyt vielä aika helpolla pääsee...Ja isot siskotkin on tosi myöhään lähteneet liikkeelle,meillä ollaan enemmän verbaalisesti kehitytty ajoissa.
Yöt on menneet nyt suht mukavasti.Netta kun nukahtaa tuossa klo 20 aikoihin,niin parhaillaan on syönyt seur.kerran vasta klo 05.30.Välillä kylläkin haluaa maitoa jo klo 04 aikaan.Aamuisin sen sijaan meillä ei paljon klo 06:n jälkeen nukuta,huoh,minä kun olen tämmöinen "illan virkku,aamun torkku",sillä Netta ei viihdy hereillä ollessaan sängyssä vaan haluaa leikkiä ja touhua hetimiten herättyään...
Ruokina meillä menee aamu-ja iltapuurot(tai vellit),liha-kasvisateria ja välipalaksi hedelmäsose.Lisäksi tietenkin maitoa;imetän edelleen.Olipa muuten vaikea arvioida tuota annettavan Tuttelin määrää,kun ei yhtään tiedä,paljonko vauva rinnasta syö...Minä heitin arvioksi n. 100ml kerrallaan,mutta olikin sitten tyttö eilen juonut 130-180ml kerrallaan,kun mummit täällä hoitivat.
Päiväunet on aika katastrofaaliset edelleen:aamupäivällä yhdet tai kahdet unet 15-30 min,sitten päiväunet ulkona 30min ja jos jaksaa sen jälkeen n. 20-30min heijata niin voi vielä tunnin nukkua päälle...Sitten illalla nukkuu joskus pienet 15 min. unet,joskus taas ei niitäkään...Voih,millä saisin nuo pisimmät päiväunet pidennettyä!!??Pitäisikö kokeilla sitä sisällä nukuttamista,sängyssä?? Tosin sen kanssa tulee olemaan ongelmia,kun meidän keskimmäinen aloittaa koulunsa 3 vkon kuluttua ja häntä pitää tietysti hakea päivittäin...
Eipä tässä tämän kummempaa,pakko oli tulla tänne kommentoimaan,kun niin paljon oli tullut taas luettavaa...Kíva,kiva!!!
Täälläkin lauantaisia puolivuotissynttäreitä odotellen
Kotiäityli kera Netta-tyttösen
Se on jännä, miten tälläisessä tilanteessa tuntuu tosi hyvältä lukea muitten osanottavia kommentteja tai halauksia. Kiitos.
Tosi pahalta tuntu perjantaina sairaalassa, kun yksi äiti tuli synnyttään ja vauva todettiin kuolleeksi. En uskaltanut mennä sanoon mitään, muta jälkeenpäin oon harmitellu.
En mä nyt itseäni kovin erikoislaatuisena pidä, tilanne on vain sellainen, että muu ei auta kun jatkaa elämää. Mies pelkäs mua ekaa kertaa viikonloppuna. Hakkasin sänkyä ei sen vakavampaa. Ehkä osittain mut pitää kasassa se, että haluan uskoa siihen, että kaikella elämässä on tarkoituksensa.
Mutta voi olla, että ne vauvahaaveet nyt jää joksikin aikaa. Laitoin käyttämättömät vaunutkin myyntiin. Mä oon jo pitkään halunnut adoptoida, mutta toi mies ei vielä oo 100% varma.
Oikein mukavaa kesänjatkoa teille, toivottavasti voitte nauttia pikkustenne kanssa kesästä! Mä meen taas huomena töihin, tuuraamaan viittä ihmistä...
Enää yksi yö ja meiän iskä tulee taas kotiin :D Ite oon luvannu men viikonloppuna töihin vanhusten pariin... eli sitä samaa ku kotonaki: vaippojen vaihtoo ja ruuan laittamista.
Neuvolas oltii eile. Hitto jollen haluis nii lujaa ain tietää painoo ja pituutta sekä muuta kehitystä ni jättäisin koko touhun välii ku ellottaa se eukko :( Nytteki sanoin, et josko sitte suht reippaasti kaikki ni päästää päikkäreil ajois. Mut nii taas kävi, et vauva nukahti mun sylii ja eukko vaa nauro, et kylläpä on hyvät unenlahjat ja alkaa täyttelee sitä helkkarin masennutestii mulle!!!? Viimeks sama juttu :(
Mut tuloksiin siis: Painoa 7.9kg ja pituutta pyrähdetty 69 senttiin! (syntymämitat: 2650g/48cm)
Hyvin ollaan siis päästy vauhtiin. Hassua ku esikoine paino samaikäsenä melkee 2kg enempi :) Se oliki sellane pallero ;D
KOTIÄITYLI: mahtasko ne teiän päikkärit pidentyy iha itteksee ku toine menee kouluun ja jos meinasit sitte vaunutel viemää ja hakemaa? Ajatus vain...
Nyt pitänee men antaa tol rakkineel ruokaa ja viäd se vähä lenkil. Vaik se iloisesti kakkas jo aamul terassil ja odotteli siitäki hyväst onneton makupaloi, huoh!
Marlene ja vähis 6kk4pv
mäki ny jotaki kuulumisia taas.
Jos Marie/Enkelinäiti viä käyt meitä kurkistelemas, niin isoo halaus täältäki ja voimia kans! Mulla tuli aiva mielehen 5v takaanen suru ku kaverin vauva kuoli. Ei ollu sanoja, mutta yritin kuunnella ja halata ku ei muuta osannu. Oot(ta) mun ajatuksis erelleen ja mä toivotan kaikkia hyvää sulle ja miehelles!
Ku me oltiin vähä niinku lomalla viimme viikolla, niin oli melekoonen pino luettavaa. Nimittäin keskiviikkona (tai oli se jo torstain puolta) lähärettihin isännän velieltä lainatulla asuntoautolla reissuhun. Pyhänä sitte tultihin takaasi, ku oltihin ensi puoli Suomia koluttu. Mentihin ku naurista kaivaen melekee kaikki matkan varrella ollehet kyläpaikat läpi. :) Tarkootus oli käyrä kaverin työnä Vorssan lähellä (ja olla pari yötä), mutta käytiihin kaffeella siinä välis jo isännän kummien työnä. Tulles oltihin Tampereen vieres kaveria kattomas ja sitte isäntä sai päähänsä lähtiä Jyväskylän suuntahan. Olihan siäki kaveria ja sukulaasiaki, joita käytihin sitte morjestamas. Kauemmanki olis voinu olla ku isännän lomaaki viä on, mutta alakas jo tympääsemähän esikoosen valitus. Ku mihinkää ei olsi millää halunnu mutta sitte ei olsi halunnu sieltä poiskaa. :/
Meillei oo mitää kuulumisia muuten, ku seuraava neuvolaki on vasta 2 viikon pääs lomien takia. Viimmeksi vissihin kerroon ku tuo häjyynen oppi kääntymähän, ny se oppi pyörimähän mahallansa napansa ympäri ja seliuun olles päänsä ympäri. Viihtyy laattialla jo vähä paremmin mutta sitte huutaa lujaa ku kyllästyy.
Ruokaa menöö jo montaa sorttia. Lihamössö ja puuro on hyviä, seuraavaksi sitte vissihin kanaa. Tissillä ollahan sitte syömisten välis. Hampahia ei viä oo eikä kai aiva heti oo tuloskaa.
Mutta mukavaa kuun loppua, mä meen taas jatkamahan hommia. Niitä ku jäi tekemätä ku lähärettihin enkä viä oo saanu kaikkia oioottua.
Äitee ja Juulia 6kk 10pv
Meillä ei oikein viihdytä taas mitenkään.. Tai joo, taitaa tuo viihtyä kun minä olen poissa näkyvistä. Olin tänään Y K S I N (!!) S H O P P A I L E M A S S A ! (=juoksin pää kolmantena jalkana kaupasta toiseen), ja neiti oli viihtynyt koko 3h ihan mainiosti isänsä ja sisarustensa kanssa, mut kun näki mut taas ni voi juma mikä meteli! Ilmeisesti hampaitakin taas pukkaa.. Meillä on jo etuhampaat (kaikki 4), ja nyt pukkaa ylös kummankin etuhampaan viereen 5. ja 6. hammas. Hurja vauhti hampaiden tulolla, ei kai ihme, et vähän kiukuttaakin.. Lähdin shoppailemaan kerrankin itselleni vaatetta, mut niinhän siinä taas kävi, et muksuille tarttui mukaan vaatetta jonkin verran (hyvistä aleista tosin), itelle sain sentään uudet rintsikat (3e), mut en pääse niistäkään nauttimaan ennen ku joskus keväällä, kun lopetan imetyksen.. Mut säilyyhän ne. =)
Ens viikon ma on seuraava nla, ikää typyl sit jo 6kk 3vk(?), täs kuus ei neuvola ollenkaan tääl auki.
Voi vitsit ku kello menee, pitää herättää kolmonen päiväuniltaan, et saa sen illallakin joskus nukkuun, neitikin jo suuttuu (taas).. Moiks!
Suuret halit täältäkin Marielle.
Tänne ei mitään ihmeellistä. Mun sisko ja sen poikaystävä kävi meillä viikonloppuna all inclusive -lomalla, vaikka minähän sitä olisin tarvinnut! Suorastaan alkoi ottaa päähän. Toivottavasti eivät ihan kohta ole uudestaan tulossa. Mrr...
Meillä ei vielä hampaita näkynyt eikä mitään merkittäviä uusia taitojakaan ole opittu. Imetyksellä edelleen. Heräämisiä on nyt pari kertaa yössä, n. klo 4 ja 6.30 (me tosin mennään vasta klo 23 nukkumaan), ja neiti nukkuu omassa pikkusängyssään mun sängyn vieressä (sivuvaunussa). Päiväunet on taas normaalit, 1.5-3 tuntia ekat ja sitten yhet tai kahet lyhyemmät.
Ensi viikon sunnuntaina on sitten 6 kk synttärit ja tarkoitus aloittaa kiinteiden syöminen.
Painosta oli puhetta. Mulla on noin 3 kg miinuksella normaalipainoon verrattuna. Näin mulle kävi esikonkin kanssa. En ole varmaan ollut näin kevyt ainakaan viiteen vuoteen. Mutta nyt grillimestari kutsuu syömään. =)
Curious
Halit Marielle!
Eipä oo tullu kirjoiteltua tänne, oon kyllä käyny lukemassa. Eilen oli neuvola ja tytsy paino 9 kg ja oli 67 cm pitkä. Tytsy liikkuu pyörimällä ja jos laittaa jonku lelun kauemmas niin ei ala ryömiin vaan vetää esim. peitolla lähemmäs..ovela pimu. Hampaita ei oo vielä tullu,vaikka tosiaan sillon ennen ristiäisiä niitä luultiin tulevan, heh! Ikenet on tosi turvonneet eli kaippa sieltä kohta jotain alkaa näkymään. Miten te syötätte vauvat, siis onko säännölliset ruoka-ajat? Meillä menee aamulla maito, klo 11 sose+maito klo 14 sose+maito klo 17-18 sose+maito ja illalla sitte maito, mutta nyt pitäs alottaa puuro. Viime viikolla alotin lihan. Neuvolan täti oli vähän vittumaisen kuulonen ku kyseli että onko allergia oireita ollu ku annan niin monta soselajia, no eipä oo ollu..tällä hetkellä annan perunaa, maissia, päärynää, mangoa, persikkabanaania, porkkanaa ja lihaa, mutta tuntuu että vauvakin kyllästyy jos koko ajan samaa ruokaa antaa. Mustikkaakin kokeilin mutta siitä tuli hirvee siivo ku typy aina hieroo naamaa ja sitte on vaatteetki sotkussa. Onko teillä käytössä jo syöttötuoli? Me mennään vasta viikonloppuna ostaan. Täti sano että saa alkaa istuttaa syöttötuolissa ja sylissä mutta ei esim. lattialla tyynyihin tuettuna...millasest ohjeet teille on annettu istuttamisesta?
Tässäpä vielä kuva puolivuotiaasta typystä
Huomenna jo ukko kottiin! JEE! :)(ja aamulla meen anoppilaan kylään, niin menee nopeaa huominenkin päivä!)
MiaMik- sinä olit kyselly niistä kestojen säilytysvälistä jos en aivan väärin muista?! Niin, en muista luinko sen bummarin mukana tulleesta ohjeesta vai oonko mää saanu sen päähäni jostain muualta. :) Kestovaippainfon sivulla luki, että "vaippoja ei tulisi säilyttää kosteana ja likaisena yli kolmea vuorokautta homehtumisriskin vuoksi". Mut oon mää jostain lukenu senkin, että pul kangas kärsii pitkään likaisena olosta ajan myötä... En sitte tiiä.
Minni: Meilläkin on sellasta vikaa pojussa, että kaikki muut on todella hauskoja ja viihdyttäviä tyyppejä, mut äiti on se hoivaaja. :) Nytkin oli vähä känkkäränkkä mulle, niin tuli mummu ja vaari kylään, niin ai että oltiin aurinkoisia. :) Ja Kalle on pari kertaa jopa itkeny ku on nähny mut pitkän ajan jälkeen (6-8h) mut en usko, että se on vierastamista vaan enemmän sellasta, että se hoksaa, että se on ollutkin tosiaan erossa äidistä. :)
Ronjuska: Teidän typy on ku nukke! Ihana tukka!!!!
Meille neuvottiin istuttamisesta neuvolassa niin, että 5kk neuvolassa sanottiin, että saa alkaa harjoitteleen vaikka mummuloissa syöttötuolissa mut kotiin kannattaa ostaa vasta 6kk iässä. Ja sylissä on annettu lupa istuttaa 5kk iästä.
Mut...Kalle nousi eilen itse istumaan ilman tukea. Siis ei pitäny edes käsillä kiinni lattiasta. Siinä hetken huojui ja ihmetteli, että miten tästä pääsee pois. :D
Sitten hän oppi myös konttaamaan. Onneksi se on vielä aika hidasta ja huojuvaa, että ryömimiseen turvautuu, jos haluaa mennä vauhdilla. Oli hauskan näköinen ku ne tuli ne appivanhemmat tänään kylään, niin Kalle lähti ryömiin olkkarista eteiseen kauheaa kyytiä. Se sillai tetsaa...niinku miehet armeijassa. :D Toisella kädellä vetelee itseä eteenpäin.
Niin ja kaiken "hyvän" lisäksi Kalle nousi vielä eilen rahia vasten polvilleen ja siitä seisomaan. Kunnes kopsahti vauhilla alas, ku en ehtiny ottaan koppia. Yritti kovasti kiivetä rahin päälle. Huoh! Ei ois mun puolesta kiire oppia tollasii! Enkä oo kyllä mitenkään aktivoinu tai opettanu sitä tollasiin!Kuhan ei lähe käveleen tuen kans 7kk iässä niinkuin serkkunsa.
No niin ,nyt unten maille, että jaksaa huomenna olla pirteänä mummulassa kylässä.
Amelie ja Kalle
Uuh..tuntuu et joka ilta on aivan poikki. On sekä fyysisesti että henkisesti raskasta kun lapsi oppii seisomaan! Nauttikaa siis te joilla vauveli pysyy vielä suht paikoillaan tai edes lattiapinnalla.=)
Tänään yllätin Onnin huojumasta keskeltä lattiaa polvillaan kädet ilmassa..ja sit kupsahti alas.
Isi leipoi meille sunnuntaina mansikkakakkua, sattui Onnin 6kk päivän ja meidän tulevan ekan hääpäivän väliin eli molempia juhlittu kätevästi samalla. Tosin hääpäivää vietetään lauantaina (varsinainen päivä sunnuntai) kun jätetään poika ekaa kertaa kummitädin hoitoon siks aikaa ku käydään syömässä. Varmaan mennään vaan tohon parin kilsan päähän sit ilmeisesti niin ei mee koko päivää ekalla kertaa.. ois voinu alotttaa treenaamisen jo aiemminkin.=)
Nyt ei jaksa muuta ku painua sänkyyn..Onni kuorsaa lujaa jo.=)
Omppulin äiti & Onni pian 7kk
Ensin iloiset asiat eli Fannille paljon onnea ultra-uutisten johdosta!
Ja sitten suurensuuret pahoittelut Enkelinäidille! Ei osaa muuta sanoa....
Meillä menee oikein kivasti. Hertta on pieni hymytyttö ja nyt jo ollaan kohta kaks kuukautta oltu ilman korvatulehdusta. Jokohan uskaltais toivoa, että ne on menneen talven lumia? Kääntyilee molempiin suuntiin ja kieriskelee ympäri lattiaa. Eteenpäin ei vielä mene kuin vauhtia ottamalla huonekaluista. Mutta jalat menee kyllä pepun alle eli toivoa on. Vaikkei toki mikään kiire liikkeellelähtemisellä. Paremmin valvottavissahan tuo on kun ei liiku :)
Nukahtaminen ja muutenkin yöt on se meidän murheenkryyni. Tyttö ei nukahda kuin tissille ja sitä tissiä pitää sitten lutkuttaa läpi yön. Tutti kun ei kelpaa niin jokseenkin neuvoton olo on. Kun ei toista voi huudattaakaan, kun sitten kaikki muutkin herää. Jotain tassuttelua oon yrittänyt, mutta ei onnistu, tissi vaan kelpaa tai nousee hirveä mökä. Hantsa oli pitänyt jotain unikoulua. Millaista?
Kasvis- ja hedelmäsoseita syödään. Puuroa jo koitin, muttei tuntunut oikein kelpaavan niin ajattelinkin aloittaa lihoja nyt ensin ja sitten vasta kokeilla puuroja uudelleen.
Omppulin äidille piti tuohon hotellin puuroasiaan kommentoida, mutta olitkin jo ottanut selvää asiasta. No, joka tapauksessa. Toukokuussa kun oltiin siellä Rodoksella, niin aamiaiseen ei kuulunut puuro laisinkaan, vaikka sen tuhatta sorttia muuta oli. Olin hiukan laskenut sen varaan että esikoinen saa aamupuuron hotellista, mutta sitten oli turvauduttava muroihin.
Katjalah on hurahtanut hauvoihin. Meillä on akvaario. Juuri ostin uuden isomman, 2oo litraisen ja se riittää meille. Kissoja on mammalassa kolme kipaletta. Me ollaan sen verran meneväistä sorttia, ettei lemmikit oikein sovi. Siis muut kuin kalat. Ne on helppo jättää viikoksikin yksikseen. Ja sitten sä tykkäsit Nupsukoista. Mä tykkään niiden AIO-vaipoista. Mulla on yksi ja on kyllä luottovaippa. Pitäis hankkia lisää. Muutenkin tykkään nykyään jostain syystä käyttää AIO-ja tai sitten taskut pitää ainakin olla valmiiksi täytetyt. Mukavuudenhaluinenko?
Raskauskiloistakin oli juttua. Mä oon edelleen sen 7 kiloa miinuksella verrattuna ennen tätä toisen raskauden alkua. Joten hyvä homma. Varsinkin farkut on hiukan isoja. Ajattelin ensin etten osta pienempiä, kun kilot tulee kuitenkin takaisin, mutta nyt alkaa tuntua ettei ne ehkä tulekaan. Joten pitänee suunnata kaupoille....
Torstaina ois 6kk neuvola. Pitänee siellä taas valittaa tuota uniasiaa. Esikoinen nukkui myös meidän välissä melkein 1-vuotiaaksi asti, mutta omaan sänkyyn siirtyminen ei tuottanut kummempia vaikeuksia, kun esikko söi tuttia eikä muutenkaan ollut äidin ja tissin perään niin kuin tämä kuopus tuntuu olevan.
Voi, voi, huomenna alkaa taas arki, kun mies palaa töihin. Ja sen työvuorotkin muuttu taas ja ihan pöllöön suuntaan :( Otan kuitenkin pehmeän laskun tähän arkeen siirtymiseen ja mennään huomenna pariksi päiväksi mammalaan ja sieltä keskiviikkona Korkeasaareen.
Jepsis ja Hertta 6kk