Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää rankasti! Kuuluuko tämä jokamiehenoikeuksiin?

Vierailija
15.07.2009 |

Asumme ahaja-asutusalueella. Meillä on lähes 5000 neliön tontti, joka on pääosaksi metsää ja talo aivan tontin metsän vastaisessa reunassa. Kahtena kesänä, jtka tässä ollaan asuttu, olen jäänyt mustikoitta, kun joku tättäräinen on poiminut kaikki marjat meidän pihalta. Meidän tontilla marjoja on todella paljon ja ovat isoja, koska rinteen yläosassa on pienenpieni lähde t,s.

Onko toisilla oikeus tulla meidän pihalle ja viedä mun marjat?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mustikkapaikka on piha-aluettanne. Vie sinne vaikka joku puutarharyhmä.

Vierailija
2/24 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mä olen aina luullut. Miten olette järjestäneet sen, että satunnainen liikkuja huomaa siirtyvänsä tontiltanne pihallenne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihamaalta ei saa kerätä, mut jos se ei vaikuta pihamaalta, niin saa kerätä.

Meillä on kolme pientä omenapuuta joissa yhdessä on ollut joka vuosi 2-3 omenaa. Joka ainut vuosi joku on käynyt nekin sieltä varastamassa.

Minkäs teet? Valvontakamera mustikoille ja omenoille?

Yksi isäntä aikanaan Mikkelissä oli vähän hullun miehen maineessa ja sitä ärsytti sama juttu. Sit se maalas kyltin, jossa luki "yksi marja myrkytetty". Kyläläiset pitivät miestä niin hulluna etteivät tienneet, että oliko läppä vai oikeasti myrkyttänyt jonkun marjan ja marjat sai jäädä hänen metsään.

Vierailija
4/24 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli tapana poimia vattuja eräästä pusikosta joka sijaitsi kymmenien metrien päässä yhdestä vauraan oloisesta pytingistä. Vieläpä se vattupuska oli aitojen ulkopuolella. Niin eräänä kauniina päivänä pytingin isäntä oli puskan luona pankkisiirtolomakkeiden kanssa vaatimassa maksua vatuista, jotka sijaitsivat heidän tontillaan. Mies oli kyllä vähän nolo, vaimonsa oli vaatinut ukkonsa menemään velkomaan vatuista maksua. Äiti ei maksanut vaan väistyi nöyrästi takavasemmalle.

Että näinkin voi toimia.

Vierailija
5/24 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinne ei ole enää kenelläkään asiaa.

Vierailija
6/24 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko marjoja poimia läheltä taloa?

Marja-aikana (esim. vatut) voi olla joissain tilanteissa epäselvyyttä siitä, missä marjoja saa poimia? Maaseutu: ei tietenkään pihapiiristä, mutta mikä on kohtuullinen matka esimerkiksi talon pihalta? Kaupunkimainen asutus, pienet tontit: voiko marjoja poimia läheltä taloa, mutta ei tietenkään tontilta eli onko olemassa joku "suojaetäisyys"?

Konkreettinen tapaus: Poimin vattuja tien ja omakotitalon väliseltä alueelta, en ko. omakotitalon tontilta. Talon isäntä tuli huomauttamaan minulle asiasta vedoten jokamiehenoikeuksiin ja sanoi, että on olemassa 50 metrin suojaetäisyys, jota lähempää tontin rajaa marjoja ei saa poimia. Isäntä perusteli asiaa vielä sillä, että tiestä talon tontille johtava polku (vaikka ei ollut kuin vähäisessä määrin ko. talon maalla) teki alueesta ikään kuin hänen omansa, jolle muilla ei ole asiaa esimerkiksi marjanpoimintaan. Onko näin?

Hei!

Kotirauhan suoja on voimassa vain hallinnassaan olevalla alueella. Pihapiireillä ei ole mitään "suojavyöhykettä", joka ulottuisi hallinnassa olevan alueen ulkopuolelle. Siten ei myöskään ole mitään metrimääräisiä määrittelyitäkään. Pihapiirikin käsittää yleensä vain asunnon välittömän lähiympäristön.

Terveisin,

ylitarkastaja Pekka Tuunanen,

ympäristöministeriö

Kuinka lähellä taloa saa poimia vattuja?

Olin vattuja poimimassa pellolla, johon maanomistaja oli istuttanut koivikkoa. Kuljin polkuja pitkin vahingoittamatta puita. Maanomistajan tila oli noin 200-400m päässä vattupaikasta (riippuen mistä vattuja poimin). Omistaja ajoi minut vihaisena pois ihmetellen, enkö tunne jokamihenoikeuksia. Hänen mukaansa en saisi poimia luonnonmarjoja 400m lähempää hänen tilaansa. Onko asia todella näin?

Pihapiirillä tulee olla pihapiirin tunnusmerkit, josta tietää, että alue on otettu erityiseen käyttötarkoitukseen. Taimikko ja villivattupuskat eivät ole pihapiirin tunnusmerkkejä. Metrimääristä määritelmää ei ole. Yksityisyyden suojavyöhyke riippuu maasto-olosuhteista.

Ystävällisin terveisin,

ylitarkastaja Pekka Tuunanen

ympäristöministeriö

Jokamies ja maanomistaja

Jokamiehenoikeuksia käytetään toisen maalla ja vesillä. Toisen yksityisyyttä ja tunnearvoja on hyvä ymmärtää.Jokamiehenoikeuksien sisältö riippuu käytännön olosuhteista, minkä vuoksi näiden oikeuksien käyttäjien ja maanomistajien välillä voi joskus olla näkemyseroja. Kummallakin osapuolella on oikeuksia ja velvollisuuksia. Toisten ihmisten huomioon ottaminen on paikallaan

ja normaalilla keskustelulla asiat useimmiten selviävät. Uhkailut ja laittomat estämiset on kielletty. Poliisi selvittää tarvittaessa syvemmät ristiriidat. Maanomistajalla ei ole oikeutta ottaa haltuunsa jokamiehenoikeudella

tilapäisesti toisen maalla oleskelevan irtainta omaisuutta kuten telttaa ja polkupyörää. Löytötavaran löytäjän on ilmoitettava löydöstä tavaran omistajalle tai poliisille.

Tuossakin on noita metrimääriä mutta missään niitä ei ole kirjattuna. Metsästäjät taitavat käyttää 150m suojaetäisyyttä asutukseen. Joka tapauksessa aika törkeän lähelle naapurin emäntä tulee. Ei auta muu kuin jollain tapaa tehdä metsästä piha, jolloin se ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.

Vierailija
7/24 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan hyvää informaatiota marjanpoimijoille, jotka ovat mielestäni jopa röyhkeitä. He jopa poimivat marjat piha-alueelta. Mielestäni tuollainen on jo röyhkeää, ja toisen omaisuuden loukkaamista. Sivistymätöntä käyttäytymistä!

Vierailija
8/24 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitaa tonttisi.

Vierailija
9/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin villi metsä , hakattu metsäaukea on kenenkään piha-aluetta , vaan niin vaan kateuksissaan ajetaan marjan poimijat ajetaan pois .

Vierailija
10/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kyltti: Ammutaan ilman varoituslaukauksia.

Vierailija
11/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni tontti on kyllä ihan kokonaan piha-aluetta. Kannattaa aidata tai laittaa yksityisalue kyltti. Ei kenellekään ole asiaa noin lähelle taloa toisen mailla.

Vierailija
12/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko laittaa jonkun kevyen aidan tontin rajalle? Jos tontti on kovin luonnontilainen, eivät ihmiset välttämättä ymmärrä olevansa pihallanne.

Vierailija
13/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sinne teidän metsään ilmoituksia tyyliin

"Tällä alueella on tehty vesakkomyrkytyksiä. Varoaika sienien ja marjojen poimimiselle pp.kk.vv saakka."

Vierailija
14/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käy orava syömässä eikä sitä pidättelelisi mitkään aidat. Minä en ole niin ahne ettei saisi tonttini tai puutarhani antimia syödä kun en ole tienatakseni niitä perustanut vaan harrastuksen vuoksi. Ainoa on että jäniksille kelpaavat puut pitää verkottaa tai talven jälkeen niistä ei ole enää mitään jäljellä. 

Vierailija
15/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koirat vapaana ,tosin isompi on tilan kokokin mutta eipä tule liian liki kukaan .

Vierailija
16/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkilaiset kuvittelevat, että maallakin tontti rajoittuu metrin päähän seinästä

Vierailija
17/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaupunkilaiset kuvittelevat, että maallakin tontti rajoittuu metrin päähän seinästä

Jotkut ajaa jopa autonsakin ensin maanomistajan tontille, ja seuraavaksi poimitaan ne marjat sitten siitä pihapiiristä. "Kun en mä tiennyt", vaikka piha on ihan normaali omakotitalon piha, mutta se vaan sattuu olemaan aidaton, metsän ympäröimä ja maaseudulla.

Mä asuin rivarissa, ja samaan aikaan vietin miesystäväni luona suurimman osan ajasta. Huomasin kun naapuri kyttäsi mun mustaviinimarjapensastani. Kerran sitten kun olin lähdössä vaatekassini kanssa, tuli oikein kysymään saako ne poimia ;D

Annoin luvan, koska ei varastanut vaan kysyi. Vastineeksi hän katsoi tietty mun tyhjänä olevan kämpän perään. En itse niitä marjoja kerännyt, koska oli koko tienoo täynnä muurahaisia. En jaksanut niitä enää siitä häätää, muutin suunnitelmani mukaan pois, miehen kanssa yhteen.

Joten kyllä, marjat kelpaa, jopa naapurille.

Vierailija
18/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jännitin ihan samaa kun talomme ostettiin, mustikkaa on aivan tuhottomasti ja puolukkaakin joukossa. Talo on tosin tontin keskellä ja aivan metsän vieressä. Ei kukaan ole kehdannut tulla poimimaan, mutta tässä onkin ikkunat suoraan metikköön. Suuttuisin todella, jos joku tulisi omin luvin tontille marjastamaan! Itselläni oli ajatus tehdä metsiköstä pihamaisen: muutama alppiruusu, pitkospuita, nuotiopaikkakin jopa. Ne antaisi vähän vihjeitä, että toisen tontilla ollaan.

Vierailija
19/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitaa tonttisi. Mistä muut voivat tietää että joku metsikkö on pihapiiriä. Tosin itse painelen rehdisti metsään missä taloja ei näy mistään suunnasta.

Vierailija
20/24 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kaikki puutarhani antimet eläimille tai sitten puutarhan lannoitteekisi kun eivät kelpaa kenellekkään. Voi kun tulisi joku keräämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän