Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän mies kohtelee ystävää huonosti

Vierailija
14.07.2009 |

Olipa taas hirmuisen ikävää vierailla ystäväni luona. Mies sättii häntä jatkuvalla syötöllä.

Ystävä hoitaa kaiken lapsiin, huusholliin ja lasten harrastuksiin liittyvän. Siis koko arjen pyörityksen. Ja mies kritisoi. Kaikesta. Ystävä "joutuu" keskeyttämään kaiken, vaikka ruualaiton tai kahvinkeiton ja juttelun vieraiden kanssa heti kun mies huutaa (rumasti), että nyt pitää vaihtaa lapsen vaippa tms.

Kun ollaan liikkeellä kodin ulkopuolella, mies ei osallistu esim. kassien kantamiseen, ei huolehdi lapsista, mutta sättii kyllä jos vaimo "päästää" jonkun lapsista liian kauas.

Ihmetyttää, että ystäväni ei kunnolla sano vastaan tai ei ainakaan vaadi mitään muutosta. On muutenkin kova passaamaan miestä.

Asia ei kai kuulu minulle? Vai kuuluuko jotenkin? Pitäisikö sanoa jotakin? Kummalle? Vakavasti vai jotenkin napakalla huumorilla?

Välillä tekisi mieli olla jatkamatta näitä kyläilyjä, tulee vain paha mieli ja ahdistunut olo. Mutta ystäväni on muuten ihana ihminen ja perheen lapsetkin ovat ihania.

Tunteeko kukaan vastaavanlaista perhettä? Miten olette jaksaneet jatkaa yhteydenpitoa ja ystävyyttä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sama perhe kyseessä, tai ainakin tunnen ihan samanlaisen.

Minulla on mennyt hermot kyseiseen perheeseen, etenkin tähän akkaan, joten en ole oikein enää tekemisissä. Tosin tämä nainen onkin hieman kateellista sorttia, ilmeisesti tajuaa olevansa vähän huonomman miehen kanssa kuin muut.

Vierailija
2/13 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aina jos lakaa rähjätä että joku on huonosti niin sanoisin piikikkäästi että huomaan kyllä että asiat ovat huonosti kun tämän perheen toinen aikuinen ei viitsi eväänsä liikauttaa, vaan rähjää vaan muille... ja käskisin hänen hoitaa homman itse. En kyllä jaksaisi kuunnella moista. Jos oma ukkoni välillä yrittää sellaista, vedän hänelle sellaiset raivarit että pysyy varmasti hiljaa vähän aikaa, enkä muittenkaan paskapäitten anna jauhaa sellaista minun kuulteni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen alkanut ajaltella, että seuraavan kerran todellakin voisin käskeä miestä hoitamaan homman itse (esim. vaipan vaihdon tai lapsen perään juoksemisen). Olisi pitänyt toimia siten jo kauan aikaa sitten. Jotekin se on vaikeaa kun on toisen luona kylässä. Mutta tosiaankin, voihan ajatella niin, että minä en halua kuunnella (enkä halua lasteni joutuvan kuuntelemaan) ala-arvoista puhetta ja käytöstä.

Mutta olisiko aivan typerää kysyä ystävältäni, että huomaako hän saavansa ala-arvoista kohtelua?

Oma mieheni ei koskaan ole toiminut noin - enkä kyllä antaisi siihen mahdollisuuttta.

Kiitos nro 2:llekin vastauksesta, mutta tämän perheen nainen on tosi mukava, enkä ole koskaan aistinut hänen olevan kateellinen, joten näitä perheitä on sitten ainakin kaksi :-)

Terveisin AP

Vierailija
4/13 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja uhkailuilla saanut aikaan sen, että vaimo ei uskalla vastaan laittaa.

Koittaisit olla ystävä tällä vaimolla, sitä hän varmasti tarvitsee. Onko teillä mahdollisuutta tavata ilman miestä? Se olisi varmasti hyväksi sille vaimolle, jos vain mies häntä yksin mihinkään päästää.

Väkivaltaisessa suhteessa elävät naiset on peloteltu niin, että he eivät yksinkertaisesti uskalla tehdä mitään puolustuksekseen. Toisaalta he ovat myös niin syyllistettyjä, että kuvittelevat todella ansainneensa huonon kohtelun.

Jos uskaltautuisivatkin lähtemään suhteesta, mies ei silti usein anna rauhaa, vaan jatkaa uhkailuja ja väkivaltaa. Naiset tarvitsisivat ystäviltä tukea, mutta usein ystävät asioiden paljastuttua eivät joko usko, tai sitten pitävät naista idioottina, kun on tuollaiseen kohteluun suostunut.

Vierailija
5/13 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja uhkailuilla saanut aikaan sen, että vaimo ei uskalla vastaan laittaa. Koittaisit olla ystävä tällä vaimolla, sitä hän varmasti tarvitsee. Onko teillä mahdollisuutta tavata ilman miestä? Se olisi varmasti hyväksi sille vaimolle, jos vain mies häntä yksin mihinkään päästää. Väkivaltaisessa suhteessa elävät naiset on peloteltu niin, että he eivät yksinkertaisesti uskalla tehdä mitään puolustuksekseen. Toisaalta he ovat myös niin syyllistettyjä, että kuvittelevat todella ansainneensa huonon kohtelun. Jos uskaltautuisivatkin lähtemään suhteesta, mies ei silti usein anna rauhaa, vaan jatkaa uhkailuja ja väkivaltaa. Naiset tarvitsisivat ystäviltä tukea, mutta usein ystävät asioiden paljastuttua eivät joko usko, tai sitten pitävät naista idioottina, kun on tuollaiseen kohteluun suostunut.

tällaista vaihtoehtoa en ole tullut ajatelleeksikaan, vaikka pidänkin tuota sättimistä ja komentelua jonkinasteisena henkisenä väkivaltana.

AP

Vierailija
6/13 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli myos mieleeni, etta mies kuulostaa sen verran oudolta, etta henkinen vakivalta ei varmasti ole ainoa vakivallan muoto.

Yleensshan viela yritetaan kayttaytya vieraiden kuullen, mutta talla pariskunnalla on kai jo se vaihe ohitettu. Mieleeni tuli, etta ystavasi voi joutua suuriin hankaluuksiin jos hanta puolustat tai komennat miesta. Mies on takuuvarmalla sita mielta, etta vaimo on kannellut sinulle ja tekee kaikkensa, etta vaimo ei sinua enaa tapaa.

Kerro ystavallesi, etta han voi soittaa sinulle mihin vuorokauden aikaan hyvansa, tulla yoksi jos tilanne sita vaatii. Ehka han itse uskaltaa nousta vastarintaan.

Vierailija
7/13 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja uhkailuilla saanut aikaan sen, että vaimo ei uskalla vastaan laittaa. Koittaisit olla ystävä tällä vaimolla, sitä hän varmasti tarvitsee. Onko teillä mahdollisuutta tavata ilman miestä? Se olisi varmasti hyväksi sille vaimolle, jos vain mies häntä yksin mihinkään päästää. Väkivaltaisessa suhteessa elävät naiset on peloteltu niin, että he eivät yksinkertaisesti uskalla tehdä mitään puolustuksekseen. Toisaalta he ovat myös niin syyllistettyjä, että kuvittelevat todella ansainneensa huonon kohtelun. Jos uskaltautuisivatkin lähtemään suhteesta, mies ei silti usein anna rauhaa, vaan jatkaa uhkailuja ja väkivaltaa. Naiset tarvitsisivat ystäviltä tukea, mutta usein ystävät asioiden paljastuttua eivät joko usko, tai sitten pitävät naista idioottina, kun on tuollaiseen kohteluun suostunut.

tällaista vaihtoehtoa en ole tullut ajatelleeksikaan, vaikka pidänkin tuota sättimistä ja komentelua jonkinasteisena henkisenä väkivaltana.

AP

AP

Väkivaltaa se henkinenkin väkivalta on, jättää yhtä pahat arvet ja syö itsetunnon kuin fyysinen väkivaltakin. Joidenkin mielestä henkinen väkivalta on pahempaa, saattaa syödä lopulta ihmisen identiteetin kokonaan.

Vierailija
8/13 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä erona se että minä sätin ja mies välttelee vastuuta. Istuu pokkana paikallaan kun uhmaikäinen syöksyy vauhdilla telkkaria päin jne. mukavaa, jonka takia minä joudun juoksemaan perään ja säikähdyksen takia haukun sitten miehen.

Vierailija
9/13 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveripiirissä on tällainen perhe ja kyllä minä olen alkanut kommentoimaan kyseiselle miehelle todella suoraan tyyliin "kyllä varmaan sinäkin osaat sen vaipan vaihtaa" tms. Mies selvästi nolostuu, eli ainakin jotain tajuaa. Oma mies osaa kyllä välillä olla myös ajattelematon hölmö tietyissä asioissa ja kyllä hänkin on sitten kuullut palautetta hyviltä ystäviltä. Siis, puuttuisin todellakin miehen käytökseen.

Vierailija
10/13 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni on AIVAN ihana ihminen ja hän hoitaa kaiken kotona. Olin taas kerran heillä kylässä, tehtiin yhdessä ruokaa, mies telkkarin ääressä.

Lapsi pyydettiin sanomaan ruoka on valmista, minun siinä läsnäollessa + lapsen, ukko alkoi valittaa taas tätä samaa. Mässytti ja heitteli veitsiä ja haarukoita ja oli että joo, parempaakin olen syönyt.

Yhtäkkiä sanoi, ei näillä sanoilla mutta tyyli sama ketä täällä täytyy naida jotta saan olutta ruuan kanssa. Tämä naida sana oli korvattu ettei lapsi sitä ymmärtänyt, vähän tapoja miehellä, mutta silloin mä sanoin jotain ai et sitten osaa itse jääkaapille kävellä, matkaa oli n 3 metriä. Nousi, valitti ettei jääkaapissa ollut olutta. Tunnen ystäväni n 20 v takaa ja hän ei ole ikinä juonut olutta, kysyin oliskohan sun pitänyt itse sitä hakea, kun ei kukaan muu tässä huoneessa olevista olutta juo.

Heillä on kaikki hyvin. Ystäväni sanoo hän ei välitä kommenteista vaan lähinnä nauraa niille. Mies oli kuulemma häpeillyt sanomisia kun lähdin. Epäilen. Luulen ettei mies mitään tajua ja jatkaa samaa malliin ja ystäväni vaan kestää.

No, on onneksi täysjärkinen. Harmi vaan kun lapsi kasvaa tälläisessä ympäristössä, saa huonoja vaikutteita isästään.

Vierailija
11/13 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokisitko kamalana, jos ystäväsi ottaisi asian puheeksi? Vai olisiko helpottavaa, jos ystäväsi olisi huomannut asian ja ottaisi sen puheeksi? Auttaisiko se hakemaan muutosta? Vai voiko joku oikeasti olla ihan tyytyväinen elämäänsä tuollaisessa suhteessa?

Kuten äskeinen kirjoittaja sanoi, on tosiaankin harmi, kun lapset saavat isältään noin negatiivisia vaikutteita käyttäytymiseen. Minäkin kavahdin muutamia asioita, joita ystäväperheen esikoinen sanoi. Kyllä kotona nähty käyttäytymisoppi menee perille, vaikka lapset ovatkin ihania ja kuitenkin myös isänsä rakastamia.

En jotenkin osaa uskoa, että perheessä olisi kuitenkaan väkivaltaa, vaikka jäinkin miettimään viestejä, joita kirjoititte eilen.

AP

Vierailija
12/13 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskin meillä mies ei ehkä niinkään säti tai komenna, kuin jättää vaan kaiken mun hoidettavakseni.

Alusta asti olen ottanut itse sen roolin, että hoidan esim. kauppakäynnit, enkä ole niihin halunnutkaan apua mieheltä, kun ei osaa edes kauppakassia pakata järkevästi.

Kuitenkin kodinhoitoon olen pyytänyt/vaatinut/nalkuttanut apua, mutta ei tunnu ymmärtävän, joten nykyisin olen sitten mieluummin hiljaa ja teen itse, kun nopeammin hoituu, kuin lähden miestä pakottamaan.

Surullistahan se on, ettei aikuinen mies kykene pesemään omia vaatteitaan, laittamaan ruokaa tai ainakaan kovin usein hoitamaan lasten vaipanvaihtoja tai esim. laittamaan heitä päiväunille/nukkumaan. Nyt lomalla joutuu kyllä lapsia hoitamaan, kun olen itse välillä töissä, mutta aina jos olen kotona, hoitovastuu jne siirtyy "automaattisesti" minulle ja mies pääsee lojumaan sohvalle.

Sitten kun joskus hänellä on jotain pihahommia tai autohommia (jotka olenkin sitten jättänyt täysin hänelle, enkä niitä tee itse yhtään) ja pyydän vaikka apua johonkin (pese astiat, vaihda vaippa, imuroi) niin hän sitten heittää "no ajatko sinä sitten nurtsin" tai "pesetkö sinä sitten auton". Ihan kuin ei sitä vaipanvaihtoa ehtisi tekemään ennen kuin lähtee ulos...

Kavereille ja työkavereille usein naljailen miehestä, mutta ei kukaan varmaan edelleenkään usko, että meillä todella eletään näin. Muissa perheissä kun tuntuu olevan tasapuolinen rooli kummallakin vanhemmalla.

Sen verran on puolustukseksi miehelle sanottava, että pääsen kuitenkin suht hyvin omille asioille ja harrastuksiin ja silloin mies tosiaan hoitaa lapset (taloa ei kylläkään, ruoka on mun laitettava valmiiksi usein jne).

Minä varmaan ap:n tilanteessa heittäisin just miehelle (ja toivoisin, että meillekin vieraaksi osuva sanoisi mun miehelle), että "etkö sinä vois vaihtaa sitä vaippaa, kun vaimos tuntuu olevan kiireinen keittiössä tms".

että näin...

Vierailija
13/13 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihmettele että eikai se noin vaikeaa ole yksi vaippa vaihtaa. Tai ala ääneen puhumaan että onneksi meillä mieskin osaa hoitaa lapsia ja osallistuu mielellään. Ja siis ystäväsi miehelle puhut.

olen alkanut ajaltella, että seuraavan kerran todellakin voisin käskeä miestä hoitamaan homman itse (esim. vaipan vaihdon tai lapsen perään juoksemisen).

Oma mieheni ei koskaan ole toiminut noin - enkä kyllä antaisi siihen mahdollisuuttta.

Terveisin AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme